Няма нищо сигурно, когато става дума за търсене на достоверни изворови доказателства за събитията, свързани с най-ранната история на християнството. Изворите, с които разполагаме, в тяхната съвкупност са дотолкова обрасли с легенди, затрупани са плътно с достатъчно дебели идеологически напластявания, та трябва да се направят същински археологически разкопки, за да се опитаме да стигнем до истината. Още по-мътна става картината, когато се вгледаме в подробностите от животоописанието на Исус от Назарет, всъщност дори не може да бъде даден категоричен отговор засега дали той е действителна историческа личност.
Вероятно не съществува друга възможност, за да се обясни огромният брой писания на десетки хиляди автори, с най-разнообразно качество и обем, освен изключителните трудности при разгадаването на тайните места от животоописанието на Исус от Назарет. Няма никакво съмнение, че и в бъдеще ще продължи да се трупа подобна литература, особено по главната тайна - умира ли Исус на кръста и какви събития следват изпълнението на присъдата. И най-важното - "възкръсва" ли Исус противно на биологическите закони...
* * *
Все пак ще трябва да се съгласим, изглежда, че по-скоро Исус от Назарет е действителна историческа личност. Съобщавам направо този извод, за да спестя напоителни и сложни обяснения. Основанието за прямотата ми е просто - обичайно приемаме за действителни събития и личности, които сравнително са даже много по-зле документирани от Исус. Дори когато разчистим хилядолетните идеологически напластявания върху данните за живота му, то пак остават поне няколко относително безспорни (според представите в историческите науки) източника. Именно идеологическите напластявания и тежкото обрастване с легенди е основният проблем при разкриване на истината за Исус, а не толкова недостигът на изворови данни.
Това, което е в сила за цялостното му животоописание, с тройна сила важи за главното събитие, свързано с него - изпълнението на наложената му присъда на Голгота и широко разгласяваното му съживяване. Изглежда, че все пак днес сме в състояние да дадем обяснения на събитията, даже няколко.
* * *
Налага се кратко встъпление с уточнения. Събитията, които ни интересуват, особено така нареченото възкръсване, обичайно се разполагат през 33 г. от н.е. През 525 г. от н.е. инокът Дионисий Малкия доста произволно изчислява годината на раждането на Исус от Назарет. Съвременни пресмятания ни уверяват, че грешката е най-малко 4 години, т.е. Исус ще да се е родил най-късно през 4 г. пр.н.е., без да може да се уточни нито месецът, нито точната дата на това все пак не съвсем сигурно събитие. И, разбира се, не в деня на зимното слънцестоене, което днес се отбелязва като ден на неговото рождение - тази дата е присвоена от главния празник на бог Митра след окончателната победа на християнството над митраизма през V в. Като използваме сигурните данни от християнските източници, ще трябва, изглежда, да уточним, че изпълнението на присъдата и предполагаемото съживяване ще да са станали най-късно през 29 г. от н.е., но е твърде възможно да са и значително по-ранни, но не преди 26 г., когато префект на римската провинция Юдея става Понтий Пилат.
Второ важно уточнение е нужно също да бъде направено. Наистина съвременните на Исус извори са крайно малко и поради една друга причина. За десетилетията около началото на новата ера - както преди, така и след, в Палестина и близките й земи се наброяват общо 3200 различни месии и Исус от Назарет е само един от тях. Всички те се занимават професионално с предсказания и извършване на чудеса. Самият Исус има противоречиво мнение за изявата си в качеството му на месия. Понякога той забранява на учениците си да го титуловат (Марко, VIII, 30; Лука, IХ, 18), но по-често сам себе си назовава така.
Очевидно съвременниците му не са видели нищо отличаващо го, поради което и не са документирали приживе делата му. Много по-късно, и вече на гръцки, като част от широка рекламна кампания за набиране на средства за новата религия, както и в изпълнение на важна държавна идеологическа задача, е прикачена титлата "Христос", сиреч "Помазания", която с времето става неразделна част от името на Исус.
И накрая. Когато ще говорим по-долу за съживяване или за възкресение, ще имаме предвид общоприетите биологични закони, доколкото свръхестественото не може да е в обсега на нашите интереси. В потвърждение трябва задължително да се отбележи, че съживяването на Лазар от Витиния е изключително спорно, то е изцяло по-късно копирано от следващото го по време съживяване на Исус от Назарет и в действителност носи изцяло легендарен характер, поради което тук няма да ни занимава.
* * *
Да пропускаме четирите канонични евангелия - на Матей, на Марко, на Лука и на Йоан, като исторически извор е не само невъзможно, то просто е недопустимо, все пак става дума за стари текстове, исторически доста близки до разглежданите събития, макар и далеч не съвременни на тях. Въпреки всепризнатата пристрастност на тези текстове и идеологическата им натовареност.
Да се определи точното време на написването на четирите канонични евангелия е невъзможно. Евангелието на Матей обичайно се приема за най-ранно, а различните автори го датират от средата на I в. от н.е. чак до средата на II в. даже. За събитие, от което ни делят почти две хилядолетия, това се приема за съвременен извор, едва ли не.
Противоречията, непознаването на историческия контекст и откровените измислици у евангелистите са отдавна посочени със завидно старание. Така например евангелистите изобщо нямат представа, че седалището на Понтий Пилат е Кесарея Маритима, те упорито разполагат събитията по процеса срещу Исус от Назарет в Йерусалим. Често евангелистите споменават за римски войници, макар да е доказано, че по това време римски легиони в Палестина няма, там са разположени само auxilia, спомагателна войскa.
Не трябва да очакваме разнобой, поне не съществен, между евангелистите по събитията, които се явяват светая светих на християнската религия - за възкресението на Исус от Назарет след изпълнението на смъртната присъда. Както ще видим след седмица, съществуват обаче странични данни, които ще ни помогнат при разрешаването на загадката. Впрочем възможностите са само две - или Исус изобщо не е умирал на кръста, както свидетелстват ислямски източници, или съживяването му е само легендарно.
Впрочем втората възможност се подкрепя от значителните различия между евангелистите в описанието на такова важно събитие като явяването на Исус пред вярващите след възкръсването си. Евангелието на Йоан ни уверява, че той се явил най-напред на Мария Магдалена, а след това на апостолите (ХХ, 14-24). В същото време Лука е категоричен - Исус първо се показал на двама непознати, а после на всички апостоли наведнъж, но без Юда, който вече е успял, изглежда, да се обеси. (ХХIV, 13-36). Марко е не по-малко уверен в своята версия - най-напред Исус се появил пред Мария Магдалена, после пред двама от апостолите, и чак накрая на всички останали. Според Матей Исус се показал най-напред на две жени - Мария Магдалена и т.нар. "другата Мария", за която не знаем нищо повече (ХХVIII, 1-9).
Изброяването на недомислиците в евангелията заема вероятно километри книжни лавици. Обикновено християнските духовници твърдят, че евангелистите не са летописци, не са "милиционери на историята", а пропагандатори, които трябва да убедят читателите си на всяка цена, с което очевидно ще трябва да се съгласим безусловно.
* * *
Около 29 г. от н.е. Исус от Назарет, по професия месия, е осъден. Съществуват няколко сведения в изворите, които според съвременните ни знания по въпроса не ни дават възможност да отречем съществуването му. Може би ще е най-близо до истината, ако твърдим, че Исус от Назарет е действителна историческа личност. Съществуването му е много вероятно, въпреки масивните идеологически наноси, натрупани през последните 2000 години върху сведенията в изворите, което затруднява неимоверно непредубедената работа с тях.
(следва)
Свързани текстове:
http://www.segabg.com/article.php?issueid=2843§ionid=5&id=0001301
http://www.segabg.com/article.php?issueid=2847§ionid=5&id=0001301
http://www.segabg.com/article.php?issueid=3203§ionid=5&id=0001301
http://www.segabg.com/article.php?issueid=6729§ionid=5&id=0001301
http://www.segabg.com/article.php?sid=2010120900040001301