Водещ, БНТ: Дайте да започнем със сензацията. Защо поканихте генералния директор на Лувъра г-н Анри Лоарет на частно, пък хем частно, хем тайно посещение в България? Защо тайно?
Вежди Рашидов, МК: Не знам защо тайно. Те не пожелаха много шум да се вдига, защото не беше официално посещението му. По-важното е, че дойде...Нямат познание, известните хора, важните хора не са идвали...
В: Хареса ли мосю Лоарет това, което видя тук в България?
ВР: Не само че хареса. Смея да кажа, ние вечеряхме много дълго, много дълго си говорихме! Моята цел е, знаете добре, сутринта ви слушах един коментар. Да, в Лувъра български крак не е стъпвал, откакто има Лувър! Лувърът е построен от времето на Лудвиг 14!...
В: Сутринта с Ади Радева се заговорихме, тя предположи, че има български експонат в Лувъра, има ли такъв?
ВР: Това е колкото българин, спечелил "Оскар", та тук даже президентите, президентшите поздравяваха печелившия и общо взето ми прозвуча, и малко правилно трябва да говорим, защото, вижте, Лувърът е най-големият музей на света с най-ценните неща, които може да ги има в света... Аз имам тесни контакти с Франция... Много ходят театрални трупи, много оперни трупи, много художници казват - негови произведения са показани в Париж. Но в кой ъгъл, в коя тоалетна на Париж, това е вече много важно да знаем. Българинът все е набутан...
В: Сега да не вземе някой да се обиди от творците, който се е представил добре в Париж...
ВР: Не, тук не става въпрос за обида, тук става въпрос отново за липсата на това самочувствие, защото ние няма да имаме по този начин. Тя не е мадамска историята, за да се обиждат!... Българската култура не в кварталните малки кафенета и читалища или малки галерии, да искам в Гран пале да направим на българската съвременна култура една изложба... Аз говоря с тези хора като равен с равен и със самочувствие! Явно и това играе своята роля, защото има хора, които отиват, почват, защото е шефа на..., едно гърчене, едно така. Не, ние сме равни и нека да го види и нека прецени. И това се случи. Вижте, ние имаме... уникални, чудовищни артефакти, каквото и да покажем, то е велико, то е много голямо. А онова, което, ако ние успеем да го покажем, това е страхотно за България. Това изведнъж ни изстрелва страхотно високо нагоре, да знаете. То е все едно българин да пее в Миланската зала... Това е като Стоичков, ритва една топка, но като хората, пред целия свят, и където отидеш по света, всеки вика Стоичков. Да, Стоичков е един велик човек на българската държава. Една Стефка Костадинова 2.09 м в Швейцария пред вратата на Музея на олимпизма седи на първо място, пред вратата нейната летва е на 2.09 м. Това са велики хора, ние трябва просто да се научим да имаме респект, страхотно уважение към великите си българи. Това ще направи велики нас като държава!...
Последният етап на българския Лувър, който сега ни предстои, това е готово и трябва да го правим светло, заедно с журналистите.. Но, тъй като в момента още търся, намерил съм евро пари някъде от порядъка на 20 милиона. И още малко ми трябва, за да не взема една стотинка от централния бюджет.
В: Колко малко?
ВР: Още 10 милиона. И сега издирвам по програмите къде още 10 милиона евро пари мога да взема...
В: Другият музей, който буни духовете, доколкото разбирам още отсега,
Музеят на тоталитарното изкуство, който през есента ще бъде открит...
ВР: Той стана много хубав, какво има да буни. Ще печелим пари!
В: Какво му е хубавото?!
ВР: Как какво му е хубавото?
В: Прочетох някъде във вестниците, че щяла да се прави възстановка на
Музея на Георги Димитров вътре...
В: Тази българска журналистика какво ще я правим?!... Добре, ще ви разкажа истината. Там имаше един бетонен бункер, една бетонна - вътре нямаше нищо, боклуци - една съборетина. И аз изведнъж казвам, добре, това място да го събаряме ли, защото струва пари. Да го облицоваме с камъни, да стане, типиката е мавзолей... и вътре наистина да направим нещо модерно, което го има по всички музеи на света. И разказах на журналистите, че в студио "Време" имаме от зараждането, от деветосептемврийските манифестации до 1990 г., до 10 ноември. Има всички кадри от кинопрегледи, от манифестации, от развитието, от първия трактор, втория трактор, фетиша към Ленин, фетиша към Маркс, към Енгелс, и дори има едно филмче, което е цялото от умирането на Димитров, от плача на българския народ, от за 24 часа построяването на мавзолея... Изобщо целият този процес до събарянето е един филм от 20 минути. Той е много хубав!... Първият въпрос веднага - ама кой ще прави мумията на Георги Димитров. Явно говорихме на различни езици... Да, такава една зала, разбира се, вътре трябва да се направят като във всички музеи - сувенирчета, чашите със сърп и чук, пък КПСС, там вече ще има хора, които ще го измислят: фланелки, пък така, пък гумички, пък листчета, пък чинии с образа на Ленин и Сталин...
В: Стабилно ли стои правителството?
ВР: Да, аз смятам, лично мен ако питате, разбира се, стабилно стои като правителство в това, което прави... Аз се радвам на лентичките на Бойко, защото всички искаме да иронизираме нещо! Защото зад всяка лентичка има нещо, което може с пръст да се покаже. Да - радвам се, че Бойко всеки божи ден показва нещо направено. Да - аз съм казал, ако някой при много пари, добър бюджет, а не орязан бюджет като моя, като каже думата култура в предишните 20 години и ми покаже с пръст един кол или една чаша - видима, аз ще го черпя до края на живота си, каквото каже!
Да - аз съм казал, ако някой при много пари, добър бюджет, а не орязан бюджет като моя, като каже думата култура в предишните 20 години и ми покаже с пръст един кол или една чаша - видима, аз ще го черпя до края на живота си, каквото каже!
Вежди, да си жив и здрав дълги години.Посочвам:
-Художествена зала "Асен Краищников"-Димитровград
-Художествена зала "Петко Чурчулиев"-Димитровград
-Ротонда "Гросето"- Димитровград
Вежди, умишлено посочвам частот културните обекти в Димитровград, защото"там си расъл, там си пасъл"
Аз пия бира, наливна, хубава , студена.Можеш да откриеш сметка в КДК-Димитровград.Дано ти стигнат парите.
Защо това правителство си мисли, че всичко почва от тях и свършва с тях?