:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,647,943
Активни 240
Страници 18,353
За един ден 1,302,066
ИНТЕРВЮ

Анимацията беше освободена от цензура

Днес по телевизията виждам тотални безсмислици, смята режисьорът на "Чоко и Боко" и "Том и Джери" Румен Петков
снимка: ЮЛИЯН САВЧЕВ
Румен Петков
Румен Петков е аниматор и кинорежисьор, роден на 26 януари 1948 г. в София. У нас е популярен с култовия рисуван сериал "Приключенията на щъркела Чоко и жабока Боко", както и с първата българска пълнометражна анимация "Планетата на съкровищата". Заедно със Слав Бакалов са носители на "Златна палма" от Кан за най-добър късометражен филм ("Женитба") през 1985 г.

От началото на 90-те живее и работи в САЩ, където рисува прочутите поредици на Cartoon Network "Джони Браво", "Крава и пиле", "Лабораторията на Декстър", късните серии на "Том и Джери". Преподава в калифорнийския университет по изкуствата CalArts.

-----------

- Какво си спомняте от времената на Чоко и Боко?

- От миналото човек си спомня само хубавото. Започнахме да правим "Чоко и Боко" на шега - те бяха телевизионни филми, които се произвеждаха по поръчка на Българската телевизия в студия "София". Чоко и Боко са измислица на двама прекрасни сценаристи, единият от които вече не е жив - Борис Ангелов, и Йожи Перец. Боко - това е Боката, Борис Ангелов, а по-благородният герой - Чоко, това е Йожи Перец. Те дойдоха при мен и казаха - искаме да направим сериал, нарисувай героите. Заснеха се 11 или 13 серии - тогава всичко беше много мудно, много малко, нямаше машина, която да се завърти. Тогава се появи и списание "Дъга". Аз имам една много голяма вина към вас - към теб - единственото, за което съжалявам, е, че не направихме този филм на супервисоко ниво. С този потенциал, който Чоко и Боко имаха, ако бяха направени по този професионален начин, с който се правят сериите в Холивуд - те щяха да бъдат излъчвани по американската телевизия!

Но тогава имаше традиция да се работи леко безотговорно. В студиото целта беше да се направи по един филм всяка година, който да представя България по така наречените международни фестивали. Целта беше обикновена - хората по света да ни познават, пък и ние да пътуваме, защото тогава не се пътуваше току-тъй. Държавата, от своя страна, искаше да бъде представена - и наистина, името на анимацията ни беше добро, говореше се в един момент даже за "българска школа".

- Анимацията се схваща от много хора като несериозно кино, кино за деца. Така ли е наистина?

- Традиционно е така. Но трябва да определим къде свършва детската възраст. Анимацията е изкуство много синтезирано, то е близко до движението, до музиката. По света се правят и много филми за възрастни - като казвам "филми за възрастни", аз нямам предвид да правя филми за себе си или за баба си, или за баща си; а за хора, които са около 18-20 годишни. В Щатите анимацията се прави от млади хора, на възраст 25-35. Създателят на Джони Браво беше на 23 години, а на Декстър - на 26.

- Били сте нещо като доайен в тяхната компания?

- Не знам дали думата "доайен" е точна. Беше ми малко странно, защото тези млади хора буквално живеят в студиото. Те имат едни прекрасни комфортни стаи, с канапета, с игри, телевизори, всичко. Аз в 5 часа искам да си ида вкъщи, защото съм си свършил работата и да бъда с двете си деца, а те седят до 12 часа, поръчват си пица, завързват любовни връзки... Това беше една от причините да се откажа от интензивна работа в студио. Не ми се седеше с децата да си боцкам стрелички и да играя на компютър.

- Анимацията у нас минаваше ли през художествена комисия?

- Ако ще засягаме тази тема, аз мога само да направя комплимент. Навремето в нашия художествен съвет имаше имена, които биха били чест за всяка една подобна институция по света. Нека спомена само поета Константин Павлов. Ние, аниматорите, имахме много деликатно цензуриране от страна на ТСО "Българска кинематография". Анимацията беше традиционно освободена от цензура, защото тя нямаше широка популярност. Ние си получавахме даже и малко политическа свобода. Последният филм, който направих тук - "Дъгата", например, беше открита критика за тогавашните възгледи на обществото, защото нямаше път наникъде. Но тези художествени съвети защитаваха максималното постигане на високо качество. Не знам как е в България сега, кой решава какво да излиза на екран, но това, което виждам по телевизията в момента, е тотална безсмислица.

- А какви са художествените съвети в САЩ - там си ги има?

- Когато една поредица започне - след като героят е приет, стилът на филма е приет, концепцията - те трябва да се запазят до последната серия. Има един креативен продуцент, който отговаря за всичко. Ти не можеш да нарушиш определени закони - да не правиш реклама на нещо, да не показват примерно дете да пали кибрит, как включва в контакт нещо... Изискванията са заради опасността някой да предизвика след това съдебен процес, щото, видиш ли, детето му подпалило къщата. Съветът не е политически в никакъв случай - в него има адвокати, които следят да няма нарушение на авторските права, да няма нарушение на патентното право, както и за правилата по-горе.Ти си задължен да спазваш - в добрия смисъл - правилата на това шоу, за да си бъде то.

- Със Слав Бакалов имате една "Златна палма", която никога не сте виждали...

- Със Славчо направихме "Женитба", защото Българската кинематография трябваше да изпрати в Япония един филм, който да се направи на компютри. Това става 1983 г., тогава компютрите бяха колкото ей тая стая. Направихме филма на принципа "дясната ръка не знае какво прави лявата". След много конфликти кой ще бъде сценарист, кой ще бъде режисьор, кой - автор на изображението, се разбрахме аз да рисувам видимия живот на героя, а той - какво става в глава му.

По някое време ми се обадиха познати от Кан, казват: "Ти имаш "Златна палма". Честито". Аз ги нахоках и им казах, че се подиграват. Добре, ама се обадиха и други хора, на които вярвам. Питаме на кого е дадена "палмата" - на българска делегация. Къде е "палмата"? Господ знае, ние имаме само документа. Това да уведомят автора предварително, че филмът му е изпратен в Кан да се състезава - нямаше такава практика.

Бог да го прости Доньо Донев, "Женитба" беше направен в неговия художествен колектив. Бяха му дали трета категория - тоест, ниска категория, посредствен филм. Доньо написа докладна, в която казваше, че филмът трябва да получи 1-ва категория, защото е имал голям успех. Получи отговор, в който се казваше, че "политиката на ТСО "Българска кинематография" не съвпада с политиката на канския фестивал". Въпреки това ни дигнаха категорията.

- Нещо българско гледал ли сте тия 20 години?

- Нищо. Къде да гледам? Знам, че има Национален филмов център, който дава пари за филми, че някои правят, но няма къде да ги видя тези филми. Вината не е моя. Единствено преди 3 години млад човек - българин от Лондон - ми изпрати някакви, които бяха много добре направени, в комиксов стил. Аз му отговорих, казах му според мен кои неща са добре, кои не са добре направени - и толкова. Но филмите бяха хубави.

- Канен ли сте друг път по професионални поводи у нас? Или идвате само на почивка.

- Не идвам често, защото, първо, не са толкова много поводите. И второ - далече е, не е като да минеш през Ниш. Сега съм тук, защото съм задължен на Надежда Стайкова - организатор на фестивала "Златен кукер", че даде работа на моите аниматори в студиото си. Склонен съм винаги да зарежа определена част от ангажиментите си, за да мога да помогна с нещо на младата анимация. Покрай фестивала виждам толкова много млади хора - те гледат по друг начин, в очите им има друг поглед. И ми е много драго. Когато ние заминахме 1990 г., по съвсем друг начин стояха нещата. Нямаше публика, нищо нямаше.

- Следите ли новините от България?

- Сутрин ставам много рано и първо пускам CNN, Fox - да видя какво става в държавата и по света. После някъде към половин час преглеждам новините от България. Чета и някои блогове. При вас стават интересни неща - а аз все още съм пристрастен. Крайно време е България да тръгне по добър път, вие и вашите деца да живеете на едно хубаво място. Не че съм някакъв неинформиран оптимист, но забелязвам друго любопитно нещо. Когато чета новините от България, те са много мрачни, много потискащи. Като дойда на място, виждам, че всъщност много малко хора се интересуват от политика. Разговорите ни са за други неща.

- Не сте завършил нито филмово училище, нито дори Художествената академия. Как стана така, че един самоук аниматор от България прави филми, познати по цял свят?

- Причините са две. Аз съм се научил да бъда професионалист тук, в България. Второто - може би все пак някакъв талант. Завършил съм Художествената гимназия, в Киноцентъра попаднах покрай баща ми, който беше учил операторско майсторство в Полша. Случайно започнах да анимирам. Доньо Донев беше моят учител - на ритъм и на мислене. Какво значи самоук? Започваш да правиш кино и ако Господ ти е дал чувство за ритъм, за разказ, за история, за изображение - ти го правиш.
36
6619
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
36
 Видими 
30 Септември 2011 19:24
Уважение!
---------------------
Блогът на Генек
30 Септември 2011 19:39
Бог да го прости Доньо Донев, "Женитба" беше направен в неговия художествен колектив. Доньо написа докладна, в която казваше, че филмът трябва да получи 1-ва категория, защото е имал голям успех. Получи отговор, в който се казваше, че "политиката на ТСО "Българска кинематография" не съвпада с политиката на канския фестивал". Въпреки това ни дигнаха категорията.


за твореца и достоен човек Румен Петков! (Да не се бърка с бившия вътрешен министър!!!)


А комисията на Методи Андреев през 2005 г. изкара Доньо Донев доносник на ДС! Две години по-късно Доньо си отиде. Господи, понякога се чудя последният (Андреев) как спи изобщо!

Редактирано от - myrmorko на 30/9/2011 г/ 19:42:06

30 Септември 2011 19:42
Анимацията беше освободена от цензура

Сигурно щото с анимация са се занимавали само лично другари или просто анимацията се разви много по-късно като жанр.

Между другото ако се сравни един по-стар игрален филм, като "На всеки километър", в който соц пропагандата е на всеки 2 мин., с игралните филми от 80-те (даже краят на 70-те) разликата е потресаваща.

През 80-те почти всички игрални филми в една или друга степен разкриваха недъзите на Соц строя, иронизираха повсеместната корупция и строгостта на системата. Може би това ускори нейният неизбежен крах.

Редактирано от - garamel на 30/9/2011 г/ 19:49:01

30 Септември 2011 19:56
и от мен!
30 Септември 2011 20:56
И от мен
Гарамел пак обърка ваксата и пистата. Що така бе, Гарамеле?
30 Септември 2011 20:56
Гарамеле, стига глупости! Соц пропаганда тинтири минтири! Ами филмите за Джейм Бонд да не са нещо по-различно! Митко Бомбата и Серго всеки може да ти каже кои са, а я ми кажи името на някой от героите на "Дом за нашите деца"?
Защото показваха недъзите, затова хората питаха "Филмът бълграрски ли е или е хубав?"
30 Септември 2011 21:41
Ех, правеха се неща навремето! То и мотокари произвеждахме и авиокомпания си имахме и Слънчев бряг изглеждаше доста по - различно от сега! Но млъкни сърце!
30 Септември 2011 22:01
Дълбок поклон на аниматора на "Планетата на съкровищата". Израснах с неговите анимирани разкази за Чоко и Боко. Имам голяма молба, ако някой може да ми даде линк към този култов филм "Планетата на съкровищата" ще му бъда безкрайно благодарен.
30 Септември 2011 22:26
Чоко и Боко
30 Септември 2011 22:32
Garamel, пак ли объркахте координатите?
Айде първом Натиснете тук за да намерите къщата!
След което Натиснете тук за да намерите вратата...
30 Септември 2011 23:25
Ах , бате Ламбо , ах , Митко Бомбата....
Ах , какви краставици , какви домати имаше на времето....
01 Октомври 2011 00:11
И аз няма да вляза в онова Черно море, което беше преди 30 години. След като започнаха да бетонират и Царския плаж се отказах и почивам в Гърция. Като си помисля, че бай Тошо беше казал да не го пипат, защото бъдещите поколения ще са по-мъдри и ще знаят какво да правят с Републиканския плаж...
Анимацията създаваше такава радост за децата ми - сигруно е едно от нещата, които формират човека.
01 Октомври 2011 00:42
Планетата на съкровищата / Treasure Planet (1982)


Натиснете тук

Adventures of Choko and Boko / Приключенията на Чоко и Боко
Натиснете тук

Редактирано от - избори до дупка на 01/10/2011 г/ 00:50:12

01 Октомври 2011 01:01
Мерси много за линка, все едно вчера беше, кино "Култура" и прожекция на Планетата на съкровищата. Талантлив аниматор, и човек на място, страхотен творец.
Избори, мерси много за линковете!
01 Октомври 2011 04:05
Напомня ми Стоичков... Ще обясня. Случва се талантът на човек да бъде по-голям от самия човек. Така е било с Моцарт, така е и нагледно със Стоичков - чийто гений като футболист може да се сравнява единствено с простащината му като човек.
*
Та така е и с Р. Петков, който безспорно е един от най-талантливите аниматори на България (всъщност на НРБ - която даваше възможности за български анимационни филми и комикси). Човекът отдавна е някакъв бивш българин, първеню, което гледа на себе си като на чужденец дето само между другото се е родил и реализирал тук. Той не може да вдене, че това което го прави специален не е онази глупост Джони Браво - а именно Чоко и Боко. Няма да обяснявам защо.
*
Миналата събота едно таквози българско първеню - бивш банкер от Лемън брадърс, а сега агент на недвижими имоти в Лондон ми даде най-затапващия отговор, който бях чувал, на въпроса дали се връща до България. Намигна набързо с две очи, изгледа ме подозрително и рече: "Аз инвестиции в България нямам".
01 Октомври 2011 09:40
Румен Петков
01 Октомври 2011 13:00
Май планетата на съкровищата си остана първият и последен пълнометражен анимационен филм.поне аз за друг не се сещам.
01 Октомври 2011 14:00
Yantar
Много вярно!
А какво удоволствие е човек да среща умни хора, способни да мислят и да анализират, които не се оставят да им хвярлят прах в очите!
01 Октомври 2011 15:47
- Анимацията се схваща от много хора като несериозно кино, кино за деца. Така ли е наистина?

Много странен въпрос, защото се сещам какво беше изрекъл психологът Владимир Леви: "Глупаците сред децата не са повече от тези между възрастните". В такива случаи не разбирам защо децата трябва да бъдат подценявани!

Аз съм се научил да бъда професионалист тук, в България. Второто - може би все пак някакъв талант. Завършил съм Художествената гимназия, в Киноцентъра попаднах покрай баща ми, който беше учил операторско майсторство в Полша. Случайно започнах да анимирам. Доньо Донев беше моят учител - на ритъм и на мислене. Какво значи самоук? Започваш да правиш кино и ако Господ ти е дал чувство за ритъм, за разказ, за история, за изображение - ти го правиш.
01 Октомври 2011 17:00
Yantar и от мене
1. Да напомням ли колко му е струвало образованието на Р.Петков? На него нищо, на държавата десетки хиляди лева! Народни пари, отделени за да има България аниматори. Сега САЩ имат аниматори! Та г-н Петков, кога смятате да върнете дълга си към държавата?
...
2. Май историите за "комунистическа цензура" не са баш истина, а? И обяснението за липсата и - "анимацията не била важна" - не е убедително. Нали била НРБ била тоталитарна държава?
01 Октомври 2011 17:24
ИЗХОДНИ ВИЗИ за гадовете!
Куманизите да казват кой къде да ходи,
че са най-умни...
01 Октомври 2011 22:51
Съгласно "Законите на Кирил Паркинсън"(Cyril Northcote Parkinson) - Нивото на некомпетентност, накрая обикновено се изражда в Завистия некадърис, но това не бива да ви прави впечатление, тъй като е масово явление в нашата съвременност!
Абе уважаеми фъркати и пълзящи дървеняци-завистчии, някой от вас да е чувал за Anthony Christov?!
Оня там, смотания Art Director на Pixar...
Дето спечелиха от тенекето WALL-Е около $520 млн за 2008 година.
От чие ли школо по анимация се е пръкнал?

02 Октомври 2011 07:57
Чоко и Боко бяха готини
Браво на Румен, успех!
02 Октомври 2011 08:32
А какво удоволствие е човек да среща умни хора, способни да мислят и да анализират, които не се оставят да им хвърлят прах в очите!

Това, разбира се, се отнася за Yantar и (всички онези форумци, чиито интелигентни мисли и оценки са противоотрова на опитите да ни се хвърля прах в очите)

Редактирано от - sybil на 02/10/2011 г/ 10:49:34

02 Октомври 2011 09:51

If you came and you found a strange man... teaching your kids to punch each other, or trying to sell them all kinds of products, you'd kick him right out of the house, but here you are; you come in and the TV is on, and you don't think twice about it. ~Jerome Singer
02 Октомври 2011 10:02
Уважаеми/а хикса,
Двата поста, които са Ви разгневили, бяха начин да споделя объркването си и да си призная, че не съм наясно с някои функции на компютъра и интернет. Още веднъж извинения (с риск отново да си навлека нечий просветен гняв). На Вас вероятно никога не Ви се е случвало да грешите, поздравления!
02 Октомври 2011 10:17
Споко, де, Ние не сме гневен, щото сме Справедлив и Просветен.

Редактирано от - хикса на 02/10/2011 г/ 10:18:42

02 Октомври 2011 10:24
Мегре,
дали пък само с Чоко и Боко не си е платил /на теб ли искаш?/ образованието си?
Защото изкуството цена няма. Макар разни манерки да оценяват 'Мона Лиза" като квадрат плат и две кила боя...
Не слизай на нивото на кратуните!
------------------------------- ------------
Блогът на Генек
02 Октомври 2011 13:36
колко му е струвало образованието

бе направо да връщаме изходните визи!
02 Октомври 2011 15:43
Айдее , почна се
" Ние ви изучихме , а вие ни избегахте "
02 Октомври 2011 16:09
Олди
Все пак мисля, че е Сирил Норкот Паркинсън - всичките му 12 закона са разкошни!
02 Октомври 2011 16:46
Ми що не питаме ние като работихме, къде са сега изработените блага? Май са в нечии чужди сметки и джобове и естествено са "честно спечелени" ?!
02 Октомври 2011 18:00
Yantar-е, пише се пАрвеню.
Ама ти си над тези неща, правописа е просто един излишен детайл, само пречещ твоята Божествена Справедлива Мъдрост да бъде излята по всички краища на Форума. Ти несъмнено си създател или отговорен за най-великте и значими постижения български и си дал повече за Родината от Ботев, Левски и Стоичков, взети заедно, след като се чувстваш способен да наричаш хора като Петков "пЪрвеню" и то от първа, най-висша инстанция.
Ай със здраве...
02 Октомври 2011 20:27
Боже, със сигурност съм дъртофел от миналия век, ама по-уродливи същества от Джони Браво и Декстър не бях виждала. Може би се налага да се плашат децата, че по-бързо да се мушнат в креватчетата вечер, знам ли. А пък не зная въобще дали е почтено човек да прави сравнение м/у Том и Джери от средата на миналия век и постижението (!) на нашия сънародник. Единственото ми утешение е - хак им е на американците, продължавайте да ги събирате талантите (пролетариите) от всички краища на света, те ще ви **
(за удовлетворение на останалата част от света)
02 Октомври 2011 20:46
Едно време имаше една Тусузова, която беше абонирана да илюстрира всички издавани книжки с приказки. Еми благодарна съм, детето не се научи да познава животните (то и аз не можех да ги позная), но пък бързо си завиваше главичката и заспиваше.
02 Октомври 2011 20:51
Ми аз като бех малък ми купуваха от нейните книжки, не беха лоши картинките, на мен ми харесваха.
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД