...Ако си представим, че гласът на света е съскането на една змия, в момента световната медийна среда и хората, които я представят, чуват съскането: ссссензация, ссссекс, ссскандал. Това е новината. В същото време обаче тя, змията, си казва: сссмирение, ссскромност, сссолидарност. Змията, едновременно представител на подземното царство, е и представител на световната мъдрост и на вечността (защото може да си лапне опашката). Цялата медийна среда, не само в България, а и в медийния свят, не се занимава в задълбоченост проблемите. В момента в света се развива една, бих я нарекъл ужасяваща тенденция, която може да бъде наречена така: обявен е краят, обявена е смъртта на националната независима държава. Националната държава е нещо, което е минало. Това се предава в Софийския университет, това се предава в Свободния университет, това се печата във вестниците. Националната държава е птеродактил. Тя е тиранозавър рекс, тя е някакъв си ...завър. Сега ние вече сме регионални образования и прочие, и прочие. Четете вестници - вие ги пишете. Не знам колко от вас ги четат другите вестници, обаче - големи статии, от умни хора, които си пишат сега, след като е минала епохата на националната държава и ние вече навлизаме еди къде си. Това е напечатано. Това се чете. Хората те обявяват за птеродактил, ние в момента тук, които сме се събрали, работим с понятия, които ги няма в реалния живот вече. Какъв е този патриотизъм, какви са тези глупости? Светът не се интересува от това, според тях.
Реакцията е ужасна, реакцията е - човечеството се хваща отново за тоягата и за кривака. Това, което се случва във Франция, което се случи в Германия, което се случи в други държави, което може да бъде наречено национализъм. Това всъщност е един много нормален глас, с който човекът казва: "Слушай, аз искам да съм французин". Това, че той ще се обича с германеца, ще спи с испанка, няма нищо общо с това, че той е французин. Той иска да бъде французин. Сега нашият голям въпрос е - искаме ли да бъдем българи? Най-напред трябва, у тези млади хора, да бъде създадено самочувствието, че това, което е създала България, просто си заслужава. Финландското Възраждане и българското Възраждане започват с една и съща фраза. Паисий казва: "Защо се срамуваш, да се наречеш българин?", а финландецът казва: "Започва Възраждането. Ние сме финландци". Това е фразата, с която започва тяхното възраждане. Атакува се точно това.
Световната култура и световният напредък е възможен само като синтез, но след синтеза има елементи - отделни, самостоятелни елементи. Нещата, за които приказваме, никак не са лесни, и никак не са прости. Те започват първо с образованието в училище. Човек се ражда като котетата. Това, с което възприема света, е вътре в мозъка, а това, чрез което го възприема е очила, които се наричат култура. Човекът вижда, според това - какви очила са му дадени, ако очилата не са точните диоптри, ако са мръсни, ако по тях се хвърля кал, ако се хвърля мръсотия човекът не вижда правилно света. Нашите деца не виждат правилно света, защото ние не им даваме нормално образование. Ето го специалистът по образованието, академик Сендов. Сто пъти по-добре от мен ги знае тези неща. Обаче печалният факт е този:
Ние имаме една класа на жилетки и те се наричат учители. Аз написах между другото във вестник, ще ви покажа заглавието: "Да съберем пари, да купим тоги на учителите". Ние трябва да наметнем с тоги тези хора. Да им дадем самочувствието, че те възпитават народа, наречен българи.
Както го е казал Паисий - имали сме царство и господарство, важно е какво в момента имаме. Че сме го имали, добре е, трябва да го знаем, това ни дава самочувствие, но ние в момента трябва да докажем, че заслужаваме нашето тук!
_______
Бел. "После". Срещата е проведена преди месец и няма общо с актуалните събития.
|
|