Отдавна е време да спрат тия хегелиански оправдания, че виждаш ли, качеството на българското кино е пропорционално на количеството - т.е. няма ли количествени натрупвания, да не очакваме качествени изменения към по-добро.
Да, "пари за кино няма" - ама няма за онзи, който не знае как да си поиска. А междувременно на екран взеха да се появяват (и също тъй загадъчно да изчезват, разумно пренебрегнати от зрителя) не по две, не по три, а поне по десетина български продукции годишно.
"Изпепеляване" на Станимир Трифонов (режисьор и на спорната "Хайка за вълци") е от най-новите - след него мина през монтажното само етническата любовна драма на Нери Терзиева и Радослав Спасов "Откраднати очи". С първия "Киномания" бе открита, с втория ще я закрият.
Но остави Киноманията - "Изпепеляване" шеметно се превърна в най-награждавания български филм на годината. Три награди "Златна роза", три от "Златната ракла", една от "Любовта е лудост", една от Карлово (каквито и награди да раздават в Карлово) - ето впечатляващия багаж, с който филмът на Трифонов се появява в редовни кинопрожекции.
Не се мина и без неизбежния скандал - първо уж "Изпепеляване" щеше да се разпространява с фанфари и прожекции в "Арена" от "Александра филмс", после се оказа, че продуцентът Димитър Петков ще си го саморазпространява. (Тъй де, да не е Ничев тоя Трифонов, че ще му дават филма в "Арена"!) Нашумя и парчето на Лили Иванова "Танго" - шумно афиширано като "саундтрак" на филма.
Колкото до рекламния трейлър на "Изпепеляване", той печели всички виртуални награди за най-тъп такъв, може би в конкуренцията единствено на "Огледалото на дявола". От него се вижда, че филмът третира една преексплоатирана и изтощена като перхидролена коса на блондинка тема - за тоталитарното насилие. Българката Калина (Параскева Джукелова) е женена за италианеца Енрико (изненадващо включване на Стефан Вълдобрев) непосредствено след Втората световна. Обаче се намесва ДС и играта загрубява.
Нещо като "Изток-Запад" по български, ама не се е получило. "Това е филм за изпепеляването от страст", пояснява режисьорът. В сценария на Йордан де Мео (кой?!) има добри моменти, има и резки спадове. Докато изнасилват Параскева Джукелова, хич никаква страст няма на екрана.
И все пак очарователната бивша водеща на "Понеделник 8 и 1/2" се справя с лекота с ролята - тя много напомня за онази, която й бяха написали в "Сезонът на канарчетата". Същото важи и за вечния злодей Деян Донков. Виж, Вълдобрев като италианец е леко комичен. Операторската работа на Емил Христов е на традиционно високо ниво, но какво от това.
|
|