Италианският министър на културата Франческо Рутели създава специална комисия за издирване на изгубената батална фреска на Леонардо да Винчи "Битката при Ангиари", съобщи в. "Обзървър". Специалистите ще работат във флорентинския Палацо дел Векио.
Хипотезата, че гениалното произведение на художника е скрито под по-късен стенопис, вече години наред се лансира от изкуствоведа Маурицио Сарацини. Досега обаче властите на Флоренция не му позволяваха да пристъпи към детайлни изследвания. Ученият е убеден, че "Битката при Ангиари" по някаква причина е заличена 60 години след създаването й от художника и писателя Джорджо Вазари. Той нарисувал отгоре друга творба на военна тема - "Битката при Марчиано". До този извод Сарацини достигнал преди 30 години, след като открил в по-късната фреска изображение на група войници, носещи знаме с надписа "Cerca Trova" ("Търси и ще намериш"). Изследователят е уверен, че това е знак, преднамерено оставен от Вазари за идните поколения, за да укаже, че шедьовърът на Да Винчи е отдолу.
Леонардо започва работа върху "Битката при Ангиари" през 1505 г. по поръчка на градската управа на Флоренция. Творбата в залата на Големия съвет в Палацо дел Векио изобразявала сражение между войските на Флоренция и Милано. Едновременно с него работел и Микеланджело, на когото било възложено оформлението на противоположната стена. Предполага се, че Микеланджело трябвало да изобрази битката при Кашин. Майсторът обаче така и не пристъпил към същинското зографисване на стенописа, а от труда му се е запазил само голям работен картон. От колегата му Леонардо също са оцелели отделни скици. Той бил нарисувал няколко конници в битка за знамето, на които век по-късно Рубенс прави копие.
Половин век години след двамата гении Вазари реставрира крепостта. Той издига нови стени и рисува свои стенописи. "Вазари е бил голям почитател на Леонардо и още на времето е смятал "Битката при Ангиари" за един от най-големите шедьоври. Затова може би го е запазил непокътнат под своята фреска. Сканирахме стената със специален уред, който показа, че зад нея наистина има кухина", твърди Сарацини. Наистина Джорджо Вазари в книгата си "Животописи на най-знаменитите живописци, скулптори и архитекти" споменава, че баталната фреска на Да Винчи е предизвиквала всеобщо възхищение през 1565 г.
Мнозина съвременни изкуствоведи предполагат, че и двамата титани на възрожденското изкуство - Микеланджело и Да Винчи, с работата си в Палацо дел Векио са осъществили истински поврат в западноевропейската живопис. Стиловите им похвати, използвани в този проект, стават предвестник за развитието на класицизма и барока. Откриването на "Битката при Ангиари" е равнозначно на това да намерим нова "Джоконда" или "Тайната вечеря", смятат историците на изкуството.
В предстоящото изследване на стенописите на Вазари ще бъдат приложени най-модерните технологии, за да се предотврати повреждането на произведението.
|
|