Всъщност експозицията на втория етаж на Националната художествена галерия се нарича "100 процента монументалност". Дължи се на факта, че е организирана от секция "Монументални изкуства" на СБХ, обединяваща "автори работещи в областта на стенописта, витража, мозайката и живописта, ситуирани в архитектурата, в частни и обществени сгради". По една или друга причина, на втория етаж на "Шипка"6 могат да се видят предимно живописни творби, рисунки, акварел. Разбира се, не липсват и стенописи, витражи и мозайки. Това е причина да се получи една наистина любопитна сбирка от творби, разглеждането на която е истинско пътешествие в света на прекрасното. Авторите, четиридесет и шест на брой от цялата страна, се представят с около сто и шейсет произведения. И няма нито един, който в някакъв смисъл да не е уникален и любопитен. Тук са изчистените витражи на Венера Константинова, монументалните стенописи на Йордан Марков и Йордан Спиридонов, стенописите в неоренесансов дух на Любомир Каралеев и Мария Илиева. Тук са и експресионистичните платна на Станимир Божилов. Всичко това изглежда впечатляващо. Но откъм практичната страна на въпроса нещата не стоят толкова розово. Защото единствено нежната чувственост в платната на Десислава Денева е успяла да съблазни неизвестен купувач. Въпреки че изложбата, по думите на разпоредителките, не се оплаква от липса на посещаемост. Дали е защото у нас все още не можем да свикнем с мисълта, че в крайна сметка изкуството е за продан? Или защото някъде се разминават вкусовете на художници и консуматори. Кой знае.
ТЕКСТ РЕПРОДУКЦИЯ. Детайли от произведенията на художниците.
ТЕКСТ РЕПРОДУКЦИЯ. Детайли от произведенията на художниците.
Ей на това му викам аз наноизкуство (арт вариант на нанотехнологиите).... толкова малки и фини детайли, че с просто око не се виждат.