Treptow K. Не мяза много на Влад Цепеш Баси т(и)ролчето, честно, направо от Боцен слязло.... Рупай, да те видим: Registrum in quibus locis quot homines pro hac vice in Turcia per dominum Vulaad parcium transalpinarum vaivodam utriusque sexus Turci et Bulgari interempti sunt. Възможности за дообразуване: Натисни тук |
Иначе тиролецът е прав. Не на всичко написано от възрожденците може да се вярва. Например на Символ-веруюто на българската комуна ... |
Ако не се лъжа, образецът беше твой. Иначе Плътеник е цитирал писмото по Натисни тук Че какъв цитат е това - линк към Амазон да си купим и книжката на автора на "Romania and Euro-Atlantic Integration"? Аз услужих с по-пряк линк към писмото. И не знам защо той се отплесна в отклонения, вместо да отговори на безобидния ми въпрос - фолклорните песни художествени творби ли са според него? За да си обясня и аз кириякстефчовския* му въпрос дали правя разлика между художествена творба и инструмент за пропаганда. *- в смисъл - неясен, както и да му отговориш, ще те пита аз това ли питах? | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Banshee |
Възможности за дообразуване Йоан Богдан (25 июля 1864, Брашов — 11 июня 1919, Бухарест) — румынский филолог-славист, автор исследований по славянскому влиянию в румынском языке, основатель славяно-румынской филологии. Окончил среднюю школу в Брашове, затем учился в колледже в Яссах. Получив степень бакалавра, изучал славянские языки в Вене, Санкт-Петербурге и Кракове. 20 июня 1892 года стал профессором филологического факультета Бухарестского университета, с 1898 по 1912 годы будучи его деканом и став в 1897 году первым в Румынии главой кафедры славянской филологии. 31 марта 1892 года стал членом-корреспондентом Румынской академии наук, а 29 марта 1903 года был избран академиком. Дважды, с 25 мая 1910 по 25 мая 1913года , а затем с 28 мая 1916 по 1 июня 1919 года, избирался вице-президентом Академии. Состоял также членом Московского общества истории и древностей. Его научные работы по большей части были посвящены анализу лексики средневековых славяно-румынских рукописей, при этом Богдан подчёркивал важную роль славянских языков в процессе формирования румынского языка. Был также автором ряда обобщающих работ по истории и культуре румынского народа в Средние века. Тоз чиляк май е живял неколкостотин години след Цепеш. Понеже не чаткам румънски, да питам - по бойлера ли са си писали с вампира? |
Бе за човек, който не вярва на исторически документи, доста вяра влагаш в "Никола, пиле шарено" и прочее фалшификати на Веркович. И, разбира се, на всичко, което е от *.ru Бъди щастлифт, прочее ... |
Ма верно ли е от .ру? Щото аз тук го открих: Натисни тук Това произведение представлява фолклорна творба и като такава e обществено достояние съгласно чл. 4, ал. 3 от Закона за авторското право и сродните му права на Република България. Та? От коя година е? | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: D4D5 |
Море, даваш, Никола Автор: неизвестен Е и? Ето една записана от Каравелов по времето, когато Стефан Веркович записва песента "Море даваш Никола": Книга пише юнак Панчоолу, та я праща брату побратиму, байрактару, Нану българину: "Много здраве, Нано българине, я собери български юнаци, ако можеш до десет хиляди, па да дойдеш вов Ловеча града, да помогнеш брату Панчоолу, че си иде на мене садразам, води турци, води еничаре, па низаме и табор читаци. Иска мене садразам да хване, да ме вежи като вакло ягне, да ме води во Ловеча града, по ловешки улици широки, да ме беси на сухата върба!" Прочел книга Нано войводата, прочел книга, юнаци събира; посъбрал е български юнаци, посъбрал е до десет хиляди, па побързал да помогне брату. Срещнале се турци с помаците, с помаците, още с българете; турци режат, а помаци колат: зачервиле ниви и ливаде, кърви текат - вода от планина, а трупове, как снопе на нива. Провикна се юнак Панчоолу: - Чуй ме мене, царски садразаме, аз съм помак, помашко коляно не съм роден от бяла туркиня, не съм повит в кадифе, коприна, не храних се ни мазно, ни сладко; мен ме роди червена българка, повила ме вов букова шумка, отрасла ме под бука зелена, хранила ме с кукурузно брашно, учила ме с турчин да не пия, научила турчина да коля. Махна сабля и отсече глава, гурска глава, глава садразамска. Ловешко (публикувана в издадените от Захари Стоянов съчинения на Каравелов, т. с. 145). |
Въпросът за съмнителната автентичност на текстовете няма да бъде разглеждан тук, не само защото е до голяма степен решен, но и главно защото няма пряка връзка с разглежданата тук проблематика. От гледната точка на националната митология и масовото съзнание е важно не дали едно събитие се е случило, а дали се вярва в него. В историите за насилственото ислямизиране се вярва и това ги прави актуални. Не е ясно обаче откога започва да им се вярва, откога тези сюжети започват да доминират в масовото съзнание. Въпросът за възникването и разпространяването на сюжета е сложен и тук той също може само да бъде маркиран. Най-общо казано, първите публикации на текстовете са свързани с някакви образовани представители на патриотичната местна интелигенция, които имат достъп до механизмите за разпространяване на текстовете. От друга страна, публиката вече е подготвена от същата патриотична интелигенция да възприеме подобни сюжети. Процесът започва да се развива не по-рано от средата на ХIХ век, а първите публикации се появяват около 1870 г. И тук, както и при житията на новомъчениците, се забелязва чуждо присъствие, в случая руско. https://aretov.queenmab.eu/archives/revival/132-voices-from-the-past.html Повече тук: |
Въпросът за съмнителната автентичност на текстовете няма да бъде разглеждан тук Аха, ясно. На брашното евтини, на триците скъпи И ти бъди здрав! |
Памфуций споменахте, че има интрига с автентичността на летиписния разказ поп Методи Драгинов относно потурчването на Чепинския край. Не изяснихте обаче, какъв е проблемът с автентичността. И, какъв е? |
Въпросът за съмнителната автентичност на текстовете няма да бъде разглеждан тук Защото е решен (научи се да четеш докрай) Навремето Илия Тодоров стана враг на народа, като обяви на базата на текстови анализ поп-Методиевата приписка за фалшификат, писан много по-късно. След това един холандец, антибългарин , просто щото имаше достъп до Истанбулския архив, за разлика от родните османисти, на които според форумните здрави сили нищо не им липсвало по соца, захвана регистрите от 17 век за Родопите и Чепино и взе, та показа, че не само текстът не е автентичен, ами и писаното в него е лъжа, т. е. ислямизация на Родопите във вида, в който ни я показва Методи Драгинов и после "Време разделно" никога не е имало. Регистрите показват плавно и постепенно покачване на мюсюлманското население, разстилащо се в течение на около два века. Няма да ви казвам какви причини посочва за ислямизацията, че съвсем лошо ще ви стане. Впрочем автентичността на "Никола" на Веркович е отречена след сериозни дискусии дори от "шовинистичната буржоазна наука" (както и Веда Словена), но това не попречи Славейковият Йово да бъде "взет на въоръжение" от комунистическия национализъм. | |
Редактирано: 2 пъти. Последна промяна от: Плътеник |
Защото е решен (научи се да четеш докрай) Не лъжѝ. Въпросът за съмнителната автентичност на текстовете няма да бъде разглеждан тук, не само защото е до голяма степен решен, но и главно защото няма пряка връзка с разглежданата тук проблематика. Ще ми е много интересно да разбера КАК е бил решен до голяма степен. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: D4D5 |
Ν.Аretov, от блога queenmab.eu Пилье, заповядай: http://ilit.bas.bg/bg/aretov-nikolai.html |
защото е до голяма степен решен Уморително досаден си. Става дума за съвкупността от множество текстове, някои от които доказани фалшификати, за някои все още се спори. Именно за това "до голяма степен". Когато само се троли, без да се чете, се получават такива неща ... Впрочем силно препоръчвам да се прочете "Белимелецът" на Вазов. Още повече препоръчвам четенето да е съпроводено с мисъл: http://www.slovo.bg/showwork.php3?AuID=14&WorkID=4342&Level=3 Ще ми е много интересно да разбера КАК е бил решен до голяма степен. Е, за тази цел ще трябва да попрочетеш това-онова. В библиотека. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Плътеник |
Уморително досаден си. Става дума за съвкупността от множество текстове, някои от които доказани фалшификати, за някои все още се спори. Именно за това "до голяма степен". Когато само се троли, без да се чете, се получават такива неща ... Тъй ли било? И как точно е доказано, че точно тоя текст е фалшификат? Ако не можеш да отговориш, просто кажи "НЕ ЗНАМ", а не пробвай да ме пускаш по пързалката с лафчета. |
Ако не можеш да отговориш, просто кажи "НЕ ЗНАМ" Аз зная, защото съм прочел литературата по въпроса, става дума за десетилетна дискусия, една-две книги и двадесетина статии, да не мислиш, че имам желание да те осветлявам тук? Пък и самият ти не желаеш да бъдеш осветляван, така че всичко е точно. |
Навремето Илия Тодоров стана враг на народа, като обяви на базата на текстови анализ поп-Методиевата приписка за фалшификат, писан много по-късно. След това един холандец, антибългарин , просто щото имаше достъп до Истанбулския архив, за разлика от родните османисти, на които според форумните здрави сили нищо не им липсвало по соца, захвана регистрите от 17 век за Родопите и Чепино и взе, та показа, че не само текстът не е автентичен, ами и писаното в него е лъжа, т. е. ислямизация на Родопите във вида, в който ни я показва Методи Драгинов и после "Време разделно" никога не е имало. И специално за Стайнбек: Георгиева, Цветана, "Историографски митове и литература: романът на Антон Дончев “Време разделно". В: Иван Радев, съст. История. Истории. Наративи. Българската историческа проза от втората половина на ХХ век, (В.Търново, Фабер, 2002 г), с. 128-135 |
Ν.Аretov, от блога queenmab.eu И после, какви линкове била давала Рорик... Бедна ти е фантазията колко дебела греда удари. |