Съдебната зала е доста необичайно място за музиката. Но зала 157 на провинциалния съд в Дюселдорф събра на 20 август адвокатите на фонда на семейство Запа срещу годишния германски музикален фестивал "Запанале", за да представят своята версия в битката за наследството на роклегендата Франк Запа.
Семейната фондация, водена от вдовицата Гейл Запа, има опит в съдебни дела. Германските и американските адвокати на фонда бранят интересите му от продукцията на групи и кавър изпълнители, които са се посветили на музикалното наследство на Запа.
Делото срещу основателите на "Запанале", което се организира всяка година в североизточния германски град Бад Доберан, обаче е по-сложно. Става дума за авторски права върху песните на Запа и права върху запазена марка "Запа", което включва и прочутия мустак на музиканта, който в стилизиран вид се използва в промоционалните материали на рокфеста.
Адвокатската кантора "Райман, Йостерит, Кьолер, Хафт", която е наета да защитава интересите на семейната фондация, пледира, че "Запанале" не бива да използва името на Запа върху фланелки или компактдискове, които се продават на фестивала. Според адвокатите фестът няма право изобщо да използва името на роклегендата.
През ноември ищците поискаха организаторите на "Запанале" да бъдат принудени да платят 250 000 евро глоба или да бъдат осъдени на 2 г. затвор. Въпреки това 19-ото издание на "Запанале" се състоя този месец с участието на 18 групи.
Съдът в Дюселдорф трябва да намери адекватно решение, което да защити интересите и на наследниците и на "Запанале", който според организаторите е "най-големият фестивал в света, посветен на Запа". Те твърдят още, че Франк Запа лично е подкрепил феста през 90-те години на миналия век на среща в Амстердам. От семейството на Запа се чуват гласове, че такава среща въобще не е имало. Финансистът на "Запанале" Волфхард Куц обаче казва, че е време Гейл Запа да се откаже.
"Вдовицата най-сетне трябва да спре да ни спъва и да започне да ни помага да разпространяваме неговата фантастична музика", казва Куц. Той е израснал в Източна Германия и дори твърди, че бил преследван от ЩАЗИ, защото бил фен на Запа. В досието му, както се увери и репортер на "Шпигел", пише, че Куц "знае как да влияе на младите чрез Запа".
Такива морални аргументи обаче не тежат много в съда. "Запанале" обаче може и да не се нуждае от тях. Още в началото на процеса ответниците изтъкнаха, че не е много сигурно дали запазената марка на фонда е валидна в Германия. Фондът продава продуктите си само онлайн, а купувачите плащат само в щатски долари. Никъде в Европа няма офис на фонда, който е регистриран в Лос Анжелис.
"Това прави нещата доста интересни", казва говорителят на "Запанале" Томас Дипел. Той е и президент на Arf Society, които са тясно свързани с организацията на "Запанале". Дипел и адвокатите му вече са внесли контраиск, с който настояват съдът да обяви, че запазената марка на Запа е изтекла към 1 август 2007 г. Ако запазените марки не се използват в продължение на 5 г., правата върху тях се губят и "Запанале" твърди, че семейният фонд не е използвал запазената марка в Германия. Ако съдът признае това, мустаците на Запа може да станат собственост на "Запанале". Адвокатите на семейството са поискали ново съдебно заседание, на което като свидетел може да се яви вдовицата Гейл.
Двете страни разполагат със 6 седмици, за да постигнат извънсъдебно споразумение. Възможно е семейният фонд да склони на компромис. Адвокатите им вече казват, че "Запанале" може да използва името на Запа, ако фестивалът бъде регистриран като "Музиката на Запа и още нещо". Йоханес Фогел, един от адвокатите на "Запанале", не е много склонен да вярва. "Те искат пари, това е", коментира той пред "Шпигел онлайн".
Дипел и Куц са категорични, че не се борят да лишат вдовицата от правото й да брани наследството на Запа. Фестивалът си плаща до цент за всяка песен, която звучи от сцената в Бад Доберан. Организаторите освен това плащат всички дължими такси за международните участници, някои от които идват от САЩ, Южна Америка и Азия. От компанията твърдят, че броят за успешна всяка година, когато "Запанале" не е на загуба. "Още не сме станали милионери, просто сме фенове на Запа", казва Дипел.
Бад Доберан обаче вече отеснява на фестивала. При последното му издание тази година бе организирано шоу в църква в Хамбург, наречено "Запа свири за Бах". Над 600 души се наслаждаваха на вариации върху "Вариациите на Голдберг" на Бах. Всъщност импровизациите са свързваща брънка между Йохан Себастиан Бах (1685-1750) и Франк Запа (1940-1993). 9 музиканти от група Bogus Pomp от Флорида свириха с бившия саксофонист на Запа - Наполеон Мърфи Брок, и се получи удивителен спектакъл.
Приходите от този концерт отидоха за хамбургската фондация "Йохан Себастиан", която набира средства за възстановяването на бароков орган, на който Бах е свирил през 1720 г.
Непосредствено преди концерта фондация "Йохан Себастиан" получила предупредително писмо от семейната фондация "Запа", че ако концертът бъде реализиран, ще последват съдебни дела. Фондът "Запа" бил заблуден, че църквата планира в шоуто да звучи композицията на Запа - Yellowshark. Писмото напомня, че вдовицата Гейл Запа не е давала разрешение за изпълнение на това произведение.
"Винаги е трудно да се споразумееш с вдовици, които управляват наследството на покойните си съпрузи", казва Карстен Янке, водещ организатор и продуцент в Германия. И изтъква, че в повечето случаи парите са първа грижа на наследниците.
Дори Стенли Джаксън Запа, племенник на Франк Запа, който свири на тенор саксофон на тазгодишното "Запанале", нарича усилията на леля си "болни". Тя се опита да блокира и концерт на бигбенда на германско радио с лондонския диригент Колин Таунс. Разпространението на компактдиск с аранжименти на Запа също бе спряно заради съдебно дело на наследниците.
"За мен Бах и Запа са богове. Комбинацията от двамата според мен е фантастична", казва организаторът на концерти Фриц Рау, който идва в Хамбург специално за шоуто в църквата. Рау е организирал турнета на "Ролинг стоунс" и Боб Дилън, а преди години дори бил ангажиран с турне на самия Запа. Надява се, че процесът в Дюселдорф ще завърши с победа на музиката над педантичното придържане към буквата на закона.
Колкото до концерта в Хамбург, Гейл Запа бързо поправи грешката си. Неотдавна организаторите на концерта в църквата "Св. Катарина" получили от нея имейл, в който пише: "Чудесна идея е да се възстанови инструмент като този, дори и Франк Запа никога да не е бил в тази църква".
Има изпълнения на Запа, които според мен са наистина гениални. Други са абсолютни изгъзици...