:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,949,227
Активни 206
Страници 8,070
За един ден 1,302,066
ИНТЕРВЮ

Музеят на социзкуството е опасен

Време е да превърнем Министерството на културата в министерство на чалгата, хазарта и шосейната проституция, иронизира скулпторът проф. Велислав Минеков
снимка: БОРИСЛАВ НИКОЛОВ
Велислав Минеков
Проф. Велислав Минеков е роден 1959 г. в София. Завършил е Националната художествена академия, където днес е преподавател, и металодизайн в Хамбург. Председател е на контролната комисия на Съюза на българските художници. Автор е на множество самостоятелни изложби у нас и в чужбина. Негови пластики и монументални творби участват в престижни международни форуми. Едно от най-известните му произведения е "Слънцето на Дубай", което краси пространството около най-високата сграда в света.

----------

- Проф. Минеков, защо сте против Музея на социалистическото изкуство, който се открива в понеделник?

- Защото е едно безобразие, с грубо нарушени авторски права. Но да започнем от самото начало. Цялата работа тръгна от идеята, че само ние от цяла Източна Европа нямаме музей на "тоталитарното изкуство". Както всъщност е и официалната концепция на министерството, променена своеволно на "социалистическото" само преди месец. Това е откровена лъжа. Никъде няма музей на тоталитарното или на социалистическото изкуство. Има музеи, посветени на този период от историята на дадена страна. Навремето създадохме гражданско сдружение за реализация на Музей на комунизма - с цялата трагедия на това време, артефакти, предмети от бита. Да бъде показан действителният живот на закрепостения индивид, как се чака 15 години за кола от картон, безсмислената индустрия, строителство и битов дизайн, ако щете пликчетата за мляко и сапунът "Петел". Нашият вариант няма нищо общо с тази напълно безсмислена сбирка. Този днешен ерзац няма нищо сходно с Къщата на терора в Будапеща, откъдето излизаш с настръхнала коса. Няма нищо общо и с музея в Литва, наречен Музей на окупацията или музея в Берлин, който показва ежедневието в тоталитарната държава. Създаденият сега музей е и опасен. Една от подмолните му цели е в сбирката му да попаднат определени автори, за да може имената им изобщо да бъдат изметени, работите им да бъдат затворени там и забравени завинаги. За да се отърват по този начин някои "гении" от имена, които винаги са ги смущавали със своите възможности и своята почтеност.

- Имате възражения срещу самата колекция ли?

- Разбира се. Това е повече музей на отмъщението, отколкото музей на артефакта. Самата колекция вътре е безобразен карашък. Има автори, покойници, които ако можеха да разберат къде са попаднали произведенията им, ще се обърнат в гроба. Никой от живите художници или от наследниците на починалите не е потърсен за разрешение творбата да бъде представена по този начин. Цялата инициатива е на ръба на престъплението. Погледнете закона. Вижте какво е написано за неимуществените, т.е. моралните права на авторите: "Авторът има право да реши дали създаденото произведение може да бъде разгласено и да определи времето, мястото и начина, по който да стане това". Или друго: "Авторът има право да се противопоставя на всяко действие, което би могло да наруши законните му интереси и личното му достойнство". Ако този автор реши, че личното му достойнство е нарушено, представяйки го в този тоталитарно-социалистически музей, то значи законът е прескочен. Давността за правата върху творбите на починалите автори е 70 години. Няма да ни стигне времето да изброявам алинеи, затова да спрем дотук. Всъщност цитирам само една десета част от нарушенията на закона. Тази нещастна колекция е примъкната от фонда на Националната художествена галерия и е някакъв вид склад и унизителен затвор за нещата, които ще попаднат вътре. Има няколко маргинални пластики и картини, които са в духа на обявените между 45-а и 56-а години норми на социалистическия реализъм, но има и работи, преследвани в миналото за формализъм и западно влияние, явно нарочно набутани в колекцията, за да не се препъват някои случайни некадърници в имената им. Всъщност подобно унищожение на биографии не се е случвало и във времената на най-мрачен комунизъм. А пък чуждите туристи щели да се изпотрепят от посещения. Възможно е само ако са махмурлии. Единствената разпознаваема физиономия там е на Ленин. Но и другите строителни чудеса на Вежди и компания са все същото недомислие. Бързо харчене на огромни пари без предварително обществено обсъждане, без мнението на Академията или поне на СБХ. Иначе помагачи с мечти за служба имаше достатъчно в създаването на този гювеч.

- Имате предвид Музея за съвременно изкуство?

- Музей? Последния път там бях сам - нулев интерес. Това е една добре ремонтирана плевня. Дотук са дадени само 1 200 000 евро за половината ремонт, очаква се да се дадат поне още толкова - вероятно от нашите данъци. Сграда с площта на гарсониера. Тя е подходяща за скромна галерия от провинциален тип, но в никакъв случай за музей с постоянна експозиция. Ако изобщо се събере колекция (за последния четвърт век няма нищо купено от държавата), тя ще омръзне на всички на третия ден, защото ще се състои от няколко автори с по четири-пет творби. За повече няма място. Интересно е, че на Художествената академия беше отнет една четвърт от бюджета поради криза, а иначе ще градим музей на съвременните изкуства. Нашите студенти са като сираците, напускащи поради възраст Майчин дом; държавата им предлага да дишат лепило до по-хубави дни. Другото недоразумение, наречено български Лувър, има сходен проблем. Беше много странно около конкурса, тъй като на архитектите се даде абсурдно кратък срок за изготвяне на проекти - един месец. И най-накрая тържествено спечели един младеж, чийто най-забележителен факт в биографията беше, че е работил в САЩ. Той предложи един елегантно направен макет на досега съществуващата сграда. Само че тази сграда е учебна, това е ВМИ "Ленин", с класни стаи, с ниски тавани, с малък двор. Изглежда тук ще бъдат показани подбрани комунистически величия, представени като преследвани дисиденти заедно с вечно съпътстващия ги слугинаж и хрантутници. Подреждането на имената в нашите галерии винаги е било страстно занимание за псевдогении с наполеонови комплекси. Фанфаронщината, претенциите за величие без покритие често са създавали "отхвърлено изкуство" - това не е патент само на националсоциалистите. В българската култура отдавна отсъства детето, показващо царската голота, а и такива деца никой не обича, дори добрата фея.

Всъщност държавата трябваше някак да събере пари, да вземе заем, ако трябва, и да направи един-единствен музеен център. Там да бъдат националните музейни колекции - Историческият музей, Етнографският музей, Националната художествена галерия, Музеят на София и т.н.

- Ако трябва да подредите по важност приоритетите по отношение на изобразителните изкуства, с кое ще започнете?

- Ще оставя музеите на заден план и ще започна със закон за подкрепа на пластичните и визуални изкуства. Той съществува в Европа, не става дума за моя хрумка. Основната концепция в него е подкрепа на авторите, особено младите, чрез стипендии, ателиета, изложби, пътувания, симпозиуми, въобще - реализация. Така е във Франция, в Австрия, в Германия, да не говорим за Холандия. Там освен държавни стипендии, има и стипендии на кралицата, която за разлика от нашия съмнителен цар си бърка в джоба и раздава субсидии на близо 3000 души. Т.е. държавите, вместо бившите фараони и феодали, са се превърнали в онези, които подкрепят изкуствата. В нашето културно ведомство няма с кого да говориш на смислено ниво. Пълно е с реликти от времето на Людмила. Трябва да се закрие изобщо. То е абсолютно ненужно и като функция. Куче-касичка, малко спукана. Гара разпределителна за пари, които идват от финансовото министерство. Гаранция за вечна агония и обидна мизерия. Време е да превърнем министерството на културата в министерство на чалгата, хазарта и шосейната проституция. И естествено за началник да има мутра, разясняваща ползите от печелившия бизнес. Не се усмихвайте, това е сериозно...
107
7898
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
107
 Видими 
16 Септември 2011 20:36
Музей? И опасен?
За кого е опасен този музей? За тези, които са попаднали вътре, защото някога куманезите са им откупили картинките, или за онези, които не присъстван в експозицията?

А може би на г-н професора не му допада тематиката, че не е издържана в хорор стил? Ако толкова се е затъжил за такъв тип изкуство, да се поразходи до Търново, да посети "Затвора"
Натиснете тук
И ще придобие достатъчно впечатления. Ако не са променилии цените, 4 лв е билетчето, а в четвъртък - безплатно
16 Септември 2011 20:43

Поредния проф. седераст.




СОЦМУЗ – ВИЗУАЛЕН МУЗЕЙ НА СОЦИАЛИЗМА
Натиснете тук
СОЦМУЗ е виртуален музей, който представя различни области на българския графичен дизайн от времето на социализма. Проектът е фокусиран изцяло върху художествената стойност на творбите, а не върху историческия, или политическия им контекст.
Колекцията на СОЦМУЗ се обновявана периодично, а блогът на музея
представя значими автори, творили в периода 1944-1989 г., както и други
тематично свързани проекти.

Галерии
[list=]Театрален плакат
Филмов плакат
Запазен знак
Пощенски марки
Първодневни печати
Първодневни пликове
Грамофонни плочи
Детски книги
Реклама[/list]



Табелите от Социализма
Натиснете тук


16 Септември 2011 20:45
Езерски, успокой се, почти същото съм слушал от един мой много буржоазен, много антиболшевишки даскал. Даваше пример с конструктивизма на Маяковски и Родченко. Последният - бащата на съвременната телевизионна реклама.
Нема соц/кап/феодал изкуство - едно е.
16 Септември 2011 20:52
Всъщност държавата трябваше някак да събере пари, да вземе заем, ако трябва, и да направи един-единствен музеен център. Там да бъдат националните музейни колекции - Историческият музей, Етнографският музей, Националната художествена галерия, Музеят на София и т.н.

Точно това не бива да се случва. Дайте да съсипем и малкото останали що-годе живи провинциални музеи, че да натъпчем всичко в София. Да, сега ще започнем само с вече съществуващите "национални колекции" (бездруго съставени за сметка на хиляди инвентарни единици на провинциалните музеи), и после ще допримъкнем и останалото. Дори мамут се яде хапка по хапка, нали?
16 Септември 2011 21:00
Тука ше е кютекът!
16 Септември 2011 21:15
как се чака 15 години за кола от картон, безсмислената индустрия, строителство и битов дизайн, ако щете пликчетата за мляко и сапунът "Петел".


Интеллигенция говно нации!
"Интеллектуальные силы" народа смешивать с "силами" буржуазных интеллигентов неправильно. За образец их возьму Короленко: я недавно прочел его, писанную в августе 1917 года, брошюру "Война, отечество и человечество". Короленко ведь лучший из "околокадетских", почти меньшевик. А какая гнусная, подлая, мерзкая защита империалистической войны, прикрытая слащавыми фразами! Жалкий мещанин, плененный буржуазными предрассудками! Для таких господ 10 000 000 убитых на империалистической войне - дело, заслуживающие поддержки (делами, при слащавых фразах "против" войны), а гибель сотен тысяч в справедливой гражданской войне против помещиков и капиталистов вызывает ахи, охи, вздохи, истерики. Интеллектуальные силы рабочих и крестьян растут и крепнут в борьбе за свержение буржуазии и ее пособников, интеллигентиков, лакеев капитала, мнящих себя мозгом нации. На деле это не мозг, а говно."

(В.И. Ленин, Из письма А.М. Горькому от 15 сентября 1919 года, Полное собрание сочинений, издание пятое Изд-во политической литературы, 1978 г. т. 51, стр. 48-49)

(снимка: натиснете тук)

Редактирано от - rokosovski на 16/9/2011 г/ 21:35:21

16 Септември 2011 21:39
... Велиславе, това трябваше да се каже ... ама дупе да ти е яко - ей сега ще изпълзят змиите, от времето на Гергов още ...
16 Септември 2011 22:00
Основната концепция в него е подкрепа на авторите, особено младите, чрез стипендии, ателиета, изложби, пътувания, симпозиуми, въобще - реализация
Това как да се разбира? Държавата става собственик на произведенията на подкрепените автори ... като едно време при Тато? Или е само болка по спомена как един петстаен апартамент става "ателие" за безвъзмездно ползване?
Време е да превърнем министерството на културата в министерство на чалгата, хазарта и шосейната проституция
То като се освободи културата от тоталитаризма се превърна в чалга. Сега превръщателите да не превърнат чалгата в снобизъм? Някои превръщатели вече продават официален анцуг за сватба и друг официален за погребение. А виждам, че не липсват и други кандидати.
16 Септември 2011 22:05
***

Редактирано от - sybil на 16/9/2011 г/ 23:02:26

16 Септември 2011 22:57
...безсмислената индустрия, строителство...

Ка' ще е безсмислена ? Цели 22 години все я грабят и разграбват и все още има ...
16 Септември 2011 23:12
Няма изкуство, което да не се плаща от държавата. Такова/за такова, лично аз, не съм видял/прочел. От Есхил, през Гоя, до ден днешен. За изключения не знам. Дори и за големите френски художници с акварелни бои.
Нема.
Някой да каже обратното?
16 Септември 2011 23:22
Що бе, ще изложат примерно червената пионерска връзка на бабуина, с която БКП е съсипала детството му в продължение на репресиите, започнали с ликвидиране на дядо Му.

Е, по обясними причини, в музея няма да намерят място нито партийният Му билет от същата тази партия, нито декларацията, с която отказва да се деполитизира, нито пък истината за дядото, пребит от съселяни, задето онаождал булките им, докато мъжете били на фронта.
16 Септември 2011 23:34







Чел съм някъде, че на времето когато умря Сартър , в."Фигаро" излязъл със заглавие:"Умря последния интелектуалец".Дали е вярно?
16 Септември 2011 23:41
А Вежди къде е работил по времето на социалистическото изкуство, на Луната ли?
16 Септември 2011 23:45





Тоз къде беше като разграбваха страната, че сега рИве за стипендии?Стипендиите байно са в ЧЕЗ, ЕОН, ЛУКОЙЛ, АЕЦ и пр. и пр.Там ги търси а не да се тръшкаш на чужд гроб!
17 Септември 2011 00:03
Мето, не знам дали помниш, когато Джеси Хелмс беше повел кръстоносен поход срещу National Endowment for the Arts по повод там на Серано с кръста в урината, Мейпълторп с хомоеротичните фотографии и онази дето се мажеше по сцената със шоколад. Данъкоплатците не можело да плащат за такива перверзии, минаващи за изкуство и ако са толкова голема работа, да си намерели частни спонсори. Нямало какво държавата да им плаща за глупостите. Бях в Бостън по онова време и ги гледах как се трепат привърженците и противниците пред изложбената зала току зад Бъркли колидж ъв мюзик. Почти го бяха закрили това NEA, т.е. държавната подкрепа за изкуството. След това малко се поокопитиха, но, гледам, републиканците си постигнаха целта -- сумите, които сега раздава NEA годишно като грантове са някакви маргинални стотина, сто и пеесе милиона, което си е мижава работа за щатите, макар за България да изглежда кой знае кво. За сравнение NSF (държавното подпомагане на науката) раздава милиарди годишно, а NIH (държавното подпомагане на медицината) десет пъти повече от NSF. Виж, ако имаш точни данни, сравни ги, че аз само по памет карам тук.
17 Септември 2011 00:05
Аз като ви разправям, че спешно трябва да се закрият НАТФИЗ, НХА, НСА... и други подобни...
17 Септември 2011 03:46
Дянков сигурно от Америка е научил номера с тоталното омазване. Много е реалистичен. Натиснете тук
17 Септември 2011 06:41
Мето, прав си. От Есхил, Софокъл, Фидий, през Леонардо, Микеланджело до българските писатели от преди 1944-та им е плащано под различни форми и начини - от атинския полис (атиняни безплатно са ходели на театър!), Флоренция (Медичи), Милано (Сфорца), Ватиканът (папата), буржоазна България (стипендии, командировки в чужбина, награди, намирали са им синекурни длъжности, за да могат да пишат и пр.). "Черпаклии" по манриковските представи, хрантутници по изконно българските, демек. Но вероятно има и такива, дето смятат, че Микеланджело, докато е рисувал Сикстинската капела, през свободното си време е пренасял камъни, за да се издържа

Редактирано от - SvSophia на 17/9/2011 г/ 06:52:12

17 Септември 2011 07:01
Добре, де, ама Микеланджело не е имал наглостта да пита, защо Чезаре Борджия троши пари за заплати на войници, като той има още толкова други идеи, които чакат финансиране. Просякът трябва да си знае мястото и да си стои там или пък да иде на друго място, а не да си губи времето да кълне тия, дето нещо не му дават.
17 Септември 2011 07:14
Хиксе, ти направо преобърна наопаки историята на европейското изкуство. Само в нечия българска глава очевидно може определението "просяк" да се прикачи към изброените по-горе от мен и колегите им. За споменатия и от теб пък, да не говорим
17 Септември 2011 07:19
П.П. Г-да пазарници, заплатеното на Микеланджело някога от Ватикана, днес се връща хилядократно, ако сте забелязали и носи огромни приходи. А понеже българските "богаташи" са цинцари и невежи по душа и манталитет - техните яхти, самолети, джипчета, басейнчета, замъчета и кулички в перспектива нито на държавата, нито на собствените им наследници няма да донесат подобни приходи никога. Освен ако на някого след време не му хрумне да прави музей на постоталитарния кич и парвенющина, де
17 Септември 2011 07:37
П.П.П. А най-съвременната българска държава ще остави на поколенията най-много гребни канали, самоформирали се на мястото на т.нар. магистрали. А, да, и огромна колекция от лентички за споменатия от мен по-горе евентуален музей (вероятно са от изкуствена материя, та няма да ги изядат молците и ще траят за бъдещото бодро поколение).
17 Септември 2011 07:43
Честит Имен Ден !
17 Септември 2011 08:26
Благодаря, дуде! Мъдростта, вярата, надеждата и любовта да бъдат с тебе! И с всички нас!
17 Септември 2011 08:45
Леле-е-е-е, колко омраза и разрушителна страст има в думите на този, вероятно наричащ себе си ТВОРЕЦ!
17 Септември 2011 10:49
Не съм много съгласен. Я да видим какво казва тук:
Това е повече музей на отмъщението, отколкото музей на артефакта. Самата колекция вътре е безобразен карашък. Има автори, покойници, които ако можеха да разберат къде са попаднали произведенията им, ще се обърнат в гроба...

или малко по-надолу:
Погледнете закона. Вижте какво е написано за неимуществените, т.е. моралните права на авторите: "Авторът има право да реши дали създаденото произведение може да бъде разгласено и да определи времето, мястото и начина, по който да стане това".

и т.н. до края на отговора.
Нещо невярно да е казал?
17 Септември 2011 11:24
Бойко дали сади от холандското семе на картофите? Те стават доста едри.
17 Септември 2011 11:59
когато министерството на културата се превърна пак в министерство на пропагандата, няма как неговите инициативи да не са натоварени предимно с задачата да възхваляват сегашната най-справедлива власт и нейното гордо потекло

17 Септември 2011 12:02
OLDMAD,
ние не знаем какво е положението с авторските права. Може да са уредени (чрез съответните договори и плащания), може да не са. Подозирам, че и проф. Минеков не знае. Вероятно и Веждито, и ръководството на музея не знаят.
Който има претенции - да ги предяви, има съд, макар и калпав.
Може би на професора не му е приятно, че там е изложена скулптурата на Людмила Живкова от Величко Минеков - може би друго.
И това не знаем, да беше говорил конкретно, аман от намеци в това наше псевдообщество...

Професорът е свестен и несъмнено интелигентен човек, комуто принципно симпатизирам много (не че би го интересувало), но точно днес нещо не е успял да формулира убедително вижданията си, извън това, което е очевидно - че музеят не го кефи.
Много патос, много метафори...
17 Септември 2011 12:05
OLDMAD, кьотек на кОлтурна тема? забрави.

17 Септември 2011 12:09
ОК!
Вече забравих.
17 Септември 2011 13:00
Добре е и да се види как изглежда - http://vimeo.com/28695463
17 Септември 2011 13:19
По радиота казаха, че Елена Розберг ще е директорка на музея. Натиснете тук
17 Септември 2011 13:36
Професорът е прав, защото въпросът за социалистическото изкуство е различен от въпроса за личната оценка на Рашидов за социалистическото изкуство. Така "планираният" музей е чисто и просто една стигматизация. Рашидов прави музей на социалистическото изкуство по социалистически.
17 Септември 2011 13:37
Темите, които са свързани с Рашидов, не са културни.
17 Септември 2011 14:58
Елена Розберг
... и Рабиновичи всякие...
17 Септември 2011 15:09
...22 года как жизни нет.
17 Септември 2011 15:16
Рабиновичи всякие...

вокруг одни жиды...
17 Септември 2011 15:18
Hauptmann
17 Септември 2011 15:51
Рабби узнал о том, что его любимый сын крестился. Он посыпал голову пеплом, порвал одежду, снял обувь и сел на пол, как принято, когда у евреев умирает близкий человек. Раввин страстно молился и вопрошал небеса:


- Готеню, Господь мой. Разве я не учил усердно Тору и не учил ее другим? Разве я не соблюдал усердно Закон Твой? Разве я не делал добрые дела, как заповедано в «Поучениях Отцов»? Так почему же такое горе. Почему же мой сын, мой любимый сын перешел в христианство.

- Разве только твой сын? - ответил ему Голос по еврейскому обычаю вопросом на вопрос.


17 Септември 2011 16:01
... дами и господа, още ли не разбирате за какво говори Славето? ... а "кабинетчето" му е наистина разхвърляно - там има и струг, и наковалня, и малка вагрянка, и много пластики, и всякакви железарии .. и куче има, ама то е друга тема ...
17 Септември 2011 16:12
Музей на фашизма е опасен, каза Хитлер и се засмя под мустак, намигвайки на Гьобелс.
17 Септември 2011 16:26
О, Старши, знаех си... че имаме общи познати... Със Славето сме далечна рода, през 5-6 сватовства.
17 Септември 2011 16:30
Толкова безнадеждно отминали са подигравките със соцсимволите, пълните битаци с офицерски фуражки, соцордени, комсомолски книжки и други атрибути. И аз съм си слагала военни фуражки по веселията на митингите, ама това кога беше.
Толкова ли не са в час тия хора?!?! Кого вълнува Идеята като такава? Всяка друга идея за подвеждане на тези произведения под някаква измъчена изкуствоведска класация си е чиста простотия от един ентусиазиран простак, който е сръчен в ръцете да вае фигури, но всичкото му друго останало е много, ама много по-високо от ботушите, няма смисъл да се напъва да се дига ....
Но пък този т.нар. Музей е толкова съзвучен с филията, намазана с мас... символ - кандидат за аналогичен музей в бъдещето, заглавието му оставям за вас.

Редактирано от - Геновева на 17/9/2011 г/ 16:33:52

17 Септември 2011 16:51
Музей на Победоносното Отечество? Като на Ким Ир Сен. Нащо Ким е - Бо Мет Бо... По корейската именна система по-правилно ще дойде Бо Бо Мет.
17 Септември 2011 16:53
Щломо, просто зная как мисли Славето .. и не само той, но в случая бих му препоръчал да си припомни своята стара колекция "ходила", да я реновира и да я посвети на патроните на "музея" ... (този път - с хватателен пръст да е!) ..
пп ... ама ще изпълзят мушмороците, ще изпълзят те ...

Редактирано от - Старшината на 17/9/2011 г/ 17:07:57

17 Септември 2011 17:34
Бе аз не го знам какво мисли, светско познанство по далекороднинска линия. Малко неща съм му виждал.


Ето едни Ходила за незапознатите:


Натиснете тук


17 Септември 2011 17:44
ааа, Старшо, жив да си. Напълни ми се душата и от изложбата "Скрап":


Натиснете тук
17 Септември 2011 20:06
Натиснете тук
... Има непоказани мнения ...
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД