:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 431,949,821
Активни 63
Страници 960
За един ден 1,302,066
ИНТЕРВЮ

Около 60% от музейните ни експонати са без стойност

Докато има надежда, ще се опитваме да си върнем предметите от "Кристис", твърди Руско Русев, директор на дирекция "Музеи, галерии и изобразителни изкуства" към МК
Неда Ковачева
Руско Русев
----

Руско Русев е директор на дирекция "Музеи, галерии и изобразителни изкуства" към Министерството на културата. Повече от 30 г. работи в тази област. Има магистърска степен по история. Написал е няколко книги в сферата на музеологията.

-----

- Какво стана с българските предмети, изложени в "Кристис"? Има ли шанс да ги върнем в България?

- Министърът написа две искания до "Кристис", с които да получим информацията, както и да изясним произхода на предметите. Отговор на исканията така и не получихме. Нашето мнение е, че докато има възможност да настояваме и да преследваме целта си, а тя е връщането на тези неща в България, ще продължаваме да го правим. Очевидно е обаче, че има трудности, все пак става дума за една световна авторитетна организация. А това не е единственият случай и не става дума само за български неща. Докато има надежда, ще настояваме и ще искаме всичко онова, което минава през "Кристис" и през "Сотбис", съгласно закона и съгласно Европейските правила и норми, да се върне в България.

- Частните колекции в чужбина са с много голям престиж. Правят се експозиции и хората могат да ги разглеждат. Защо в България нещата не стоят по този начин?

- Да, в света е така - има някакъв ред. Нормален демократичен ред. Ние тепърва създаваме тези неща. Това се отнася особено много за културното наследство и за частните музеи. Според последните промени, които са в закона, няма никаква пречка - има си законов ред, той трябва да бъде изпълнен. Обаче хората, които правят музеи, знаят, че музеят е публична институция. Нейната задача е тя да бъде достъпна за всеки. Музей означава отворена институция, която има за задача да показва своето съдържание на публиката. Няма никакъв проблем да се пусне процедурата и да се кандидатства. Но трябва да се отговаря на условията, които са по закон. Има обаче голям конфликт между археологическите находки и колекциите. Нашите колеги от Западна Европа и председателят на европейската асоциация на археолозите много точно го казват: всичко онова, което е под земята, е собственост на публиката, на нацията, на обществото. Да вземеш нещо от археологията, това означава да ощетиш някого от обществото. Следователно, трябва да се реши казусът - тези находки, които са в сегашните големи колекции и на братя Бобокови, и на Васил Божков, и на Димитър Иванов, и на други колекционери, които не са си обявили колекциите, да бъдат инспектирани и този проблем да се изчисти.

- Има ли все още интерес към родните музеи?

- Когато бяха показани частните колекции, интересът беше изключителен. Българската публика очевидно е много петимна за културните ценности, за артефактите. И с голям ищах посещава организираните от нас експозиции и ги разглежда. Тъй като за нас въпросът за децентрализацията е съществен, ние настояваме и подпомагаме регионалните музеи да се самоорганизират и да представят част от своите колекции в местата, на които има струпване на много хора, не само българи, но и чужденци.

Трябва да имаме един сносен закон за културното наследство, който да ни позволява да управляваме музеите. Закон, който да определи коя собственост е държавна, коя е общинска, коя е частна. И когато се регламентират тези неща, ще знаем археологическият обект държавна собственост ли ще бъде или държавата ще предостави правото за стопанисване на този обект.

- По какъв начин се финансират българските музеи?

- Музеите са бедни, те нямат средства. Миналата година похарчихме над милион български лева, за да закупим компютри на регионалните музеи. Започнахме работа по създаване на национална компютърна система, в която всички музеи ще бъдат вързани. Имаме над седем милиона експонати. Аз мисля, че може би 60% от тези седем милиона музейни единици не представляват чак такава ценност, за която държавата трябва да харчи пари. Затова ние имаме идея да се редуцират музейните фондове, да оставим най-стойностното и най-доброто. Нещата, които са загубили музейната си стойност, ще ги дадем на училищата, на кабинетите по родинознание, по история, по география.

- Предполага се, че като членове на ЕС у нас ще идват повече чужденци. Музеите предлагат ли условия за посещения на чужди граждани?

- Икономиката на България през последните години знаем каква е. Музеите не бяха приоритет в тая дейност, следователно от гледна точка на техническа съоръженост не бяхме много добре и имаме какво да правим още. Но големите музеи имат квалифицирани кадри със съответните езици. Когато ти нямаш нужното уважение към потребителя, ти няма да имаш клиенти или няма да имаш посетители в музея, а това няма как да не се отрази върху икономиката на музея. Свърши вече времето, когато държавата налива пари. Ние ще помагаме на онези музеи, които се развиват и имат хубави проекти.
Архив
Българската чиния, изложена в "Кристис".
2
3020
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
2
 Видими 
17 Януари 2008 00:04
Сигурно проицентът е по-голям, Царят дигна два жезъла на скоро ...
Оправете сметките и запишете на Царя два жезъла - дължи ги де ...

17 Януари 2008 09:07
Когато не харчиш пари за модернизирини музейни експозиции, все едно пренебрегваш туристическата примамливост на България. А това означава, че пренебрегваш нейната икономическа база. Стихините наши управници никога не правят елементарна връзка между туризъм и музеи.
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД