:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 441,430,322
Активни 297
Страници 3,454
За един ден 1,302,066

Съдебната власт се поема от театър „София”

Боготворена и мразена, Айн Ранд има първата си среща с родната публика
Снимка: Симон Варсано
В спектакъла се залага на пълноценния конфликт, а не на пропагандата.
Режисьор: Пламен Марков

Участват: Лилия Маравиля, Ивайло Герасков и други



Закупувайки си билет за театър, зрителят се сдобива с правомощията на евентуален съдебен заседател, в качеството на какъвто му предстои да се произнесе по сложен казус. Подобна възможност му се предоставя от екипа на премиерния спектакъл на театър "София" - "Нощта на 16 януари", начело с режисьора Пламен Марков. Избраните на случаен принцип дванадесет заседатели се разполагат в две редици, буквално вклиняващи се в сцената. Пред всекиго от тях има червена и зелена лампа. Когато светне първата, това е знак, че той не вярва на показанията на съответния свидетел; с втората удостоверява, че приема думите му за правдоподобни. Публиката посреща на крака съдията (Николай Антонов), уверяващ присъстващите, че провежданият експеримент е под контрола на Министерството на правосъдието. В действителност зрителите са участници в една театрална игра, чиято цел е да провери доколко сме податливи на социалните теории на Айн Ранд - авторката на пиесата, която не е поставяна досега у нас и която предшества зрялото й творчество. Идеолог на обективизма, наричан от нея либертарианство, тя се нарежда сред най-влиятелните писатели и философи на XX век.

Осъществена като "драма, развиваща се в съдебната зала" (court room drama), в първата си част постановката представлява разследване на криминално деяние. Героинята на Дария Симеонова е обвинена в предумишленото убийство на мастит финансист, чиято любовница е била години наред. Публиката изслушва показанията на патоанатома (Михаил Милчев), на експерта графолог (Мила Банчева), на полицейския инспектор (Николай Върбанов), както и основанията на защитата (Силвия Петкова) и обвинението (Лилия Маравиля). След серия кръстосани разпити наяве излизат мистификациите и инсценировките, дело и на двете страни в процеса. Ситуацията дотолкова се променя, че във втората половина на спектакъла зрителят се чувства вече ангажиран с чисто моралната страна на казуса. Изправяйки се срещу обвиняемата, гражданите всъщност изпращат на подсъдимата скамейка самите себе си. Разследването прераства в дебат за правата на бедните и богатите, на умерените и високомерните, на лентяите и трудолюбивите. Защото според убеждението на Айн Ранд, ако хората бъдат оставени да работят свободно, бедни ще се окажат само мързеливците. Когато най-после е дадена думата на обвиняемата, тя апелира в защита на крупните предприемачи, които в очите на самата писателка не са злодеи и грабители, а добротворци.

Още по-любопитен е спектакълът заради обстоятелството, че всеки път актьорите разиграват различен финал в зависимост от това каква присъда ще издадат самите зрители в ролята на 12-те заседатели.

Онези, които са гледали "Ножица трепач", едно от хитовите заглавия на Военния театър, вероятно си мислят, че са наясно за какво става дума. По-скоро грешат. Очаква ги мъдро зрелище, дълго време след което ще има върху какво да разсъждават.

 ----
1
967
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
1
 Видими 
25 Ноември 2015 21:33
Съдебната власт се поема от театър „София”

Мъдро зрелище.....
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД