И това доживех - похвално слово за рапа. За мен рапът е също такава обида за здравия разум, както и чалгата. Има добри чалгоподобни парчета, както има и Еминем. Това не изкупува тоновете пошлост лееща се от типичните представители на чалгата или рапа. Но щом някой вижда в рапа нещо добро - негово си право бре. Въпрос на вкус. Но как тогава критикува чалгата, не разумявам... |
Валентин Лорд Расел все пак има граници на своята компетентност Омир не е личност, дотолкова доколкото той е персонаж на литературния преразказ. Но иначе като фигура на съответната мито-ритуална система той не е релевантен на твоите спомени за асистенти и професори от СУ. Тук си близък до лорда, ако това те впечетлява. Разбира се. Иначе по-авторитетен би бил Фрезер или Елиаде Омир като е могъл да разказва за божествени деяния не би могъл да бъде светъл, ясен, тукашен. Той не е и разказвъл сам. Говорил е с чужд глас - висок фалцет, чрез него се е говорило. светли и ясни могли да бъдат само "герои на неговия разказ" . Това объркване не е случайно, поне за теб. Разказвача трябвало е да бъде скрит, или най-малко да е неприятен за да не се смесва с божествените си герои. Ти смесваш тези неща и престъпваш границите на разказа, защото не се осъзнаваш дали си герой или разказвач. Болестно е, но е разбираемо. Освен това бъркаш този тип магия с другата. Тази на идеологията. Ама тя има съвсем друга ритуална система - президиума, размереното безмислие на лекторите от съответните отдели, но най-вече нарушава ритуала с емоциалната ангажираност и личното съучастие. Ето това е греховно Като че ли разказвача не препредава а създава. Ето това ти е грехът - модерното ти преиначаване на заварените или недостъпни за твоето разбиране неща. Няма да говоря примерно за Хайдегер, достатъчно е да спомена Илф и Петров. Техния горей бляскова те предшества, но за разрика от теб играе. ти просто не зднаеш на какво посягаш. Поздрави |
Освен на Валнтин смятам да отговоря и на Миранда Съжалявам но проблема за чалгата не е само естетически или педагогически Колкото и да е печално, но чалгата затова избуя ТУК защото се оказа на нужно място и в подходящ момент. Свободата, както го казва моя приятел Ачо, иначе доцент, е нещо относително. Ето това-чалгата- се оказа много по-близко за повечето балгари до свободата, отколкото Васко Кецата или , за съжаление, Васко Кръпката. Свободата да диша, да п..дя, да бъда. Това междупротчим с неприятна учуда открих в превода на лекциите на Хайдегер от преди той да стане непоклатим паметник на самия себе си. Това, което е чалгата жестоко не се приема от безсмъртните, от живеящи вечно и без изненади-ценностнонеподвижно. Та Хайдегер говори точно за това безпокойство и загрижеността на безсмъртните пред очебийния факт -смъртта. Чалгата е повод смъртта да се възприеме като близка. А тя, Смъртта, не блази-отвратява. Смъртта се настани удобно в днешното всекидневие Та блянът на отвъдното, който така успокоява не може да респектира смъртта. Отвратните викове от Омир до Лили Иванова или Уитни Хюстън плашат смъртта. Ето защо чалгата, която така се доближава до епическото пеене на древните че няма как да не се замисли за предупреждението й към смъртта не може да бъде просто замълчана или игнорирана. Тя вика с гласа на смъртта съвсем не символично Поздрави Редактирано от - Минавам от тук на 07/1/2005 г/ 21:00:42 |
Днес сутринта попаднах на влак С на група черни 14-15 годишни момчета, отиващи от горните махали на училище в центъра. Облечени по казания начин. Добри деца, някои със слушалки на ушите, каканижещи си тихичко, понякога и не съвсем тихичко. Един бял дядо каза на едното да се смести да седне, то се сконфузи и изобщо стана. На всяка спирка по някое от децата слиза, прощаването им е цял ритуален танц – гепи, закачат само малките пръсти, после безименните, блъскат по едно мъжко рамо и се потупват по гърба. * Една от лошотиите на рапа е, че е прекалено мачо, наричат момичетата “бич”, разxайтените едри девойки от рап-филмчетата (от долницата, със златните вериги и pool parties) възмущават арабските традиционалисти – очаквам да се появи скоро рап-феминизъм. * Има и мюсюлмански рап банди като “Нейтив Дийн”, свирят на арабски акустични инструменти и зоват: Ramadan is here, the holiest month of the year Fasting and not eating food, acting nice and not rude Instead of watching movies today let’s go to the masjid and pray Staying late to make my salat, maybe 8 or 20 rakat |
Авторът е пропуснал да отбележи, че най-големият фолкисторик в България е Божидар Диметров. И чалгата започва от неговия НИМ. Той наистина е в покрайнините на София, но неговият директор всяка седмица по телевизията увещава българския народ, че е професор, компетентен по всички исторически въпроси. И тъпанът на Димитровската историческа чалга проглушава цяла България. |
Ami Iezuit, mnogo prosto rap-a e amerikanski, chalgata- balgarska. I po star navik, nali znaesh. * Samo da ne me zapodozrete, che predpochitam chalga pred rap. Nishto podobno, i ot dvete "muzikalni" techeniya, "talantlivi" izpalniteli prosto praviayt dobri pari. A pak prostofilite gi haresvat zashtoto slushaiki gi si kazvat: ya vizh ti shtom tova go puskat, znachi e cool, a shtom i na men haresva i az sam cool. Znachi i az ne sam bil tolkova prost, kolkoto razni kato Old Emigrant kazvat che sam. |
Единствената основа на чалгата е вулгарността, затуй когато тя изчезне, изчезва и чалгата. Чалгаджиите, като престанат да са вулгарни, престават да са чалгаджии, стават нормални поп, рок, джаз, фолк музиканти. Чалгата е долница, заела мястото на горницата (плюс долницата), продукт на разпада на късния реалсоц (и постреалсоцовия псевдопреход), негова деградация. Чалгата е рожба, апогей и маразъм на “априлската” култура. Сагласна сам напално с тебе , 4и4о Фи4о.!!!!!! Освен това аз не сам арабин, нито тур4ин, нито циганин/немам нищо против тех/ , за да ска4ам "губеци".Когато гледах австралиискя серял "Хена", 4иъато музика е по родопски мотиви , това ме накара да се 4уствам горд като булгарин. Съшто се отнасъа до рапа, несравним е с булгарската 4алга.Еминем , например, би требвало да се изу4ава в музикалните у4илища.Тои е гениялен.Ако говорим за една добра музика в рапа, то требва да се спомене Nelly.Не мозе да се казе, 4е рап музиката като цъало е некакво големо музикално постизение, но тъа отразъава зивота и душевноста на бедното и необразовано 4ернокозо население.Това не мозе да се казе за булгарската 4алга, защото е едно лошо циганско подразание с цини4ен техт./има хубава циганска музика/. Искам да , благодаръа, на 4ернокозите за музиката, коъато са дали на света.Аз обозавам R&B, госпел.Макар, 4е харесвам Light мusic сащо като Billy Joel, Еric Clepton, Sting, George Michael и..... |
Сигурно фашизмите, всякакъв род нацизмите добре проличават в това вкусово неприемане на вулгарното. То напомня за корените, коите са забравени пради своята греховна връзка с все същата вулгарност. Позъвът на живота, който е отвратително отдалечен от предвозхитено и за това обезпокоително доближаване на смъртта. Е има теми, има вариации Дайте още... |
Понеже не съм музиковед, се изказвам съвсем лаически. За мен рапът е форма на протест срещу социалното статукво, каквото е там, където той е възникнал (не считам, че познавам последното) и като социално явление има същият заряд какъвто имаше навремето появата на Бийтълс (без да сравнявам музикалните ценности). С чалгата не е така. За мен тя не е протест, а унило подражателство, сътворено от хора без талант към музиката и към усещането на живота, но с определен нюх към потайните мрачни дълбини на неосъзнатата простотия, които, експлоатирани в общественото пространство, могат да донесат добри печалби. |
Не бих се заел да оборвам и тезата, че неосъзнатата простотия си е жива смърт, както и че между Ерос и Танатос съществуват определени интимно-идеологически отношения. |
Лошото е че осъзнатата простотия е чиста смърт А това е чалгата Тя е осъзната смърт - дори и при безсъзнателни същества Това не го казвам аз, . Не е и само Ницше - то цяла плеяда лукуми го твърди, ама все не се разбира Диагнозата се възприема като брътвеж, ама болестта е безжалостна. Не си спомням един виц, ама той е точно този ужас - гледам- а те седят като живи Ето едно примерче - Большой Брат- чалга е на телевизията, ама се водят разговорите за по-ползотворно използване на печалбата. Сериозно. Къде ти Камю, къде ти Платон .... Редактирано от - Минавам от тук на 07/1/2005 г/ 21:29:02 |
Минавам оттук, признавам си никога не съм се замисляла за връзката между чалгата и смъртта. Чалгата - като път към по-лесното възприемане на смъртта. Във време, когато човешкият живот е обезценен, когато мутрите се стрелят по улиците, когато бедните са обречени... Да си спомним и филма "Кабаре"... За този вид музика и развлечение, сякаш да заглуши куршумите и насилието по улиците. Поздрави |
... което чудесно обяснява защо фикусът ми беше почнал да изсъхва на балкона, дето е близо до любителите на чалга, а кат го преместих в другия край на апартамента видимо се ободри. Лека-полека и аз ще почна да разбирам връзката между чалгата и историята, особено ако се присъединя към фикуса. Щото между чалгата и музиката сечението нема как да го фана. |
Да бе, Миранда Много точно е това, което каза-ПО-лесното възприемане на смъртта Редактирано от - Минавам от тук на 07/1/2005 г/ 21:37:24 |
Това донякъде обяснява и защо толкова много чалга се слуша и от българите в чужбина. Всяка раздяла с близките е малка смърт, искаш с нещо да заглушиш болката... Да, има обяснение, колкото и да осъждаме. |
Нели, напълно съгласна .И при мен е същото Дъщеря ми се ядосваше, плачеше, когато ние се възмущавахме от Nelly, превеждаше ми/моят английски желает лучшего/песните наTupak.Е, трудно ги приемам признавам си Старая се да поизляза, когато слуша"Sweat".Скоро си го купи и още не може да му се нарадва.Но спомняйки си, как бях неразбирана от моите родители за Висоцки, се старая да съм по-толерантна.Нека всеки слуша, каквото си иска, но да не ме тормози с него, което за съжаление, в България се случва много често. |
Мунчо и ти си прав с местенето Музиката е магия. И инженерия. Като ходих в Израел ми показаха една ферма където на кравите им свириха правилната музика и те наддаваха с млеконадоя Проблемът е че ползата също е свъртоносна Редактирано от - Минавам от тук на 07/1/2005 г/ 21:37:59 |
Miranda, Струва ми се, че по-скоро е не ноу-хау за по-лесно възприемане на смъртта, а отдалечаване на мисълта за смъртта, изтикването й някъде навън (макар това да е невъзможно) с цел да се съхрани илюзията за живот у личност, която всъщност не съществува просто защото й е по-удобно да е безлична. |
Наистина съм Зануда Ама Мунчо пак си много точен без да ти харесва. ОСЪЗНАВАШ нещо, щом като искаш да го изтикаш Чалгата може да е бъзик, но корените й в това на дионисиивити ужаси. Никой не свързва викането и смисловата пръдня на чалгата с древното сакрано предизвикване - Дионис. Ницше го противопоставя на Аполон. Днес ние ... Редактирано от - Минавам от тук на 07/1/2005 г/ 21:45:09 |