В последните дни на 2000 г. не е ясно дори кой ще грабне пълната кошница "Оскари" през първата пролет на следващото хилядолетие. До такава степен в кинафиша на годината нямаше изявен лидер от типа на "Титаник". Нито емблематични визии ала "Матрицата" и "Епизод 1". Нямаше дори и "Оскаров" фаворит като "Влюбеният Шекспир". За догодина остава очакването на първата част от фентъзи-трилогията "Властелинът на пръстените", на втората от "Междузвездни войни" и шедьовъра на братя Уашовски...
През 2000-ата все пак имаше какво да се гледа. Разбира се, това не е "Невъзможна мисия 2" - най-касовият филм в световен мащаб, който дори хонконгската легенда Джон Ву не успя да спаси от клиширания сценарий и безнадеждно компрометираната физиономия и увиснал задник на Том Круз.
Първото задължително заглавие за последната година на века стана "Американски прелести". Драмата под лъскавата фасада на средната класа, режисирана блестящо от дебютиращия англичанин Сам Мендес и изиграна перфектно от Кевин Спейси, Анет Бенинг, Мена Сувари, Тора Бърч, Крис Купър и Уес Бентли, съвсем заслужено си получи петте "Оскара" в тираж 2000 и цял куп още награди. Въпреки някои възражения, че основният конкурент на "Американски прелести" - "Вътрешен човек" не му отстъпва нито на актьорско, нито на драматургично ниво.
Пък и филмите "по истински случай" много вероятно ще бъдат реабилитирани на идущите "Оскари", където "Ерин Брокович" е един от фаворитите. Филмът на Стивън Содърбърг ще донесе най-малкото дългоочакваната академична награда на Джулия Робъртс. Самият режисьор, нашумял доскоро предимно в областта на алтернативното и арт-кино, се превърна в нещо като най-конвертируемата холивудска монета на годината. Още един негов филм - "Трафик", с младото семейство Катрин Зита-Джоунс и Майкъл Дъглас в главните роли, е сред основните претенденти за "Златни глобуси" и следователно и за "Оскар".
В хит на лятото и по света, и у нас заслужено се превърна "Гладиатор". Ако миналата година бе белязана от футуристичната визия на "Матрицата" и "Междузвездни войни", то с филмът на Ридли Скот ретро-стилът отвърна на удара. В "Гладиатор", разбира се, ги има модерните ефекти. Но духът и атмосферата му напомнят легендарни епоси като "Спартак" и ...
Не само ролята на римския гладиатор Максимий превърна Ръсел Кроу в най-ярката нова звезда на годината. Доколкото един близо 40-годишен актьор, играл в шедьоври като "Поверително от Ел Ей", може да бъде нов. Кроу игра и във "Вътрешен човек", което му донесе номинация "Оскар". Той може и да дублира успеха си напролет, но по-вероятно е Академията да потупа "Гладиатор" по рамото предимно в техническите категории.
В България, където по принцип вкусът за кино е малко по-добър от този в Америка, "Гладиатор" се превърна в най-касовото заглавие на 2000 г. Световният лидер "Невъзможна мисия" бе изпреварен в тукашните киносалони и от интереса към "Да изчезнеш за 60 секунди". Екшънът за крадци на коли има непретенциозен сценарий, но ефектна визия и привлекателен актьорски състав. В него на Никълъс Кейдж партнира женският еквивалент на Ръсел Кроу. Анджелина Джоли стана ако не друго, поне секссимволът на 2000 г. Дъщерята на Джон Войт може би бие фаворизирана заради красотата си, когато й връчваха "Оскар" за второстепенната роля в "Луди години". Когато имаш такива устни обаче, играта остава на втори план. Пък и ангажиментите към Джоли не спират да валят. Тя току-що приключи снимките на екранизацията по най-известната компютърна игра "Тум Райдър", където изигра сайбърсексбомбата Лара Крофт. През 2000-ата по родните екрани и видеотеки се появиха цифром и словом четири филма с неизвестната допреди година ослепителна актриса - "Да изчезнеш за 60 секунди", "Луди години", "Колекционерът" и "Контролна кула", където тя си партнира със своя нов съпруг Били Боб Торнтън.
Есенният сезон даде добра реколта за Холивуд от гледна точка на факта, че именно тогава излязоха и основните претенденти за "Оскар" 2001. Това са "Тигър и дракон" на китаеца Анг Лий, прожектиран на киноманията в София още преди да тръгне в широко разпространение в Щатите, рокендрол-филмът на Камерън Кроу "Почти известни", споменатият "Трафик" на Содърбърг и "Шоколад" на Ласе Халстрьом, който има навика да се намесва ненадейно в разпределението на наградите (виж "Правилата на дома", който взе 7 номинации и 2 статуетки преди година).
В надпреварата за най-скъпите награди вероятно ще се намесят и два европейски шедьовъра, за да постигнат поне частична реабилитация за Стария континент след пренебрежението към "Всичко за майка ми" тази година. Шедьовърът на Алмодовар бе отличен само за чуждоезичен филм.
Тази пролет по-големи шансове има британският "Били Елиът". Историята на миньорския син от забутано индустриално градче, който иска да стане балетист, е един от най-затрогващите и човешки филми напоследък. Титулярният актьор Джейми Бел пък направо си плаче за награди, въпреки крехката си 12-годишна възраст.
Истинското европейско бижу тази година обаче се нарича "Танцьорка в мрака". Филмът на датчанина Ларс фон Триер, в който Бьорк прави дебюта си като актриса, спечели "Златна палма" в Кан. Разтърсващата драма на ослепяваща чешка емигрантка в САЩ, фризирана като предвоенен мюзикъл, без преувеличение е един от най-добрите филми на 2000 г .Ако не и най-добрият. Все още обаче не се знае кога прожекцията, която той имаше в България преди няколко седмици, ще престане да бъде единствена.
Говорейки за "Оскари", ще стане дума и за българския кандидат в квалификациите на чуждоезичен филм. Това е "Писмо до Америка". Филмът е един от двeте (крайно недостатъчни) пълнометражни родни продукции на 2000 г. За другата - "Пансион за кучета" не си струва да ги говори или ако е имало нещо за казване, то е покрай приятния саундтрак и уебсайт - и двете първи за български филм. "Писмо до Америка" е по-добрата птичка, но и тя не прави пролет от нашето кино. Ако се премонтира и му се направи нов звук, филмът може и да стане конвертируем на чуждия пазар - с добрия си сценарий, със силната операторска работа и акцента върху екзотичните за западняка етно-елементи.
По-важното от комерсиална гледна точка събитие за родния кинобизнес бе качествената крачка в качеството на филмовия показ. През есента отвори врати първият мултиплект в София "Юнайтед ню синема" с 6 салона, който ще бъде последван от още по-големия и модерен "Арена" догодина. Това обаче не пречи посещаемостта на филми в България да е паднала с над 20 процента. Засега за тукашните разпространители факти като този, че детският филм "Гринч" е гледан от 20 милиона американци само за един месец, изглеждат неправдоподобни и абсурдни колкото вярата в дядо Коледа.
|
|