1. Доказано е, че най-лесни жертви на сектите стават хората, възпитани атеистично. Продължават бисерите. Сократе, що се излагаш, не знам. Доказано от кого? От тебе, ей сега, у форума? От една жена на пазаря? Първо, т'ва със жервти на сектите - остави я тая песен. За някой и ти си жертва на сектата православие, па и едно време е имало жертви на сектата християнство. Второ - най-лесни "жертви" са тези които са научени да вярват, без много много да мислят и да задават въпроси. Кои са те - атеистите или религиозните - оставям на теб да решиш. И последно - религия се бори с религия, друг път. Щото оная приказка за клин клин избива, са пропуснале завършека, че последния най-дълбоко се набива. И онова филмче за умното село също е добър отговор на тоз аргумент. |
Ма защо казваш "да го избутаме" православието, Сократе! нека БПЦ като институция да заработи така, както работят другите религии и секти! Нека училището заработи така, че да прави децата ни грамотни, образовани и мислещи! Нека и в семейството да учим децата си какво е добро и какво лошо! Всеки има място и роля! И нека да си ги осъществява! За това става дума, а не избутваме православието... Фрида, основните човешки ценности са цивилизационни, а не религиозни. Да си вяващ или не - това е право на личен избор. Аз като не съм вярващ, според теб съм духовен инвалид, така ли? А как да стана вярващ като гледам кой се кипри най-отпред в църквите? Аз тях ги знам в какво вярват. Това не може да е моята вяра. Аз бях в Ерусалим и минах по "Виа долороса". Почти целият път към Голгота е със сергийки на търговци. Навярно пра-пра-пра-пра-внуците на тия, дето Христос ги е изгонил от Храма... |
Проблемът е далеч по-сложен. Безкрайно опростенческа е позицията: Трябва ДА НЕ СЕ ВЯРВА. Безкрайно елементарно е да се каже: Каквото каже науката - само това е истина. Не случайно споменах тук Вапцаров. Вапцаров е преди всичко човек на вярата. Няма по-вдъхновено възпяване на вярата в човека от неговите стихотворения "Вяра" и "Борба" (ох, да не бъркам второто заглавие - на мокрия паваж лежи човек, застрелян от засада...). Но ще кажете - това не е религиозна вяра. Не е. Но не е и научна. Науката никога няма да обясни пламъка на любовта към човека. Напротив, днешният "икономикс" (ох, как мразя тази дума) разработва "дилемата на затворника" и прочие мисловни експерименти, обясняващи всичко с егоизма и личния интерес. Ако съумеете да внушите на децата Вапцаровска вяра в човека - не им трябва религия. Но неверието е пустиня, убиваща човешката душа. Човек просто трябва да вярва в нещо - и то от все сърце. И рано или късно нещо ще запълни тази пустиня, та дори да се окаже отровна подпочвена вода. Това не можете да го промените. Броят на вярващите (в едно или друго) е постоянен, а съм склонен да вярвам, че в бъдеще ще расте. Обяснявам. Цялата днешна масова култура разпространява псевдорелигиозни вярвания. Погледнете програмите на телевизиите и кината. Огромна част от филмите (включително и рисуваните) говори все за едно и също: вълшебства и чудеса. Почвата е разорана. Не отричам атеизма. Но той сам по себе си е безплоден, защото не проповядва нищо друго, освен борбата "против". Борба самоцелна, борба за самата борба. Другото - хуманизмът, страстната вяра в доброто, готовността за саможертва - това не е негова работа. А чия? Имате ли представа кой ще я върши? Училището? Има си хас сега да почнете да го хвалите... |
Не съм съгласен. Най малкото понеже, дори и атеизма, сам по себе си е Вяра (вяра, че Няма нищо над нас). Но това вече е семантика. Проблемът е, че ние, като Нация, насила забравихме кое е Добро и нормално. Дали БПЦ може да заеме това място, не смея да гадая. Но че имаме проблем в тази сфера, мисля че е без съмнение. |
Не отричам атеизма. Но той сам по себе си е безплоден, защото не проповядва нищо друго, освен борбата "против". Борба самоцелна, борба за самата борба. Другото - хуманизмът, страстната вяра в доброто, готовността за саможертва - това не е негова работа. Сократе, казвай веднага името на тоя престъпен поп, който те е подложил на подобна обработка. Той е направо за прокуратурата. |
Росене, Засрами ме! Не знаех, че атеизмът възпитава готовността за саможертва, но щом казваш... ох, щях да кажа "вярвам ти", пък то нали не бива... |
По коя вяра, Тиме? Като усърден дядо желая внучето ми непременно да има някой ден НЕпопско образование по основните религии. Те са - всички! - образование по поучителната и твърде трагична история на човечеството... |
Сократе, не се засрамвай толкова лесно. Ей на, аз пък не знаех, че само ако си религиозен, тоест само ако си православен, може да си морален. Човек се учи докато е жив. |
Най-точният въпрос е задал Die Hexe: Намирам за нагло от страна на вярващите и поповете да монополизират морала и да си присвояват изключителни права върху него. Нещо повече в допълнение - намирам за арогантно например патки като Сара Пейлин, които вярват, че Вселената е създадена преди 6000 години за малко да придобият възможност да държат контрола на няколко хиляди атоми бомби. Намирам за безумно на невръстни дечица да се обясняват подобни дивотии и следващия час да учат Дарвин. По-добре е да им рязясняват народните притчи, поговорки и поверия - поне няма да се чудят какво значи "Да бягаш като Дявол от тамян" или да не знаят кой е Торбалан и баба Яга. Да не говорим за Злата Ламя Спаска... |
Сократе, как можаха из под твоите пръсти да излязат тези думи! Не е за вярване! Честно! Как можеш да кажеш, че атеизма е само борба?! Аз съм атеист, защото не вярвам в обясненията, които дава религията за нещата от живота! Откъде накъде религията и вярата в Господ /който и да е/ ще обявяват за лична собственост хуманизма, страстната вяра в доброто, готовността за саможертва? Аз лично съм хуманист и вярвам в доброто и без да хода в църква и да се кръстя. Вярвам и това е. Но не съм религиозен. |
Сократе, не се засрамвай толкова лесно. Ей на, аз пък не знаех, че само ако си религиозен, тоест само ако си православен, може да си морален. Човек се учи докато е жив. Росене, за да се учи човек докато е жив, желателно е да умее да чете. Надявам се да го умееш, затова ще повторя написаното преди малко, за да разсея заблудата ти, че "само ако си православен, може да си морален". А после ако искаш, пак ми вмъквай думи в устата - не са друго нещо, ще ги изтърпя някак. Проблемът е далеч по-сложен. Безкрайно опростенческа е позицията: Трябва ДА НЕ СЕ ВЯРВА. Безкрайно елементарно е да се каже: Каквото каже науката - само това е истина. Не случайно споменах тук Вапцаров. Вапцаров е преди всичко човек на вярата. Няма по-вдъхновено възпяване на вярата в човека от неговите стихотворения "Вяра" и "Борба" (ох, да не бъркам второто заглавие - на мокрия паваж лежи човек, застрелян от засада...). Но ще кажете - това не е религиозна вяра. Не е. Но не е и научна. Науката никога няма да обясни пламъка на любовта към човека. Напротив, днешният "икономикс" (ох, как мразя тази дума) разработва "дилемата на затворника" и прочие мисловни експерименти, обясняващи всичко с егоизма и личния интерес. Ако съумеете да внушите на децата Вапцаровска вяра в човека - не им трябва религия. Но неверието е пустиня, убиваща човешката душа. Човек просто трябва да вярва в нещо - и то от все сърце. И рано или късно нещо ще запълни тази пустиня, та дори да се окаже отровна подпочвена вода. Това не можете да го промените. Броят на вярващите (в едно или друго) е постоянен, а съм склонен да вярвам, че в бъдеще ще расте. Обяснявам. Цялата днешна масова култура разпространява псевдорелигиозни вярвания. Погледнете програмите на телевизиите и кината. Огромна част от филмите (включително и рисуваните) говори все за едно и също: вълшебства и чудеса. Почвата е разорана. Не отричам атеизма. Но той сам по себе си е безплоден, защото не проповядва нищо друго, освен борбата "против". Борба самоцелна, борба за самата борба. Другото - хуманизмът, страстната вяра в доброто, готовността за саможертва - това не е негова работа. А чия? Имате ли представа кой ще я върши? Училището? Има си хас сега да почнете да го хвалите... |
Летец, Не бъркай понятията. Смесваш дисциплината "атеизъм" с понятието "атеист". Атеизмът е учение, опровергаващо вярата в бога. Може и да греша, но то се занимава с борба срещу религиозните вярвания. Пропагандата на моралните и духовни ценности просто не е негова работа. Атеистът е съвсем друго нещо - просто човек, който не вярва в Бог. |
В Библията пише Не убивай и това е закон, иначе наказание. Въпрос А, вие защо не убивате (ако)? Страх ви е от наказание ли, или защото вече това е станала и ваша морална норма? Можеше да използвам и Не кради, ама там повече щяха да се издънят. Не мислите ли че докато децат приемат моралните и етичните норми се нуждаят от постулати? |
Сократе, атеизмът нищо не проповядва и нищо не учи. Атиезмът не приема обясненията на религиите за това защо се случват нещата в живота и какви изводи да си правим от случващото се. Това е. Всичко друго, дето го пишеш по този повод, са есеистични разсъждения, които поради погрешната изходна теза водят до погрешно съждение и извод. |
Нашето поселение се нуждае от интензивна Духовна рехабилитация . Религиозната духовност трябва да се третира , като част от нея , заедно с други дисциплини /роден край , фолклор , милосърдие /, всяка от които обучава и възпитава , в Човечност . От там и даскалопрограмите . На всеки 25-30 години , темата основно да се премисля , а програмите да се актуализират . Тия работи са по мравешки непретенциозни , но много важни биват , за нататък ... |
МОга да чета, ама мога и да свържа две отделни изказвания, които ти правиш. Първо, религията е източника на морала и доброто, и второ, трябва да защитаваме православието срещу сектите, исляма и нам кво си. Та остави таз песен либовна. |
Летец, пак ти повтарям. Смесваш научната дисциплина "атеизъм" с личните атеистични убеждения. Казвам, че научната дисциплина атеизъм не се занимава с нищо друго, освен с оборване на религията. Останалото просто не е нейна работа. Както например физиката не се занимава с живопис. Живеем в епоха на егоизъм и отричане на моралните ценности. А се нуждаем от вяра в тях. Добре или зле, до неотдавна религията е изпълнявала тази функция. Да я отстраним е най-лесно. Въпросът е какво ще поставим на нейно място. Наивно е да се надяваме, че в училищата ще дойдат страстни и убедителни преподаватели по етика и морал. Такива са единици. А и тия неща са разработени предимно във философски план - мъдър, но труден за усвояване дори от възрастен човек, камо ли от деца. |