:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,725,951
Активни 494
Страници 10,854
За един ден 1,302,066
Поуки

Радикалният ислям в България - много спекулации и невежество

Ако приложим протестантската трактовка на термина "фундаментализъм", ще видим, че всички мюсюлмани, взети заедно, са фундаменталисти
Американският "империалистически фундаментализъм" и "пазарният фундаментализъм", слети като хибрид, раждат "ислямския фундаментализъм".
"Ниагарското кредо" съдържало 14 пункта и било първото кредо на фундаменталистките движения. В далечната 1885 г. група протестантски пастори издига пет основни (фундаментални) принципа:
1. Непогрешимост на Светото писание.
2. Божественият произход на Христос и догмата за непорочното зачатие.
3. Изкуплението на Христос на кръста.
4. Физическото възкръсване на Христос.
5. Бъдещото възвръщане на Христос в плът.
Тези принципи били одобрени от Презвитерианската генерална асамблея, а в началото на XX век техните привърженици се обединили във Фундаменталистка коалиция. През 1909 година нефтеният магнат и презвитериански светски лидер Лаймън Стюард, борещ се срещу модернизацията на християнското богословие, плаща 200 000 долара, за да публикува своята поредица религиозни принципи "Основи. Свидетелства за Истината", в които Библията се третира като абсолютна интерпретация на божествения разум и въплъщение на истината. Стюард е човекът, който финансира безплатното разпространение на християнски списания сред своите работници, дава средства за учредяване на факултет по богословие в колежа на Лос Анджелис, където обучението задължително се провеждало строго по Библията.
Звучи познато с днешна дата. Фундаментализмът отдавна не е само по страниците на научната литература, а масово навлезе в ежедневна употреба. Днес говорим за екологичен фундаментализъм, икономически фундаментализъм, пазарен фундаментализъм. Най-често срещаната митологема е: фундаментализмът е чисто религиозно явление, изключително тясно свързано с исляма. Исторически погледнато, като понятие вкарано в научна употреба от протестантизма в Америка в края на миналия век, видно е, че фундаментализмът не е патент на исляма, а съчетанието "ислямски фундаментализъм" се утвърждава като такова в западната литература.
Фундаментализмът е феномен, в който е заложен съществен конфликтен потенциал. Той се отличава с особен стил на политическа активност, способност и решителност за енергични битки с противниците. Затова фундаменталистите са готови да участват и в неконституционни политически акции, използвайки и насилие. Фундаментализмът днес освен в религията е намерил място в държавната политика, в междунационалните и социалните отношения. Успял е да се внедри и в системата на образованието, науката, изкуството. Съществува така нар. мащабна версия на фундаментализма, която образува хибриди чрез комбиниране на отделни елементи. Така например американският "империалистически фундаментализъм" и "пазарният фундаментализъм" слети като хибрид, раждат "ислямския фундаментализъм", чиято идеология кара мюсюлманите да се борят за свободата си, освобождавайки се от примката на Запада, в която са хванати. Елементите на фундаментализма са свойствени на тоталитарните и теократичните политически режими, които съдържат радикални политически идеологии.

Що е то радикален ислям?

Ако приложим протестантската трактовка на термина "фундаментализъм" (от лат. основа, фундамент) ще видим, че всички мюсюлмани, взети заедно, са фундаменталисти, затова и фундаментализмът като термин няма смисъл по отношение на исляма като религия. Ако "политическият екстремизъм" е "недопустима крайност в политиката", то по аналогия "ислямският екстремизъм" е "недопустима крайност в исляма".
За обозначаване на радикалните и агресивните течения в исляма започва да се прилага широко разпространеният термин "радикален ислям". Става въпрос за феномена на активна политизация на исляма. Ислямът се явява динамично развиваща се религиозна система, в рамките на която могат да се разделят различни религиозно-политически направления (традиционализъм, неотрадиционализъм, модернизъм, реформизъм, фундаментализъм).
От 90-те години започва процес на разглеждане на ислямския фундаментализъм от гледна точка на цивилизационния подход. В контекста на цивилизационния дискурс ислямският фундаментализъм е разглеждан като стремеж към връщане към източниците на традицията. При това сам по себе си ислямският фундаментализъм се явява базов модел за съхраняване на ислямската идентичност в ситуация на социокултурен кризис, като алтернативна на западната глобализация, като стратегия за съживяване на ислямския социум.
Хората, които наистина се интересуват да разберат същността на това явление - ислямски фундаментализъм (ислямизъм, политически ислям), активно изучават политическата практика на партиите и организациите, представляващи това течение в отделните страни.
1. Адекватното разбиране на феномена "фундаментализъм" в исляма не трябва да се съсредоточава само върху публичните прояви на радикалния ислям. Ислямизмът не е монолитно течение, а самите ислямисти се делят на два лагера: по отношение на целите за развитие на ислямския свят и по отношение на средствата за постигане на тези цели.
2. Научното разглеждане на този феномен е усложнено от специфичния характер на информацията за дейността на неговите носители, на първо място ислямските организации с радикална насока.
3. Невъзможност да се обхване изцяло съвременният фундаменталистки, политически свят поради езиковото разнообразие на първоизточниците (арабски, урду, фарси).
Идеологическата основа на ислямския фундаментализъм се оформя под силното влияние на средновековното теологическо наследство на богословите салафити (ревностни привърженици на идеята за очистване на исляма).*
*Терминът произтича от салаф ссалахин - най-праведните мюсюлмани, отнасящи се към първите три поколения последователи на исляма, които са срещу привнасянето в исляма на елементи от други религии и философии. Делят се на три категории: сахаби (сподвижници на Пророка), табиини, (последователи на сахабите) и табиуттабини (последователи на табиините).
"Салафия" се счита за първото фундаменталистко религиозно-етническо направление в исляма с основоположник ислямският учен Ахмад ибн Ханбал, основател на ханбалитския мазхаб (една от четирите школи в ислямското право). Той, а по-късно и неговият последовател ибн Таймийа призовават към очистване на исляма от нововъведенията, както и от доислямските традиции. Те апелират за връщане към времената на Мединската община (622-630) на Пророка Мохамед, определяйки я като "Златен век на исляма".
През XVIII век тези идеи са развити и допълнени от шейх Мухаммад ибн Абдел ал Уахаб (1703-1792). Неговите последователи, известни в научно-популярната литература като "уахабити", считали за свой дълг да унищожат и разрушат всички чужди на исляма според тях елементи, за да възстановяват чистота на исляма и единобожието.

Кои са уахабитите?

Уахабизмът е радикално религиозно-политическо течение в сунитския ислям. През 1924-1925 г. уахабитите завоюват Хиджаз (провинция в Саудитска Арабия) и образуват уахабитското царство (Кралство Саудитска Арабия), укрепвайки в течение на годините влиянието си върху страните от Арабския п-в, държавите от Средна Азия и Северна Африка. Уахабитите отхвърлят култа към пророците, светците, поклонението в светите места, отричат суеверията. В обществено-политическата сфера проповядват хармония, братство на всички мюсюлмани, строго съблюдаване на морално-етичните принципи на исляма, осъждайки разточителството и разкоша. Централно място е отделено на идеята за свещена война (джихад) - срещу многобожието и мюсюлманите, отстъпили от принципите на ранния ислям. За времето на своето съществуване те са тези, които демонстрират най-отчетливо силата на радикалния ислям не само в качеството му на мобилизираща идеология, но и на крупна политическа фигура.
През 20-те години на XX в. са основани първите религиозно-политически организации, правещи опити за възвеличаване на "панислямисткия" политически проект, т.е. за извършване процес на реислямизация. В Индия такава организация е "Общество за разпространение на вярата", (Таблиг джамаат, 1927 г.). В Египет през 1929 г. Хасан ал Банна основава "Братя мюсюлмани", чийто членове са в ролята на религиозно-политическа опозиция на египетската монархия и се опират на бедните, но образовани градски хора.
Левите интелектуалци както на Запад, така и в мюсюлманския свят виждат в ислямистките движения религиозен вариант на фашизма, а либералите - възраждане на средновековния фанатизъм. Оценявайки широката социална база на ислямистите, левите сили започват да водят диалог с тях. Десните политически сили, отбелязвайки, че ислямистите проповядват за свят, основаващ се на морал, покорност, смирение пред Бог, враждебност към безбожниците (комунисти и социалисти), започват да ги поддържат и финансират.
Днес ислямизмът или политическият ислям обединява множество групировки, чийто общи принципи са (независимо от различията между шиити и сунити):
-неделимост на религията от политиката и сакрален характер на държавната власт;
-необходимост от конструиране на държава, в която светската и религиозната власт са неразделни, а съдебно-правната система се основава на шариата;
- кардинална промяна в живота на съвременния мюсюлманин, връщайки го в нормите на "чистия" ислям;
-задължение на всеки истински мюсюлманин е да води активна политическа дейност, чиято цел е защита и разпространение на исляма.
За ислямистите пътят на исляма не е само следване на ритуалите, предписани от исляма. Ислямът е модел за живот на цялото човечество. Еволюцията на тези фундаменталистки принцип води до оформяне в исляма на умерен и радикален фундаментализъм.
Умерените фундаменталисти използват легитимни средства, искат организиране на мюсюлманския живот по ранноислямски образец. Те са за извършване на нравствена революция като духовна подготовка на мюсюлманите за изграждане царството на исляма. Искат налагане на шериата в обществения живот, финансовите и икономическите институции. Отличават се с търпимост към постиженията на западната цивилизация, светските национални елити, демокрацията, ако това е изгодно за уммата (ислямската общност).
Радикалните фундаменталисти считат себе си за изпълнители волята на Аллах - да построят царството на исляма на Земята, да установят господството на шариата в планетарен мащаб. Използват насилствени средства и всеки, който се отклони "от правия път", е обект на джихад (война за вярата). Склонни са да се опират на "динамичните интерпретации на Корана", направени от даден харизматичен лидер. За тях Западът продължава кръстоносните походи, пренасяйки на Изток бацила на корупция, социална несправедливост, икономически упадък и морално разложение.
Осъждат секуларизма, индивидуализма и консуматорското потребление, но използват западните съвременни достижения на науката и техниката. Стремежът им е към завладяване на политическата власт и заставяне на мюсюлманите да приемат тяхното тълкуване на ислямските принципи като единствено правилни. Склонни са да пренебрегват международни договори и конвенции. Най-ярък пример в това отношение днес са неоуахабитите, чиято доктрина включва нови доктрини и догмати, които се възприемат противоречиво в исляма.
Радикалният фундаментализъм е атрактивен с антизападната си и антимодернистка насоченост, както и с опита да се наложат ислямските ценности - дава се приоритет на колективното пред индивидуалното начало, равенство на хората пред Бог, осъждане на монопола. В известна степен радикалният ислямизъм е следствие от конкретните регионални, както и от глобалните политически конфликти.

Радикален ислям в България?

Радикалният ислям е тема, широко коментирана в България, през последните години. Определено не става въпрос за нещо, което се е появило тези дни. В пресата през последните години излизат множество публикации: за учредяването на Радикален съюз на мюсюлманите в България във велинградския 4-звезден хотел "Абир" на 10 септември 2006 г., когато за председател на съюза е избран бившият районен мюфтия на София Али Хайредин. Името му е свързано с изгонения от България през 2000 г. Ахмат Муса. Обвиненията, отправени от Националната служба за сигурност (НСС) срещу Муса, са, че пропагандира радикален ислям в Смолянския регион, като за целта е организирал семинари за младежи; за Фондация "Иршад", която се свързва с името на Абдул Рахим Таха. През 1993 г. Таха е представител на саудитската радикална организация "Ал уакъф ал ислами" у нас и подписва договор за спонсорство и съвместна дейност с тогавашния главен мюфтия Фикри Сали. Няколко години по-късно Таха е екстрадиран от страната след сигнал за антидържавна дейност от НСС; за поканата през 2004 г. от "Ал уакъф ал ислами" (чиято дейност е забранена в няколко европейски страни заради утраислямистките й възгледи), за гостуване в Саудитска Арабия на главния мюфтия от тогавашния период.
Фундаменталистки фондации обучават по 40-50 родопски деца годишно в радикален ислям, съобщава в медиите лидерът на ВМРО Красимир Каракачанов на 8 октомври 2006 г. Според него през следващите години в Родопите ще има 200-300 мисионери, които ще проповядват радикален ислям. През февруари 2007 г. бившият мюфтия на София Али Хайредин беше арестуван при съвместна акция на Националната служба "Сигурност" и ГДБОП за проповядване на радикален ислям, свещена война срещу "неверниците", промяна на конституционния ред в България и установяване на "халифат", "шериатска държава", насаждане на религиозна омраза, полигамия и други принципи, инкриминирани от Наказателния кодекс. Спрени са и два уебсайта за пропагандиране на уахабизъм с мотив, че са идейна основа на организацията "Ал Кайда". През 2004 година журналистиката Яна Йорданова е премирана за журналистическо разследване за материалите й, свързани с проповядване на радикален ислям в училищата в Делчево и Сърница.
През 2005 г. научноизследователска група "Религия и сигурност" към Института за философски изследвания в резултат на теренни проучвания и научно-теоретична разработка, спечелила първа награда на ЦИНСО-БАН, организира мащабна конференция на тема "Рискове за България от ислямски фундаментализъм и тероризъм". Конференцията обедини гледните точки на експерти и учени, работещи в сектор "Сигурност" и изведе стратегически препоръки към съответните институции и органи.

Докога ще има рискове за България?

Докато държавата продължава да абдикира от социалните си функции...
Докато в районите със смесено население продължават да се закриват училища, докато там липсва инфраструктура, докато се закриват предприятия и младите стоят без работа по кафенетата, докато токът и водата там се спират по партийни поръчения, докато един свещеник обслужва по 5-10 села наведнъж, докато умират българи, които няма кой да погребе, докато не се инвестира в образование и подготовка на преподаватели, а се внасят преподаватели отвън, докато се трасира пътят на различни "фундаменталистки" (протестантски и ислямски) фондации за сметка на старите ходжи и имами, гаранти за религиозния мир в страната и пазители на традиционния за страната ни ислям, докато текат процеси на подмяна на културно-историческото ни наследство...
Докато структури като ДАНС и други продължават да работят така, сякаш те самите се намират в период на "джаахилия" (невежество), без сътрудничеството с експерти и специалисти по религия. Докато се закриват научни институти, в които работят такива специалисти, за да може неправителствени организации и лиги да ни "ограмотяват" от националния ефир "що е то радикален ислям". Дотогава над България ще пълзи сянката на радикалния ислям и ще се спекулира по темата.


* "Феодална бабичка" от бившия Институт за философски изследвания при БАН, ръководител на научна група "Философия на религията и сигурността".
 Ако приложим протестантската трактовка на термина "фундаментализъм" (от лат. основа, фундамент), ще видим, че всички мюсюлмани, взети заедно, са фундаменталисти.
 Уахабитите отхвърлят култа към пророците, светците, поклонението в светите места, отричат суеверията.
 Фундаментализмът не е патент на исляма, а съчетанието "ислямски фундаментализъм" се утвърждава като такова в западната литература.
Снимка: Юлиян Савчев
Радикалният ислям е тема, широко коментирана в България през последните години. През февруари 2007 г. бившият мюфтия на София Али Хайредин беше арестуван при съвместна акция на Националната служба "Сигурност" и ГДБОП за проповядване на радикален ислям, свещена война срещу "неверниците", промяна на конституционния ред в България и установяване на "халифат".
88
6602
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
88
 Видими 
17 Октомври 2010 20:07
Половината за радикализма в християнството, има и за радикалния ислям. Според мен, първите две трети са излишни. Смисълът е в последната.
И там трябваше да е центърът.
За него - добре.
Слушах един джурналяга от "24 часа" и един кмет. Според тях, младите ходжи и имами са подобрили религиозния живот. Защото "знаели как да се молят".
А какво именно е това "знание", придобито в страните именно на радикалния ислям - ни дума.
Саудитска Арабия не се води терористична фундаменталистка държава по няколко причини.
Нефт.
Много удобно подчинение на САЩ.
Държавното устройство.
Да напомням ли, че от обвинените 19 души за 11 септември - 15 бяха саудитци?
Изобщо, четете Ориана Фалачи. И не вярвайте на вълци в овчи кожи.
П.П. Интересно, дали колежката Геновева ще пише под статията /си?/...
----------------------------------------- --
Блогът на Генек

Редактирано от - генек на 17/10/2010 г/ 20:10:27

17 Октомври 2010 20:17
Много добра статия.Личи си, че авторката е печена.Искам само да добавя, че в много случаи радикалният ислям се явява в ролята на цигулка, която се държи в лявата ръка, но свири дясната.Авторката знаемногодобре на кого е изгодно това.

tode3n
17 Октомври 2010 20:25
Тук се твърди, че уахабизмът е радикално движение в сунитското крило на исляма. Мислех, че шиитите са по- радикалните и сега се обърках...
17 Октомври 2010 20:34
"Феодалната бабичка" е написала верни неща. И обратно на Генек смятам, че без това въведение не може да се стигне до последната част. Не е зле обаче на изповядващите исляма в България да се напомня, че уахабитите винаги са били против турците. Причините са именно в "бида" - нововъведенията, които развалят истинския ислям и стремежа за реставрация на Мединската община. Така се случва обаче, че турците в новата и най-нова история се явяват прогресивна част от исляма. Изповядването на уахабизма сред турското население означава отричане от етноса. Не е случайно, мисля, че акцията със залавянето на радикални ислямски елементи стана непосредствено след посещението на Ердоган.
17 Октомври 2010 20:40
Докога ще има рискове за България?

Трябва да се сближим икономически и военно с Франция, Германия, Русия, Гърция, Румъния, Сърбия, Израел.
17 Октомври 2010 21:46
Характерно за исляма, като една от най-мрадите региозни системи е неистовата вяра и особеното отношение към тези, които не изповядват Исляма, така наречените неверници. Независимо, че на арабски Коран буквално означава отдаване, премирение, то прокламираното в Корана отношение е твърде по-различно. В петата сура “Трапезата” (стих 51) буквално според превода на Цветан Теофанов се заповядва “О, вярващи, не взимайте юдеите и християните за ближни!” малко преди това, в четвъртата сура се изисква “Не взимайте от тях нито ближен нито помощник” (4:89) Даже се казва “Не вземайте за ближни своите бащи и братя, ако са предпочели неверието (9:23). Нещо повече, още в началото на Корана по отношение на неверниците (вкл. христяните) се настоява “И се сражавайте с тях, докато не ще има заблуда и религията ще е на Аллах” (2:193) Настоява се “Сражавайте се с онези от дарените с Писанието, които не вярват в Аллах… и не изповядват правата вяра – докато не дадат налога (джизя) безусловно и с покорство” (9:29). Дарените с Псанието сме ние, християните. По време на турското робство налогът джизя (или джизие) са плащали безусловно и с покорство всички българи- християни на възраст от 15 до 75 години. Данъкът се е събирал като откупване на вярата. Размерът му през ХVІІ век е бил около 20 пари, или половин златен алтън (турска жълтица) на човек. През ХVІІІ-тия век поради инфлацията и поради други политически причини (засилено подтискане на българите) джизието се е увеличило значително и турските бирници започнали да го събират пропорционално на имуществото на нашите прадеди. Сумата за по-заможните българи станала вече 10 гроша, средните плащали 5, а бедните – „само” два гроша и половина. Един алтън (жълтица) струвал точно толкова – 2, 5 гроша. Значи, ако примем че българското население в Мизия Тракия и Македония тогава е било 3, 5 милиона можем да пресметнем приблизително, че турците са вземали от българите годишно по около 4 000 000 жълтици или около 25 тона чисто злато. За последното столетие от петвековното робство по мои лаически сметки ние сме дали на турците джизие за изповядване на християнската си вяра около 2 500 тона злато. А за целия период на турското робство не ми се мисли въобще.
В 47-та сура четем категоричното “Когато не повярват – гибел за тях” (47:8) За неверниците са предвидени мъчения и наказания. “За неверниците има болезнено мъчение” (58:4) “За неверниците има унизително мъчение” (58:5) Самите наказания за неверниците са особено жестоки “Да се отсекат ръцете и нозете им кръстом” (5:33), т.е. ляв крак и дясна ръка и обратно. “Бийте ги по вратовете, бийте ги по всички крайници (8:12) “За неверниците е мъчението на огъня” (8:14) и др. Върхът на всичко е в сурата “Нух”: “Господи мой, не оставяй на земята нито един неверник!” (71:26). Питам се, ако всичко това се прокламира, възприема и се внася в мотивацията за жизнено поведение дали не се пристъпят правилата за толерантност и взаимна търпимост между различните конфесии? Дали едно от най-важните задължителни изисквания на Корана – даването на милостиня (закат) – ще надмогне омразата към друговерците, към различните, към другите, която ни смущава в текста на някои сури? Според Тематичния индекс на изданието на Корана на български език от фондация “Тайба” през 1999 год. в София в него има 29 указания за суровост към неверниците (вкл. християните), 46 насмешки към неверниците, 15 заплахи към тях и т.н. И не бих искал някой да обучава мои съотечественици в тази посока на религиозни взаимоотношения.

17 Октомври 2010 22:00
Съгласен съм с Кире - добре за "феодална бабичка" (повече такива бабички ни трябват !)... Стига йезуитска политкоректност и гледане в другата посока. Ето и на стрина Меркел и "просветна" (както на Фидел за социализЪма), та нашите господа да се вземат в ръце и хванат бика за рогата, иначе лошо й се пише на България след някое и друго десетилетие (циганите стигат като як проблем за нацията, та и цирея с турският ислямизъм да ни увисне като камък на шията !).


"всички мюсюлмани, взети заедно, са фундаменталисти" - кратко и ясно; благодатна почва за радикализиране при подходящи условия и ухажване !
17 Октомври 2010 22:12
17 Октомври 2010 22:26
Очаквах от "бабичката" да ми каже Ислямът , като движение в Света на Глобалното , но очевидно не е стигнал стажът й в БАН . Да чете тогава , късните откровения на Фрау , от вчера ...
17 Октомври 2010 22:34
Mars,
бях ти отговорил в една подобна тема преди време. Прегледа ли поста ми?

Редактирано от - потребител,07 на 17/10/2010 г/ 22:36:15

17 Октомври 2010 22:43
на мен в последно време ми стана интересно да чета за религиите и за османската империя. в момента преглеждам книги на karen armstrong - поучително е. това, което ми направи вчепетление, и за което не се бях замислял - ислямът е религия на победата - мохамед в крайна сметка е бил победител в живота си. докато християнството е религия на поражението и на самоизмъчването. айде друг път повече.
17 Октомври 2010 23:10
потребител07,


Сигурно, ама "старост-нерадост", убий ма, не си спонмям вече ! Може пък да съм ти и отговорил после, знам ли ...? То аз бех и 3 седмици фризиран, та времето лети доста бързо, де !
17 Октомври 2010 23:20
Дрън, дрън - на една струна!

Авторката, безспорно ерудирана и знаеща, изнася хубаво данните за исляма. Нищо лошо, единствено, че тук се обхваща не повече от 1/3 на проблема с радикализма въобще.

Да, ислямът е опасен и трябва да се държи далеч от претоварената гемия "Европа", подскачаща из бурни води. Но...

- Конфликтът в модерния свят е най-вече сблъсъка между национално-етническите хомогенни образувания и тези, събрали какви ли не хора, от къде ли не, под ефимерните лозунги на нео-либерализма, декламирани в полза на елитарно малцинство, претендиращо за световно господство...

Това е проблемът. С хипнотизирането на прастарата раса, изпълнила някога европейските простори и създала сегашната цивилизация да вярва, че един третостепенен "враг" е основен такъв, е еднозначно с пускане на димна завеса пред истинското глобално чудовище, готово да разруши света.

Разрушаването на всички ценности, даващи облика на тази цивилизация, гарантира нейната гибел.
17 Октомври 2010 23:26
Доста хора се изказват по тема религия, повечето нямайки и най-малка представа какво говорят /като mehudi, видите ли напоследък било прочело нещо съществото/
Категорично нашият Бог не е и техен /на мюсюлманите /такъв. Това даже събор /макар и не вселенски/ го е решил За тях Бог не е личностен, а някаква си сила. В техните представи на 40 ден от зачатието на плода ангел отива при Бог и Той му дава /на ангела/ запис на всички бъдещи постъпки на още плода. Къде е тук свободната воля, така характерна за християнството, питам аз. Един мюсюлманин би бил изненадан на молитва като Отче наш и въобще такова обръщение би го учудило. А, /не по Салдам рушди/ самият Мохамед в началота на "проповедите "си е мислил, че е обладан от зла сила и е мислил дори да се самоубие. Да не говоим за не особено моралния му живот. Не на последно място ислямът върна жените отново в пещерите, откъдето бяха измъкнати от християнската религия /св.ап. Павел - "Няма ни жена, ни мъж, ни елин, ни юдейн - всички сте едно в Христа"/ За повечко - вземете попрочетете
17 Октомври 2010 23:28
Сега да очакваме "отвъд океана" да сменат и фрау Меркел. ; )
17 Октомври 2010 23:31
Mars,
Отговорих ти на въпроса относно неравенството и дискриминацията на жените в Исляма в темата "Активисти гориха Корана за 11 септември в САЩ", но дълго те нямаше, та затова те питах сега.
Натиснете тук
17 Октомври 2010 23:53
потребител07,


Благодаря, сега си спомням. Мен ме "замразиха" на 20.09. заради един тукашен талибан, така че "отдихът" ми бе принудителен (като при декабристите, в Сибирь !) ...
18 Октомври 2010 00:01
Доколкото разбирам от бана ти, ти не си декабрист, а сентябриец молодой. Къде се редиш в декабристите бе, балабас (рус. бл. жарг.)?


18 Октомври 2010 00:36
Протестантите - американци през 19 век измислили фундаментализма ? Това малко множко ми дойде. За някой хора явно светът започва от Америка. Християнското Средновековие и християнската догматика от онова време пасти да ядат според авторката. Оставам с впечатлението , че въпреки заявените си квалификации, тя не прави разлика между консерватизъм, догматизъм, анти - модернизъм, фундаментализъм, фанатизъм, теологически и политически фундаментализъм. Освен това от статията става ясно, че само в БАН знаят нещата, докато другите, които се занимават с тези проблеми у нас са потънали в "джаахилия" (невежество).Пък и този "фундаментализъм" много архитектурно ми звучи.
18 Октомври 2010 00:41
Фундаменталистки фондации обучават по 40-50 родопски деца годишно в радикален ислям, съобщава в медиите лидерът на ВМРО Красимир Каракачанов на 8 октомври 2006 г. Според него през следващите години в Родопите ще има 200-300 мисионери, които ще проповядват радикален ислям.

Къде е българската държавност, питам аз??? Когато започнат да вярват силно в Корана, ще почнат да се случват странни работи. Голямо чудо ще стане накрая.
18 Октомври 2010 00:46
Идеологическата основа на ислямския фундаментализъм се оформя под силното влияние на средновековното теологическо наследство на богословите салафити (ревностни привърженици на идеята за очистване на исляма).*


интересно, феодалната бабичка (както сама се нарича авторката) смята ли Саудитска Арабия за държава на ислямския фундаментализъм (над 90% от живеещите там начело с управляващата фамилия проповядват салафия) и ако да, то какъв - радикален или умерен?
На материала липсва етноконфесионална класификация.
Тези райони на България, за които авторката се е разтревожила, бяха разпределени дълги години като вилаети на ДПС и съответстващите резултати не са нито от вчера, нито необясними. Сладко ли спаха на БАНаджийските бюрца през всички тези години научните корифеи и дали"джаахилия" има само в ДАНС ?
18 Октомври 2010 02:22

Американският "империалистически фундаментализъм" и "пазарният фундаментализъм"
слети като хибрид, раждат "ислямския фундаментализъм"!
-- Каква простотия?
18 Октомври 2010 02:43
Приемам тезите на авторката, но подробностите кой бил по-фундаментален едва ли са толкова важни. Всичките течения имат една цел - световен халифат и споделят идеята, че мюсюлманите са по-различни човеци от останалите и с по-различни права. В този смисъл ККК и даже Хитлер изглеждат доста аматьорски в областта на расизма. Ислямските теченията се различават само по методите за достичане на халифат и следователно няма как коя да е от тях да е приемлива за човечеството. Като се има предвид огромното количество поразени мозъци, мисля че е редно да се обърне повече внимание на медицинската страна на въпроса, вместо да се дискутират видовете ислям и да се прави аналогия с протестантските пастори фундаменталисти. Разликата е от земята до небето - протестантският фундамент е достатъчното условие за желаещите да се присъединят. Ислямският фундамент е необходимо условие за желаещите да съществуват и джихадът е средството.
18 Октомври 2010 02:47
Госпожата вероятно не знае, че арабистите (като филолози), се занимават с история на ислямa почти във всички университети или колежи по света, а в Русия има и военна катедра към филологиите . Странна е обидата ви, госпожо ... и статията ви не трябваше да бъде подчинена на нея ... Сигурно сте бабичка, но не сте феодална, а и статията ви е интересна. Все пак трябва да сме справедливи в оценките си ...
18 Октомври 2010 03:29
Докато в районите със смесено население продължават да се закриват училища, докато там липсва инфраструктура, докато се закриват предприятия и младите стоят без работа по кафенетата, докато токът и водата там се спират по партийни поръчения, докато един свещеник обслужва по 5-10 села наведнъж, докато умират българи, които няма кой да погребе, докато не се инвестира в образование и подготовка на преподаватели, а се внасят преподаватели отвън, докато се трасира пътят на различни "фундаменталистки" (протестантски и ислямски) фондации за сметка на старите ходжи и имами, гаранти за религиозния мир в страната и пазители на традиционния за страната ни ислям, докато текат процеси на подмяна на културно-историческото ни наследство...
Докато, докато..., ама срамежливо е пропуснато най-важното - докато държавата не пресече разпространението на радикалния ислям, докато носителите му не бъдат изолирани от обществото или изгонени от страната ни, докато не стане страшно за всеки, обърнал се към радикалния ислям.
18 Октомври 2010 04:17
Цялата работа е докато светът не се освободи от нуждата от нефт. Има думата науката. Както за много други неща, защото малоумниците нямат свършване.
18 Октомври 2010 04:25
Ей за туй последното си абцолютно прав.
Всеки път като чета форума се убеждавам в това.
18 Октомври 2010 05:33
Уахабитите отхвърлят култа към пророците, светците, поклонението в светите места, отричат суеверията. В обществено-политическата сфера проповядват хармония, братство на всички мюсюлмани, строго съблюдаване на морално-етичните принципи на исляма, осъждайки разточителството и разкоша.

Тук става въпрос за изчистен културно политически модел, характерен, както за ранното християнство (преди компромисите му с гръко-римският свят), така и за последващи чисто "научни" доктрини, като марксизма.
-
В статията няколко пъти е загатнато, че това е ответна защитна културно-геополитическа реакция, на локални срещу глобални сили проникващи на тяхна територия. Точно конкретната локалност поставя върху тези иначе универсални идеи етикета на ислям.
-
Значи, излизайки извън пиар обслужването на американската геополитика в петролните полета, основното е да изясним срещу какво ще се борим, ако ще се борим в България - срещу отричането на суеверията и поклонничеството, срещу проповядването на братството, умереността и морала или срещу това тези неща да влизат под етикета "ислям".
-
Май смислено е само последното, етикета, но за целта, тези ценности не само трябва да ги поднесем опаковани в хуманизъм и универсалност, но и съдържанието да е налично в опаковката. С дефицит на човечност в модела на обществото никакви силови акции няма да помогнат. Точно обратното - само ще засилват влиянието на ислямистите.
18 Октомври 2010 08:24
Жалеенето за това как един православен свещеник бил принуден да обслужва 5-10 села, ме навежда на мисълта, че действително авторката е феодална бабичка (независимо от формалната й възраст) - понеже си имаме един изключително ужасно страшно много православен Водач на нацията, народа и отечеството - и всякакви проблеми, свързани с религиите у нас трябва да се решават от позициите на Единствено Вярното и Най-патриотично от всички патриотични вероизповедания - източноправославното.
За българското общество днес много по-опасен е православният фундаментализъм (заради наглите му политически амбиции и защото той директно ни бърка в джоба - чрез държавните субсидии и освобождаването му от всякакви данъци, такси и мита) - а в статията няма нито дума за него.
18 Октомври 2010 08:43
Абе, то и богомилите са се борели срещу православния фундаментализъм, пък като дошли турците - първи приели мюсюлманството.
-------------------------------------
Блогът на Генек

18 Октомври 2010 08:55
Така например американският "империалистически фундаментализъм" и "пазарният фундаментализъм" слети като хибрид, раждат "ислямския фундаментализъм", чиято идеология кара мюсюлманите да се борят за свободата си, освобождавайки се от примката на Запада, в която са хванати.


Ислямският фундаментализъм замени комунизма. Тъй като пазарният фундаментализъм пораджда социално неравенство и поставя в обезправено положение по-голямата част от обществото, той трябва да има своят контрапункт. Преди това такъв беше комунизмът, но след неговият крах той беше заменен от ислямският фундаментализъм, който проповядва социално равенство и взаимопомощ. Разбира се, ислямският фундаментализъм е много архаичен и затов е необходимо да се намери някаква съвременна идеология, която да противости на пазарният фундаментализъм. Мисля че такава идеология може да бъде създаването на общество на знанието, която ще цели превръщането на интелигенцията в господстваща класа с всички последващи политически и икономически промени (Даниел Бел).
18 Октомври 2010 09:22
Най-краткия възможен за мен коментар за статията е :
Полезна статия, и правдива.
Имаме нужда от подобни статии, най малкото по две причини :
1. Защото мнозина от нас сме възпитавани по време, когато атеизма, беше норма за поведение и за това, почти ищо не знаем за религиите изобщо. И като така не сме възпитавали поколението си, ако не друго поне да се запознава с религиите.
2. Антиислямската пропаганда днес е толкова силна и ни вменява най малкото да бъдем антиислямисти защото "така трябвало" без да ни казва защо.
В коментарите, тук, си личи , че много млко знаем за религиите и още по малко за исляма. Пимери много :
Фрида примерно си мислила, че шиитите били по лошите ислямисти-фундаменталисти, пък авторката казала "не - сунититите" и я объркала.
Пък borhes , като се надява на нашата "неграмотност" ни прави една подборка цитати от Корана, която би ни накарала, едва ли не да грабнем пушките и да почнем да избиваме турците, защото ако ли не те ще ни избият. На него ще му припомня една древноримска максима в превод на български "Преводач мой- враг мой" и Корана и Библията са "изопачени" - умишлено от преводачите.
18 Октомври 2010 09:27
Тия дни повтаряха една серия "Рамбо" - в Афганистан. Още докато руснаците бяха там. И о-п-п-а-а : кои мислите бяха добрите местни ятаци - муджахидините! Ето от къде дойде "тласъка" към въоръжаване на мюсюлманите - първо руснаците, после американците.
А у нас? Ако държавата не бе абдикирала от религиозната си политика, ако недалновидните православни свещенници не бяха фокусирали вниманието върху вътрешните си раздори....
Можело е да се подкрепят, дори финансово, местните умерени мюсюлмански традиции, вместо да ги оставим на "вълците". А православните можеше да се опитат да върнат към православието част от българите-мюсюлмани и то предимно младите, които не са обременени с миналото.
Да не говорим за разни християнски евангелизатори, които си живуркат в големите и християнизирани градове, вместо да евангелизират малките и смесени с мюсюлмани градчета и селца... Ама то трябва д.пе за тая работа.
18 Октомври 2010 09:34
Статията е прекалено академична и терминологично обременена . Става за умуване сред дълбокомъдри учЕни и академици, но на фона на кървавите прояви на ислямския фудаментализъм звучи като схоластично пустословие. Липсват ѝ факти, точни и кратки послания, ефективен, прагматичен анализ, тенденциите и най-важното- КАКВО ДА СЕ ПРАВИ.

ПП Препоърчвам на редакцията по тези въпроси да публикува мнението на Владимир Чуков.

Редактирано от - Benedicta на 18/10/2010 г/ 09:43:01

18 Октомври 2010 09:41
И като научиш за религиите, вече няма да си атеист ли бе "човече"...Не усещате ли, че всички тия "фундаментализми" целят едно: да ни разделят, да ни смразяват, да ни отчуждават, да се затворим в себе си и да мразим другия различномислещия...да не си помислим за причините за бедността и за появата на фундаментализма, като че ли не го е имало и е сегашен някъв феномен... Саркози не е ли протестански фундаменталист щом изгони наши цигани от Франция, оная ден Ангела Меркел се "изненадва", че навремето пуснали имигранти временно, като мислели, че те щели да се върнат по местоживеенето си, ама не станало и сега били голям проблем за германското общество..., 15 милиона чужденци, вече уседнали гастарбайтери, почти две, че и три поколения от които 3 милиона турци, които не искат да се приобщават и к, во ще правят сега...кристални нощи що ли...?! Като не могат да обвиняват вече за икономическите си проблеми евреите, щото е подсъдно, сега си намериха нови народности турци, пакистанци, иранци, иракчани, мароканци, латиноси и прочие...Нищо старо не са забравили и нищо ново не са научили господа еснафите-бюргери от мюнхенските бирарии и берлинските кабарета...от старото "Дойчлан юбер аллес"...Нейсе.
18 Октомври 2010 09:57
Всъщност, стара истина е, че атеистите са много по-компетентни по религиозните въпроси от вярващите; действително - няма как психически нормален човек да прочете Библията (респ. - Корана) и да остане християнин (респ. мюсюлманин).
18 Октомври 2010 09:59
И какво по-точно очакваш да ти каже Владимир Чуков бе, Бени? Същото, само че предадено с думи чукови....
А иначе съм напълно съгласен с авторката, аз лично откога пиша за връзката между радикалния ислямски фундаментализъм=уахабизъм, който е официална доктрина на кралство Саудитска Арабия. Апропо, основният донор на радикалните мюсюлмански фондации не само в Европа, но и по целия свят. Но понеже гореспоменатото кралство е съюзник на Пиндостан то за тази му роля много малко се знае, защото журналистите не разследват сериозно тази тема. Поне засега... Очаквам от "феодалната бабичка" след като е написала А да стигне до Я по темата.
Фри(ги)да, ти направо ме разтърси от смях с по детски наивното си невежество.
18 Октомври 2010 10:22
Вярно е, че е по- лесно да си глупав...Както е вярно и това, че глупакът е много по-умен от умният...А още по- вярно е, че ако си глупак - това е за винаги...
P.S. Това беше за някои "коментари" "...А госпожата е омесила малко истина, повечко неистина и щипка страх наужким, за да ви доведе до своят извор...Кой се e хванал- хванал

***
Лъжата, която прилича на истина, не е по- добра от истината, която прилича на лъжа - <Кабус Наме>
18 Октомври 2010 10:30
иначе съм напълно съгласен с авторката

аз пък не съм съвсем съгласна с авторката, защото между първата част на материала и втората част, касаеща България, е прокарана доста манипулативна връзка.
Всички агресивни секти (и христиански, и мюсюлмански) пробиват на територии, които имат проблеми с бедността.
В югоизточните региони на България почти десетилетие цареше монопол на една партия и нейните обръчи при пълна абдикация от живота на обикновените хора на централната власт, на научната общност (чиято представителка ни пише толкова академично), на съдебната система, на Православната църква и всякакви други институции.
в БАН са им поодрязали парите за "конференции" и "научните корифеи" са се попробудили да изпискат, за да напомнят за себе си. За собственото си съществуване, не за ангажираността си с проблемите на българската провинция.
иначе тази статия е трябвало да излезе преди поне пет години.
18 Октомври 2010 10:34
Толкова думи посветени на проблем, който се решава с инженерни методи.
18 Октомври 2010 11:35
И като научиш за религиите, вече няма да си атеист ли бе "човече"...
Милчо, ако имащ пред вид мене - не, ще си остана атеист. На ползата е в това, че ще разбереш, че религиите (неизопачени) не проповядват противостояние на хората, както ни агитират. Даже в Конституцията на най "демоничния" Иран официално се признават религиите юдаизъм, християнство, ислям и тяхната "персийска" традиционна религия, коята не е монотеистична. Дори там в Конституцията са наредени по този ред, по време на възникването им за първите три, а последната, просто, защото още се среща и е в националната традиция.
А що се отнася до другото което си написъл, също. Че ни плашат, че ни настройват един срещу друг, че няка и има такива интереси ...
18 Октомври 2010 11:50
товарищМаузер,
Надявам се това за"инженерните методи" , само израз на чувснвото тица хумор.
Защото, ако не е, мога да ти предложа за избор много "итженерни методи", започвайки от класическата "гилотина" , през душегубките и камерите на Освиенцим, та до американските "умни ракети". Срещу кого и кога ще ги използваш си е твой проблем, но прди да почнеш направи нещо да не ги използа друг по "православна" България.

18 Октомври 2010 12:30
"Феодална бабичка"
ми се види малко непълно.
При това отношение към Християнството е добре да се допълни:
"феодална червена бабичка".
По-ясно става някакси, нали.
След куманизите най-мразят Христос алкайдистите.
18 Октомври 2010 12:46
една древноримска максима в превод на български "Преводач мой- враг мой" и Корана и Библията са "изопачени" - умишлено от преводачите.

Писах по другата тема, но и тук да обясня. Верно е, че има разлики в превода на Коран от арабски на английски, турски и др езици. Коранът никога не е превеждан коректно. Преводите на Корана са със "захарно покритие" и по-меки в сравнение с арабския оригинал. Все пак не бива да забравяме, че всеки един преводач много добре знае за какво става въпрос, а именно, че преведеният Коран ще се чете и от европейци и от немюсюлмани.
По-долу цитирам мнението на Wafa Sultan. Тя е родена в семейство на мюсюлмани в Сирия. Практикувала е Ислям 30 години. Лекар, владее арабски, английски..
Wafa Sultan: "The Qur'an has never been translated in a good and fair manner. The translations are often somewhat softer — this she calls "sugar coated" than the Arabic original."
Това са видеозаписи с английски и френски превод от това свидетелство относно религията Ислям в процеса срещу Wilders:
Натиснете тук
18 Октомври 2010 12:49
Радикалният ислям в България - много спекулации и невежество


Радикалният ислям и в България - много спекулации и невежество
18 Октомври 2010 13:07
Като оставим настрана теорията, основният въпрос от статията е, че за да се потвърди историята от последната акция на ДАНС, трябва да се докаже, че иззетата литература е фундаменталистка. И как ще стане това - с четене на Гугъл ли? Ами като всички имаме гугъл, защото държавата харчи пари да снима с хеликоптер имотите, казва Кулезич.
18 Октомври 2010 13:19
Надявам се това за"инженерните методи" , само израз на чувснвото тица хумор.

Абе, че ми е малко особено чувството за хумор - така е, но в случая под "инженерни методи" следва да се разбират контрол върху популацията на ходжите, имамите, улемите, шейховете, мурзите, моллите, мюфтиите и прочие служители на култа. След като е неполиткоректно да се избуши кочината на развъдника на радикален сунитски ислям - Саудитска Арабия, а избушването на кочината на радикалният шиитски ислям (Иран) е засега технически неосъществимо, единственото което остава е да се контролира популацията на гореспоменатите представители на клерикалната фауна. Да се стреля по мъчениците е толкова безперспективно колкото и да се стреля по куршуми - къде по-лесно е да се гръмне този който ги изстрелва.И ако това е най-добре да става с безпилотни самолети и управляеми муниции - може. А за "православната България - жертва на ракетите" нещо не разбрах? Не съм чувал митрополит Николай да призовава миряните да се взривяват с граната в гъза в американска база...
18 Октомври 2010 13:40
Проблемът с религиозния радикализъм преди всичко правен проблем.
Ако някой проповядва промяна на законно установения конституционен ред по противоречащ на закона и конституцията начин, държавните институции просто трябва да си свършат работата за която са създадени и си получават заплатите.
18 Октомври 2010 13:41
Докога ще има рискове за България?

Докато държавата продължава да абдикира от социалните си функции, .....а се внасят преподаватели отвън, докато се трасира пътят на различни "фундаменталистки" (протестантски и ислямски) фондации за сметка на старите ходжи и имами, гаранти за религиозния мир в страната и пазители на традиционния за страната ни ислям, докато текат процеси на подмяна на културно-историческото ни наследство...


В борбата за надмощие между традиционния ислям в страната ни и външния радикален ислям е логично да подкрепим традиционния местен ислям.
18 Октомври 2010 13:55
Не съм чувал митрополит Николай да призовава миряните да се взривяват с граната в гъза в американска база...
Не бъди толкова сигурен!
Митрополит Николай е восспитанник на Московская Православная Дважды Краснознаменная Ордена Ленина имени Ф.Е.Дзержинского Духовная Акаддеммия КГБ!
Сигурно вече е минал Макс Ото фон Щирлиц по секретни ордени и медали...

Редактирано от - StrikeEagle на 18/10/2010 г/ 13:58:24

... Има непоказани мнения ...
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД