Потребител:
Парола:
Регистрация | Забравена парола
Запомни моята идентификация
...из мрежата - Антибългарите и нашата перспектива като народ
Отиди на страница:
Добави мнение   Мнения:1676 « Предишна Страница 37 от 84 35 36 37 38 39 Следваща »
АвакумЗахов
15 Апр 2018 15:02
Мнения: 410
От: Bulgaria
Перспективата за България са Пеевски, другият издател, политическите роднини на ББ от неговата партия и "антагонистичната и опозиционна" БКП-БСП.
Simplicissima
15 Апр 2018 15:35
Мнения: 1,566
От: Bulgaria
Проф. Николай Тодоров, известен като Кольо Трамвая покрай председателството си на НС, има една чудесна за времето си книга: Балканският град ХV–ХIХ век. Социално-икономическо и демографско изследване. С., 1972
Книгата е "сбрана" и "нагласена с български букви" от Вера Кацаркова и Мария Калицин; от Николай Тодоров са някои приписки и подписването под този труд.
emo1971
16 Апр 2018 10:31
Мнения: 6,620
От: Bulgaria

Памфуций
15 Апр 2018 13:44
Мнения: 3,686
От: Bulgaria
Скрий: Име,IP

Откъде накъде съм принуден да влизам се ограничавам с 14 век, щом говоря за процеси - защото Емо е решил е така за някакво удобство?

Не сте принуден разбира се... форумът е свободен!
Обаче разговор трудно ще се получи така, понеже аз точно за процеси се опитвам да пиша, започнали някъде към началото на 14-ти век... при това характерни и за други европейски държави /рязкото намаляване на числеността на армиите примерно/, а Вие се опитвате да пришиете към тях вече отминали работи.
Добре приемам... имало и сериозни жестокости. Унгарците казвате в Видинско са бесняли прекомерно.
Потърсих едно писмо на някакъв францисканец от него период, на което не помня вече къде бях попадал преди години... и за 2 мин. го открих чрез гуглето:
„Драги во Христе предстоятелю,

Вчера с радост получихме писмо от славния крал Людовик и от босненския викарий, изпълнени с духовна радост. Започна да гори буен огън при размишлението върху това и проблесна искра на разпаленост и мощно и силно въодошевление за обръщението на неверните народи. С тези писма бе доведено до знанието ми, че неотдавна чрез робите свои, братята от нашия орден, от босненския викариат, Господ извърши велики и пречудни дела, така че, ако и числено да са много, никак не са достатъчни, за да кръщават тичащите към купела на светите тайнства. Вследствие на това, аз горях от желание да заповядам на мнозина, за да задоволя молбата на христолюбивия и преблагочестивия крал на Унгария. Моят босненски викарий в Босна определи за тази област на кралството и на викариата осем подведомствени нему братя от нашия орден, които в разстояние на петдесет дни са покръстили повече от двеста хиляди души. И за да не би да се яви някакво съмнение за техния брой, по кралска заповед всички покръстени поименно са били вписани в официален списък. Както ни пишат, от населението на тази страна не е обърната дори една трета част. Твърдо се надяват обаче да им се отворят вратите на вярата, събирайки Господ Исус Христос в кошарата Господня онова, което е изостанало. Тичат князете неверни със своите люде, младежи и девойки, старци и старици, и схизматиците на тълпи се стичат към истината на правата вяра, към единството на светата римска църква. Самите техни свещеници и калугери стават смирени под благия ярем на вярата, след като са били твърде упорити в ереста си. Те желаят да създадат много метоси за нашия орден, та да пребъде плодът на добродетелта, единството и вярата. И тъй нека се възрадват небесата и да ликуват земята и всеки език да възхвали Господа, тъй като земята се размърда и небесата прокапаха пред лицето на Бога синайски, изливайки тези дни по изобилно от обикновено добрия дъжд, който Господ задели за своето достояние, достоянието особено на братята минорити, та да не се окаже у тях безплодна светлината Христова, а чрез техните ръце да не се изпълни с множество обърнати във вярата народи. Едно е обаче това, което примесва бодила на скръбта към тази духовна радост: жътвата е наистина голяма, но няма достатъчно люде да жънат и да могат да съберат плод за вечен живот. Затова с плач ми бе съобщено, че ако броят на братята не се увеличи, неизмеримият плод на вярата се изоставя и пренебрегва и се губят душите за които Спасителят проля своята кръв, губи се цялата тази многолюдна страна, която непобедимият унгарски крал преди време с мощта си завоюва и особено градът Видин, славен и голям, където братята се намират в голям брой. Патарените и манихеите са разположени повече от обикновено към кръщение и към обръщение към истинската светлина, Христа, ако не бяха в недоимък тези, които да им посочат пътя към тази светлина. Гореказаният преблагочестив крал, виждайки мнозина от много други народи и царства също с такова свято намерение, е изпълнен с учудване и радост, и моли набожно, щото да му се изпратят до две хиляди от тези братя от различни страни, които цели благочестиво да почете. Преблагочестивият крал дотолкова гори от ревност за католическата вяра и за обръщението на неверните, щото би желал да изложи на заколение дори собственото си тяло и щял себе си да даде за обръщението на народите. Нека прочее нашите синове-монасите, подръжателите на сина Божий и верни чеда на блаженния Франциск, станат и мъжествено се заемат делото на жътвата, да жънат ликуващи и да навлязат в работата на сеячите верно, така че, и тия, които сеят, и ония, които жънат, заради пречистото събрано зърно в житницата господня да ядът хляб пресладък в царството Господне и на трапезата Христова. Ти пък, предстоятелю, когато всички братя се съберат за светото опрощение на Порциункула, накарай да прочетат ясно и разбираемо или прочети сам това писмо, като, доколкото можеш, усърдно си подбуди и с постоянство насърчаваш за събиране на такъв душеспасителен плод и те се подготвят най скоро, като им обявиш от моя страна, че ако има някой, които, полъхани от духа Божий, пожелаят да заминат за там, то те трябва колкото се може по бързо и сигурно да се явят при мен, за да получат благословия и послушание и насочвайки мисълта си в Господа, да приложат на дело това вдъхновение по свободно и по сигурно.

Здрав бъди и се моли за мен“.

Ясно е, добре няма да споря... като дърт циганин лъже мръсника... имам предвид ентусиазма на прозелитите /защо ли пък някои от тях да не са се надявали, че приемането на Католицизма, малко по-добре ще ги защити от осмаската напаст?/, но нещо друго прави странно впечатление... 200 000 покатоличени за 50 дни. а само малко по-късно, вече в османски видински санджак... само 8639 християнски семейства... през 1490-та. Да го умножим последното число по 5... или айде от мен да мине... по 10... души в семейство. Стават 86 390. Къде са обаче останалите... поне само до 200 000 /известно е вече, че не всички християни във видинския край са станали католици, а само около 1/3 от тях/. Дали пък тази чудовищна загуба на население... няма нещо общо с окончателното овладяване на този край от османците?... А оттам и... кой по колко бил изколвал през тази епоха /е да, някои са и избягали... неодоверявайки се очевидно... на историите за голямата загриженост на падишаха, за съдбата и добруването на раята/... мисля става пределно ясно...

Или пък градовете и занаятчийските еснафи в тях. Нямам никакво време в момента да търся подробности и линкове, но добре помня, че до 18-ти век... когато постепенно започват да изнасят продукцията си и на европейския пазар... растеж при тях почти не се наблюдава.... и като население, и като богатство /примерно по-скъпи постройки и пр./. И това по мое мнение се дължи на причината, че вътрешния пазар на Османската империя, по редица причини не е бил пълноценен. Изглежда по-голямата част от стоките произведени от занаятчиите, просто са се прибирали /натурално или вече обърнати в акчета/ чрез прекомерните данъци, а малкото им останало наистина за свободния пазар, едвам им е достигало да оцеляват. Чак излизането им на европейския пазар е започнало да дава и по нещо допълнително... позволяващо малко по-луксозен живот... но и разрастване на производството. За това положение, на Османската империя какви са и заслугите? Напротив... много повече е пречела...

И т.н. и т.н.... обаче, не мислите ли, че започваме да губим фокуса на темата с тези подробности? Какво всъщност се опитвате да докажете Вие?
Че за България е било голям исторически късмет да стане провинция на Османката империя ли? Че ако това не се бе случило, днес щяхме да бъдем още по-зле, а не далеч по-многолюдна, че и по-богата държава?
Че българите не са се самоосъзнавали като такива през целия османски период от историята ни, а само към края му, когато някакви "злонамерени типове" са ги "развалили" умишлено... основно през 19-ти век... поради което и днес страдаме толкова много... вместо щастливо да се дупим по пет пъти на ден...приблизително в запад-северозападна посока...?...
Редактирано: 3 пъти. Последна промяна от: emo1971
Памфуций
16 Апр 2018 16:14
Мнения: 4,328
От: Bulgaria
Ясно е, добре няма да споря... като дърт циганин лъже мръсника... имам предвид ентусиазма на прозелитите /защо ли пък някои от тях да не са се надявали, че приемането на Католицизма, малко по-добре ще ги защити от осмаската напаст?/, но нещо друго прави странно впечатление... 200 000 покатоличени за 50 дни. а само малко по-късно, вече в османски видински санджак ... само 8639 християнски семейства... през 1490-та. Да го умножим последното число по 5... или айде от мен да мине... по 10... души в семейство. Стават 86 390. Къде са обаче останалите... поне само до 200 000 /известно е вече, че не всички християни във видинския край са станали католици, а само около 1/3 от тях/. Дали пък тази чудовищна загуба на население... няма нещо общо с окончателното овладяване на този край от османците ?... А оттам и... кой по колко бил изколвал през тази епоха /е да, някои са и избягали... неодоверявайки се очевидно... на историите за голямата загриженост на падишаха, за съдбата и добруването на раята/... мисля става пределно ясно...


Общоприетият коефициент е 5.
Аз не зная, колко пъти вече съм написал и още колко пъти трябва да повторя, че завоеванието и последвалата война между наследниците на Баязид , в условията на която избухва и въстанието на Константин и Фружин са опустожителни , съпроводени с масови кланета , изселвания, миграции и поробвания, макар - убеден съм, че наличните данни не ни дават голяма яснота , че да говорим с конкретни цифри. Дали се налага да повторям , че в армията на Муса , който подавя с много кръв въстанието във Видинско участват предимно християни? Може би не е излишно да добавя, че в тези събития, влашкият войвода Мирчо Стари, пък се стреми да овладее Добруджа с големи отряди акънджии (впрочем акънджии участват и в неговия по-ранен поход в края на 14 в., който достига до дн . Карнобат), докато Фружин се опитва да стигне до Търново с унгарски войски и прочее и прочее и прочее.
Най-добре е описана ситуацията от Матанов : от една страна балканските християнски властели и народи се опитват да се освободят от османците , от друга са принудени да действат заедно с Муса в борбата му за османския трон, от трета, са обект унгарски и влашки военни операции. През цялото действие българските земи са обект на раграбване от т.нар. акънджии , сред които има както тюркско население от Мала Азия, но и презелити в исляма като Михал -бей.
Не зная колко пъти трябва да повтарям, че - когато говоря за османско владичество, говоря за периода след стабилизацията на османската империя след първата четвърт на 15 в..

Интересно, е обаче различното третиране от твоя страна на известието за покатоличването на 1/3 от населението за 50 дни от унгарците с ислямизацията в продължение на на няколко века в условията на Османско владичество.

Що се отнася до демографските забележки:

Още Гандев във второто си издание на "Българската народност през 15 век" (изддание от 1989 г.) е принуден да редуцира демографските загуби по българските земи (не само на територията на Видинската , Търновската и Добруджанската държави) от 680 000 на 360 000, но всички опити за обрисуване на демографската картина от 14 ти век и да я съпоставят с 15 век, удрят на камък, независимо от претенциите на авторите им по няколко причини. Ние нямаме все още ясна картина на поселищната мрежа от първата половина на 14 век, не ни е ясно колко е било населението на едно Търново (хвърлят се цифри от 10-12 хиляди, до невероятните 30 - 40 хиляди.
Втората причина е, че османските документи, въз основа на които се изчислява населението през 15 век, са за нуждите на на хазната 15-16. , т.е. все едно днес да съдим за демографията на България по документацията на НАП . Една основна демографска характеристика няма как да не държи сметка за жените , докато данъчните регистри ни дават картина за мъжкото население. Да не говорим, че джизието е по домакинства, а не поголовен в 15 и 16 век. По тези документи не можем да възстановим и населението в .т.нар. вакъфски имоти и вакъфски села, което допълнително изкривява картината.

Що се отнася до отправната точка - сведението на францисканския монах, което се взема напълно безкритично. Само за справка - населението на Видинска , Монтанска и цялата Врачанска област (за сметка на онези територии от Видинското Царство, които днес са в Сърбия), което днес е около 420 хил . души, през 1985 г., (върхова стойност на населението в България), е 651 763. Около 730 хиляди е сумирайки върховите стойности от преброяванията в средата на 20 в. 1934, 1946 и 1956 г. Според документите на Цариградската конференция 1876 г., които се посочват от Дим. Аркадиев с статията му към "Статистика: на НСИ , С. 2015 г., населението на Видински санджак е около 950 хиляди. Аркадиев също взема цитираното от Блазиус Клайнер писмо като твърда опорна точка, отчита, че там самият Видин е наречен "прочут голям град". Колко "голям" никой не може да каже.
Впрочем не съм справедлив, че не отчитам предпазливостта на Христо Матанов , който съпоставя населението на Кюстендилски и Видински Санджак :
Ако вземем предвид обаче изчисленията за гъстотата на населението ще видим, че Кюстендилският санджак е една от най-гъсто населените български територии през разглежданата епоха. Според данните, приведени от Н. Тодоров и А. Велков и извлечени от джизие регистъра от 1490-91 г., в санджака са живеели средно по 2, 17 ханета на кв . км . или по около 11 души на кв . км . За сравнение, във Видинския санджак този показател за същия период е 0, 97 (по-малко от 5 души на кв . км .), за санджака Никопол - 0,5 ( 2,5 души на кв . км .), за санджака Силистра - 0,32 ( 1,6 души на кв . км .).

Възникване и облик на Кюстендилския санджак (XV-XVI век), стр . 110.

Редактирано: 3 пъти. Последна промяна от: Памфуций
Памфуций
16 Апр 2018 16:57
Мнения: 4,328
От: Bulgaria
Че българите не са се самоосъзнавали като такива през целия османски период от историята ни, а само към края му, когато някакви "злонамерени типове" са ги "развалили" умишлено... основно през 19-ти век... поради което и днес страдаме толкова много... вместо щастливо да се дупим по пет пъти на ден...приблизително в запад-северозападна посока...?...


Тва е някаква кретения, която не зная от какво е провокирана. Или може би следва да повторя едни обвинения:
Не помня за кой път вече Ви моля, да престанете да приписвате на опонентите си, неща които те не са твърдели никъде! Но понеже не виждам ефект, то айде пак- Моля престанете да ми приписвате неща които никъде не съм твърдял,... иначе ще започна да подозирам, че страдате от някаква странна форма на дислексия- прочитате някакъв текст, но разбирате съдържанието му по свой особен начин... с добавки, подробности... дори смисъл... в действителност нямащи нищо общо с него!

НИКОЙ НИКЪДЕ НЕ Е НАПИСАЛ, че е нямало българи и хора, които са се самоопределяли като българи през Османското владичество. Дори и османски документи от епохата понякога (напр. в Один 16 в.) се говори за "българи, гърци, албанци, арменци, перси, франки, араби", т.е. етническата идентификация от страна на османската власт не е непозната, макар религиозната да е масовата практика.
Айде накратко:
"От днеска нататък българският род
история има и става народ!"
Памфуций
16 Апр 2018 17:18
Мнения: 4,328
От: Bulgaria
Вижда се, че е напълно съпоставима с армията на Империята на Юстиниан предвид обхвата и населението (което към ср. на 16 в. достига около 35 мил.), който също прахосва събраните средства за военните си кампании и чието управление е съпътствано от непрекъснати дефицити. В този план съдбата на днешните българки земи в рамикте на Римската империя е напълно съпоставима. Пита се в задачката - кое е по поносимо - една 20-30 хилядна армия за население милион - милион и половина или 250 хилядна армия за население от 35 милиона.

СЕГА... в случая туй по-добре да не го бяхте питали. Опустошителните извънредни военни данъци в Османската империя, преобладаващо са били в натура. За армията са трябвали страшно много неща, примерно кремъци за шишанетата са се доставяли с милиони, главно от графство Съфолк в Англия... само срещу сребро, но преди всичко са били необходими... чудовищни количества фураж, агнета, ориз и пшеница. Как си го представяте през нея епоха, при кампания примерно срещу Виена, фуража да го мъкнат от дълбините на Анадола, а агнетата знам ли.... от Сирия или от Египет може би? Не... цялото това бедствие не се е разпределяло равномерно в никакъв случай. За паричните данъци... може би донякъде да, но относно натуралните...всъщност във всеки случай най-силно са страдали, най-плодородните области на империята, а най-напред... най-близко намиращите се от тях... до театъра на бойните действия.
[/quote]

Империята произвежда кремъклийки, вкл. кремъци почти през целия 18 век- напр. в Сливен, но в недостатъчно количество и .... по-скъпи отколкото е вносът. Индустриалната революция на Запад предрешава края на османското производство на оръжие и след Кримската война, Империята минава почти изцяло на внос на модерно въоръжение. Доколкото говорим вече за Индустриалната епоха - свободната българска държава има абсолютно същия проблем след Освобождението, както многократните заеми за въоръжаване на войската показват. В това отношение данъчното бреме в свободна България нараства не толкова за сметка на преките, а на непреките данъци и акцизи като все нови и нови се въвеждат чак до Първата световна война.

Говорейки за данъчно бреме в годините след Кримската война съотношението на данъците християни - мюсюлмани в империята е около 60% - 40% и е поредната илюстрация, че движението за национално освобождение не се дължи на това, че "българите пъшкали под непосилното бреме" или били "роби", а защото българите или по-скоро интелигенцията усещат Османската империя като спирачка за своето развитие, съпоставят обществото, в което живеят с това на европейските държави, разбират цялостната си изостаналост.
Редактирано: 2 пъти. Последна промяна от: Памфуций
Кайзер Созе
16 Апр 2018 17:21
Мнения: 17,770
От: Palestinian Territory, Occupied
До седмица бонгл ще събере за дисертация
wreckage
16 Апр 2018 17:39
Мнения: 32,883
От: Bulgaria
Памфуций
16 Апр 2018 16:14


учението на шейх Бедредин е бил доста популярно по онова време и ф бунтовете му са участвали и християни.
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: wreckage
sluncho6
16 Апр 2018 18:02
Мнения: 10,597
От: United States
>>><<<
До седмица бонгл ще събере за дисертация


Мисля си, че той отдавна има такава. Сега събира за академик на БАНИ.
sanivelev
16 Апр 2018 19:16
Мнения: 278
От: Bulgaria
НИКОЙ НИКЪДЕ НЕ Е НАПИСАЛ, че е нямало българи и хора, които са се самоопределяли като българи през Османското владичество.


Пак се врътнахте.

На стр. 34 Плътеник е написал:

Нямаме никакви ясни данни за "дремещ български дух/народ/модел" до Възраждането, имаме обаче ясни данни за "извикан" и "моделиран" такъв. Не върви права линия между житието на поп Пейо и "Епопеята" на Вазов, има един Паисий, който ясно ги отделя едни от други.
Причината за това е, че средновековната представа за "България", "българи" и "българско" има твърде малко с онова, което се конструира през Възраждането и което е обичайно за нас днес. Днешното българско самосъзнание не е пряк наследник на заспало за векове и събудено самосъзнание на средновековния човек, то е нещо напълно ново като явление.[/b] Днешният български народ е създаден след векове отсъствие[/b], досущ както българите на Калоян и Иван Асен нямат нищо общо с българите на Борис и Петър.я - не стъпват дори на средновековни "предтечи", та се налага съвсем да измислят минало незабравимо.


Този текст показва, че авторът му не познава двата основни модела на формиране на нациите:
1. Държавна нация - "Който живее във Франция, е французин";
2. Културна нация - "Който говори немски (български), е немец (българин)"

В основата на националнообразувателния процес е НАРОДНОСТТА (род и език), и ако няма такава, при нашия модел НЯМА КАК ДА СЕ ФОРМИРА НАЦИЯ.

Това е причината във всички мои постове да подчертавам българския език, като етноопределящ през ранните векове на турското робство.

Един, сал, doodle, го разбра в чист вид:

doodle
14 Апр 2018 13:39
Мнения: 732
От: Bulgaria
Нямаме никакви ясни данни за "дремещ български дух/народ/модел" до Възраждането


Запазили са езика си. Език=народ. Какви данни още ви трябват?
Този език е български, не сръбски, македонски, румънски и т.н.


След което Плътеник го контрира със пример от Латинска Америка, където се прилага другият модел + демократични граждански права и свободи , т.е. той не познава БАЗОВИТЕ МОДЕЛИ.
Редактирано: 4 пъти. Последна промяна от: sanivelev
Кайзер Созе
16 Апр 2018 19:19
Мнения: 17,770
От: Palestinian Territory, Occupied
Виенчанина дали днес е немец! А всеки англого орящ нюйоркчанин-англичанин?
Чок觧
16 Апр 2018 20:26
Мнения: 7,337
От: Israel
Кайзер Созе
16 Апр 2018 19:19
Мнения: 15,674
От: Palestinian Territory, Occupied
Скрий: Име,IP
Виенчанина дали днес е немец! А всеки англого орящ нюйоркчанин-англичанин?


Не очаквах от теб такова опростяване на нещата . Виенчанина може да не е немец или германец сега , но е бил част от племето , говорещо немски , както македонците и бесарабците са българи . За сбиротакът САЩ - всички са емигранти от някъде , само индианците са местни . Така , че нюйоркчанина може да е китаец , кениец , а може и да е наследник на англичани .
Памфуций
16 Апр 2018 20:26
Мнения: 4,328
От: Bulgaria
НИКОЙ НИКЪДЕ НЕ Е НАПИСАЛ, че е нямало българи и хора, които са се самоопределяли като българи през Османското владичество.


Пак се врътнахте.

На стр. 34 Плътеник е написал:

Нямаме никакви ясни данни за "дремещ български дух/народ/модел" до Възраждането, имаме обаче ясни данни за "извикан" и "моделиран" такъв. Не върви права линия между житието на поп Пейо и "Епопеята" на Вазов, има един Паисий, който ясно ги отделя едни от други.
Причината за това е, че средновековната представа за "България", "българи" и "българско" има твърде малко с онова, което се конструира през Възраждането и което е обичайно за нас днес. Днешното българско самосъзнание не е пряк наследник на заспало за векове и събудено самосъзнание на средновековния човек, то е нещо напълно ново като явление.[/b] Днешният български народ е създаден след векове отсъствие[/b], досущ както българите на Калоян и Иван Асен нямат нищо общо с българите на Борис и Петър.я - не стъпват дори на средновековни "предтечи", та се налага съвсем да измислят минало незабравимо.


Този текст показва, че авторът му не познава

Не. Твоето писание показва, че не разбираш какво е написаното.
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Памфуций
sanivelev
16 Апр 2018 20:42
Мнения: 278
От: Bulgaria
Тъй ли? И какво е написано?
Памфуций
16 Апр 2018 21:07
Мнения: 4,328
От: Bulgaria
Тъй ли? И какво е написано?


Ще ти го обясни той, когато се върне. Аз съм се задоволил с цитат от дедо Вазов.
Я кажи, дето ги моделираш нациите, баварците отделен народ ли са или да ?
Знаеш ли кой е Алкивиад ал Нуша?
sanivelev
16 Апр 2018 21:26
Мнения: 278
От: Bulgaria
Сменяме темата ли?
Днес в горещите новини се водеше спор бил ли е Дракула българин, или не е бил. Та и твоите въпроси са от тоя сорт.
Памфуций
16 Апр 2018 22:20
Мнения: 4,328
От: Bulgaria
Сменяме темата ли?
Днес в горещите новини се водеше спор бил ли е Дракула българин, или не е бил. Та и твоите въпроси са от тоя сорт.

Ни най-малко.
Впрочем, темата е много свързана с една по-стара, която предложих на вниманието ви:
http://www.segabg.com/replies.php?id=311920
и една още по-стара:
http://www.segabg.com/replies.php?id=246098&v=5441627
По повод дискусията за Влад:

Радул Богдански войвода и цар Мурад

Посили са Радула войвода
в Кара Влашко и в Кара Богданско;
а цар Мурат ситна книга пише,
па я праща Радулу войвода:
- Ей Радуле, юнашко колено,
дойди при мен вов Стамбола града
да ми бъдеш моя верна слуга,
да ми вардиш царските сарае.
Отговара Радула войвода:
- Не е роден Радул да слугува.
Царът дава три кули с имане,
Ески сарай и половин Стамбол,
който хване Радула войвода.
Наел са е Халил байряктарче,
па излезе при царя Мурата
и на царът вели и говори:
- Аз ща, царю, Радула да хвана.
Извади си коня на мейдана,
опаса го със девет колане,
заюзди го с юзда позлатена,
накити го с злато и с коприна,
па премина през бела Дунава
и отиде Радула да търси...
Радул седи на вишни чердаци,
а до него Радулица млада -
подава му вино тригодишно,
Радул пие, под мустак се смее,
па говори Радулици млади:
- Радулице, мое първо либе,
его иде Халил байряктарче,
дали иде мене на зафети,
или иде с мене да се бие?
Запаса си сабля прекована,
извади си Вранча из оборе,
па излезе на поле широко
и посрещна Халил байряктарче:
- Хвала тебе, Халил байряктарче,
дали идеш мене на зафети,
или идеш с мене да се биеш?
- Хвала тебе, Радуле войводо,
не съм кадър с тебе да се бия,
ал си ида тебе на зафети.
Отведе го в своите дворове,
па го пои с вино тригодишно,
па го храни с гълъбици млади.
Радулица вино им подава
с мерджанлия чаша позлатена,
коя бере седемдесе оки...
Радул пие, нищо не оставя,
а Халилчо през рамо я хвърля.
Напил са е Радула войвода,
паднал ми е под златни трапези.
Халил скокна на нозе юнашки,
па си върза Радула войвода
и хвърли го коню на теркия...
Пренесе го през бела Дунава,
занесе го при царът вов Стамбол.
Кат' го виде царът от диванът,
то повика да триста джелята
да погубът Радула войвода.
Който махне - ръка му изсъхне,
отговаря Радула войвода:
- Ей та тебе, царю от Стамбола,
я изпрати Халил байряктарче
да донесе мойта остра сабля,
да отсече мойта руса глава.
Отишъл е Халил байряктарче,
донесол е сабля прекована -
ал не може никой да я вдигне,
да я вдигне и да я измъкне.
Отговаря Радула войвода:
- Ей та тебе, царю от Стамбола,
отвържи ми моя лева ръка,
да извадя сабля прекована.
Отвърза му нему лева ръка,
развъртя са Радула войвода,
та изсече до триста джелята
и посече Халил байряктарче.
Уплаши са нарът и везирът,
на Радула тихо проговарят:
- Жив да ни си, Радуле войводо!
Даваме ти три кули имане,
даваме ти Стамбол половина,
да царуваш три години деня.
Отговаря Радула войвода:
- Не ще Радул в Стамбол да царува,
нито иска в Стамбол да робува!
Па са върна вов Влашко и в Богданско
и прегърна свойто първо либе.


Извор
в-к "Независимост", г. III, 1873, бр. 44, с. 348, зап. Ангел Кънчов.
Редактирано: 2 пъти. Последна промяна от: Памфуций
rorik
17 Апр 2018 10:36
Мнения: 15,950
От: Bulgaria
НИКОЙ НИКЪДЕ НЕ Е НАПИСАЛ, че е нямало българи и хора, които са се самоопределяли като българи през Османското владичество.


Еее, как да не си писал като казваш че в изворите не пише за българи?

Даже видях една карта , където точно са описани кое населено място какви хора живеят точно.,българи , гърци, албанци,турци , ... цигани. даже колко са и и циганите.Това непосредствено преди освобождението и изненада - българите са били мнозинство.
Просто хората тогава са живеели заедно.Даже по махали. И не е имало значение кой какъв е бил.

"Османизацията" е просто една революция и от всички едни хора от различни етноси и религии ,даже се казва че са били предимно езичници, се помюсулманчват и стават "османци".
Какви са били тия хора , щом като с ятаган са тръгнали да сменят системата. Навярно най бедните? Просто са си избрали"феодал"? Какво е османизацията?
После всички "османци" се наричат турци.
Hateras
17 Апр 2018 11:13
Мнения: 1,777
От: Bulgaria
Плътеник, Памфуций
Кайзер Созе
17 Апр 2018 11:23
Мнения: 17,770
От: Palestinian Territory, Occupied
Ако прегледаме британски историографи-приемат че пърбата европейска нация създават българите в края на девети, а малко по-късно са сърбите. Макар че самото понятие, като теоретичен конструкт се появява по-кусно, а днешното-заимства определението на чичко Сталин, а него го е бивало да суздава нации.
Та след като при византийско иго, а след туй при османците според п и б българската нация някуде изчезва, въпросът с виенчанина и нюйоркчанина едва ли ми се вижда толкоз прост.
След като в миналото нацията ни ту я има, ту я няма-какво остава за будещето?
Добави мнение   Мнения:1676 « Предишна Страница 37 от 84 35 36 37 38 39 Следваща »