:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,689,004
Активни 836
Страници 31,569
За един ден 1,302,066
ПРОЗА

Вкус на кръв

Гергана Пожарски
Даката чоплеше коричката върху раната на лявото си рамо, наблюдавайки с омагьосан поглед, как отдолу избиват точици кръв, нарастват и се сливат, запълвайки вдлъбнатината. Кората се чупеше на парченца, които той пъхваше замислено между предните си зъби, наслаждавайки се на леко киселия вкус, с дъх на тенекия. Болката го караше да се чувства силен и той току се оглеждаше, с надеждата, че въпреки ранния час, някой познат ще мине и ще забележи геройството му. Беше седнал на бордюра отстрани на блока, силно извил напред рамото си, за да може да достигне раната. Когато свежата кръв прелееше и потичаше мудно на вадичка по гърба му, той я попиваше с мръсната си тениска, която беше съблякъл, за да не му пречи на чопленето.
- Ей, келеш тъпоумен, к'во си мислиш, че прайш, а? Да се прибираш веднага, че главицата ти ще размажа, копеленце малко.
Дъртият, надвесен през парапета на терасата, крещеше с пълно гърло в шест сутринта. Даката се беше прикрил между спрелите коли, но явно беше забелязан. Преди час го усети да се прибира и побърза да се измъкне. Изчакваше го да заспи, за да може да се върне за раницата и за оня лев, изпросен вчера за ядене, но не би. Дебилът беше фиркан и щеше да го помели. Даката погледна към празната вече тераса и се надигна бавно. Тръгна мудно към парка. Преди да завие зад блока спря и се обърна - оня тъкмо се показваше от входа. Вдигна ръка и му показа среден пръст. Ще изтрещи от яд, сигурен беше. После побягна. Така или иначе, говедото мръсно го пребиваше всеки път като го докопа, със или без причина. Защо да не си направи кефа да му покаже, какво си мисли за него.
Навлече тениската, усети, че е гладен и реши да се пробва да изкрънка нещо от леля Поля в павилиона. Ранобудна бабка купуваше тутманик и боза. Изчака, надигна се на пръсти пред тезгяха и пусна жалния поглед в действие.
- О, Йордане, пак ли си тука, - промърмори кисело леля Поля - не мога всеки ден да те спонсорирам, мой човек. Бегай, моля ти се.
- Не ща пари, ма. Баничка ми дай. Или кифла. Аре ма, нищо нема да ти стане.
- Вчера лев, днес баничка... Да не съм ти майка, бе. Имам си кого да храня, само ти ми липсваш.
Продавачката се опита да му обърне гръб, но Даката не я остави.
- Аре ма, лельо Поли, една баничка. Ей на, честен кръст, днеска си идва майка ми и ще ти плати, моля те, ма, мноо съм гладен.
- Знам я аз майка ти колко ще си дойде. Нали оня ша я пребие. То тя си е за бой, де, че ми е ясно по какъв гурбет е тръгнала, ама то, като си вирнеш опашката веднъж... Да си остави децата да скиторят, чужди хора да ги ранят.
Момчето проследи лакираните й възпълни пръсти, които увиха баничка в амбалажна хартия. Понечи да я грабне, но лелята го хвана за ръката:
- Йордане, слушай, мойто момче, без училище нищо нема да излезе от тебе. С внук ми сте връстници, а той е вече четвърто отделение. Земи се стегни и колкото и да е трудно, изкласи го, че не знам как ша я караш. А не е да не си умен, мозъка ти чатка по-бързо от моя. Нали не щеш да свършиш като баща си? Гледам вече не изтрезнява, чудя се още колко време ша го бъде. То, брат ти Дидко, да не би от добро да се обеси. Божеее, Боже, добро момче беше той...
Очите на продавачката видимо се навлажниха и тя пусна ръката на момчето. Даката отвътре кипеше - откъде-накъде тая дърта свиня ще смее да споменава за брат му. Т'ва си беше неговия брат и никой нямаше право да говори за него. Някой ден ще им покаже той, ще видят как се говори съжалително за брат му. Само той знаеше защо се обеси, никой друг. Дойде в съня му същата вечер и му каза, че така по-добре може да го пази. Така го виждал във всеки момент, навсякъде и винаги щял да бъде до него. Откакто му го обеща, нито веднъж не бяха го хващали. Нито за кражба, нито за друго. Значи верно го пазеше. А таа дропла ще говори за него, сякаш е некъв лигльо. Ще види некой ден...
Покрай спирката отнякъде се разнесе звънене на телефон и на Даката му претупа радостно отвътре. Беше успял, първи беше се сдобил с Арте-то. "Аре не се отваряй бе, дребен", му викаше Стамен, "Ша гепиш такъв телефон, кога ти порасне пишката." Сега ще му покаже, кой ги може тия работи, и кой не. Дори не беше трудно. Беше в ръцете на някаква лигла. Изчака я да се заблее в магазина, бръкна в чантата, докато се правеше на заинтересован от нек'ви фиби и ластици, и после излезе бавничко, стискайки нежното, гладко съвършенство на Нокиа 8800 Арте. Кой знае кога се е усетила, патката. Даката заръфа лакомо баничката, докато препепускаше към неговото си място. Беше скрил Арте-то още снощи, ако дъртия го беше видял, щеше да го шитне за две бутилки ракия.
Пресече булеварда и се шмугна в парка. На главната алея сви вдясно и след минути се озова пред полуразрушена сграда - някога ресторант, но сега - изтърбушено сборище за местните. В храстите отзад беше открил шахта, стълби и мазе, използвано преди за складово помещение. Беше обзавел убежището си със стар дюшек, одеала и маса. Използваше го за спане, нямаше нужда от свещи. Случваше се да се спасява посред нощ от пиянските изблици на стария, това място беше истинският му дом. Между стъпалата на металната стълба, бе подпрял железен лост, който му помагаше да мести капака на шахтата. Затваряше плътно, да не надзърнат в единственото място, където се чувстваше спокоен.
Долу го чакаше съкровище, с което нямаше как да не извоюва позиции пред отворковците на Стамен. Представяше си: небрежно ще им каже да задържат телефона, защото той, стига да иска, може да си намери друг. Ще се насерат от яд. Отмести капака на шахтата и припряно заслиза с фенерче между зъбите. Светна и се насочи към дюшека. В найлонов плик го чакаше Арте-то.
Чак когато извади телефона, го забеляза. Изглеждаше стар, мръсен, с дълга брада и коса. Смърдеше. Проснат върху неговия дюшек, беше се завил с неговите одеяла, спеше. Изсумтяваше леко през големия си сбръчкан нос. До дюшека върху разстлан вестник се валяха мазни корички.
Даката го изучава известно време. Остави фенерчето включено на масата, бавно се изкачи по стълбата, взе лоста и бавно слезе долу. Изправи се над клошаря и без никаква мисъл в главата си, замахна. И още веднъж. И още веднъж...Когато спря, беше задъхан и изпотен. Цялото помещение беше опръскано с кръв, мозък и раздробени парчета кост. Нещо висеше от веждата му и му пречеше да вижда.
Даката остави лоста, протегна пръст към едно от кървавите петна на стената, взе го и бавно мушна пръста в устата си. Киселееше леко и имаше вкус на желязо.


Гергана Пожарски - визитка

Гергана Пожарски е родена през 1974 г. в Плевен. Завършила е философия в СУ "Св. Климент Охридски", учи и социални науки. От няколко години работи с деца, лишени от родителска грижа. Публикува стихове и статии в литературната периодика. Отскоро пише и проза.
29
3707
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
29
 Видими 
27 Септември 2008 02:20
Да ти дадат ли нож да отрежеш салата...
27 Септември 2008 03:11
Стига ти и писалка да избодеш очите... А вкуса на пресен мозък ?
27 Септември 2008 10:17
Голям пожар!
27 Септември 2008 11:39
Изненадващо добър разказ.От него би се получил чудесен филм.
Браво!!!
27 Септември 2008 11:55
Ata, Чоки и Svetulka, обърнахте ли внимание на професионалния опит на Гергана? Описаното може и да ви изглежда шокиращо и гротескно, но тя вероятно се сблъсква редовно лице в лице с подобна действителност.
След прочитането на разказа, си задавам отново и отново два извечни въпроса:
Ако реалността е гротескно грозна, как трябва да я представя изкуството? /Изкуство ли е натурализмът?/ и вторият, който си зададох и в Наблюдател /под Денков/: До колко съдбата на много хора е въпрос на лична воля, до колко - въпрос на социална /историческа, политическа, географска, етническа/ детерминираност? Щом като разказът поражда тези литературно-философски въпроси, значи си е изпълнил задачата.
27 Септември 2008 13:27
На мен не ми харесва, не съвпада с вкуса ми! Sorry!
27 Септември 2008 14:52
Поздравления за авторката Нещата от живота такива, каквито са, за "някакъв" процент хора.
Те нямат избор, никакъв.
Действителността за това момче е ужасяваща и то ще усети вкуса на кръвта и без да е необходимо да убива, най-вероятно би било един ден да усети вкуса на собствената си кръв...

Редактирано от - Miranda на 27/9/2008 г/ 14:56:58

27 Септември 2008 15:58
Поздравления за авторката! Този разказ е колкото добър, толкова и истински!
Името на авторката ми се стори познато, ето от къде.
http://www.podslon.org/meaning.html
Успех в новото начинание Ви пожелавам, дано да помогнете дори и на 10 деца да оцелеят в джунглата на този жесток живот! Защото за мен са деца, на възрастта на моя собствен син. И с нищо не са заслужили да бъдат лишени от най-милото...
27 Септември 2008 17:24
Неее , probujdane , не съм казал , че разказът е лош , просто отговорих на Ata и сам си зададох въпрос ... Къде видя в постинга ми отрицание , несъгласие , отвращение ?
Разказа е добър , малко чеховски , прочетох биографията на авторката , фамилията пък ме кара да си мисля , че не е баш българче , по-скоро русначе, украинче ... Имам чувството , че една българка не би могла да напише такъв жесток разказ , но може и да греша .
Miranda пише за обреченост , липса на избор , Butterfly* пък за "оцеляване в един жесток свят" , аз си задавам гадният въпрос :"Кой е виновен ?" , кой е виновен да бъде светът жесток и да няма избор за някои ? Беше ли така жесток светът преди и нямаше ли избор за много хора ?
хуюан се възхищава и смята , че "би се получил добър филм от това" !
Да , ако ти или децата ти не са прототип на главният герой !
Дали ще ме разбере ? Индивид със сбъркани понятия за добро и зло , за когото Гео Милев е разбойник ? Едва ли !
Егоизъм , безсърдечност , алчност , наглост , простащина ... все качества , необходими за оцеляването в този жесток свят !
Добродетелност ? Човеколюбие ?- Не ме разсмивайте ...
27 Септември 2008 19:45
И тук поза до извращение-от името на авторката до гнусотията на целия текст.Лепне вестникът от словата на извращеняци.
27 Септември 2008 19:53
Чоки, липсва обръщение в първия ти постинг и това може да ме е подвело. Но и сега след разясняване на позицията ти, първият ти постинг не ми става много по-ясен /особено второто изречение; към кого е адресирано то?/. Ключът към това човек да бъде разбран е в собствените му ръце. Да не се окаже, че и ata съм разбрала погрешно!
27 Септември 2008 20:02
Демократска, ще си позволя да се самоцитирам
Ако реалността е гротескно грозна, как трябва да я представя изкуството? /Изкуство ли е натурализмът?/

По-малко достоен ли е авторът на един натуралистичен текст от твореца, създал една фикция от облагородяващо красиви образи и илюзии.
Между другото, би ли си сменил/а името, ако някой намира нещо абсурдно в него?!
27 Септември 2008 20:26
.
Разказът е брутално-реалистичен за онези, с които всекидневно се разминаваме. Ние с утринния душ, лекия парфюм, новата риза; те - вонящи на повърнато, некъпани от месеци, нахлузили дрипи, космати като маймуни. Понякога им купуваме нещо за ядене, но те го хвърлят зад ъгъла на кучетата. Искат пари - за пиячка и дрога. Надежда? Вяра? Промяна? Не им трябва. Живеят като скотове от ден за ден и като Казандзакис на нищо не се надяват и нищо не очакват. Излишните хора. Паразитите, които позсъзнателно ни вдъхват самоуважението, че сме успели, че сме различни от тях. Едно се чудя - как още не се е намерил някой, за да ги изпраща един по един в рая на клошарите.

........................................

http://archiman.livejournal.com/
27 Септември 2008 20:29
А какво е посланието на такъв един текст?С какво той прави читателя по-позитивен.Литература, чудовищно натуралистична, не ми е нужна.Действителността достатъчно деградира
27 Септември 2008 20:36
Как кой е виновен? Ами родителите! Ще взема аз да си зарежа детето на произвола на съдбата с баща пияница, а няма да го взема с мене. Или ще се пропия и ще пребивам детето си редовно, вместо да му осигуря нормален живот? То така е най-лесно, оставяш се по течението, децата на произвола на съдбата и хайде! Стига с тази обществена отговорност! Отговорността и вината винаги са персонални.
Познавам деца от семейства със скромни доходи, но свестни родители, трудности, мизерия, но се изучиха и стъпиха на краката си.
В цял свят калпавите родители са проблем.
А иначе разказът е хубав! За съжаление в света боклуците не свършват, а страдат децата им.
27 Септември 2008 21:01
Посланието ли? Реалността често не успява да докосне сърцата ни. Съзнанието ни притръпва към болката, мятано между по-малката и по-голямата бруталност. Изкуството е това, което докосва сърцата ни. То е едно от нещата, което ни връща човечността. Ако е наистина изкуство, а не произведение на суетен интелект, нарцистично умение или авторово интелектуално и творческо безсилие.
Та посланието тук е: Писък! Шок! Зов за човечност! Зов да оцелееш като човешко същество!
27 Септември 2008 21:59
Дълбоко подтекстово е това послание. Но един прочит именно от средностатистически интелект не внушава това, което твърдите, а просто отблъсква, по този начин внушено.
27 Септември 2008 22:04
probuzhdane, много точно си го казала !
27 Септември 2008 22:55
Разказът е страхотен, на един дъх написан, за едно изгубено поколение в българския вариант от последните години - и гък не можеш да кажеш срещу начина им да си защитят дупката, в която единствено усещат свободата.
Дано "защитените жилища" им дават тази свобода, поне за кратко време.
27 Септември 2008 23:23
Понякога , Круела ....понякога човек изпада в стрес , депресия , апатия от което състояние му е трудно да излезе САМ ! Знам , че дрогата и пиянството не са решение , ненавиждам такова "бягство от действителноста" , но на такива хора трябва и да се помогне , за да излязат от това си състояние , било то и насилствено -лечение от алкохолна и нарко-зависимост , лишаване от родителски права и тнт .
На децата също трябва да се помогне - интернати , психолози , психиатри , педиатри...
Да , родителите са виновни , но и обществото има вина - близки , приятели , съседи , колеги по работа и тнт .
Не да се затвориш в къщи и да пуснеш силно радиото или телевизора , за да не чуваш как пияния ти комшия пребива жена си или детето си ....
27 Септември 2008 23:34
Разказът е страхотен, но се вгледайте в авторката. Има си кауза.А това е повечер отколкото просто да можеш да пишеш.
27 Септември 2008 23:43
burma

Демократска, различното възприемане на света около и в нас е част от човешката ни природа. Не нарушаваме правото ти да мразиш разказа.
27 Септември 2008 23:55
Миранда, за липсата на избор: така както сития на гладния не вярва, така и този, който е свободен да избира поведението и да направлява живота си, не може да разбере този, който няма свободата / умението, знанието, силата/ да го направи.
А вторите са лишени от такъв "инструментариум за живота" съвсем не по собствена воля.
28 Септември 2008 10:14
А вторите са лишени от такъв "инструментариум за живота" съвсем не по собствена воля.

Ако става дума за заболявания или генетични увреждания, тогава да. Но иначе какво излиза? Едната половина на човечеството да се грижи за другата, която по неизвестни причини и при равни други условия "не се справяла". На такива трябва да им се отнемат родителските права завинаги за да се предпазят децата им от същата участ. И интернатите не са пълно решение на въпроса, уви! Там големите тероризират малките, а възпитателите не са достатъчно мотивирани.
28 Септември 2008 11:57
която по неизвестни причини и при равни други условия "не се справяла".



Е, Крю, айде бе, какви равни други условия !!!



Да не говорим колко жестоко е именно нашето посттоталитарно общество. Не се кахари, че тези хора живеят на гърба на "добрата и почтена" част на обществото, няма такова нещо. Тези хора за огромната част от обществото НЕ съществуват, отсъстващи са. Дали има нещо по-жестоко от това ?



В другия свят може би има и по-голяма грижа за тези хора, там социалните институции работят със сигурност по друг начин. Все пак, живея само в България и не смея да правя обобщения.


Но разказът е разтърсващо реален !

28 Септември 2008 14:46
Тези хора за огромната част от обществото НЕ съществуват, отсъстващи са. Дали има нещо по-жестоко от това ?

Добре де, а не поставяме ли прекалено големи изисквания към почтената част от обществото? Тези хора работят по цял ден, плащат данъци, грижат се за семейства и възрастни родители, не им ли идват допълнителните отговорности в повече? Държавата като институция трябва да има грижата за деца, болни, възрастни и нетрудоспособни. Останалите да бъдат така добри да се погрижат за себе си, защото никой не им е длъжен. Не че и в развитите страни няма такива прослойки. Плащат им помощи, те ги изпиват, а децата им ходят гладни и неприбрани по улиците и се превръщат в наркомани, престъпници и проститутки. И пак се чуват гласове, че обществото им било длъжно.
28 Септември 2008 15:54
Сред толкова лудост, тор и гнилоч в живота ни, да различиш и да опишиш сред тях уродливото, не е кой знае какъв знак на творческо въображение или на нов "естетически прочит на действителността". Още по-шибаняшко е, когато го вграждаш в образа на дете! И то написано от една жена... Майсторлъкът е да откриеш сред ада ангела, па бил той и с пречупени криле... Не знам дали разказът е гротеска, защото ако е това, то във вестниците ни има много "гротеска", бре!
28 Септември 2008 20:45


Във всяко капиталистическо общество / сега му викат общество с "пазарна икономика"/ има една прослойка аутсайдери, маргинали, клошари, неудачници/, които спят под мостовете завити с картони, топлят се на огън от разни подпалки, хартии, примъкнати оттук-оттам боклуци, не си дояждат, не си доспиват, крадат, дрогират се, а понякога и убиват.

Днешният разказ е за един от тях.

Истината такава, каквато е.
28 Септември 2008 21:49
Много хубав разказ.
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД