Кратък илюстративен пример за политически кич от М. КундераМ Източник на кича е категоричното приемане на битието. Но кое стои в основата на битието? Бог? Човекът? Борбата? Любовта? Мъжът? Жената? По този въпрос има различни мнения, затова има и различни видове кич: католически, протестантски, еврейски, комунистически, фашистки, демократически, феминистки, европейски, американски, национален, интернационален. От времето на Великата френска революция едната половина от Европа се нарича левица, а другата си е спечелила наименованието десница. Почти невъзможно е едните или другите да бъдат дефинирани чрез определени теоретични принципи, на които се опират. И в това няма нищо странно: политическите движения не почиват на рационални платформи, а на представи, образи, думи, архетипите, чиято съвкупност формира един или друг политически кич. Представата за Великия Поход, от която се опиянява Франц, е политически кич, който сплотява ляво настроените хора от всички времена и течения. Великият Поход — това е онзи прекрасен път напред и все напред, пътят към братството, към равенството, към справедливостта, към щастието и още по-нататък, през всички препятствия, защото препятствия са нужни, ако походът трябва да стане Велик Поход. http://chitanka.info/text/24145/121 |
А ето и едно нелошо интервю, посветено специално на кича в България: Д-р Николай Михайлов: Кичът тегли като мъртво вълнение Българинът е смален човек, поробен от кич идеологиите. Кичът функционира като индустрия на утехата, размества ценностите, а неговата неутрализация предполага воля за истина, казва психиатърът д-р Николай Михайлов Натисни тук |
Han, благодаря за интересната хипотеза, която сте развил. Но не мислите ли, че Самуил е принуден от липсата на време (цар Петър е мъртъв, Византия точи оръжие и не се колебае да превземе българското царство) да се обърне към папата в Рим, отколкото да чака благоволението на Византия? В смисъл държавникът Самуил е бил наясно какво прави, но се обръща към Рим, защото престолът не може да бъде без цар дълго време - междуособици, борба за власт, несигурно бъдеще, крах. С две думи, от две злини по- малката. |
В интерес на истината - самият паметник е що годе добре изпълнен. Това което буди недоумение е еклектиката - няква унгарска корона, а не по-традиционно изглеждащите за средновековна България корони с пластини или тип шапка със златен кръст и висулки от двете страни; орнаментът на гърдите, който прилича на лъва на мадарския конник, а в същото време ръпреки натруфената корона - няма никакъв друг орнамент по мантията... А и двойният кръст на жезъла ми се струва страшно неуместен. Да не говорим за зловещия израз на лицето, дори да се абстрахираме от светещите очи - това е единственият ни цар, на който има възстановка за това как е изглеждал - има леко монголоидни черти, както се е предполагало за болярството от прабългарски корен, значително по-издължено лице и разбира се - не така могъща фигура /а-ла късния Тиквоний/. Какво пречеше на лицето Хайтов да се постарае да е по-близо до историческия символизъм, следвайки главните архетипи, утвърдени и в църковната живопис - корона, жезъл, мантия, по-реалистично и по-човешко лице? | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: BaliBali |
Но не мислите ли, че Самуил е принуден от липсата на време (цар Петър е мъртъв, Византия точи оръжие и не се колебае да превземе българското царство) да се обърне към папата в Рим, отколкото да чака благоволението на Византия? В смисъл държавникът Самуил е бил наясно какво прави, но се обръща към Рим, защото престолът не може да бъде без цар дълго време - междуособици, борба за власт, несигурно бъдеще, крах. С две думи, от две злини по- малката. Може и това да са били помислите на Самуил, не зная., но за да разберем какво се е случвало тогава, трябва да се измъкнем от клишето за лошата Византийска империя, която мре да унищожи българската държава. Иначе след време историците ни ще трябва да пишат колко е бил лош Евросъюза и как България загубила независимостта си през 2007 след завладяването й от ЕС, като за всяко нещо трябвало да иска разрешение от Брюксел, как загубила 2 милиона население в разцвета на силите си, как настъпил стопански упадък и как сме били нетен донор на общия евробюджет. Просто си мисля, че България, както и много други страни през ония времена са били интегрирани в да го наречем Източно-византийски съюз за икономическа взаимопомощ, и от Западна Европа, както и сега, са се опитали да изместят конкурента и да привлекат нови членки на тогавашната си Западно-европейска икономическа общност, сред които и България. Това е българската трагедия - живеем на границата на две цивилизации, и самата ни страна е вътрешно дълбоко разделена между тях. | |
Редактирано: 2 пъти. Последна промяна от: Han |
Като гледам колко,/предимно привърженици на сикаджията и фалшивите десни, неуспели реформатори/ рших да погледна по-обстойно снимката на въпросния паметник. Освен унгарската корона, и някакъв заголен як баджак...?!?! не съм сигурен че това е което иждам, зверската физиономия на въпросния е като измислено същество от фантасмагориите на нискокачествено фентъзи... Има определено небългарско излъчване- комерсилизирано, кичозно, нискобюджетно изпълнение... Нещо като конан варварина, ако ме разбирате....А дали там му е мястото и дали точно този откровено неуспешен владетел, трябва да кацне в идеалния център на столицата и да олицетворява цялата ни българска работа-некадърна и трагично неуспешна....еми радвайте му се... | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Alan Shor |
Паметникът на Цар Самуил е внушителен, изразителен, той е истинско и искрено послание към нас, роените 1000 години по-късно българи! Навел е глава пред вида ан ослепенаъа си армия - както правят великите царе и пълководци. Очите му светят с мека светлина, почти естествена, именно защото и ослепеният от Българубицийците, и ослепелият от мъка вижда надалеч в бъдещето. Короната му НЕ Е унгарската на крал Ищван (Стефан), но е много подобна на нея, защото династията на Самуил се е сродила чрез брак с унгарската династия. Благодаря на Александър Хайтов за вдъхновението да извае тази изключителна, проникновена творба! |
Паметникът на Цар Самуил е внушителен, изразителен, той е истинско и искрено послание към нас, роените 1000 години по-късно българи! Навел е глава пред вида ан ослепенаъа си армия - както правят великите царе и пълководци. Очите му светят с мека светлина, почти естествена, именно защото и ослепеният от Българубицийците, и ослепелият от мъка вижда надалеч в бъдещето. Короната му НЕ Е унгарската на крал Ищван (Стефан), но е много подобна на нея, защото династията на Самуил се е сродила чрез брак с унгарската династия. Благодаря на Александър Хайтов за вдъхновението да извае тази изключителна, проникновена творба! |
Аз също недоумявам защо трябва да се сравняваме с режима в Скопие, основан на откровен политически кич. Изглежда трябва да планирам един воаяж до София, раздвоен съм, въпреки, че по-скоро паметникът ми се нрави. |
Короната му НЕ Е унгарската на крал Ищван (Стефан), но е много подобна на нея, защото династията на Самуил се е сродила чрез брак с унгарската династия значи щото се е годила некоя булка там и короната сме им взели така ли излиза... Династия?!?!? на Самуил?!?!Нещо понятията ?!?! |
Навел е глава пред вида ан ослепенаъа си армия - както правят великите царе и пълководци. Кво му е великото? Че се е потресъл от 15 000 ослепени мъже? И кой ги е командвал? Той! Японците си правят харакирита - той кво, меч ли е нямал! Не на самуил, на върволицата от 15 000 ослепени българи е нужен паметник! Че и земи са ни отнели! |
Паметник, придаващ величавост на некъв случайник , донесъл нещастия и страдания на войниците си и позор на държавата ни! Като ще правим паметници на царете - Калоян, Иван-Асен Втори! Крум - нищо, че е хан! | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: hamel |
А ето и едно нелошо интервю, посветено специално на кича в България: Д-р Николай Михайлов: Кичът тегли като мъртво вълнение Олелееее, че тоз д-р Михайлов голям специалист се извъди. Има ли нещо, от което да не разбира тоз чиляк? Ето това е пример за кичоззна хуманитаристика (плюс Антоний и Антони Гълобови и Тодорови, Харалан Александров, Дичев, и прочее коментатори по масовите медии). Но какво да очакваме щом Иван Славов се счита тук за разбирач по въпросите на естетиката. |
Точно така трябва да гледа един владетел-войн. Очи от стъкло или скъпоценни камъни са слагани и на тракийски и на римски склуптори. Във Ватикана има една Атина Палада, която гледа като жива. Католическите склуптури също гледат като живи, да не говорим че са изцяло оцветени и облечени. Само тука някой внуши на местните мутро-ганьо-чалго-пролетарии, че нещо им разбира главата да дават оценки за всичко и на всеки. Общинска комисия от каки със съмнително "више" и 300 лева заплати ще се събирала да решава бъдещето на паметника, разбираш ли?!? Що за дивотии? |