:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,664,081
Активни 431
Страници 6,646
За един ден 1,302,066
Интервю

Управляват ни самодейно и безчовечно

Писателят и художникът Борис Роканов жали за погиналата бохема и упреква изкуството, правено само за пазара
Снимка: авторът
Борис Роканов
----

Борис Роканов е поет, белетрист, художник. Роден е през 1961 г. в Кюстендил, сега живее в Пловдив. Автор е на 4 книги с поезия, на литературни анкети с Блага Димитрова и Екатерина Йосифова, реализирал е 12 изложби с живопис. Наскоро излезлият му роман "Демони", първи от обещаната поредица със заглавие " "Шейсет и четири хиляди деветстотин двайсет и осем", спечели номинация за голямата литературна награда "Хеликон".

------

- Романът ви "Демони", в който всъщност става дума за Кюстендил, е доста скандален - Катя Йосифова например каза, че не си познава града, макар да е и неин. Кой е прав?

- Романът "Шейсет и четири хиляди деветстотин двадесет и осем" е колкото за Кюстендил, толкова за всеки български град. И защо да е скандален, съвсем нормален роман е.

- Бе, не се дърпайте от думата, тя прави реклама и продава...

- Е да, но нямам никакви намерения да скандализирам самия Кюстендил. Защото като във всеки художествен текст, нещата трябва да се приемат твърде условно. Нима е скандално да пишеш за близките си хора с обич и уважение, въпреки всички иронии?

- Е, не разбира се.

- А другото, то си е част от живота. В смесиците на времена и епохи според мен дори и пародията има свое място в абсурдността на общото българско животуване. А Катя е права, това не е нейният град.

- Всъщност "Демони" спечели номинация за наградата "Хеликон"... Радвате ли се, цените ли наградите?

- Естествено. Особено паричните. То и награди не останаха - "Вик" се изнесе, други свалиха гащите, т.е. останаха без пари. Само Божана Апостолова, въпреки трудното й битие, упорства все още с наградата си за поезия.

- Кризата е виновна, сигурно. То тя може би и за вашите опити в много сфери е виновна. Ето - и поет сте, и художник... Сега издадохте обемиста проза... Защо оставате на попрището на изкуствата, при условие че е все по-трудно да се прехранва човек с това?

- Да живееш заради едната прехрана, си е чисто оскотяване, макар така, впрочем, да живеят повечето българи. Човекът на изкуството избира да живее в паралелна държава, защото в реалната държава да си достоен, е синоним на тотално нещастие.

- Малко е високопарно, но - може би вярно. Макар едва ли да важи за всички. Вашият индивидуализъм е известен, но ето - индивидуализмът на пловдивския кмет например: той не е ли малко в повече? Той заплаши с гладна стачка срещу уволнението на Калудов от операта, а сега пък иска почти насила Тракийското съкровище. Как гледате на това?

- Пловдивският кмет е твърде емоционален човек. Но защо златното съкровище да е в София, а софийският боклук - в Пловдив? И какво значи "иска"? Съкровището е заприходено в инвентарната книга на Пловдивския археологически музей от големия български археолог Димитър Цончев, член-кореспондент на подобни институти в Европа и Америка още преди 9 септември 1944 г. Впоследствие Людмила Живкова, под предлог че в Пловдивския музей няма добра охранителна система, буквално го изтръгва от мястото, където е заприходено - нещо, което никъде по света не се прави. И в крайна сметка излиза, че всички, които поддържат тезата за преместването на съкровището в София, са нейни гръмогласни глашатаи.

- Е, отговаряте в стил местен патриотизъм, обичате си града, явно. Той Пловдив явно си заслужава обичта, винаги е бил доста бохемско място. Има ли още тази атмосфера?

- Старите бохемски места изчезнаха - легендарната кръчма "Пловдив", "Млечния бар", "Кристал"... Сега се появиха "Клетниците", "Душегубката", "Найлона" - правете си извода сами. С местата изчезват и хората. Част от старата бохема или измря от ментетата, или се маргинализира. Сега Пловдив е тихо, по еснафски подредено градче и много ми напомня на Кюстендил. Разликата е пренебрежимо малка - в Пловдив няма Хисарлък (но пък има Бунарджик). Вероятно затова Младен Влашки продължава да твърди за романа ми, че това е "един епичен пловдивски роман", за разлика от Екатерина Йосифова, която се притеснява, че романът ми "Шейсет и четири хиляди деветстотин двадесет и осем" е буквално свързан с родния ми Кюстендил. Истината е, че градът в романа само се казва Кюстендил, но не е, а героите са привидно разпознаваеми пловдивчани.

- И всички са от Пловдив? Всички тези пияници?

- Е, не са от Пловдив. Литература все пак!...

- А защо се хванахте с проза? Защото поезията не е вече така привлекателна за читателя ли?

- През Средновековието, а и преди това само шепа хора са могли да четат и пишат, останалата част от човечеството е тънела в безпросветен мрак. Сега болшинството е грамотно, но тази грамотност му помага да се ориентира в менютата, табелите, улиците, маршрутите на рейсовете, но не и да проумява, не и да разбира. Така че и сега могат да четат малцина, а да се наслаждават на поезията - още по-малко. И това не е порок. Литературата е за избрани, а поезията - за избрани от избраните. Всъщност нещата не са се променили от дълбока древност до днес.

Що се отнася до романа, с него се постига истинската зрялост на една литература. Осъзнаването на една нация - също. В съвременната литература този роман още не е написан.

- Във връзка с това, смятате ли, че държавата трябва да издържа хората на изкуството? Или те сами да се оправят кой както знае?

- Лично аз се оправям сам, защото знам, че от беден не се иска нищо - опасно е за нервите ти и пречи на душевната хармония. А нашата държавата е бедна, следователно е оскотяла и бездуховна. Вижте какъв батак настана в така наречената културна реформа. Писъци, рев, вой, истерии... и всичкото това е следствие от безпаричие и липса на алтернатива. Да не говорим за самодейността в управлението. Как да тълкуваме и циничното изявление на културния министър, че "не би направил скулптура, ако някой не му я поръча" - това си е най-елементарно мислене на обикновен занаятчия. Къде отива тогава поривът на твореца и "безсмислената" необходимост да създава изкуство, дори когато няма купувач? Изкуството не създава стоки за ежедневна употреба. Та в този смисъл би било добре да бъде подпомагано, но не от изтерзаната ни държава. Моля се на Бог да ми даде чували с пари и аз да ги раздавам, раздавам, раздавам... на истинските творци, които не обслужват деня и не правят изкуство за Женския пазар. Май това е начинът.

- Би била една много весела България тогава, пълна с богати творци. Но какво стана с България, поне с онази, която е в романа ви? Жал ли ви е за нея, или смятате, че изчезна за добро?

- В романа ми е и днешната България и слава богу, че още не е изчезнала. Колкото до "онази" България, тя процъфтява. Колкото и да се дегизира, си остава България на каскетите...

- Кого имате предвид?

- Ами всички, дори министъра - българския патриот Вежди Рашидов, например.

- Тоест не се управляваме добре, така ли?

- Не сме постигнали още онова общество, в което сами да СЕ управляваме. За съжаление, нас НИ управляват, при това бездарно, самодейно, нагло и безчовечно. Добре че не ни пука особено. Онова усещане у някои хора, че от тях зависи нещо, не ни докосва, минава покрай нас и ние продължаваме да си живеем напук, разточително и размазващо. Единственото, което ни пречи да сме щастливи, това са амбицията и времето - просто остаряваме, неминуемо е. Уж правилно се движим, успешни сме, достойнството ни е съхранено (или почти), сърцата ни са млади, духът ни е бодър, но когато се огледаме в очите на младите момичета, в повечето случаи не ни харесва това, което виждаме там. И пак си казваме: "Какво ми пука!" И пак търсим варианти да ни е О.К., и ни е О.К., защото сме успешни и сме пичове.

- Е, ободрявате се заразително, дано да е така.

- Лошото напоследък е, че започнах да се дразня от неща, които преди са ме забавлявали. Започнах да псувам телевизора.

- Че защо?

- Не знам. Дори почвам да наричам моята приятелка Васа Ганчева "дърто парвеню", да крещя на Алис Крайчева: "Ще ти спра пиенето, маймуно недна!". А прекрасната Шани Гюзелева взех да оприличавам с Монк - също толкова налудна, талантлива и задръстена като героя от сериала, тя просто не знае какво прави в телевизията в девет сутринта.

- Е, това много остро срещу колегите. Защо? Дали защото не вие сте в студиото?

- Не, едва ли. За съжаление, това са посредниците между българската култура и публиката. Ниска летва, бавна топка, тотално обезличаване. А има и още по-обезкуражаващи примери, посредствеността е плъзнала навсякъде. Но дотук с цитирането на конкретни персонажи, който се вредил - вредил.

- Това с имената си беше заяждане, признайте.

- Зная, че не бива да се говори с имена, но така пък най-добре се илюстрират нещата, с примери. Е, трима врагове повече или по-малко - все тая!...

- А какво цените в живота най-много? Ама откровено...Секса, славата, парите?

- Трите вървят заедно, те са любимата ми Света Троица. Обичам ги.
7
3416
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
7
 Видими 
22 Октомври 2010 21:07
През Средновековието, а и преди това само шепа хора са могли да четат и пишат, останалата част от човечеството е тънела в безпросветен мрак. Сега болшинството е грамотно, но тази грамотност му помага да се ориентира в менютата, табелите, улиците, маршрутите на рейсовете, но не и да проумява, не и да разбира.


И аз същото повтарям, когато някой почне да ми приказва за "опростачването" и че масите "вече" не четат книги. Никога не са чели, бе. Това, че са номинално грамотни, не ги прави твои читатели, не значи изобщо, че могат да четат. И форумът го доказва всеки ден
22 Октомври 2010 21:09
Проблемът е другаде: че твърде често (а в България най-вече) управляващи и даващи акъл са тъкмо тези, дето могат да четат само менюта и табели, в най-добрия случай ръководство за инсталиране на TCP/IP протокол
22 Октомври 2010 21:44
.Секса, славата, парите?

Момче, отказвай цигарите та да ти остане поне пиенето!Иначе, да се изприкажеш на воля не е лошо, особено в бохемската атмосфера на някой клуб.Съществуват ли още в София?Пиши си, говори!Това за Васа най-ми хареса, май, че и там си минал, а каква хубавица беше и събираше млади бройки.Да не би тогава да си се вглеждал в очите на младите момичета?

Редактирано от - Diver N на 22/10/2010 г/ 21:58:38

23 Октомври 2010 11:26
Тоя за пръв път го виждам ( на снимката ) и чета нещо за него, но изглежда интересна личност.Ще потърся ''Демони'' да прочета що е сътворил.
23 Октомври 2010 12:02
Руританец, чукчите тодавна са решили проблема с инсталирането на TCP/IP протокол - разнасят пакетите от чум на чум...
SDD, няма нищо лошо, че за първи път го виждаш, но по-добре първом му прочети стиховете и му вижа картините, па тогава посегни към "Демони". То и аз не съм я чел още, но познавам човека - имах възможност преди няколко години доста да си похортуваме с него. Става.
23 Октомври 2010 13:05
Много як и достоен пич е братчеда Роканов - лично го познавам щото. По-лошото е, че наистина е талантлив, а това все някой ден убива...
23 Октомври 2010 21:29
Моля се на Бог да ми даде чували с пари и аз да ги раздавам, раздавам, раздавам... на истинските творци.
Молбата на другаря към Господ е погрешна. Правилната молитва е :"Господи, давай ми постоянно торби с пари, за да стигнат на истинските творци!"
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД