:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,127,321
Активни 506
Страници 6,430
За един ден 1,302,066
Интервю

Обидените политици остават в историята като сатирични образи

Литературата дава само логични обяснения, както прави и науката, смята писателят Николай Терзийски
Снимка: Личен архив
Николай Терзийски
Николай Терзийски е роден през 1983 г. в Смолян. Завършил е журналистика в СУ "Климент Охридски", има магистърска степен от Философския факултет на университета. Автор на разкази и есета, които публикува в блога си "Терзилъци". От 14 години работи в продуцентска компания "Седем-Осми". Дебютният му роман "Отлъчване" излезе с клеймото на издателство "Жанет 45" и за броени месеци спечели популярност, поставяща автора в авангарда на съвременната литература. На 31 юли от 19 ч. писателят ще представи книгата си във варненския Фестивален и конгресен център.

---



- Г-н Терзийски, в дебютния ви роман "Отлъчване" има множество исторически препратки. Защо един млад писател гледа назад към миналото?

- Защото миналото е неотменимо и то ни дава идентичност. В него има не само уроци и мъдрост, а и смисъл, който трябва да преоткриваме - днес и утре. Историята в "Отлъчване" започва тук и сега, в съвремието ни, но когато главният герой си задава въпросите "Кой съм аз?" и "Защо съм тук?", той усеща, че трябва да търси отговора не само в своя живот, а и в историите на предците си. Вярвам, че една от причините да не откриваме смисъла на настоящето си, е заблудата, че всичко започва с нас и свършва с нас. Това не е вярно, защото в нас живеят предците ни, към които ние трябва да се връщаме. Те са в кръвта ни и ние трябва да живеем с мисълта за тях, както и с мисълта за децата и внуците, за онези, които ще дойдат след нас. Ние сме частица, отломък от нещо невъобразимо голямо, плочка от големия пъзел на времето, чиято картина трябва да се опитваме да разгадаем и осмислим.

- Казват, че литературата започва там, където свършва биографията на автора. Каква е биографичната основа на романа и къде минава тънката линия, отделяща я от фикцията?

- "Отлъчване" стъпва както върху историята на България, така и върху историята на моето семейство. В този роман съм разказал истински истории, които са се случвали на моите предци. Имам дядо, който се е борил за освобождение на Македония. Имам дядо, който е отървал разстрела след Септемврийското въстание. Друг мой прадядо изчезва безследно след Девети септември, името му е сред жертвите на комунизма. Тези двама мои дядовци не са се познавали, борили са се за противоположни идеи, но те живеят в мен. И двамата. Затова заживяха и в моята книга. Но това е само една малка част от историята на семейството ми, която съм чувал от родителите си и затова e стигнала до мен. Кой може да каже какви хора са били поколенията преди тях?

Точно това е причината "Отлъчване" да напусне границите на реалистичното - за да се пребори със забравата. Колкото по-назад се връща човек, толкова повече историята се превръща в легенда, логиката се превръща в магия. И това е обяснимо, защото преосмислянето на старите истории ги превръща в митове. Ние няма как да ги видим по начина, по който са се случили, и затова в опитите си да ги разберем, да ги обединим в една голяма картина, не можем да се откажем от суеверията на онези хора, дори и от заблудите им. Тогава звездите са имали други имена, те са били кандила, закачени върху "риза неткаена". Сега ние ги изучаваме с телескопи, но все още нещата, които не знаем за тях, са много повече от тези, които сме научили.

Силата на литературата е именно в това - да обедини нещата, които знаем, с тези, които си мислим, че знаем и с онези, които сме сигурни, че още не сме узнали. Да използваме реалния свят, за да създаваме други светове. И от тях да виждаме по-ясно реалния.

- Как си обяснявате факта, че романите, определяни за "социални", през последните години черпят сюжети от по-стари времена, а не от съвременността?

- За мен писането е полет на мисълта и затова не бива да си поставя граници - жанрови, стилистични, времеви. Литературата дава само логични обяснения, както прави науката. "Отлъчване" разказва и за настоящето, и за миналото, позволява си да надникне за момент и в бъдещето. Защото всичко това е един голям процес. В този роман далечните времена изглеждат и необяснимо забулени в загадки, и едновременно с това близки. Всеки от нас е свикнал да гледа на началото на 19-и век например като на нещо далечно и почти забравено, но ако си зададем въпроса - колко поколения са минали оттогава, ще видим, че това време не е толкова отдалечено от нас.

- Поддържането на блог помага ли на писателя да спечели популярност, която да обърне внимание и на книгите му?

- Моят блог помогна не толкова да спечеля популярност, колкото да повярвам в силата на написаното от мен. Преди три години написах един разказ, който нарекох "Лаптопът на дядо Дончо". И когато го публикувах в блога, познати и непознати хора започнаха да ми пишат. Да ми благодарят. Да казват, че са се развълнували, че съм ги докоснал, че са открили себе си и са се замислили за живота си. Именно тези мнения и обратната връзка, която получих от читателите си, ме мотивира да седна и да напиша роман, който е почти 500 страници.

- Лесен ли е пътят на завършения ръкопис до издателството, а после - до книжарските рафтове?

- Завърших "Отлъчване" през миналото лято. И след това започна чуденето какво да правя с този ръкопис - дали да потърся съвет от някой писател, да се пробвам в конкурси за романи, или да го изпратя на издателствата. Тогава писах на един мой познат, който работи в едно от големите български издателства и той ми даде най-ценния съвет. Каза ми да потърся "Жанет 45", защото те налагат български автори и създават имена в литературата ни. Аз го послушах и изпратих "Отлъчване" на имейла на издателството. Два месеца нямаше отговор. И точно когато отново се колебаех какво да предприема, получих имейл от Божана Апостолова: "Николай, ръкописът ти е много хубав. Ще го издадем след три месеца." Благодарен съм на редакторите, с които работих след това - Миглена Николчина и Здравко Дечев. Със Здравко буквално прочетохме тези 500 страници по телефона, обсъждахме думи, пасажи, идеи... Получих и една много ценна рецензия от Борис Минков. А когато писателят Иван Кулеков го прочете, той ми каза, че съм написал "българската Библия".

- Мнозина виждат писателския труд единствено като авторство на книги. В кои области може да бъде приложен талантът на пишещия човек?

- В България пишещите хора щъкат из всевъзможни области, но това е просто защото много малко от тях успяват да си изкарват хляба с книги. От друга страна, присъствието на писатели в медиите и в други области вероятно облагородява. Пишещият човек има различно усещане за живота около нас. Той вижда и тълкува събитията в настоящето и историите от миналото по различен начин. Творецът е чувствителен към много неща, които са трудни за забелязване "с просто око". Обществото, което се вслушва в творците си, става по-сензитивно. Същото важи и за политиците. Проблемът на политиците е, че вместо да чуват гласа на творците, били те писатели, карикатуристи или сатирици, се страхуват от този глас. И ако нещо не им хареса, се обиждат. Искат да чуват от творците и от журналистите само похвали, а забравят, че могат да се допитват до тях, че ако се вслушват в критиките, могат да постигнат нещо, с което да останат в историята. Обидените и високомерни политици обикновено остават в историята единствено като сатирични образи в книги и карикатури, но вината за това не е у авторите.
2
3291
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
2
 Видими 
29 Юли 2017 19:53
[...] в нас живеят предците ни, към които ние трябва да се връщаме. Те са в кръвта ни и ние трябва да живеем с мисълта за тях, както и с мисълта за децата и внуците, за онези, които ще дойдат след нас.
след малко ще се самоцитирам тук - нескромно - но в гореща подкрепа на автора.

P.S. Eто ме:
- въпрос (с кратко въведение) - иска ми се децата ми и техните деца да успеят ("успеят" звучи силно; по-минималистично ми е желанието - да не са нещастни потомците ми, да няма мъки, болести, отчаяние и пр. за бъдещите [xxxxxxx] - ако така се казват, но дори и да не се казват)... тоест, мен няма да ме има - няма да знам какво е станало с тях - няма как да се разочаровам post mortem - но въпреки всичко искам да им е добре - това някак си е мярка и за моя успех, или (пак по-минималистично) - мярка е за това дали животът ми е бил напразен, или е имал някакъв смисъл... та въпросът ми е - валидно ли е и обратното? Тоест, ако аз претърпя някакъв духовен или физически провал, това не обезсмисля ли усилията на предци, които не ме познават? Тях ги няма, не могат да знаят, но защо тогава човек се чувствува отговорен пред тях? Защо не му се иска да ги "разочарова", "нарани", да обезсмисли борбите и мъките им - глад, студ, надежди, беднотия, войни, кланета от башибозук, преселения oт Балкана към равнината, Добруджа, Буджак, Седмиградско и пр. и пр.? Защо чак виновен се усещам - сякаш моят неуспех би навредил почти физически (така го усещам) на хора, които нито съм виждал, а на някои дори имената им са изчезнали из столетията...? Много патетично звучи - мислите ми са по-простички - но не успявам да ги изразя точно... Преселенията на предците са били много по-трудни от сегашните, но всяко изтръгване от обичайната културна среда (да не кажа "корените" ) и пренасянето на нов континент, сред нов език и култура - колкото и по-поносими да са във века на моменталните комуникации и интернета - дават отражение върху склонността към таквиз глъбинни екзистенциални терзания...
30 Юли 2017 05:50
И Христо Ботев и Петко Славейков в определени моменти са се чувствали обидени. Ботев казал "...И аз съм тръгнал народ да освобождавам...". Славейков " ...Не пей ми се".
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД