Каква полза от наука, която не отговаря на някакви обществени потребности? Физиката е физика и в Каспичан, и в Буенос Айрес. Химията е химия и в Златоград, и в Найроби. Математиката е математика и в Брусарци, и в Катманду. Но историята в София е различна от историята в Скопие, в Белград, в Атина, в Букурещ и в Истанбул. Защо? Защото навсякъде отговаря на "обществени потребности". Докато е налице фрагментарният националистически подход към общото минало на Балканите, ни историята ни ще е история, ни потребностите - потребности. Каква полза от "наука", която си служи с лъжи или си избира само удобните факти и така обслужва актуални пропагандни тези? Именно. Каква полза от пропагандната ни националистическа лъженаука, която дори успя да внуши на българина идеята, че Възраждането му протича в някакъв вакуум, че по онова време той не живее в Османската империя и не е в общение с редица други общности (вкл. мюсюлманската) и в развитието си не е зависим от най-различни процеси, течащи и при тях. Каква полза от наука, която и до днес се чуди как да извърти и прикрие простичкия факт, че един Хрельо е "прави србин", докато дори в невралгичните западни покрайнини едни сърби нямат проблем да се отнасят като със светини на български (наричани от тях: български!) средновековни паметници като църквите в Долна Каменица и Станичене? | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Плътеник |
По-скоро въпросът е за национализма и самият факт, че си се опитал да го прикриеш със смокиновото листо "патриотизъм", показва, че отковорът се съдържа в самия въпрос. Въпросът произтича от думите на Плътеник в поста от 10:37, където между двете думи има съюз "и". Така че недей да тълкуваш казаното от друг. Въпрос на бон тон е... |
Докато е налице фрагментарният националистически подход към общото минало на Балканите, ни историята ни ще е история, ни потребностите - потребности. ...и каква е алтернативата? Обща история (научни трудове, изследвания) с македонците? Или с турците както предлагаха хората на бонго преди две десетилетия? |
Физиката е физика и в Каспичан, и в Буенос Айрес. Химията е химия и в Златоград, и в Найроби. Математиката е математика и в Брусарци, и в Катманду. Но историята в София е различна от историята в Скопие, в Белград, в Атина, в Букурещ и в Истанбул. Защо? А историята е много различна бира. |
Обща история (научни трудове, изследвания) с македонците? Или с турците както предлагаха хората на бонго преди две десетилетия? Що, проблем ли е? Впрочем една от най-идиотските тези на (вкл. българската) националистическа история е "абе ний ще си оправим кривиците, ама първо другите да си оправят техните". Няма такава глупост ... |
Плътеник Не говоря нито за физика, нито за математика. Цитираното от теб изречение не е само. Мисълта, която изтъквам, е развита в две. И от второто би трябвало да става ясно какво точно имам пред вид. 30 Апр 2018 11:59 Докато е налице фрагментарният националистически подход към общото минало на Балканите, ни историята ни ще е история, ни потребностите - потребности. Това на думи е правилно, обаче кой и как ще определя коя историческа теза е резултат от "фрагментарен националистически подход" и коя не е? За да бъде това последното "историята"? |
националистическа история ...ко туй?Уважаеми, излагате гимназията с това "националистическа история. Коя е ненационалистическата история тогава? Преди няколко страници тук се говореше друго нещо, що не се разберете, а? | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: проф. дървингов |
"фрагментарен националистически подход" Това е 100% идеологема. Това звучи точно толкова съдържателно, колкото "класово-партиен подход". И с него можеш да отречеш абсолютно всичко, каквото не ти харесва. |
Използването на кавички какво означава? Левите не са леви? Мен ме изкара наци Впрочем тук един "ляв" и (меко казано) "русофил" по подобен начин се възхищаваше на напредъка на науката по времето на Хитлер. А кво значи меко казано "русофил" - само той знае. Служи си с лъжи и манипулации, за да изкара себе си прав. Явно се търси победа на всяка цена в тоя спор. |
която дори успя да внуши на българина идеята, че Възраждането му протича в някакъв вакуум, че по онова време той не живее в Османската империя и не е в общение с редица други общности (вкл. мюсюлманската) и в развитието си не е зависим от най-различни процеси, течащи и при тях. И как стана това? Щом използваш мин. свършено време? Автори, трудове? |
победа на всяка цена Над форумната трупа Healthy Powers? Опазил Бог. Но пък забавлението е гарантирано |
И как стана това? Щом използваш мин. свършено време? Автори, трудове? Виж, ако искаш да продължавам някакъв разговор конкретно с теб, трябва да преминеш от режим "постинг под формата на три-пет въпросителни изречения" в нещо по-смислено, което да бъде дискутирано. Ако те интересува дали съм прав или не в конкретния случай, вземаш произволен средношколски учебник, отваряш на раздел Възраждане и четеш, имайки наум казаното за "вакуума", в който се развива нашето Възраждане. Ако намериш нещо, което ме опровергава, заповядай да го обсъдим. |
вземаш произволен средношколски учебник която дори успя да внуши на българина идеята Излиза, че българинът е в средното школо. А останалите? Те кви са? |
Вземете монета от пет стотинки сечена 1962, след това сравнете аверса с индентичната 1974. Има известна разлика, показваща развитие на доктринАта самостойно. Без връзка с официалните жалони в тогавашната "метрополия", и отраженията априлски пленум, петилетката на погребаните генсеци.... Както и с "троцкистката шестнайста република". |
През ранния соц бяхме интернационалисти и боготворяхме Савецкия саюз, т.е. бяхме савецки националисти. Българското беше низко и неприлично. "Всичко българско и родно тача любя и милея" ми звучеше сладникаво и смешно. В средния и късен соц започнахме да възраждаме българската идентичност. Но, пак гарнирано с тотална омраза към бившата метрополия Истанбул... Този наложен черен образ на турчина, дето "бесней над бащино ми огнище" тотално ни лиши от възможност да осъзнаем развитието си като народ в неговата последователност. Защото ние българите сме имали шанса да развиваме култура близо до световен град, пъпа на древния свят - Цариград. И всичкото това знание ние изрязано от болшевишката пропаганда... Опитах преди години да чета Тончо Жечев за българите в Цариград... ами не можах да вляза в темата... ПРосто нямам място във въображението си да видя българите там. Това силно осакатява историческото ни самосъзнание. И вероятно е причина за трудната ни самоидентификация днес... ... Това виждам, с благодарност към Памфуций и Плътеник за дискусията... Трябва да опитваме да преодолеем стереотипите свързани с... рускоцентриската идеология ... |
Ако намериш нещо, което ме опровергава, заповядай да го обсъдим. Признавам, че не съм подготвен на тема "учебници". Но си мисля, че говорим за наука, а не за образование. Затова и попитах за автори и трудове. Образованието е друга бира. И историята като предмет там преследва цели, които не съм убеден, че се постигат с преподаването на Възраждането. |
Фрагментарен националистически подход, стереотипи, омраза към истамбул... Всичко може да се пише. Хартията и мониторът всичко ще понесат. Но фактите си остават факти - и носиите в раклите на баба, и писаните яйца по великден, и кръстовете в подземната част на ислямските надгробия... Дали не са ги махнали от експозицията на музея в Смолян? |