:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 441,597,109
Активни 234
Страници 27,745
За един ден 1,302,066

"Митологеми на героичното" събрани в каталог

Изложбата на Музея на социалистическото изкуство припомня сложния диалог между идеология и изкуство
Иван Димов, “Предание за ямболските ремсисти”, 1979 г.
Двуезичен каталог, представящ последния проект на Музея на социалистическото изкуство - "Митологеми на героичното", беше представен от куратора на изложбата Николай Ущавалийски. Експозицията заема залите на филиала на Националната галерия от месец май и ще продължи до ноември. Тя включва 60 произведения на живописта и графиката от известни български автори, които показват различни проявления на образа на героя борец.

"Задачата ни е да покажем периода и епохата чрез изкуството - казва Николай Ущавалийски. - Социализмът и въобще тоталитарните форми на управление използват категорията на героя, може да се каже, като компенсаторна функция. Защото колкото повече идеите обхващат целия обществен и политически живот на една страна, толкова повече се проявява това несъответствие между цели, намерения и действителност".

Показаните произведения разкриват богатия спектър от емоционално-психологически състояния, в които се изявява темата за героичното, видяна в поетична, романтична или патетична светлина. Изложбата включва творби на живописта и графиката от Илия Петров, Стоян Венев, Стоян Сотиров, Ненко Балкански, Никола Мирчев, Марко Бехар, Христо Нейков, Тодор Панайотов и др. Въпреки че сюжетите са заимствани от идеологическата тематика на времето, творческият почерк на авторите и стиловите им специфики ги открояват като майстори в техниките, в които се изявяват.

В първите няколко години след 9 септември 1944 г. и настъпилата политическа, икономическа и социална промяна в България на изкуството са наложени пропагандни функции, с които творците са задължени да се съобразяват. Една от най-важните теми става революционната. Тя пресъздава и прославя важни факти и събития от дейността на левите прогресивни сили в българското общество, сред които са Септемврийското въстание от 1923 г., нелегалната антифашистка борба, партизанското движение и събитията около 9 септември 1944 г. Героят е специфична образна категория и една от централните митологеми в изкуството на социализма, натоварено със задачата да създава идеализирани обекти и модели за подражание. В скалата на ценностите влизат морално-етични категории като смелост, решителност, жертвоготовност, себеотрицание и подвиг в името на идеала за свобода. Внимателният прочит на произведенията в текущата изложба разкрива политическия климат на времето, в което са създадени. През периода на култа към Сталин се създават композиции на партизанска тематика и портрети на дейци на революционното движение, в които акцентът е поставен върху външно-илюстративната страна на събитията и личностите. Унифицирането на художествения метод води до размиване на личния авторски почерк и масово възпроизводство на картини-шаблони с предварително зададени идейно-съдържателни и стилово-пластични рамки. След Априлския пленум на БКП през 1956 г. българското изкуство постепенно се освобождава от ограничаващите догми на социалистическия реализъм. Настъпилата реабилитация на личната гражданска и творческа позиция и завръщането към същностните измерения на художествения процес намират израз и в тълкуването на революционната тема. Именно през този период се създават най-значимите образци, които бележат и някои от високите постижения в българското изкуство.
 Стоян Венев, “Син на работническата класа”, 1972 г.
1114
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД