...тъй де, и други се питат "защо" ~ 140 години след освобождението изведнъж думичката "робство" стана мръсна дума и се заменя с други подобни, даже учебници се сменят, предавания се правят - само за да се докаже, че не е било "робство" ... аз си спомням кой кога и защо постави въпроса, добре, че вече тоз политик изчезна. Нима? Дали да не поверваме все пак на Вера мутафчиева: Не може да не се съгласим с Б. Лори, че българите „представят неизбежно в трагичен план” своето минало, свеждайки тази трагика до „петте века турско робство” (с. 92). Като означение за въпросния период авторът предлага „пет века османски режим”, което е също неадекватно - режими поддържат разни партии и движения, а не цяла империя в течение на половин хилядолетие. Доста по-точно е формулирано то от турската историография: „България под турска власт”. А най-приемливо беше онова, съществувало в общите съчинения по българска история до 60-те години на века ни: „османско владичество”. Оттогава насам то изчезна, упорито замествано с „турско робство”. Но какви обществени дискусии по смяната на един термин с друг през 60те .... Впрочем Вера Мутафчиева не е съвсем права. Макар и писан повече от 10 години преди издаването през 1983 от БАН, т.4 от многотомната история все пак нови заглавието: |
Защото в исторически план нациите се формират чрез противопоставянето. Това е характерно особено за т.нар. културни нации, каквито са формирали народите под чужда власт, в това число и българите. В един разговор с посланика на Франция във Виена австрийският император Франц II, казва, че през 19 век успява да поддържа националния мир в държавата, като използва омразата между нациите в нея. Когато през 1867 г. унгарците получили автономия в империята Австро - Унгария, насилието, което приложили към другите националности било по-свирепо от австрийското преди това. |
Говорим си за истината, както я разбираме, какво сме прочели и запомнили и какво разбираме под българско. "С чего начинается Родина", с риск някой да се хване за сърдцето. Едни го възприемаме като по-лично изживяване, други държат да маршируваме дружно. Съгласен съм, а и по принцип не съм голям почитател на Кортасар. Но все пак не е ли симптоматично , че подчертавайки "българско" не си намерила нещо по-подходящо от съветското (не руското, а именно съветското) стихотворение на Марусовски? |
Но все пак не е ли симптоматично , че подчертавайки "българско" не си намерила нещо по-подходящо от съветското (не руското, а именно съветското) стихотворение на Марусовски? Обяснението е много просто - че съм го учила в ранните класове: "С картинки в твоём букваре, С хороших и верных товарищей, Живущих в соседнем дворе…" И музиката беше хубава. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Banshee |
Памфуций 22 Апр 2018 15:31 ....по принцип не съм голям почитател на Кортасар ей сега аз се хванах за сърдцето !!! | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Lillian |
Обяснението е много просто - че съм го учила в ранните класове: Именно, както и мнозина от тоя форум. Ти си възпитавана с това стихотворение. Така и не успях да харесам филма. Лили, колкото горещо почитам Хорхе Луис Борхес, Маркес и Карлос Фуентес, толкова Кортасар ми е чужд. |
Памфуций 22 Апр 2018 15:46 ........ Лили, колкото горещо почитам Хорхе Луис Борхес, Маркес и Карлос Фуентес, толкова Кортасар ми е чужд. предполагам защото не е типичен латиноамерикански автор неговият магически реализъм е една космополитна самоирония сори за спама, но все пак е по темата разбира се какво е да се аржентинец роден в Брюксел и починал в Париж ми не е същото | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Lillian |
Ти си възпитавана с това стихотворение. Укор? Има ли нещо, което да ти се вижда анти възпитателно в това стихотворение? Като поотраснах малко, почнах да се дразня, че сме си нещо като колония, но после този проблем отпадна. Сега сме колония на други, но метрополиите поне в културно отношение могат да обогатяват, ако си склонен да приемаш. |
В ония векове във владичеството имало и робство. И робството е било във владичество. Ама отново... българите не сме изпечени в пропагандата. На един приятел внучето го питало: - Дядо, такива ли сме лоши турците.. Колиме хора в Батак, в Стара Загора, из цяла България? Дядото мислил, па казал: - Ама, имало добри и лоши турци. Лошите колячи избягали, тук сме останали добрите, живеем добре заедно всички. П . Че нямахме, и нямаме, управници да кажат същото, постоянно да пропагандират реалности. Да го набиват в учебници? Няма. |
Дядото мислил, па казал: - Ама, имало добри и лоши турци. Лошите колячи избягали, тук сме останали добрите, живеем добре заедно всички. П . Че нямахме, и нямаме, управници да кажат същото, постоянно да пропагандират реалности. Да го набиват в учебници? И защо да го набиват? Че да идат децата в Батак и да разберат, че Ахмед ага Барутанлията умира в Източна Румелия? Ама той дори не е турчин, нали ? ПП. Не е укор, Banshee. Как би могло да бъде? | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Памфуций |
Памфуций 22 Апр 2018 16:01 Уфф, бе Батьо ! УченитЕ, правете си наука, а политиците да правят политика.. П Ти как мислиш ? У комшиите ученитЕ защо са засекретили за 100 години тетрадките на Лятифе ханъм? Питат ли се Кемал паша от цироза ли починал, или Сердар ефенди го ... повредил?? |
Уфф, бе Батьо ! УченитЕ, правете си наука, а политиците да правят политика.. Политика , и то национална политика, базирана върху подобни лесноопровержими псевдофакти, е доста късогледа. А ако учените си правят науката там някъде по чукари и в прашни кабинети, то тяхната роля поемат щурчовци и симчовци. |
Политика , и то национална политика, базирана върху подобни лесноопровержими псевдофакти, е доста късогледа. А ако учените си правят науката там някъде по чукари и в прашни кабинети, то тяхната роля поемат щурчовци и симчовци. Ами забраняваш факти, като на Лятифето спомените, или лъжеш та се късаш, като сега ингилизите за Скрипал и хлор в Сирия, пък даваш свобода на учените да звънят на Орфеева лира.. Ми цял свят от памтивека мери с 2-3 аршина , ти викаш: Аз съм с един! Чест за тебе, ама не си полезен. |