:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,724,863
Активни 269
Страници 9,766
За един ден 1,302,066
ИНТЕРВЮ

Фолкът има една посока - напред!

Той може и да стигне до симфоничната музика през третото хилядолетие, твърди композиторът Стефан Драгостинов
Снимка: БОРИСЛАВ НИКОЛОВ
Стефан Драгостинов
Стефан Драгостинов е роден на 11 април 1948 г. Още 12-годишен започва да учи композиция при проф. П. Владигеров и проф. Ас. Карастоянов. Завършва Ленинградската консерватория, специализира в Кьолн. От 1974 до 1994 г. е в държавния ансамбъл за народни песни и танци "Филип Кутев" кaтo диригeнт, главен художествен ръководител и директор. През 1991 г. под негово диригентство в Япония ансамбълът записва 3 компактдиска, които са първите, правени за български изпълнители и продадени в 1 500 000 екземпляра. Професор по композиция в Нов български университет. Автор е на "Симфония за мира", създадена със съдействието на Ротари интернешънъл и прозвучала за пръв път във Венецуела през 1985 г. по повод 80-годишнината от основаването на организацията.
------

- Кои са звуковите икони на България?
- Поредицата е стара моя идея, която започнах преди повече от 20 години, още като бях директор на ансамбъл "Филип Кутев". Това са онези образци, които сме получили в наследство. Дали това са вече известните песни като "Планино, Стара планино" или "Притури се планината", или това са песни, които за първи път откривам в една ниша, в някакъв сборник на Васил Стоин или чути от някаква млада певица, която пък ги знае от баба си, сваляйки патината на времето, няма значение. В крайна сметка това е едно стародавно наследство, дошло през вековете. Общо взето, аз съм вгледан в песни, които досега не са излизали на бял свят. Този си труд сравнявам с археологията - откриване на нещо, което не е било известно на света. Вълнува ме онова, което е ново като откритие, като създаване преди 200 - 250 години, защото за по-назад не можем да говорим, а са икони, защото са носители на духовността на нашия народ от древното езичество до християнството.
-Да събирате автентични народни песни не е ли доста амбициозна задача? Докъде ще стигнете в тази откривателска дейност?
- Аз съм на 63 години. В момента завършвам 12-ия диск. Когато започнах, въобще не съм си давал сметка, че ще стигна до това число. Когато направих 10-ия, си казах : "Приятелю, направи ги 12, спри дотук и пиши симфонична музика". Сега си давам сметка, че има толкова много изворна вода и толкова много нови изпълнители, които по невероятен начин изпълняват песен, извадена от някой скрин или научена от някоя баба, че си мисля да направя още 12. А после и още толкова. Апетитът идва с яденето. Изкуството, и фолклорът в частност, трябва да носят новинката на откривателството.
- Как ще ми обясните парадоксите, че нашият фолклор до ден днешен заема челни места във всякакви западни класации, а у нас е пренебрегван и все по-рядко се появяват народни певци, които да ги знае цял народ, с едно-две изключения?
-Няма да се съглася съвсем. Безспорно фолклорната традиция, представена сценично днес и преди 30 години, отговаряща на политическите параметри на онова време, няма същите позиции. Нещата са променени - днес са свързани с други течения и тенденции, най-вече със заемането на празни пространства, като попфолка да речем. Фолклорът ни безспорно е много известен в чужбина със стария белег "Мистерии на българските гласове", който, струва ми се, в една или друга степен вече е изчерпан. Странно, но и интересно е, че ние в момента имаме десетки млади хора зад граница, включително и моята дъщеря, която е в Германия дълги години. Именно те преоткриват фолклорната традиция по необичаен начин. Те, бидейки там, чрез нея сякаш се връщат към корените си в България. Нишката не е скъсана. Интересът към фолклорната ни традиция не е намалял, той в известна степен се е обогатил чрез различни течения и посоки.
-Навремето имаше два големи ансамбъла - "Филип Кутев" и "Пирин", които пълнеха зали и стадиони не само у нас, но и по света. Мина ли им времето?
-И да, и не. Напуснах прекрасния мастодонт "Филип Кутев" през 1994 г. и създадох "Драгостин фолк" по простата причина, че този вид изкуство, поднесен по този начин, е извън пазарната сергия на света, ако мога така да се изразя. Тази помпозност в една или друга степен вече е поизчерпана. Търговската марка на стоте човека зад граница трудно се защитава от чисто икономически принцип и трудно се консумира. Светът в глобален мащаб стана по-мобилен, трудно е продаваема една такава програма, а и художествените стойности са се поизчерпали. Ами "Лорд ъв дъ денс" са 20 човека на сцената и правят чудеса. Може би само руснаците все още успяват да изнасят такива големи състави - поради факта, че имат огромна емиграция - само в един Париж живеят над 100 000 техни сънародници.
-Има ли място за автентичен фолклор днес?
-Разбира се. Някога Филип Кутев казваше, че народната песен е живият вестник на народа. Днес вестници бол, но една дори съвременна фолклорна мелодия, попадайки в пръстите на един прекрасен гъдулар или кавалджия, се видоизменя и се получава нова творческа позиция. Една певица харесва мелодия, слага нов текст и песента се запява. Това е авторско начало и става авторска песен, но ако групата от Добринище или Банско да речем изрови някакви "жълтици", нещо много ценно, и добави към него, това вече е нов фолклор. Винаги ще го има. Вицовете, които се раждат постоянно - нима не са фолклор? В днешното русло все повече се налага някакъв авторски и професионален почерк, но това не пречи на автентичността - те си вървят паралелно.
-Да, но остава чувството, че позициите на фолклора се стесняват за сметка на попфолка и чалгата.
-Когато в началото на 90-те се появиха чалгата и попфолкът, лично мен много ме смущаваха. Трябва да вметна, че всъщност аз винаги съм бил симфоничен, т. нар. сериозен композитор, което означава, че би трябвало да заклеймя тези явления. Не си го позволих, защото много внимателно наблюдавах процесите на развитие. Още преди края на социалистическия реализъм в България вече имаше един "Хисарски поп". Той беше предвестник на нещата, които ще се случат. В същите тези времена в Гърция музиката от таверната бушуваше и се развиваше. В бивша Югославия тези процеси пък добиха голямо разнообразие. В България мащабната култура на ансамбловите изпълнения запълваше всички ниши и не допускаше друго с правителствени укази, но в един момент това се отприщи и се появиха празни пространства. Природата не ги търпи. И тези ниши се запълниха от една буйна река, в която много от водите бяха мътни. Но да си спомним приказката за калната, бистрата и накрая златната вода. Вече се появяват различни тенденции, пластове и течения в попфолка, някои от които се обагриха със сравнително добра попфолк култура. А ако някой иска да каже "не" на попфолка, то това си е негово право, но той не може да бъде изтрит по никакъв начин. Това е една балканска култура, която има своите корени от Молдова, Румъния и Банат, та през Сърбия, Македония, Гърция и Европейска Турция. И това многообразие в крайна сметка прави чудеса в звуковото пространство на Балканите и ви уверявам, че то е възможност за бъдещото развитие на симфоничната музика дори и през третото хилядолетие.
- Трябва ли да се осъвременява фолкът?
-Внимателно се дистанцирам от думите, трябва и не трябва. Като всяко нещо, което се появило на света, той има една-единствена посока - да върви напред, като човека, като реката, като влака, като автомобила и т. н. Всичко се движи напред и търси своите по-съвременни форми, които са адекватни на тези на развитие на човешкото битие. Не мога да кажа, че трябва на всяка цена, но е задължителна целеустремеността и някакво русло. Безспорно работещите в тези процеси е добре да бъдат хора все по-обучени, с висок професионализъм и статус - стига, разбира се, това да не ги изкривява. В крайна сметка всичко е въпрос на професионален вкус; художествена мяра ...
30
5518
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
30
 Видими 
21 Септември 2011 21:17
Така нареченият фолк е невероятна, нахална, груба обида към българския народ. Това е повторение на зурлите на башибозука, клал България през 1876г. това е музика на някакви индийски парии, дошли тук неканени, това е музика на вечно пияни сръбски цигани и изкълчено подобие на музикални пиеси от най-ниско качество. Това е провокация към здравия музикален вкус на нашите селяни, извръщение на оригиналните песни на нашите прабаби, това е печалбарство на прости момичета. Същите, които с мъка са избутали 8-ми клас или някой селскостопански техникум в забутаната ни провинция. Те с мъка броят до десет, и попаднали в големия град, правят такива идиотщини, че от нахалството и безобразния им кич дъхът ни спира. Поразително е самочувстието на парвенюта, на хорица, невидели нито лъскави коли, нито яхти, нито пичове. Срамна, блудкава, еднообразна и противна за ухото музика за гюбеци, кючеци, маанета и прочее ориенталски простащини на дебелаци с мазни шкембета и кухи пипета. На сексуално непълноценни и увредени тюфлеци, които тровят младежта ни и я връщат обратно в преградките на османлиите. Това е крупно престъпление на балканската демокрация от сурогатен тип. Тя е пълно отражение на тоталната криза на мутренска Бъл гария на онези със стриганите глави, пуснати от затворите ни.
21 Септември 2011 21:42
.
21 Септември 2011 22:08
Представям си симфония за цепнати дънки и бели маратонки. Или рапсодия "качамак кючек"... Или оратория на тема
"Чук-чука, чук, чук, чук!
Хайде, скъпи, идвай тук!
Чук-чука, чук, чук, чук!
Да не ида аз при друг!" и т.н.
21 Септември 2011 22:34
Роки, отлично казано...
21 Септември 2011 22:40
Драгостинов, посока напред има само БГ фолклор - този , който ни дава идентичност и ни е запазил през вековете. И който е на-голямото ни национално богатство, заедно с кирилицата. Другото е преходно.
21 Септември 2011 23:29
Роки, ние сме с теб!
Само една добавка към дефиницията - Чалгата е музиката на катилите. Чалгата погреба българския лад, като довлече ориенталския лад, който никога не е прозвучавал в нито една българска песен. Вместо гамите на Девойко мари хубава, Бела съм бела юначе, Зюмбюл ли си..., Заблеяло ми агънце, както и най-светлия пример за авторска българска музика ДИКО ИЛИЕВ, поклон пред светлата му памет!, в попфолка основото звучене и ритмика заложени в синтезаторите са минорните арабски гами и кючека.
22 Септември 2011 00:48
Роки, четейки написаното от теб, трябва да се вметне, че джаза е музиката на негърските гета в САЩ на "хора" не с осми клас, ами напълно неграмотни и много по големи боклуци от нашите цигани. Всичката, некласическа музика след това идва от джаза. Значи ли, че и тя попада под твоите определения?
Ще учите кой каква музика да слуша, когато вие му купите звуковъзпроизводителното устройство или билетите за концерт, ако той желае. До тогава, кой каквото иска да слуша - това ще слуша.
22 Септември 2011 00:52
borony
Прочети в Бай Ганьо на Алеко кой е унищожил българския лад и от кога в България има чалга - "Листец, листец, зелен листец"...
А автора бърка. Преди хисарския поп имаше Тодр Колев с Черно море, Сто кила ракия давам и т.н.
22 Септември 2011 02:20
Като чуя за Панчо Владигерв, та все се сещам за вица:
Отишъл един на небто, там Свети‌Петър го пита:
-Ти в рая ли искаш или в ада?
Той отговорил: -Дай да видя и двете и ще реша.
Св. Петър му отговорил: -Добре, ама можеш да ги видиш само отдалече.
Отиват в рая, а там една тишина, едни ангели се разхождат по зелена трева, реки текат и т.н.
Отиват в ада, там седи един мъжага, на двете му колена стои по една мацка и той вдигнал една чаша, и се чува някаква музика. Помислил си човека: "Този рай не е за мен, много стерилно. А виж ада ми харесва - мадами, музика, вино". Казал той и Св. Петър го пратил в ада. А там един дявол го срещнал и му пояснил нещата: "Тук чашите са с дупки, жените са без дупки, а музиката е от Панчо Владигеров"
22 Септември 2011 02:35
22 Септември 2011 04:08
.
22 Септември 2011 08:00
Първо, песните, дето ги пее Тодор Колев, не са измислени от него...
Второ, самият Тодор Колев разказваше, че когато започнали с Иръпшъните да пеят "Черно море", "Сто кила ракия" и другите, са имали намерение да се подиграят с този вид музика. Обаче се получило така, че публиката взела да ги харесва именно заради нея. Което показва, че качеството на матриала си е на това ниво доста отдавна...

Натиснете тук

Натиснете тук
22 Септември 2011 08:10
Натиснете тук
22 Септември 2011 08:23
Нещо леко по Панчовладигеровски подхождате по въпроса. Музиката може да е семпла и след 5 секунди да ти омръзне и без да е изсвирена на зурла и с ориенталски ладове, може и да е сложна и пак тъпа, като некои съвременни "аранжименти" на фолклорни мелодии. А, между другото, защо пък сравнявате музиката, дето се използва за фон на напивания, с тая, дето е за слушане. То е като да се чудите дали някога тракторите ще се развият и ще почнат да драпат през ораньето по бързо от болидите от Ф1 или завинаги ще си останат трето качество коли и като се цивилизова светът ще изчезнат.
22 Септември 2011 09:08
За Роки -
Модерният фолкаджия -
------------------------------- --------
Блогът на Генек
22 Септември 2011 10:03
Роки, borony и останалите - за някои неща сте прави, за някои други обаче - хич... Първо, инструментът, който ви е толкова омразен, е зурНа - зурла има прасето, второ - нито конкретните инструменти, нито различните от нашите фолклорни мотиви и традиции (индийски, арабски и прочие) са виновни за начина, по който с тях се злоупотребява. Циганските оркестри масово ползват класически инструмент като кларинета за най-отвратните чалги - ами хайде тогава дружно да мразим кларинетите? На другия край на спектъра - не един и двама модерни композитори са експериментирали с вариации на типичните за индийската музика микротонове, доста обявени за виртуози рок-китаристи редовно се разхождат из същия този "ориенталски" минор, а за домашно можете да проверите и кой първи е примъкнал ситар в студиото...
Извън това сте напълно прави, че чалгата е примитивно забавление за примитивни индивиди, но аз лично сериозно подозирам, че въпросните биха успяли да сътворят нещо също толкова отблъскващо и със струнен квартет, и с шамисен, че и с беримбау, ако е за въпрос.
22 Септември 2011 11:29
roki
апропо, аз и джаз не понасям
22 Септември 2011 11:35
Тъй като за пореден път се появява статия за попфолка със съответните коментари - аз за пореден път ще питам - някой да е виждал в последните години афиш за голям попфолк концерт? Според мен бумът на попфолка отдавна мина и той се върна в нишата си - в селските кръчми. Дори и шофьорите не пускат попфолк вече в таксита и автобуси. Защо тогава трябва толкова много да се обсъжда?

_______________________
Интеллигент — это тот, у кого ума больше, чем умения, знаний больше, чем ума, сведений больше, чем знаний, а амбиций больше, чем всего перечисленного…
Блогът на Манрико
22 Септември 2011 12:12
Представям си симфония за цепнати дънки и бели маратонки. Или рапсодия "качамак кючек"... Или оратория на тема
"Чук-чука, чук, чук, чук!
Хайде, скъпи, идвай тук!
Чук-чука, чук, чук, чук!
Да не ида аз при друг!" и т.н.

А, липсва му политически заряд!
"Сърп и чука, чук, чук, чук!
Хайде, Вуте идвай тук!
Грабвай чука, чук, чук, чук!
Гено, сърпа грабвай тук!
Щото няма никой друг."

22 Септември 2011 15:31
Откъдето и да го погледнеш, чалгата си е музика на организираната и неорганизирана престъпност.
22 Септември 2011 15:51
Според мен бумът на попфолка отдавна мина и той се върна в нишата си - в селските кръчми. Дори и шофьорите не пускат попфолк вече в таксита и автобуси.


Напротив - чалгата се институализира и чалгарите станаха лица от Екрана. Канят ги в журита, правят ги водещи с огромни аудитории, дават интервюта по медиите.

Проблемът в чалгата не са ладовете и инструментите, нито самите мелодии и ритмика! Иде реч за форма и съдържание, отново... И най-прекрасно произведение, изпълнено на скъп синтезатор от индобългарин може да звучи просташки и вулгарно, 90% от текстовете за чалга вероятно са преписвани от градски, селски и гарови тоалетни, а изпълнителите/изпълнителките имат поведение и излъчване на порноактьори от най-долнопробния клас.
Аз залагам на конвергенцията и интеграцията м/у естрада, поп, рок и фолк, добрите примери са в кънтри песните от САЩ и Канада.
Около 10% от по-стойностните чалга "звезди" интуитивно осъзнават това и в момента чистят имидж - има доста добри попадения в последните 5-6 години.
22 Септември 2011 16:25
да бе, и аз не вдявам какво имат някои хора против чалгата!


айде бе малката
лапай близалката

22 Септември 2011 16:52
Има няколко вида творци:
1.Такива които творят това което им е кеф да творят, без значение комерсиалния потенциял на продукта.
2. Такива които творят онова което се "търси на пазара"‌( give the people what the want).
3. Такива които успяват да балансират своите стомахочревни и душевни прищевки и успяват или да произведат нещо стойностно и с комерсиален потенциал или пък известен процент "музика за своята душа" и известен процент "музика за своя джоб".
Понякога ме дразни онова елитаристично пъчене:‌Аз не слушам чалга, следователно съм много възвишен и интелектуалец.
Ами, другари, слушайте си онова което ви харесва и толкова. Музикални стилове, с лопата да ги ринеш, а дали ти лично слушаш с удоволствие Букерини, Людмила Зикина, Металика или Десислава си е просто въпрос на твой личен избор. Да налагаш своите естетически критерии на другите и да им казваш що чини и що не е глупост която ние изпитвахе с десетилетия на гърба си по времето на развитото социалистическо общество. Радвайте се, че имате достъп до онова което на вас ви харесва и спрете да бъдете съдници от първа инстанция относно вкуса на ближния си.
Айде, още веднъж поздрав с едно мое "хорце", което посветих на започващия днес в София втори международен фестивал на анимационния филм "Кукери"‌ (‌на който сърдечно пожелавам успех):
Натиснете тук
22 Септември 2011 19:19
Понякога ме дразни онова елитаристично пъчене:‌Аз не слушам чалга, следователно съм много възвишен и интелектуалец.
- това ли е критерий за елитарност - неслушането на чалга? Дотам ли я докарахме?... Аз не казвам "не слушам чалга, следователно съм много възвишен и интелектуалец". Казвам друго: "не слушам чалга, следователно поне едно нещо ми е наред."
23 Септември 2011 06:49
Винаги съм се чудил, кое е по-противно за слушане - "Тез червени домати, кой ги мамо разлкати" или парче на Southern Death Cult ...
23 Септември 2011 08:13
"Второ, самият Тодор Колев разказваше, че когато започнали с Иръпшъните да пеят "Черно море", "Сто кила ракия" и другите, са имали намерение да се подиграят с този вид музика. Обаче се получило така, че публиката взела да ги харесва именно заради нея."
Сакън!!! Само Тодора не закачйте! И сте забравили "Детенцето с меченцето в ръце". Аме те бяха най-хубавите песни по това време. Зима, подово отопление на 6, печени свински ребърца, салатка от кисело зеле. Кеф! Какво липсва само - Тодор Колев да запее и ти да пригласяш: "ще ти купя лека кола, само да не ходиш гола, другарко Иванова".
23 Септември 2011 17:29
Ами не знам за "Тез червени домати", ама как така "Радка пиратка" се клеймеше като просташка и вулгарна пради думите "само да те гепна, дънките щи цепна" и в същото време яко се въртеше по радиата световния хит "I want to fuck You"?
24 Септември 2011 10:51
Роки
а относно джаза и блуса някои съвременни изследователи привеждат сериозни доводи, че са възникнали от църковното пеене а не от пеенето на памука просто защото оригиналните африканските ритми и напеви нямат нищо общо с блуса. Що се отнася сегашната мириканска помия която залива телевизиите, то тя е не по-малко гнусна.
Създаването на хубава музика не зависи от образованието на този който я твори (въпреки, че би помогнало) а зависи от душевността, таланта му, способността да усеща невидимите неща и най-вече от любовта в сърцето му.
25 Септември 2011 14:28
ф-о-л-к-л-о-р:усъвършенстван тиквен български език:това ще да е купешката ви култура, с особено звучене в плювалника на забрадени селянки на припек
26 Септември 2011 10:29
"Вече се появяват различни тенденции, пластове и течения в попфолка, някои от които се обагриха със сравнително добра попфолк култура"
леле-леле!!
тоя човек съвсем е изтрещял!! Европейска Турция?!?!?!!?Турция е азиатска държава и винаиги ще бъде, как може маанетата да са "европейски"??!?!?!?!
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД