В образа на жертва на плагиатство запленява зрителите Меглена Караламбова в премиерното заглавие на Военния театър - "Откраднати разкази" от Доналд Маргулис. Спектакълът*, с който на практика се открива новата сцена "Миракъл", е посветен на творчеството на актрисата - една от най-ярките в трупата на Армията, и това на режисьора Красимир Спасов.
Сценографът Красимир Вълканов е превърнал камерното пространство в домашен кабинет - уютен, стилен, но пропит със самота. В него се подвизава знаменитата писателка и професорка Рут Стайнър, пред която студентите благоговеят. Така и започва всичко. Недодяланата Лиса Морисън, (Кристиана Ценкова) една от възпитаничките й, я посещава вкъщи. Успяла е да привлече вниманието на преподавателката със своя, написан не без талант, разказ - "Похапване между обеда и вечерята". Срещата се оказва знакова и свързва съдбите на двете жени през следващите шест години. Публиката е непосредствен свидетел на задълбочаването на отношенията между героините с времето, на това как между тях възниква силна близост. Диалогът е какъвто подобава за две майсторки на словото - витиеват, въздействащ, богато нюансиран. Самата пиеса на Маргулис, неслучайно отличен с "Пулицър", е истинска апология на писателското изкуство. Но същевременно се разбулват и някои неловки тайни за вътрешните убеждения на човека на перото. Да се тревожиш за чувствата на другите, е лигава сантименталност, без предразсъдъци заявява Рут. Учи студентката си смело да черпи сюжети от живота на околните: "Писателят е като вехтошар - рови се в сметта на съседите". Но в следващия миг, когато без знанието й нейният собствен интимен свят бива изложен като на сергия, реагира бурно и в противоречие с всичко, което е твърдяла до момента.
Спектакълът е изключително любопитен за онези зрители, които са изкушени да се занимават с писане или просто имат отношение към това изкуство. Безценни съвети звучат от сцената. Професор Стайнър критикува "многотията" от прилагателни в дебютния разказ на Лиса. Обяснява, че в писането по-малко означава повече и че добрият автор не позволява в творбите му да се промъкват произволни думи.
Пиесата не е от тези, които улесняват публиката да отсъди без двоумение кой герой е положителен и кой отрицателен. Нищо не е просто, когато става дума за доверие между двама души; когато заради личен интерес единият пристъпи от морална гледна точка невидимата граница между позволено и недопустимо.
Мъдър, великолепно изигран спектакъл - звезден миг в кариерата на Меглена Караламбова.
----
*Играе се на 11 и 24 юни.
|
|