Името на розата“ (на италиански: Il nome della rosa) е първият роман на Умберто Еко, завършен през 1980 година По времето на соца по отношение на новоизлезлите западни книги се чакаше първо да се произнесе маститата съветска критика и едва тогава се произнасяха и местните литератори. Всичко беше в строга йерархия, нямаше свобода за самоинициатива и импровизации. Когато аз следвах в СУ (началото на 80-те) бяхме вече изравнени с МГУ по програми и 5 годишен курс на обучение. Филолозите учехме основно граматика и история на литературата. Не се преподаваха конкретни автори. Когато продължих в западен университет ме накараха да взема два undergraduate курса -- автори от 14 и 16 век. Така имах щастието да уча Комедията на Данте с Амилкаре Янучи. |
И още малко български страдания ... Наскоро тук се коментираше поредния шедьовър на Божидар Димитров относно "Дракула е българин". Въпросното личице, Владко Цепеш, има едно писъмце, което драснало през 1462 г. на сюзерена си, унгарския крал Матиаш Корвин. В него се похвалило за похода си в Северна България и колко човечета (турци и българи) изтребило. Карало хората си грижливо да обезглавяват избитите и да броят главите. Не е ясно дали всички избити са били обезглавени и преброени, така че това е или най-малкото възможно число, или реално число. Общият сбор е 23.889 (двадесет и три хиляди осемстотин осемдесет и девет) мъртви. Свищов 410, Никопол и Гиген 1138, Оряхово 1460 и т. н., град по град, село по село. Като вземем първите османски регистри в региона от 1430 година, преди Владковата разходка, виждаме, че там турци почти няма. Сами можем да си направим сметката колко от избитите "турци и българи" са всъщност "турци". Регистърът от 1479 г. показва резултата от катастрофата: например в Свищовска каза останали 11 (единадесет) села с 258 домакинства и общо около 1000 жители (на територия над 1500 кв. км.). Мюсюлмани все още няма, само 11 домакинства. Немалко села от предходните десетилетия са "мезра" - обезлюдени села с прилежаща обработваема земя. В крепостта на Новград, Русенско, в която Владко Цепеш се похвалил, че избил всички до последния човек, през 1479 г. виждаме пет новозаселили се домакинства. В село Марутин, Русенско, българчето ни изброило 210 отрязани глави. И там виждаме пет едва мърдащи новозаселили се през 1479. Тази плодородна земя не търпи да стои празна. Щетите от тази брутална демографска катастрофа започват да се възстановяват ... с цената на заселване на мюсюлмански колонисти. В 1516 г. в Свищовско вече има 21 села. 5 от тях са чисто нови, други пет са новозаселени мезри. В самия Свищов, стар средновековен български град, домакинствата се удвояват до възстановяване на положението от преди Владко, като новодошлите са само мюсюлмани. Такива ми ти работи за българските страдания ... |
Да, но и тази версия за Дракула е впечатляваща: https://youtu.be/xSUCMGJXHtY |
Така имах щастието да уча Комедията на Данте с Амилкаре Янучи. Не знам дали това е хубаво или лошо, но имам някакъв спомен, че Комедията я учихме в гимназията при др. Тончева.Самият аз два пъти в гимназиалния курс съм учил "Фауст", на два езика, единия път само първата част, докато втория път (на чуж език) и първата и втората (по-трудна, философска) част. Плахо ще отбележа две неща - горното не ме прави по-добър от завършилите филология (аз не съм), и второто, даже филолозите не учеха "Фауст" така (ненужно) изчерпателно. PS може би трябва да завиждаме за "Амилкаре Янучи". |
(май Аксиния Джурова в нейния център "Иван Дуйчев" накрая поправи това). Плътеник, четете внимателно - бонго намеква, че Джурова се опитала да оправи наличността на някакви книги в нейния център, книги, интересни за много тесен кръг читатели, моята теза, свързвайки Джурова с Живкова е, че двете са от ония, ченгенцата (Джурова все пак е сътрудник на РУМНО), имащи достъп, ония, на които бонго завижда, това е оная, написала трудовете "Славянска ръкописна книга в Британския музей и Библиотека", 1978, "Асеманиево Евангелие", Ватикана, 1981, "Каталог на славянските ръкописи във Ватиканската библиотека", 1985.Дали преподобния бонго сега ще напише такива книги, има достъп, има пари, има мерак, избива комплекси, а? |
PS може би трябва да завиждаме за "Амилкаре Янучи". Изключително благороден и обаятелен човек, беше. С PhD от Харвард по стара ит. л-ра. Преподавател от Ivy League. Курсът му за бакалаври беше от септември до април 2 пъти по два часа седмично. Аулата се пълнеше до пръсване, интересът огромен. После записах и курса върху Данте за graduate students пак с Iannucci. Там беше вече друго ниво: опера омниа, от Вита Нова през Монархията до Комедията. И Вергилий като ментор на Данте. Мисълта ми беше, че да се твърди, че си завършил италианска филология без основния курс върху Данте е просто нелепо. За щастие нещата са съвсем други вече: има интернет, книгите са на мрежата, курсовете на професорите също. Никой нищо не може да скрие, освен ако не ти спре нета. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: huawei_ |
Кайзер Созе 27 Апр 2018 22:25 Мнения: 16,014 ..... Моралът е пожелателен и силно надценяван, но добрите обноски или ги имаш, или ги нямаш. |
За щастие нещата са съвсем други вече: има интернет, книгите са на мрежата, курсовете на професорите също. Никой нищо не може да скрие, освен ако не ти спре нета. Хуауей, погледнах кой е този учен, забележителен в своята област, за съжаление един много тесен специалист (в добрия смисъл на думата). Освен, че е допринесъл за Вашето образование, не е интересен нито за "дискусията" тук, нито за темата. Със същия успех можехте да споменете и акад. Иван Дуриданов (тук събеседниците обичат да ни замерят с имена на авторитети). Това Ваше изказване, което цитирам, е тъжно - да, има информация колкото искате със свободен достъп до нея, въпросът е дали учебните програми са актуални? Според това, което виждам другаде, не са, стават по-ретроградни отколкото преди 1990. Досежно Божо - странно ми е да се отрича и/или осмива приноса му по намирането в архивите на Ватикана на част от историята на Петър Богдан. Показва комплексарщина. Иначе Божо през последните 10-на години изтрещя, като почнете от находката на оня проф. Казимир ..., през "находките" в родиня му град, та до Дракула. Като ви е изгодно да го спрягате, давайте. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: проф. дървингов |
Джурова все пак е сътрудник на РУМНО Виж ся, не е проблем, ако интелигентен човек е сътрудник на РУМНО, проблем е когато единствената причина тъпак да бе/е някъде на ръководна длъжност, е принадлежността му към ДС. Впрочем точно един такъв можеше да направи чудеса от поверената му витрина на новата социалистическа визия за нашата Kulturgeschichte bzw. Geschichtskultur, но той обърна тази институция на чалга-кебапчийница. А потенциалът й сам по себе си не знае граници в родните условия. А Джурова с въпросното течение не запълни празнина, "интересна само за малцина", просто набави неща, интересни за мнозина, но липсващи тук по соца, защото бяха западни. Впрочем особено от края на 90-те насетне тези празнини се запълниха на много места, много книги, издавани на Запад по соц-време и налични днес в библиотеките ни, дойдоха именно в последните двадесетина години под формата на дарения или закупки. Някои рухнали връзки, обаче, още не могат да бъдат възстановени, а редица нови западни издателства на научна книжнина все още нямат България на картата си. За щастие недостъпното е достъпно благодарение на възможността да се пътува. Както вече казах, дигитализацията в последните 10-15 години е просто добре дошъл бонус не само за нас, а и за целия свят. А тъй като вчера хедонистът питаше усилено "има ли?", ще му кажа - да, има, но няма да споменавам имена, защото хората са живи и здрави, работят сред нас и надали биха били щастливи някой да им развява имената по форумите. Само бих искал да спомена един ненавършил още 40 години класически филолог, израсъл , научен и работещ тук, който е в топ 3 на света в областта си, а всяка негова публикация се превръща в сензация. Друг е въпросът, че днешна про-България не се интересува от подобни личности. |
Иначе Божо през последните 10-на години изтрещя Доста повече са, но не това в важното. Нито една строго научна публикация на Димитров, дори тези от 80-те, де факто не се използва и цитира в науката. Просто не струват и съответно все едно не съществуват. Оказа се, обаче, че и читав администратор не е. Както и да е, не съм започвал да го коментирам тук и нямам намерение да продължавам. |
А Джурова с въпросното течение не запълни празнина, "интересна само за малцина", просто набави неща, интересни за мнозина Няма да споря, приемам на доверие - вероятно е така, просто съм настрана от тази тематика, не мога да преценя.Това не променя написаното от мен. |
това е оная, написала [...] "Асеманиево Евангелие", Ватикана, 1981 Това съм недогледал. Хайде да не забравяме едно друго име, стоящо на корицата на книгата. Една меко казано огромна фигура. https://bg.wikipedia.org/wiki/Вера_Иванова-Мавродинова |
Друг е въпросът, че днешна про-България не се интересува от подобни личности. Защо е така? Що не се променя? Без да политизираме (няма нужда) трябва да има причина и тя е в нас. Поради същата причина и аз попитах за българските открития след 1900 година, никой не ще (не може) да отговори. |
можехте да споменете и акад. Иван Дуриданов по-вероятно бих споменала проф. Иван Петканов, италианист и преводач на Петрарка. Но той е преди моето време, не го заварих.А Янучи в итал. академични среди е основна фигура, както и проф. Пиетропаоло, който не само че е дантист, но и известен специалист по друга комедия, Commedia dell'Arte. |
Два надписа от Асеновци – Батошевския... Това наистина ме заинтригува - посещавал съм и двата Батошевски монастира (вярно, за последен път през 1999), никой не ебава да постави поне един надпис за наличието на тези надписи, ей така, от родолюбие. |
http://ald-bg.narod.ru/biblioteka/bg_srednovekovie/bolg_dok/tern-patriarsi/vasilii_ii/batoshevski_nadpis.htm |
...благодаря, това е твърде професионално, но никога не е късно човек да научи нещо ново - аз имах предвид надпис на/до самия манастир, просто информиращ посетителите за въпросната находка, за съдържанието, къде се съхранява. Това впрочем липсва на повечето исторически места. сефте. |
Нито една строго научна публикация на Димитров, дори тези от 80-те, де факто не се използва и цитира в науката. Историята не е наука. Нямаш повтаряем експеримент, чрез който да докажеш хипотезата си. Нямаш наблюдение и изследване на явление. Често се облягаш на писаници, чиято достоверност няма как да бъде доказана. И т.н. А това е специално за Плътеник: The phantom time hypothesis is a historical conspiracy theory asserted by Heribert Illig. First published in 1991, it hypothesizes a conspiracy by the Holy Roman Emperor Otto III, Pope Sylvester II, and possibly the Byzantine Emperor Constantine VII, to fabricate the Anno Domini dating system retrospectively, in order to place them at the special year of AD 1000, and to rewrite history to legitimize Otto's claim to the Holy Roman Empire. Illig believed that this was achieved through the alteration, misrepresentation and forgery of documentary and physical evidence. According to this scenario, the entire Carolingian period, including the figure of Charlemagne, is a fabrication, with a "phantom time" of 297 years (AD 614–911) added to the Early Middle Ages. The proposal has found no favour among mainstream medievalists. Phantom time hypothesis https://en.wikipedia.org/wiki/Phantom_time_hypothesis |