:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,656,175
Активни 378
Страници 26,585
За един ден 1,302,066
ИНТЕРВЮ

А в някои аспекти България е хубава страна

Добрите автори имат предчувствие при какви условия казанът, който ври, може да изкипи, казва режисьорът Явор Гърдев
Снимка: Михаела Катеринска
Явор Гърдев
Явор Гърдев е един от най-успешните ни театрални режисьори. У нас и в чужбина е поставил общо 27 спектакъла. Съвместният му радиопроект с Георги Тенев и Асен Аврамов "Атолът" печели на фестивала Prix Europa в Берлин голямата награда за най-добра европейска радиодрама. Дебютният му филм "Дзифт" попада в селекциите на 54 международни кинофестивала и има вече 19 награди, между тях и "Сребърен Георгий" за най-добра режисура на кинофестивала в Москва през 2008 г.

------

- Г-н Гърдев, буквално дни след премиерата на новата ви постановка "Ръкомахане в Спокан" в България се случи нещо, което я направи свръхактуална. Или мислите, че е пресилена връзката със събитията в Катуница?

- Напротив. Добрите автори имат нещо като предчувствие при какви условия нещата, които врят, могат да изкипят. Расовият проблем в пиесата е глобален. Авторът Макдона изследва едно същностно противоречие на съвременния свят: между неговия виртуално конструиран добър и миролюбив образ и реалността, където често се таят неовладяеми конфликти. Казанът, в който е имало напрежение под точката на кипене, може рязко да вдигне температура и да кипне. Очевидно противоречията все по-трудно могат да се овладяват с благопожелателни думи, със заклинанията на позитивното говорене. Така и в нашия български случай сме свидетели на изблик на стаено етническо напрежение, за съществуването на което не сме искали да си дадем сметка и което сега поставя на изпитание нашата цивилизованост. От благоприличие сме стояли с широко затворени очи.

- В общата ни негативна настройка към живота у нас какво забравяме?

- Неговите положителни страни. А в някои аспекти България е хубава страна и един от тях е възможността за мирно съвместно съществуване на различни етнически общности. Например Пловдив през голяма част от миналия век е съществувал така: махалите на различните етноси са равнопоставени и в добросъседски отношения. Още - солидарността между общностите не се губи дори в периоди на силна репресия. Навремето възродителният процес бе изкуствено подсигурен чрез облъчване със страхове и стимулиране на параноята. Без да бъде нарочно повдигнат идеологическият градус и да бъде всят страх от загуба на националната идентичност, това зло не би се случило. Отказът на хората пък по време на войната да съдействат на мобилизацията на държавния апарат срещу еврейската част от населението де факто проваля депортирането. Когато в Катуница нещата кипнаха, изведнъж забелязваме, че сме загубили нещо хубаво, което по-рано сме имали. Не бива понятната болка да замъглява съзнанието ни дотам, че да преобръща чувството ни за справедливост в инстинкт за отмъщение, който не различава виновните от невинните. Недопускането на това трябва да е главна грижа на политиците. Който казва, че въпрос номер едно е стандартът ни на живот, май не разбира кой точно е въпрос номер едно. Където политиката опира директно до въпроса за живота и смъртта, там се очертават най-важните политически проблеми. Вижте значимите политически дебати в САЩ. Въпросът за аборта винаги е в центъра, защото касае живота и смъртта. Най-важните политически въпроси всъщност са основните морални, че даже и метафизични въпроси. Да се изправят лице в лице с тях, при това с негарантиран успех и с риск от загуба на народната любов, могат малко политици. За тези въпроси се изисква освен всичко друго и хуманен капацитет.

- Но видяхме как случилото се в пловдивското село събра президента и премиера.

- Именно. Това е сигнал за важността на този проблем. Заработи съзнанието, че през XXI век насред Европа може да се окажем в конфликт, който да ни тласне обратно към социално подивяване, към загуба на усвоени цивилизационни позиции. Политическото развитие е аспект на човешкото, а ние тук май мислим в обратен ред. Най-великото цивилизационно постижение е възможността да не си в перманентна война и вражда с другите. А в случая май няма много алтернативни ходове. Единствената политика, която въобще води нанякъде, е интеграционната. Надявам се, няма трезво мислещи хора, които въобще да допускат идеята за сегрегационна. Проблемът е, че тази интеграционна политика сама по себе си изисква постоянство и усилия, а общата тенденция и настройка у нас е да се полагат минимум такива. Дори и с високо компетентна пасивност нещата няма да се придвижат напред.

- Говорите за интеграция. Но хората са много различни. Ето дори в театъра са различни. Примерно - еднакво ли реагира софийската и пловдивската публика на новия ви спектакъл?

- Вярно. На пловдивската премиера публиката беше по-спонтанна, емоционална и директна, което захранваше актьорите с енергия. Софийската публика беше по-тежка и критична, както по принцип на премиера. Тук актьорите получиха емоционална подкрепа не безусловно, а лека-полека, с усилие.

- По време на премиерата в Народния театър стана и гаф. Доволен ли сте как го отиграха актьорите?

- Да, една дебела тръба за парно, която стоя стабилно 40 репетиции, се счупи точно на премиерата. Това постави актьорите на изпитание, но те запазиха самообладание. Няма от какво да съм недоволен.

А по въпроса за публиката - у нас има най-малко три вида зрители. Едни са те в Южна България, други са в София и съвсем други в Северна България. Напълно различен е манталитетът на родените на юг и на север от Стара планина например. Някой ще каже, че това е недоказуема теза. Така е, но при детайлно наблюдение се забелязва подобна отлика. Почти със 100% сигурност след известно общуване мога да позная кой човек от коя страна на Балкана е отрасъл, дори без да включвам анализ на правоговора. Иначе не вярвам в народопсихологията. Нейните тези ми се струват по-скоро мистификационни.

- Като споменахте народопсихология, смятате ли, че славяните са злонамерени? Напоследък работите в Русия, а за България по друг повод казвате, че няма ненаказано добро.

- В Кан гледах един руски филм - по-точно копродукция - "Щастие мое", опитващ се да осмисли това, за което ме питате. Според мен става дума по-скоро за историята и развитието през вековете на един властови модел, практикуван в източните територии на Европа. Да го наречем грубо "византийски" модел. Независимо доколко се трансформира през модерността, той все пак си остава в основата на политическите взаимоотношения в част от източните зони на континента ни. Тук модерният субект, носителят на ценностите на либералната демокрация все още е в период на зараждане. Кулоарното неконструктивно интригантство, корупционната настройка и двойният стандарт в публичните и частните взаимоотношения предопределят и социалните рефлекси на хората. Доколкото Русия пък винаги е мислела себе си като исторически правоприемник на Византия и пазител на нейния тип държавност и вяра след падането на Константинопол под османско владичество, по някакъв начин това предопределя и сходствата в социалните рефлекси тук и там.

- Ядосва ли ви това?

- Аз лично спокойно приемам, че светът е неизряден. Гледам да вниквам в разликите между културите, без да натрапвам факта, че идвам от една от тях. Да съдиш другите от позицията на собствената си културна камбанария, е високомерно и примитивно отношение към другите, защото така те са априори подценени.

- От което пък какво следва?

- Фаворизиране на собствената реалност като меродавна и законодателстваща в света. Оттук и гневът, че другите не живеят по твоя аршин. При мен например е силна личната тенденция да организирам малкия свят около себе си, но все повече се възпирам. В професията си по-скоро гледам да привлека другите, за да стъпят те в зоната на една особена възмечтана от мен реалност, отколкото силом да ги набутам там. Вторият метод ми се струва напълно неефективен.

- Тогава като режисьор как избирате актьорите?

- По два противоположни начина. Или гледам да избирам актьори, чиято природа е максимално близка до тази на персонажа, или пък на принципа на контраста - да нямат почти никакво очевидно сходство, за да е необходимо пълно превъплъщение.

- След успеха на дебютния ви филм "Дзифт" сега работите по съвместен проект със Захари Карабашлиев. Докъде сте?

- Преди време имах идея за сюжет, свързан с любителските ми занимания с генетика: изследване на ДНК и на генетичното онаследяване. Вече знам собствените си хаплогрупи и си кореспондирам със свои далечни генетични роднини от цял свят, с които имам общи прародители. През юни се срещнах в Ню Йорк със Захари, с когото отдавна сме в кореспонденция, и той сподели една своя идея за сюжет на филм. Свързана е с пренос на съзнание от едно човешко тяло в друго чрез нанотехнологии. Двамата обединихме идеите си и така се зароди проектът "Контра". Държа да уточня, че става дума за научнофантастичен трилър. Една трета от сценария е написана. Дано през януари имаме завършена първа чернова.

- Заминавате пак за Русия. Какво ще поставяте там?

- "Грозният" от Мариус фон Майенбург в Саратов, а към края на зимата ще започна "Канкун" на Жорди Галсеран в Санкт Петербург.
16
5061
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
16
 Видими 
14 Октомври 2011 19:38
Явор Гърдев,
Голям театрален експериментатор и много свестен човек!
14 Октомври 2011 20:30
Разбира се , че е добър театрал, но за същността на възродителния процес - предистория и как се стигна до него, личи си , че има разбирания по обществената драматургия след 10-ти . Нормално- млад човек е и не му се е налагало да си купува хляб на турски език или да вади вследствие на терора осакатени тела от влаковете и пироните. Може и да греша, но тази деликатна тема е май по силите само на творец , жив участник в онези времена на добър комшулук , минал след това през грешките и плюсовете в отговор на тогавашната шовинистична политика на Турция, каквато грешка безпорно е силовата смяна на имена, и споделил днес мизерията и радостите заедно на бай Хасан, бай Иван или Манчо. Тогава и драматургията ти е по-земна.
14 Октомври 2011 21:22
Правилото, от което е абсурдно да има изключение, е, че никой друг освен консуматора няма правото да харесва или не. Това важи за абсолютно всичко и всички. От шкембе чорбата и халвата, през автоматичната пералня, хладилника и телевизора, до операта, романа и пиесата.
14 Октомври 2011 22:39
Да поздрави роднината си със същото име, който е служил в НШЗО Враца. Надявам се да е жив и здрав и му го пожелавам за още много години напред.

Редактирано от - dabedabe на 14/10/2011 г/ 22:44:19

14 Октомври 2011 23:25
Не знаех, че е в Русия. Мислех, че само Сашо Морфов е тук .В Питер има даже фен клуб на Морфов . Успех за г-н Гърдев..Ще се радвам да видя негова постановка тук .
14 Октомври 2011 23:43
"Саратов — старый театральный город. Первый крепостной театр, принадлежавший купцу Гладкову, появился в Саратове ещё в 1803 году.[1] В 1810 году на Хлебной площади (ныне Театральная площадь) Саратова по указанию губернатора А. Д. Панчулидзева было построено театральное здание. На сцене этого небольшого деревянного театра были показаны пьесы «Ябеда» В. Капниста, «Ревизор» Н. В. Гоголя. В начале 1842 года здесь впервые в провинции была поставлена опера А. Верстовского «Аскольдова могила»."

Господи , без малко да излая , че в Саратов ще водиш първата му професионална трупа , а се оказа , че градът е "прихванал" от дълго . Да ме простиш , Маестро ...
14 Октомври 2011 23:52
изведнъж забелязваме, че сме загубили нещо хубаво, което по-рано сме имали.

Но едва чувството за изгубената хармония ни прави хора в истинския смисъл.
The wreckage of my past keeps haunting me
It just won't leave me alone
I still find it all a mystery
Could it be a dream? Натиснете тук
15 Октомври 2011 00:58
Сега трудно се намират пари за изкуство, затова първият филм беше чернобял и играеше един без око, а на театъра друг без ръка. Натиснете тук
15 Октомври 2011 04:12
Политически правилен обект. Деградирал субект
15 Октомври 2011 10:16
Най-сетне малко здрав смисъл. За интервюто
15 Октомври 2011 10:32
първо да оправим бг речникът, (интеграция), за да сме наясно за какво говорим
15 Октомври 2011 13:06
"Навремето възродителният процес бе изкуствено подсигурен чрез облъчване със страхове и стимулиране на параноята. Без да бъде нарочно повдигнат идеологическият градус и да бъде всят страх от загуба на националната идентичност, това зло не би се случило.
Човек или не трябва да е живял тогава или да е прегърнал новите доктрини на братска Америка за да говори така.Кой е питал народа тогава, какво е зависело от него ?! Политбюро си провеждаше политиката тогава съобразявайки се само с мнението на Москва, който и да се беше обадил тогава щеше да бъде смазан и никой нямаше да разбере за това.
16 Октомври 2011 02:37
Най-важните политически въпроси всъщност са основните морални, че даже и метафизични въпроси.

Моралното предхожда легалното и дори религиозното, така че всеки политически политически въпрос е само следствие. Натиснете тук
16 Октомври 2011 05:36
Свързана е с пренос на съзнание от едно човешко тяло в друго чрез нанотехнологии

Много се извинявам, г-н Гърдев, но мисля, че вече почти не остана човек по света, който да не е гледал "Аватар"... Надявам се, че няма да се опитвате, заедно с приятеля си да таковата, нали ме разбирате... Не за друго, няма да е интересно
А, от интервюто единствено ме впечатли наградата за радио-пиеса. Радио-театърът е ВЕЛИКО нещо, но надали все още съществува някъде.По въздействие, този вид драматургия се приближава до четенето на книга, което пък може да се сравни, единствено със слушането на музика. Спомням си много добре "Радиотеатър за младия слушател" от детските ми години, както и радио-театъра за възрастни в неделя след обяд. А пък на 1 юни(денят на детето) имаше цял ден драматизации на приказки!! Прекрасно!
16 Октомври 2011 12:58
Иво Кунчев
Детският радиотеатър не беше ли в неделя от 9 ч., а за възрастни от 16 часа? Много добре си ги спомням. Учеха децата на правилен български.
17 Октомври 2011 05:36
Имаше и едно предаване в понеделник сутрин, но дали беше повторение или ново издание, убий ме не помня...
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД