Първото издание на "София джаз пик" е вече в историята. Четиридневният международен фестивал, организиран от радио "Джаз ФМ" в НДК, приключи с концерт на гостите от Италия "Габен", подгрявани от българската група "Гравити Ко".
Музиката, която предложиха и двете банди, бе твърде танцувална и тапицираните с плюш кресла на зала 1 не бяха най-подходящото място за този концерт. Но не това беше най-запомнящото се в него. Пред пълна зала "Гравити Ко" доказаха, че са група на европейско ниво. И че организаторите не бива да ги канят да подгряват чужди банди, ако не са сигурни в качествата на основния гост. На концерта на "Габен" се получи същото, което сполетя "Фън Лавин Криминалс" в Пловдив преди няколко месеца. Българите просто бяха по-добри и повече зарадваха публиката.
Самите "Габен" са също толкова млада група, колкото и "Гравити Ко", също с един издаден албум. Малцината, които бяха чували за тях, ги знаеха от компилациите с амбиънт, чилаут и латино-джаз на Стефан Пумпуняк "Хотел Костес". "Габен" излязоха на сцената в състав диджеи, басист, китарист, клавирист (който впоследствие се оказа и саксофонист, и перкусионист) и вокалистка с писклив глас и огромен, не особено естетичен бюст. Въпреки модерния звук и интересните идеи, които "Габен" искаха да ни предложат, изпълнителските им качества бяха на ниво ресторантски оркестър.
Три дни по-рано фестивалът стартира с изпълнения на Анке Хелфрих трио от Германия и Камелия Тодорова в тандем с Живко Петров. Втората вечер започна с ексцентричния британец Матю Борн, продължи с Оливие Кер Урио трио (французин, бразилец и арменец) и завърши с Йълдъз Ибрахимова, кавалджията Теодоси Спасов и акордеониста Петър Ралчев. Третата вечер свириха трио "СаМаНи" и Костас Магинас проект.
И тези три вечери се запомниха със силното българско присъствие. Всички наши изпълнители без изключение показаха класа и в много отношения бяха доста по-добри от гостите. Което си е за гордост.
Много добро впечатление на меломаните направи стиловото обособяване на отделните вечери. Първата премина под знака на стандартите, във втората на почит бе етното, третата заложи на новите търсения, докато последната се ориентира към младата денсаудитория.
На джазфеста обаче липсваха имена от ранга на Збигнев Намисловски или Виктор Бейли. Нямаше и сензация като немците "ФисФюц", които изправиха на крака публиката миналата пролет.
|
|