Предводител на команчите, 19 Септември 2016 02:23 Нещо повече - Филово-Мутафчиевата епоха откъсва стара България от византийския свят, опасявайки се, че други - този път не славяни, а гърци, ще имат претенции към нас в качеството им на "мегали-шовинисти". Куриозното е, че Мутафчиев е може би най-добрият византинист, който България е раждала ... Въпрос: "Най-добрият византинист" допринася за откъсването на стара България от византийския свят? Отново тема за доразвиване. Според Вас той върви срещу собствените си познания или какво? Предводител на команчите, 19 Септември 2016 02:18 Фехер не е Ганчо Ценов. Има една проста разлика - той не се налага да измисля и фалшифицира нищо. Той е стриктен по отношение на изворовата база. Просто я поднася на публиката така, че да й хареса. Въпрос: Как Фехер хем е стриктен по отношение на изворите, не си измисля и не фалшифицира, но въпреки това е обект на критика? Казвате, че поднася информацията от изворите така, че да се хареса на широката публика. Бихте ли доразвили мисълта си? Питам сериозно, не се заяждам. Не отговорихте на горните въпроси. Едва ли си давате сметка, че в голяма част от четящите форума вече се оформи схващането (някои по свой начин го изразиха тук) за неспособност на българските учени, занимаващи се с миналото, да го разглеждат обективно и на високо професионално ниво. Днес заявихте: "творчеството на който и да е учен е многопластово и аз проследявам само един аспект", но това не личи особено от предишните Ви постинги. Дали греша, когато мисля, че не посочвате положителни примери на правилни според Вас тълкувания (извън Вашите)? Цитирате Петър Мутафчиев: "(...) ние като народ не бихме толкова много пострадали и [не бихме били] тъй ощетени, ако не възлагахме всички наши надежди на войнишките си щикове. Ние бяхме занемарили духовната си култура, не бяхме успели да запознаем чужденците със себе си, с нашата наука, изкуство и др., та да използваме тия културни връзки в дни на нужда?" И кое според Вас е укоримо в така изразената позиция на Мутафчиев? Той не казва "Дайте да фалшифицираме българската история!", а ратува за културна и информационна политика, която и тогава, и днес се прилага от редица страни. Ако желаете действително да информирате обстойно съфорумниците, бихте могли (извън посочването на положителни примери - дано видим и такива), да се опитате да поставите критичните си бележки за конюнктурните забежки в контекста на отговаряща на съответния период подобна практика от други страни (ако ги познавате), за да позволите на четящите Ви да си направят действително обективна и по-пълна преценка за "греховете" на гилдията. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Darby |
спокойствие | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: щурчо |
Предводител на команчите 2016-09-22 11:12:24 Защо така отрицателно към Бакалов? Ами причините са много, но ще изтъкна две. Успокоително звучи Предводителю... Ако двете изтъкнати причини са най-основателните, би следвало да бъде, ще запазя иконата си за преподавателя Бакалов (за учения представите ми са формирани от преподавателя, а късния Бакалов не познавам) Не като критика (Неразбираемо за щуравите, бих се подписал и под онези твои редове тук, с които не съм съгласен), нито като адвокатстване, по скоро като съчовешка ( от: συνάνθρωπος ) бележка ще спомена "моята story"... Сбито и дано от това не се изгуби смисъла... От ученик започнах да събирам материали по един въпрос, който живо ме интересуваше. Натрупах немалък архив, (губя се в него и понякога ПРЕоткривам неща), но пряк доказателствен материал за "идеята" си не намерих. Косвените данни се увеличиха заедно с архива, сигурно съм открил десетина пъти Америка, а редица мисли, които днес считам за свои, вероятно просто съм прочел и възприел. Благодаря на Господ, че досега заблудите ми са си били само за мен и не се наложи нито да лъжа, нито да крада за насъщния, съзнателно или НЕсъзнателно... Поне не толкова, че да ме хванат! И дано е Милостив и занапред! Към всички ни! | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: tryy |
слепота | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: щурчо |
Щурец, Обясни ми, каква е връзката между ОРПЮ, ΟΡΦΕΑΣ, ΟΡΦΕΥΣ (две имена които се срещат сред днешните гърци) от една страна и траките от друга, че не мога да го схвана. Морфа и Морфю също ли са траки? |
И поради тази причина ден и нощ, творят по форумите... Щурчо,не си прав .Като гледам как е тръгнал върви точно към твоите мнения по въпроса. Мъ не ще да си признае.Траките не били се осъзнали като такива . А кои по това време са се осъзнали като народ. Говори за траките като за държава с териториални граници. А езика ,през Киев та чак до Масква са възприели българския език в църквите . Езикът,българите възникнал ей така през 7-10 век от нищото . А ние говорим за траките като култура.Със разбираем език , От Карпатите до Бяло море и от Черно море до Адриатика. Било елинизиране,поромейчване, християнизиране,бого,илстване , византизиране,потурчване ,фашизиране,комунизиране , сащисване , исляминизиране .... Кой знае още какво ни очаква. |
минало е | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: щурчо |
тъй като въпросът не е зададен към мен, ще оставя бонго-бонго да отговори. бонго няма да отговори, защото "въпросът" е твърдение в стил Петрински Rogatiq и т.н. |
Това с Орпю вече го минахме, челеби! И се разбрахме, че не е ясно с какъв фолклор има нещо общо. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Туткалчев |
спокойствие | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: щурчо |
Мъ не ще да си признае.Траките не били се осъзнали като такива . А кои по това време са се осъзнали като народ. След отричането, минахте към гняв, видно вече сте в стадия на пазарлъка. Нали много тачите Херодот, бащата на историята, 5:22: "Че сега тези потомци на Пердика са елини, както те самите твърдят, аз съм сигурен и ще го покажа по-нататък. Но и Елинодиките, които организират Олимпийските игри го признали, щом той пожелал да се състезава, защото елините, участници в състезанието, искали да му попречат да участва, твърдейки че тези игри са за елините, а не за варварите. Обаче Александър, след като доказал, че е аргиец (т.е. потомък на Аргос), бил признат за елин. " | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: бонго-бонго |
ерго | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: щурчо |
същото | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: щурчо |
1. Дали траките са създали "забележителна материална култура", ние, за съжаление, няма как да знаем на този етап. Ако се визират добре известните на всички движими и недвижими паметници от рода на гробници, (съкровища от) скъпи съдове, накити, коланни украси, въоръжение и т. н., на този етап нямаме никакви категорични данни за направата им от траки. Тъкмо обратното, по отношение на онези от тях, за които имаме ясни данни, става ясно, че са правени за траки, но не и в тракийска среда. Прочее, направата на изящни изделия за нуждите на "варварите" - било като дарове за тях (вкл. дипломатически), било по тяхна поръчка и т. н., е основно занимание на античните колонии и после римские градове на Балканите и Северното Черноморие, така че тук няма какво да ни учуди. Изобщо не изключвам възможността и траките да са били в състояние да правят подобни неща, но подобно нещо трябва да може да се докаже. За целта тракийската археология трябва да си извади главата от пясъка и наместо могили и светилища да започне да проучва интензивно тракийските селища, за да разберем как изглежда произвеждащото стопанство на Тракия, в това число нейните занаяти. На този етап разполагаме само с единични (и най-често лишени от контекст) находки на инструменти за ювелирство и торевтика, но тъй като в немалка степен практикуването на подобни занаяти в миналото не е свързано със стационарни производствени центрове, а с пътуващи майстори, няма как да знаем дали те са били траки. Производство на дадено място по археологически път се доказва по няколко начина - чрез намиране на инструментариум, на полуфабрикати, на отпадъци от продукцията, на производствени съоръжения, както и чрез химически анализ на суровините и евентуалното им свързване с находища от близката околност. За целта, обаче, пак повтарям, трябва да се изследва не толкова "крайният продукт", а свидетелствата по веригата на неговата направа. За целта, пак повтарям, е нужно да се обърне внимание на селищната археология и на ежедневния живот. Напълно се солидаризирам с мнението споделено в последните две изречения от този цитат /нарочно го копирах целия/. За останалите твърдения обаче ще си запазя някои резерви... Строителството на гробници и светилища не е ли намек за наличието висока материална култура? Вярно, евреите например, явно бидейки все още предимно пастири, повикали финикийци да им построят първия храм, ама там става дума само за един храм... За всичките тези тракийски могили, че тук таме и светилища, всеки път ли траките са викали гърци да им ги строят? И да го срещна написано някъде, пак не бих го повярвал... Твърдението за изящни и пр. движими изделия, също пораждат у мен известни съмнения. Откъде ли се е взел при това положение, специфичния тракийски стил при изработката на множество от тях? Да съгласен съм, че гръцки майстори са изпълнявали поръчки на тракийски владетели и аристократи, като може би дори тяхната конкуренция е повлияла зле върху развитието на тракийските майстори, но дори в тези гръцки изделия може да се забележат негръцки влияния т.е. те са се съобразявали с някакви тракийски образци. За някои от съкровищата пък, като примерно това от Летница, без да съм специалист разбира се, но ми се струва по-скоро, че са си изцяло тракийски не само като стил, но и като изработка... Траките на всичкото отгоре са имали множество най-различни царе и аристократи, което съвсем естествено означава, че често са воювали. Всичкото им оръжие ли е било вносно? Отново дълбоко се съмнявам. През онази епоха, макар наистина да се е използвало и вносно, е било практически невъзможно да се водят войни без някакво местно производство на оръжие. Ще дам пример малко встрани от темата с Рим и неговия небезизвестен гладиус. Този меч произхожда от испанските мечове, недостижими като качества за майсторите в Италия през периода преди Пуническите войни. Римляните са ги познавали добре, ценели са го много високо, и охотно са ги внасяли, ама са им идвали малко скъпички, та всъщност при тях такова оръжие е било достъпно само за по-заможните граждани, а плебейската маса в легионите е воювала с много много по-ниско качествени като изработка мечове. Когато им се наложело да воюват с разни други от Италия или с гърци, които ползвали оръжия с подобно ниско качество, нямало особени проблеми, но... Малко по-късно на римляните взел, че им се натресъл на главите Анибал, чието оръжие за хората му идвало основно от Испания, и внезапно се оказало, че те не могат да го победят. Тогава Сципион отишъл в Испания, щурмувал зашеметяващо дръзко оставения непредпазливо с много малък гарнизон Нови Картаген и взел от там 100 000 испански меча. След този епизод, римляните повече нямат загубена битка от картагенците, пък и испанските гладиуси вече се превърнали в местно за Римската република производство, та и мнозина други после плакали горко /това разбира се далеч не единствената или дори най-важната причина за римските военни успехи след Пуническите войни, но все пак съвсем не е и маловажен обуславящ ги фактор/... В светлината на гореописаното, възниква въпросът, как без местно производство на оръжия и то като качество приблизително на нивото на комшиите, траките воюват интензивно още от епохата на Троянската война? Та те даже на Дарий, Мардоний и Ксеркс са успели да им причинят главоболия... Според мен всичко това е непостижимо без развито местно производство на различни оръжия и конска амуниция... |
щурчо 22 Сеп 2016 23:10 Мнения: 18,049 От: Bulgaria Скрий: Име,IP Не разбирам къде е проблема... Пеласгите несъмнено също участват в етногенезиса на елините... Не се сещам гърците да са го отричали. Ако не ме лъже паметта Херодот даже смята, че йонийците са си почти изцяло автохтонни пеласги... |
Обаче Аргос е брат на Пеласг. И двамата не са елини... И племенник на Пелопс. Но, да, грешката е моя. Всъщност Александър претендирал за произход от града Аргос. Официално царският род на Пердика произлизал от Теменидите от Аргос, чийто произход стигал до Херакъл. Впрочем според Херодот, а сетне и Тукидид Пердика е основател на династията. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: бонго-бонго |