Александра Гюзелева, БНТ: ...Да поговорим и за бъдещия Лувър, чийто конкурс беше обявен за проект съвсем наскоро.
Вежди Рашидов: Ами вижте, ако трябва да бъда откровен, тъй като разбирам този занаят, аз ще тръгна простичко и хората да ме разберат. Ний като че ли всичко искаме да превърнем в костюм "Бос" и кебапчета. Ако има криза, да спреме да ядеме, щото ша спестиме страхотно много. Но ние по 3 пъти на ден си папкаме, нали - можем и 1/2 път на ден. Не е това логиката и не бива така да мислим. Първо, в центъра на София ние имаме готова сграда, няма да копаме основите. Да, разбира се, това е само за един месец 13-та заплата на едно съсловие, но завинаги, като Университета. Там ще седят скулптурите на двамата братя, защото са построили за вечни времена оня храм, където нашите деца се образоват до ден днешен. Това са единствените паметници, които никой никога няма да ги махне. Погледнете Виена, двореца на краля и музея, погледнете Лувъра - кво е това? - на Лудвиг ХIV-XV музеят.../не се разбира/. Уфици кво е? Ми музей е! Ми какво е Двореца на доДжите (sic!)? - национална, такова, музей е. Къде да бръкна, в Испания ли да отида? Само ние: ама сега криза, такова. Не, това не са никакви пари, реално погледнато, в един държавен бюджет. Тези пари не са от бюджета на министерството. Много хора бъркат и викат - що не ги вземете. То не се взима така в държавата, държавата й даваш един бюджет и контролираш дейността за този бюджет. А това е проект, който е по други пари. По същия този проект ние сме спечелили и европари, половината от тях вече идват от Европа, другата половина от държавата. И какво ще се получи - да имаме най-после и ний един музей. Сега бяхме при Берлускони и аз му зададох няколко въпроса. 70% от разговора с Берлускони беше за културен туризъм и култура. И аз, така, ми стана интересно да го подпитам малко защо в тази тема влиза. Той казва - много сме обезпокоени, спад имаме малко, кризата ни удари в културата. Как ви удари кризата? Вика - 15% от брутния доход ни е от културния туризъм. Да, правилно е, хората отиват, за да видят музеите и да видят Колизеума, а не да снимат хладилника. Тези японци с фотоапаратите отиват тези камъни да снимат, които са 5-6 обекта. Пантеона, "Сан Марко" площада, Колизеума, няколко църкви, това са обектите. И отиват по пет дена да слагат по 100 долара всеки ден. Питам го - колко туристи минават през деня? Вика - бе много е лошо, тази година 120 милиона. Ми умножете ги по 100 долара минимум. 60 долара е хотелчето, най-евтиният, 20 долара са билетчетата, 20 долара или евра, все едно как ги смятаме, са сандвич, хот догче, което яде през деня. Ето, всеки най-беден човек оставя по 100 евра! 120 милиона по 30 дена, вижте кви пари остават в Рим, не за да снимат хладилниците и телевизора в хотела, това е само средство да преспи до следващия ден, до камъчето.
АГ: Тоест бъдещият Лувър е една добра инвестиция?
ВР: Разбира се, това е националният музей, как да не е инвестиция. Че ний не разбираме какво значи картина и културен туризъм! Как един Пикасо го продаваме за 120 милиона? Защо струва 120, кой е този идиот, който дава 120 милиона за един Пикасо? И ние имаме шедьоври от ХII век, като почнем от нашите икони до съвременните... ъъ.... и ний гледаме сега: защо ни е Лувър?! Ми как защо, защото трябва да храним децата си. Това е машина за пари, достатъчно е да бъде направено и подредено добре. Това е Лувърът и аз ще бъда щастлив човек, ако наистина, аз мисля, че правителството узря! Както на вас ви говоря, така седнах да разговарям с колегите си, убедих ги, разбраха смисъла, разбраха, че това са пари, те се връщат, и то с много големи шепи. И ако наистина това нещо се случи, България ще има завинаги един свой достоен музей, какъвто заслужава на базата на своите таланти. В момента преговаряме дори с Кристо, дълги години е обиден на държавата по някаква причина, но времената се промениха, друго време сме, моите уважения и респект към него, неговата 70-годишнина да я ознаменуваме. Разбира се, защо да нямаме и зала "Кристо", нима не е престижно - целият свят мечтае да има Кристо, ние да имаме една хубава зала "Кристо", една хубава зала "Казаков", една хубава зала "Златю Бояджиев", "Жул Паскин" една зала. Що да нямаме един прекрасен музей, Жул Паскин вчера са го продавали на японците за баснословни цени. Роден във Видин, велик френски художник се води, за съжаление. Ний имаме тука страхотни художници, само чакаме да си ги изгониме вънка, чужденците да ни ги направят велики и да почнат да печелят от тях и ние все да викаме - той е роден в Каспичан. Не бе, искаме тук да си живей, голям да е тука и парите да ни идват тука!
Малии, и от туй дърво свирка станала
Трябваше Стоичков да направят министър на спорта, да бъде пълна картинката.