Люба Кулезич: Каква стана тя, се питам аз?!
Иван Костов: Върнахме се в живковизма!
ЛК: Тодор Живков е с нимб около главата! Илия Павлов е най-чистият човек на прехода, никога не е бил шеф на мутрите, виждал е в бъдещето. Жан Виденов е най-демонизираният чистник на прехода, не е забогатял от властта. Вие сте сред разбойниците...
ИК: Реванш... ... Това е кошмар, да. Животът ни изглежда наистина напълно пропилян, ако ние сме допуснали да се стигне дотам... ...Вижте докъде стигнаха с рападжиите!
ЛК: Какво ви е мнението по тоя скандал с Мишо Шамара? Има ли атака срещу свободата на словото и приемате ли този човек да отиде в Страсбург и да стане, така да се каже, знаменосец - поредният знаменосец на свободата на словото? Тук проверявам вашата консервативна истина.
ИК: Вижте, аз по отношение на художествените качества - не съм интелектуалец, не мога да се произнасям. Мога да ви предложа да направите едно показно на хората, примерно, тъй като класиката не са само концерти, симфонии, големи, тежки произведения със сложно звучене и прочее, ами има и такива малки музикални форми. Пуснете това, за което говорим - то е 3-4 минути, 5. Пуснете "Интродукция и рондо капричиозо" на Камий Сен-Санс - то е една цигулка и едно пиано в оригинал - и вижте как звучат едно до друго. Пуснете ги на зрителите да разберат каква гигантска разлика има между това, което тук се нарича някакво парче ли, не знам какво, и онова, което е писано преди повече от 200 години.
ЛК: Добре, вие ми говорите за таланта.
ИК: Другото е 7-8 минути сигурно, в различни изпълнения, до 9 - на Камий Сен-Санс. Или "Лебед"-а пуснете, или каквото искате пуснете, защото той има ярък изказ такъв... Той е наследник на френско емоционално звучене... Така че нека хората да сравнят, да чуят едното, да чуят другото. Ако искате, пуснете им "Едно "Ферари" с цвят червен" или нещо на Ивана, или нещо на Азис, и пуснете това другото, за да видите за какво става въпрос... За да затворя разговора за художествените качества, защото вие искате този разговор да се води, а пък аз искам да се покаже.
ЛК: Добре, сега ще покажем друго сравнение - между нашия разговор и този, който миналия път...
ИК: Вие управлявате.
ЛК: ...се водеше в студиото. Той е горе-долу като Камий Сен-Санс и "Едно "Ферари" с цвят червен". Но аз просто говоря за това - има ли репресия върху свободата на словото?
ИК: Има, има! Вижте, при цялата различност на тази форма на протест, на реакция на млади хора срещу реда, каквато има в целия свят - рапът е музика на протеста, мъжкарска, уж някаква такава - нейният език е езикът на тези хора, които протестират, които не говорят като "мазните" политици, както те самите се изразяват. Ние с вас говорим гладко, те не могат да говорят гладко. Техните изразни средства...
ИК: Ама ние не говорим "мазно", г-н Костов, възразявам.
ИК: Не, не, в техните уши, да речем, "мазно" означава гладко говорене - предполагам. Сравнете тези изразни средства. Те така говорят помежду си. Те с този цинизъм - той е характерен навсякъде - тези хора ругаят буквално на всяка втора дума, те комуникират по този начин. Когато искат да изразят нещо силно, протестно, те нарушават границите. Дори, когато говорят помежду си. Разбирате ли? И сега, къде е репресията? Репресията е, че... Тъй като това става навсякъде по света, само у нас прокуратурата се интересува от това нещо и го обявява за престъпление. Само министър-председателят на страната повтаря аргументите на прокуратурата срещу тези хора, които ето така изразяват протеста си.
...Трябва да бъдем търпими. Свободата се защитава по този начин, като в определени моменти си търпим към гневния, към този, който не приема. Знаете ли защо трябва да сме търпими? Дълбокият смисъл е, че измежду гневните хора някой изведнъж става глас на големи процеси, глас на много сериозни неща, както стана навремето с "Бийтълс". При нас всъщност оня свят дойде през китарите, той не дойде през говоренето на политиците, защото те говорят "мазно". Ония, момчетата свиреха просто. Тоест в някакъв момент...
ЛК: Но талантливо, но гениално, гениално и слънчево!
ИК: Да, искам да кажа, че много често тези хора се превръщат в глас на съдбата.
|
|