Еминем е най-голямата попзвезда на третото хилядолетие. Засега.
30-годишният рус, бял и синеок рапър проби в жанр, считан за запазена територия на негрите; беше толкова скандален, че заради него Академията за звукозапис наложи цензура - във вид на 8-секундно закъснение - на иначе излъчваната в реално време церемония за "Грами"; спечели повече от 10 награди на MTV и стотина други; съди се с майка си и жена си, но посвети песни на дъщеричката си Хейли. Всичко, до което Маршъл Метърс III се докосне, се превръща в злато. Подозирам, че дори ако израпира данъчната си декларация, Еминем ще я превърне в хит.
Тази година рапърът дебютира и като актьор. "Осма миля" е филм от тежката артилерия - режисира го създателят на "Поверително от Ел Ей" Къртис Хансън, носителката на "Оскар" Ким Бейсингър играе майката на Еминем, тийн-звездата Британи Мърфи - приятелката му. Филмът мигновено стана касов хит. Критиката се скъса да го хвали и да сравнява певеца с Джеймс Дийн. Пилотното парче от саундтрака "Lose Yourself" е шедьовър. То донесе на Еминем номинация "Оскар". За същото, за което са го награждавали вече десетки пъти - оригинална песен. Все пак мнозина критици смятаха, че той заслужава номинация и като актьор. В "Осма миля" Еминем играе нещо като собствения си живот. Той е срамежливо момче от гетото, което денем работи във фабриката, а вечер реди хип-хоп рими и се бие с конкурентите. Семейството му е разбито, а бъдещето - неясно. Записите му се провалят, дори и приятелката му се оказва леко момиче. Действието се развива в Детройт през 1995-а - година, в която Маршъл Метърс е бил също тъй далеч от наградите на MTV, както и героя му Рабит.
Под опитната режисура на Хенсън, Еминем превръща този обикновен социален филм в събитие. Рапърът е толкова харизматична личност, че покрай него купищата досадни негри на екрана просто не се забелязват. Сълзливият сценарий - също. Ким Бейсингър и Британи Мърфи играят блестящо и последната споделя с Еминем една от най-простичко - и затова гениално - заснетите любовни сцени в киното напоследък. Но "Осма миля" не е филм-шедьовър.
Той е фундаментален просто защото е исторически документ на една попкултура. Точно какъвто беше "Трейнспотинг" за електронната музика. Родители, не се правете, че този филм и този певец не съществуват - децата ви ще го гледат и ще го слушат. И това е ясно като две и две - четири.
|
|