Още от самото заглавие на "Целувката на дракона" се разбира за какво иде реч. Тайфунни екшъни с подобни нежни имена бившата британска колония Хонконг (днес част от Китай) бълва от има-няма 30 години. Холивуд прегърна тематиката благодарение на успеха на "Тигър и дракон" и миграцията на майстори като Джон Уу, Цуи Харк (режисьори), Джаки Чан, Чоу-Юн Фат и не на последно място - техният сънародник Джет Ли. След пет поредни национални шампионски титли на Китай, филмовата му кариера започва с главна роля в "Манастирът Шаолин". Дребосъкът, чийто стил силно напомня този на Чан, но не разчита толкова на комичните муцуни, а предимно на уменията си по кунфу, нашумя отвъд океана с участието си в "Смъртоносно оръжие 4". После се снима в "Ромео трябва да умре" - в много ефектен ует с покойната арендби певица Алия. Новият му филм "Целувката на дракона" обаче не е само белег за американско-китайската дружба. Сценарият е написан, а филмът продуциран от самия Люк Бесон. В ролята на главния лош (че какъв друг?) се превъплъщава още един небеизвестен французин - Чеки Карио. За да е пълна расовата интеграция, партньорка и обект на желание за Ли се явява последната от клана Фонда - Бриджит.
Действието се развива в Париж, макар диалогът да е основно на английски с тук-таме вметнат китайски. Покрай зашеметящите екшън-сцени обаче зрителят обръща твърде незначително внимание на подобни несъответствия. Видно е, че Бесон не се е старал да напише "Престъпление и наказание", а да даде поле за действие на летящия Ли. Той е изпратен да помага на френските полицаи, но твърде скоро се оказва в ролята на тяхна жертва. Налага му се да бяга, спасявайки междувременно проститутка (Фонда) с малка дъщеричка. Естествено, помита във виртуозни схватки всички врагове, изпречили се на пътя му.
"Целувката на дракона" е къс, ефектен, гръмотевичен, безмислен и разтоварващ. Джет Ли разумно не предлага изпълнения по Станиславки, а прави това, което умее наистина добре - да се бие. Сцената, в която той опуква за пет минути цял курс по източни бойни изкуства в бели кимона, е върхът на филма.
|
|