вибрации | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: щурчо |
Херодот нарича със събирателното име "траки" група племена, всяко със собствена идентичност, които макар и близки по култура Това, бонго-бонго, е страшно интересен въпрос, а именно - каква е основата на въпросната идентичност и как следва да я разбираме? В тази връзка интересно е и къде свършват "траките" и къде започват "скитите" и какъв е критерият на древните да ги разграничават. Самият Херодот е разколебан какво точно става и кой какъв следва да бъде по Долен Дунав и чат-пат причислява Истър към "реките в Скития" (Херодот IV, 48). Струва ми се прелюбопитно това, че късноантичните беси единодушно се характеризират в изворите като рудари, т. е. определящият критерий в случая е икономически. По отношение на Тракия не може да не направи впечатление един прелюбопитен факт. Вече споменах, че през ранножелязната епоха (грубо 1000-500 г. пр. Хр.) при материалната култура има ясна разграничителна линия, преминаваща по р. Янтра. Западно от нея археологията установява сходни черти на материалната култура в следните земи: днешна Северозападна България, Тимошко, Моравско, Нишавско, Софийското поле и Граово-Кюстендил. Тази култура прехвърля река Дунав в северна посока и по река Муреш навлиза в - NB! - дълбоко в Трансилвания. Ако се запитаме какво обединява този микросвят, това са богатите му рудни залежи. За сметка на това "балканското лесостепие" на Мизия източно от Янтра, на Добруджа, на Влашко източно от Олт, на Бесарабия и Молдова, по същото време е заето от друга култура, оставено от население с различен бит и различен стопански профил, базиращ се основно на (незадължително номадско) скотовъдство. Та в първия, "западен" ареал, в началото на късножелязната епоха (около 500 г. пр. Хр.) изгряват "трибалите". Във втория, "източен" ареал се появяват "гетите". Идентичност и различност, основани на различни икономически модели? Just thinking ... Прочее, изключително важно е това, че ние не знаем дали собствената идентичност на тези хора съвпада с приписаната им от Херодот. Това, което е виждал той отвън, далеч не е задължително да отразява реалното членение вътре в "тракийското" общество. Прочее, а "външното членение"? Делението "траки - скити" по разделителната линия уседналост - чист номадизъм? Кой знае ... Да познавахме добре и едните, и другите, ама от орфизъм и гробници не знаем дори какво са яли и произвеждали ... | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Предводител на команчите |
против | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: щурчо |
Прочее, преди няколко страници не случайно посочих, че североамериканските "индианци" не са осъзнавали, че са "индианци" до идването на заселниците отвъд океана. Подобно на траките, при тях събирателното име "индианци" не произтича от вътрешното им чувство за (голяма) общност, а е резултат на това, че отначало те са изглеждали на заселниците по сходен начин, различен от този на наблюдаващите, и съответно са обозначени като принадлежащи на една общност, каквато де факто не е съществувала. Идеи за съществуването на подобна общност се раждат едва по-късно, от една страна благодарение на влиянието на наблюдаващите, а от друга (и най-вече) благодарение на масирания политически и икономически натиск от страна на новодошлите, довел до плахи опити за консолидация на "индианската общност", която започва да осъзнава, че стотиците различни племенни общности в Северна Америка, колкото и да са различни помежду си, все пак са си мъъъничко по-близки, отколкото с "белия човек". Появата на масово "индианско", надплеменно, native-american съзнание всъщност се наблюдава във времето след подчиняването на индианските племена и интегрирането им в американската нация. То израства благодарение на различни фактори, но в това число и на общи митологически фигури, които нявга са дали живота си за "индианската независимост", при все, че те самите не само не са се възприемали като "индианци", а на всичко отгоре по-често са воювали помежду си, отколкото с "бледоликите". Чувството за общност винаги идва при съпоставката с "другите". Ако нямаше животни на планетата, ние хората нямаше да осъзнаваме какво ни сродява и щяхме да виждаме само различията помежду си. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Предводител на команчите |
неосъзнати | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: щурчо |
Чунким елините са били несъкрушим монолит... Откъде можем да сме чак толкова сигурни, че траките не са имали смоосъзнаване наподобяващо това на елините отпреди Сашо Македонски, базирано на религиозни сходства, там разните олимпийски и пр. игри... сходни диалекти? |
щурчо 21 Сеп 2016 22:17 "Прочее, преди няколко страници не случайно посочих, че североамериканските "индианци" не са осъзнавали, че са "индианци"" Каманчи, сър. Кво да ги правиш... Щурчо, за теб има специален виц! "Казахские степи, значит, кругом, и течет маленькая речушка... Сидит чабан у речки, рыбку ловит, отару пасет.. Тут, значит, рыбку золотую поймал. Ну та и говорит: - Давай, чабан, три желания исполню, отпусти потом.. Чабан: - А можешь, говорит, сделать так, чтоб где-нибудь там вдалеке какой-нить казахский батыр проскакал? Ну, например, Кабанбай-батыр. Я от него боевым духом хочу зарядиться... ... и где-то там вдалеке проскакал батыр. Рыбка: - Ну давай второе желание. Чабан: - А можешь сделать так, чтоб он ближе проскакал и чуток помедленее. Я хочу от него еще больше духа боевого получить.. Рыбка: - Могу! И снова Кабанбай-батыр проскакал уже чуть ближе и чуть медленее. Рыбка: - Ну, давай третье желание. Чабан: - А можешь, чтоб Кабанбай-батыр совсем близко проскакал и что-нибудь мне такое боевое сказал, чтоб я навсегда зарядился боевым духом и был как он. Рыбка: - Могу! И снова скачет, значит, Кабанбай-батыр совсем рядом, останавливается и, грозно так на чабана смотря, говорит: - Ты что, имена других казахских батыров не знаешь?" |
Велико преселение на НАРОДИТЕ Аз не съм човека, на когото да зададеш тоя въпрос, защото лично имам проблем с термина. Късноантичните и средновековните християнски автори чат пат споменават за migratio gentium, но през 18 в. (1778 г) немците изковаватот това свой термин Völkerwanderung, с което го изкривяват завинаги и налагат изкривения модел. Проблемът е, че gens има широк спектър от значения. Например, gens Francorum по времето на Хлодвиг има значение "племето на франките". Във времето на Карл Велики вече под понятието се има предвид цялото население на Francia, т.е. каролингският gens Francorum включва предишните gentes на франки, бургунди и т.н. Във всеки случай съвременниците от Късната Римска империя са имали съзнанието повече за непрекъснати варварски инвазии, нежели на някакво преселение на народите. Сетне понеже споменаваме готите, а в другата тема стана дума за викингите, струва ми се, че сред тези общности племето е било повече общност на воини, отколкото общност по кръвен белег и родство. Подобно е мнението ми и за варварите идващи от скитската степ - най-вече хуни и авари. Но, признавам терминът е навлязъл дълбоко в историографията и общественото мислене и ми се струва практически невъзможно да бъде изкоренен. Но това не ми пречи да си мечтая, че все някога ще му бъде даден смисъл, който да надхвърля романтичния немски национализъм. | |
Редактирано: 2 пъти. Последна промяна от: бонго-бонго |
Предводител на команчите 21 Сеп 2016 21:42 Имаше една много мъдра (макар някои от възгледите и да отиваха твърде далеч и да граничеха с фантасмагории тип кайлето) дама, проф. Димитрина Митова-Джонова, която си отиде преди около година и половина. Тя разсъждаваше доста в подобна насока. Впрочем поминъкът като един от източниците на идентичност не е нещо непознато по нашите семи. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: бонго-бонго |
Г.С.Раковски: А за Наполеон какво казва | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: бонго-бонго |
мъгла | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: щурчо |
Личенъ-денъ Банинъ-денъ А, ясно, имала е предвид, че онези страхолюдини вакханките се канят да го къпят, нали. Бонго ме накара да си спомня нещо странно, дядо ми употребяваше думата "джинс" в смисъл на рода. |
А, ясно, имала е предвид, че онези страхолюдини вакханките се канят да го къпят, нали. Тцъ. Бан или Пан е Господин, прието от некои европейски езици и НАРОДИ. И оттам - бановина. Има също и жупа. Като група. По родопски. И оттам - жуПан... | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: щурчо |
Велико преселение на НАРОДИТЕ , до голяма степен е провокирано от нуждите на империята. Повечето от преселниците комай са дошли по покана, донякъде все едно Меркел си кани ислямистки главорези, понеже на практика римлянин вече не е означавало квирит в буквалния смисъл на думата. Нямало кой да воюва и то далеч не само навън от империята, но и много по-лошо- вътре в нея. Финансовата слободия е била докарала императорите до положението да издават закони забраняващи станалото масово явление- свободните граждани да се продават сами доброволно в робство, което естествено ги вадило от числото на данъкоплатците... Друго си е, когато примерно срещу разядосани от мизерията багауди имаш зад гърба си не само легионери категорично отказващи да носят доспехи, за да им е малко по-лесно при бягането от запекли се ситуации, но и малко по-първични в ентусиазма при касаплъка момчета, като примерно вестготи или алани... Обаче подобен вид мигранти, много ми е трудно да си ги представя като абсолютно разнородна сбирщина главорези, просто следваща вожд в голяма степен нелишен от късмет. Струва ми се винаги е имало и още нещо, може би дори минимално, но нямащо общо с насилията, което да им създава чувство за сплотеност... |
Струва ми се винаги е имало и още нещо, може би дори минимално, но нямащо общо с насилията, което да им създава чувство за сплотеност... Заплата. Справка, Чуждестранния легион. |
Повечето от преселниците комай са дошли по покана, донякъде все едно Меркел си кани ислямистки главорези, понеже на практика римлянин вече не е означавало квирит в буквалния смисъл на думата. Подобни обобщаващи разсъждения показват, че авторът им не си е направил труда да провери и разграничи кога, при какви условия и къде биват настанявани въпрсните варвари. ПП. Впрочем, любимият на щурчо Хервиг Волфрам проследява именно такива неща, за които говоря : как gentes на Тервинги, Гройтинги и прочее прерастват в gens Gothorum | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: бонго-бонго |
дядо ми употребяваше думата "джинс" в смисъл на рода. ...или в смисъла на ген, genes? което всъщност показва, че ние |
бонго-бонго 22 Сеп 2016 00:10 Мнения: 22,608 От: Swaziland Скрий: Име,IP Темата е прекалено обширна, за да я похващам император по император и племе по племе. За мен тенденцията обаче е ясно доловима- мнозина от императорите определено са изпитвали нужда от подобни съюзници... |