:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,813,348
Активни 247
Страници 12,337
За един ден 1,302,066

"Варненско лято" блести с родни продукции

СНИМКА АРХИВ
"СЦЕНАТА В ЧАСА НА ПРИМИРИЕТО С ТЕКСТА" - само драматург може да предложи подобно оптимистично мото за тазгодишния фест "Варненско лято". Макар и смирено да е обиколил цяла България в търсене на бисери, писателят и театроведът Юрий Дачев съвсем непримиренчески обединява противоположни посоки, стилове и естетики в рамките на най-известния у нас международен театрален фестивал.

Не е случайно, че гастролиращите постановки условно са обединени в пет направления. А те са: селекционираните сред тазгодишната сценична продукция у нас, монодрамите, още т. нар. "фестивална продукция", освен това спектаклите на театрите домакини и разбира се, чуждестранните гастроли. Най-любопитни са последните три категории.

Три са продукция на Народния, два - на Сатирата, два - на Театър 199 и един на Военния. Те съответно са: "Хъшове" на Морфов, наскоро отличен с три награди "Аскеер", "Лазарица" на Крикор Азарян и "Даскал" на Велко Кънев, както и "Плебеи по рождение" на Маргарита Младенова, "Части от цялото" на Стилиян Петров, "Рибарят и неговата душа" на Мариус Куркински, "Жарава" на Възкресия Вихърова и "Продавате ли демони?" на Азарян. Няма как да не направи впечатление, че от изброените само две не са творби на български автори - "Даскал" от Жан-Пиер Допан и "Рибарят и неговата душа" по Оскар Уайлд.

Сред най-ярките спектакли е несправедливо пренебрегнатият при номинациите на годишните театрални награди "Домът на Бернарда Алба" от Лорка, реж. Елена Панайотова. Дори и във фестивалната програма това заглавие стои като бяла врана, тъй като е единственото непродуцирано от театър, а от фондация. Селекцията е отделила и специално място и на моноспектаклите. Напоследък почти няма известен столичен театър, който да не може да се похвали поне с две монодрами. Като прибавим към това и продукцията на театрите в провинцията, респектиращият факт е, че през този сезон у нас има около 20 нови представления с един актьор.

Разбира се, този феномен може да има както позитивно, така и негативно обяснение. По-важно е, че на фестивала във Варна ще участват три от най-интригуващите монодрами: "Жарава", "Даскал" и "Лазарица".

Част от най-интересните постановки са и двете премиери на Варненския театър: "Психоза 4:48" от Сара Кейн, реж. Десислава Шпатова, и "Чайка" от Чехов, реж. Маргарита Младенова, както и вече нашумелият "Пухеният" от Макдона, реж. Явор Гърдев.

Сред чуждестранните гастроли най-съществени са лондонската "Нирвана" от Константин Илиев (реж. Джонатан Чадуик), украинският "Вуйчо Ваньо" от Чехов (реж. Станислав Моисейев), полският "Тезей в лабиринта" (реж. Дорота Поровска, Елжбиета Ройек).
478
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД