ТЪкмо ди довляках до Никита Серхеевич и пак се върнахте към Баязид.... няма шанс да ви завлека за врата в двайсет и първи век. |
Като обобщение на темата ще си позволя да цитирам Поета: Тирани, всуе се морите! Не се гаси туй, що не гасне! Лучата, що я днес гасите, тя на вулкан ще да порасне. Поетът малко си оставил ръцете с тая луча. |
Поетът малко си оставил ръцете с тая луча. Ако имаш забележки към Вазов, отнеси се към някой литературовед. Аз съм само читател. |
За да разсея съмненията ти дали имам забелешки, ще уточня, че тва беше забелешка. Освен тва, не виждам защо трябва да я однисам към литературовед, при положение, че стихотворението е писано од Вазов и съответно забелешката ми е адресирана към него. Фактът, че поради уважителни причини Вазов не е фсъстояние да внесе корекции ф оригиналния си текст, не е причина да прехвърляме отговорността му за лучата върху литературоведите. | |
Редактирано: 2 пъти. Последна промяна от: wreckage |
Освен тва, не виждам защо трябва да я однисам към литературовед, при положение, че стихотворението е писано од Вазов и съответно забелешката ми е адресирана към него. Фактът, че поради уважителни причини Вазов не е фсъстояние да внесе корекции ф оригиналния си текст, не е причина да прехвърляме отговорността му за лучата върху литературоведите. Ти си знаеш, отнасяй я към когото щеш. Аз, понеже самия съм безотговорен,гледам просто да се отърва от таз непосилна за мене тегоба. |
аз едва ли бих написала текст, в който се редуват думите измекярене, крадене, гюонсуратлък, мутри, роби... Така е... Но въпреки това са реалност. Иво Мирчев, дето изгонил мутрите от паркинга на магистрален фастфууд. И те му говорили тежки думи, които според тях са истини, но той не трепнал... А набрал 112. И взел да ги снима. И т.н. |
Кой е великият син на Северозапада Димитър Маринов и какво е дал той на България, едва ли има нужда да се обяснява. Но ако някой все пак не знае, ето: Натисни тук Прилагам откъс от книгата му История на града Лом и Ломска околия. Давам му думата в качеството му на съвременник (живял по турско четири години повече от Вазов и Захари Стоянов), който е роден и прекарва по-голямата част от живота си в уземните къщи из Ломско, Кулско, Белоградчишко, за да изучи и запише историята и живота на онзи край, както никой преди и никой след него. В откъса той разказва времето на Анархията във Видинския пашалък (резултат от десетилетия кърджалийство и две руско-турски войни). Има интересни неща за робството и за какво всъщност копнеят робите (подчертаното е от мен): От изложеното дотук, а особено от описанието на селата и тяхната кратка история, всеки е видял, че за управление, което да защитава и наказва, нито дума е можало да бъде. При произвола на бейовете-господари, които са разполагали не само с труда на населението, но и с неговия живот, имот и с неговата семейна чест, дума за управление не могло да става. Когато един бей-господар, без страх от някаква власт, е можал да разселва селяни и да заселва тамо, гдето нему е скимвало; да бие, да убива, да безчести и да прави всичко, що му продиктувало неговата воля и неговият каприз, тогава за какво управление може да се говори? И това са вършили не само бейовете-господари и синовете им, но и всеки турчин, колкото и долен да е бил той. И това е принуждавало, както се посочи, та много села самоволно се подчинявали под властта на някой бей, само и само да се избавят от такива скитници-насилници. Наистина, имало е бейове-господари, които са защитавали населението и третирали са селяните много добре, но това било от благото разположение на самия бей, както е третирал и своя добитък, или своите коне и псета, но не от някакъв страх от наказание. Трябва да се признае обаче тая историческа истина, достойна за отбелязване, а именно: че раята не е била никога крепостна. Крепостничество, подобно на това, за каквото четем в руските списатели за Русия, в България не е имало. Селянинът не е бил роб; не е можал да бъде продаван като добитък, не е можал да бъде разменяван (транпосван) за куче, кон и пр., каквото е ставало в Русия. Ако беят-господар е продавал землището някому, той не е можал със землището заедно да продаде и човеците, каквото това са можали да вършат в Русия руските боляри и князе-земевладелци. Пазвантоглу е въвел някакво управление, образувал е нахии и поставил забити, обаче никъде не се съзирало властта на тия забити, никъде не се проявявало неговото разпореждане. Бейовете-господари не са чувствали никак неговата власт; никак не са познавали някакво ограничение над своите произволи, а така също и раята не усещала някаква власт, която да ги защитава от произвола на бея господар. Едвам когато във Видин е дошъл за паша Хюсеин паша, за когото старите хора и днеска приказват по предание, тогава се почувствала власт, усетило се, че има управление. Това наистина съвпада с прогласяването на паметния султански Гюлхански Хатишериф (1839 г.), но тоя хатишериф не донесъл никакво облекчение на населението, защото останал мъртва буква в архивата. Подобрението в положението и сигурността на селяните, за които говорим, дължи се изключително лично на Хюсеин паша. Да изтреби разбойничеството, което виреело в най-широк размер, той лично е обиколил целия пашалък – от Тимок до Янтра, и се спирал в отделни села, гдето са свиквани били селяните от близките села и настоятелно изисквал да му посочат злосторниците от техните села. Посочените злосторници Хюсеин паша е обесвал още тамо, пред събраните селяни, и си заминавал. По такъв ефикасен начин той е изтребил всички разбойници и палачи, та селяните свободно са можали да ходят и да нощуват навсякъде. „Да остави човек дисаги с жълтици – разказват старците – на пътя да нощуват, на другият ден ще ги намери небутнати“; толкова Хюсеин паша е наплашил злосторниците, защото когато всички спали през нощта, само един пашата бил буден – казвали всички. Съществува приказка: „Един селянин на пътя нощувал; през нощта пуснал бил воловете да пасат, а той заспал. Когато се събудил, воловете били липсвали, откраднали ги. Той отишъл при пашата и му се оплакал. „Ти къде беше, когато воловете ти пасяха“ – попитал го пашата. „Бях заспал, паша ефенди“ – отговорил селянинът. „Керата! – извикал пашата – защо си заспал, та не си пазил воловете?“ – „Оти – кратко отговорил селянинът – знаех, че ти, паша ефенди, си буден“. Това много угодно станало на пашата; той се разпоредил и воловете са били намерени веднага. Старите разказват, че голяма сигурност е зацарила при тоя управител. И туй, което е много важно да се знае, е, че тоя Хюсеин паша не е щадил и турците; еднакво наказание е налагал и на турци, и на българи. Бейовете-господари тоже усетили силна власт над себе си и техните произволи били премахнати. От Хюсеин паша са престанали и убийствата. Никакво убийство не се помни да е останало ненаказано. Само че това е траяло, догдето бил жив Хюсеин паша; после него дошли управители подкупници, които се съюзявали с бейовете-господари и произволите почнали отново. Убийствата обаче са завинаги престанали. От тая епоха, т. е. от Хюсеин паша, и ние начинаме нашия преглед на управлението“. |
>>><<< Реки, какво си се фтренчил толкова у поетичния джоп на Вазова, чунким твоя фонетичен гангстеризъм е по, та и по-най, ъ? |
чунким твоя фонетичен гангстеризъм е по, та и по-най, ъ? Очакванията са различни, аз не съм патриарх на българската литература, даже архимандрил не съм, най-ноо протосингел. |
>>><<< Архимандрил върви с протосинигер! Сепак, ти си човек-изкуствовъд и към теб също си имаме очаквания, се положителни, демек убави! | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: sluncho6 |
Сингер с ръчно задвижване. И ти ли, Бюрократе? | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Кайзер Созе |
Ми не. Ни Памфуций опровергавам, ни никого. Написал съм ясно отдавна: Плътеник 12 Апр 2018 08:29 1. След 250 години на непрестанни войни (между 1204 и средата на 15 век) Балканският полуостров и неговото население се радват на траен мир в течение на около 400 години (ако не броим краткия период на австрийските войни в края на 17 век) - лукс, който не са имали дори по римско време. Ако някой си мисли, че това е маловажно за обикновения човек, дълбоко се лъже. Смятал съм от началото на 15 до края на 18 / началото на 19 век. Не случайно. И също не случайно Димитър Маринов говори именно за десетилетията след това. Времето на Анархията, с която Османската империя се справя много трудно, и от която страда цялото й население - и християни, и мюсюлмани. А насилниците, както виждаме дори от цитираното, не са само турци. Той пише и още разни други неща: Туй явление [кърджалийството] има голяма важност за нашата история, защото от запазените сведения и материали устни е видно, че по-голямата част от предводителите са били в последно време българи, бивши планински хайдуци. Тия материали ще покажат, че силата на тия хайдуци е била до такава степен яка и несломима, щото, ако е имало и капка национално съзнание в тия кърджалийски предводители, можали са много лесно да създадат свободна и независима България, както сториха това подобни водители в Сърбия. Индже войвода, Кара кольо, Кара Феиз, Гушанцали Халил, Кара Мустафа (последните потурчени българи), Кондо, корчо, Хайдук Велко и много други още, са можали да сторят десет пъти повече, отколкото е направил Кара георги в Сърбия Прочее, Димитър Маринов е един от многото гласове, които говорят в полза на това, че беззаконието не е държавна политика на централната власт на империята, вирее в условия на отслабнала или липсваща такава власт, и няма етническа или религиозна окраска. Впрочем ако прочетете внимателно книгата му, ще откриете много бейове (не само кърджалии) не-турци и в тоя край, но тъй като са "властта" при липсваща реална такава, и техните своеволия минават в графата "турски насилия". |
Мир, в който всички са роби на падишаха, но раята е подложена на геноцид и от най-долният турчин-по документа, и когато документите с които боравите са мъртвородени в архива , подложените на двоен гнет превръщат в мит едно изключение, за да се върне свидетелят ти към нормата в средата на деветнайсти век, благодарен че вече не го колят. По това време германците събират пари за да завършат катедралата в Кьолн, докато тук пащаш даиш хакъ... |
Другаде в този форум др. SvSophia обясни, че творбите на художествено-творческата интелигенция не трябва да се възприемат като исторически документи. Освен това какво значи "гласове на съвременници" и . 1. Захари Стоянов, Ботев, Каравелов, Стамболов, Заимов - това са са участници в събитията, не се изказват в качеството си на "художествено-творческа интелигенция ". 2. Дори да е така - в случая на Вазов, какво от това? Някой излюпил се 100 по-късно капацитет, пишещ чудните си студии на базата на написаното тях, по ги разбира онези събития, м? 3. "откъде-накъде непременно да им вярваме? Мигар из устата им непременно глаголи Бог?" Не, лъжат те, нарочно. Особено Захари Стоянов, който ни най-малко не се опитва да се изкара някакъв герой, както може да забележи всеки, който го е чел. Напротив, иронията му е насочена към всичко, включително и към собствената му персона. |
Разбирайте го както искате. Точно затова не съм спестил нито буква от изложеното. Защото лесно може да бъде манипулирано с избирателно цитиране в едната или другата посока. Бях убеден, че ще предизвика точно такава реакция. Както и не ме изненадва, че категоричното заявление на Маринов, че робство няма, се подминава с мълчание. |