Аз зная Аз пък знам, че лъжеш. Ако знаеше, щеше да кажеш. Пък и самият ти не желаеш да бъдеш осветляван, така че всичко е точно. Ако не исках, нямаше да питам. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: D4D5 |
тази тема затъна в дълбоко себеизразяване Чудесна си е темата! Кънтежът от набитите канчета отеква като големата камбана на Александър Невски, за която казват, че в ясни дни можела да се чуе чак в Ихтиман. |
Бедна ти е фантазията колко дебела греда удари. Едва ли. На фона на разпищололите се всичколози, говорещи пренебрежително за Славейков, за Балканджи Йово и за други недостижими височини. |
тази тема затъна в дълбоко себеизразяване И всичко се свежда до едно: Да се докаже, че 5 века сме си живели по кеф: никакво ислямизиране, никакви зверства, всички са писали измислици за мъките народни... И всичкото това кому от полза е? Риторичен въпрос. Или потурнаци, или туркофили, или соросоиди, или просто предатели... Изберете сами. Толкова е отвратително, че ми се повдига. Джендъри, сър. |
И всичкото това кому от полза е? На Валери Симеонов - те са му скачени съдове. Щом и в мен пробуждат националиста с бръсната глава и голям мустак. |
Впрочем една от най-идиотските фалшификации на тема "Балканджи Йово" е тъкмо от "Време разделно". И никой не проговаряше, нито посягаше към трапезата. Защото чакаха да запее дядо Галушко. Издрънкаха тихо струните и изведнъж дядо Галушко пропя: Даваш ли, даваш, балканджи Йово, хубава Яна на турска вяра? И спря. Тъй пеят често в Родопите — спрат, понякога вземат залък, понякога разменят дума, понякога пият вино. А приличаше дядо Галушковото пеене на плач, на ридание и на стара проточена църковна песен. Когато издигах глас в празна черкова, струваше ми се, че пея родопска песен. А дядо Галушко повтори: Даваш ли, даваш, балканджи Йово, хубава Яна на турска вяра? Запита събраните първенци и млъкна. А питането му витаеше над трапезата. https://chitanka.info/text/2249/16 Как са знаели в Чепино през 1668 г. текста на Славейков от 1917 г. - тайна велика есть ... Комунистически национализъм и "фолклорът" - начин на употреба. |
Добре бе, Памфуций. Като не е станало потурчването както пише Методи Драгинов, като как е станало. И ако неговият разказ е по-късна измишльотина, защо летописните бележки от Беловската хроника от 17 в. го потвърждават. Хасан ходжа, дето потурчил чепинци го споменава и поп Методи, и Беловския летописец. Тия двамата да не би да са си писали мейли с обмен на информация за участниците в събитието? Да не би да са се уговорили да пишат и за месеца и датата, защото и поп Методи, и Беловския разказвач съобщават, че са ги потурчвали доГоляма Богородица. |
летописните бележки от Беловската хроника от 17 в. го потвърждават Моля, моля, Беловската хроника е от 17 в. точно толкова, колкото и поп Методи-Драгиновата приписка. Най-ранната предполагаема дата е втората половина на XVIII в., повечето изследователи си стискат ръцете за текст от XIX в. Аз няма да кажа какво мисля по въпроса, щото съм антибългарин , но един Петър Мутафчиев, който не е баш антибългарин, защото е а) редко грамотен и б) герой от войните, та не може да му вмените нищо, вижда текста като да е писан не по-рано от втората половина на XIX в. |
Да погледнете календара пршди да ви нашокам кухите ланчета на ентелектуалци, а? Лат ватенка натюр утре ми е празен ден. Да не се препитваме за филиоквето за уплъняване на паузата между уотърбординга. Гнили инрелигенти заровени в счупени грънци! |
А в препоръчания Вазов (не е антибългарин, нъл тъй?) разказ "Белимелецът" виждаме (освен останалото) интересен поглед към "автентичността на фолклора". Хайдутите Славчо и Вълкана слушат песен, съчинена от селото в чест на дружината им и неин подвиг. Ето какво следва: Най-после Славчо каза: - Братенца, сестрици, хубава песен сте изкарали, на юнаците песен се пада, но аз да ви кажа едно нещо: песента не казва досущ право! - Ако лъже, оправи ни, Славчо! - извикаха момите. - Така, така, хазър сте ни дошле на гости, кажете ни, както си е истината - рекоха мъжете. - Аз да кажа - обади се Вълкана, - ази не съм войводата, а Славчо! Момите се спогледаха в недоумение: ако Вълкана не е била войвода, то тогава и песента се разваля! Това ги силно смути. - Няма да си разваляме песента - извикаха най-после момите решително, па потвърдиха това с весел гръмогласен смях. - Песента си е хубава, както си е - забелязаха други. - И аз казвам да не я кътнете - подзе Славчо, - само изправете я къде края. - Какво? Какво? - Дето казвате за Недя, че е заклан... - Обесен ли бил? - прекъснаха го неколцина. - Нито е обесен... - Тогава е хвърлен в "Дупката"? - Не е нито в "Дупката". - Стига, че е пукнал, това ни нам трябва да знаем - озоваха се селяните. - Недю е жив - каза Славчо. Тия думи произведоха неприятно впечатление у всички. |
Джанъм, аз питам като как сведенията в разказа на поп Методи съвпадат със сведенията на Беловския летописец? Кой от кого е преписвал? Мейли ли са си писали? Моята баба каза на твоята баба, а тя на баба му ли? Как е станала тая работа? |
Или може би братчед им от Баткун им го е казал, за да има съвпад на информацията и с неговия летописен разказ. |
Джанъм, аз питам като как сведенията в разказа на поп Методи съвпадат със сведенията на Беловския летописец? Кой от кого е преписвал? Много простичко. Поп Методи-Драгиновата приписка е публикувана за пръв път от Стефан Захариев през 1870 г. в книгата "Географико-историко-статистическо описание на Татарпазарджишката кааза". Беловската вижда бял свят едва през 1898 г. Няма никакъв проблем едната да е преразказ на другата, или и двете да са варианти на един и същ късен текст. Във всеки случай ни едната, ни другата могат да бъдат датирани преди втората половина на XIX в. и чудесно се вписват в късновъзрожденската традиция на създаване на подобни "автентични" текстове. Впрочем книгата на Срефан Захариев е много интересен паметник. Основен негов извор за миналото на Пазарджишко са (цитирам го дословно) "старите книги". Кои и какви - Бог знае. Иначе ето ви таблицата на Махиел Кил за ислямизацията на Родопите. Добре виждаме, че времеразделната-попдрагиново-беловска ислямизационна вълна от 60-те години на 17 век не съществува. Виждаме и плавно увеличаване на мюсюлманите още през 16 век до достигане 1/3 от населението. Другото, което е интересно, е картинката в началото на 18 век (1712 г.). Виждаме внезапно и драстично увеличен брой мюсюлмани в Чепино. Като съпоставим числата за броя на населението изобщо в котловината през 1696 и 1712 г., виждаме, че има драстично увеличаване не само на мюсюлманите, а на населението изобщо. Ерго, става дума за колонизация, а не за ислямизация на местните, хеле пък насилствена. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Плътеник |
тази тема затъна в дълбоко себеизразяване Рекох аз преди време, че тази тема ще стане ново издание на оная за Орпю..... |
pataklama 30 Апр 2018 21:27 Плътеник ти е дал статията на Илия Тодоров, където този въпрос е третиран пространно.. |
Темата е: От девет кладенеца вода да донесем, ама да докажем... Какво има да се доказва? Казано е: Ако не са били 5 века геноцид, България при Освобождението е щяла да бъде 40 милиона, а не 2, както е била! И нямало е да бъде населена почти само с работни добичета... И т. н.... Големият срам остава за тия, дето носиха от 9 кладенеца мръсна вода... Те няма да се засрамят, но ние видяхме целият им срам. |