:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,659,216
Активни 474
Страници 1,781
За един ден 1,302,066
ПАНАИР

Проституцията - хем презряна, хем безсмъртна

Тя е като стар мазол - загрозява, но не боли. Римляните я смятали за общественополезен труд, а ние за язва на обществото, май нелечима...
Снимка: Интернет.
Най-древната професия днес си няма откровени застъпници, ама мераклии ползватели и чорбаджии дал Господ. Но хайде да не богохулстваме, защото проституцията, макар да е жива от времето на Адам и Ева, не е богоугодно дело. Затова никой не смее публично да викне: "Да живей!" В християнската култура тя се търпи едва ли не като неизбежно зло. Няма съмнение, че добродетелната жена на всички времена е вярната, покорната и неуморно похлопващата с паниците около домашното огнище. Отрамбованата съпружеска любов на широкоханшестата съпруга обаче никога не е била достатъчна за ненаситния мъж на всички времена. Фантазията му жадувала сексуална свобода и най-често той я утолявал при проститутка. Греховце човешки.

Но то май и боговете не са били толкоз праведни.

------

Римските например без замисляне се втурвали в сексуални похождения даже по роднинска линия. Засуканата хубавица Венера - жена на куция Вулкан, нееднократно "слагала рога" на благоверния си в обятията на войнствения Марс. Т. нар. храмова проституция процъфтявала в много страни от древността. Поклоннички и жрици на различни божества се отдавали на разврат в светилищата по религиозни съображения. Култът към Афродита не бил нищо повече от култ към проституцията, а самата Афродита отците на църквата заклеймяват като куртизанка.

Самата Библия не забранява многоженството: Цар Соломон е имал 700 жени и 300 наложници. Иначе християнството съди строго блудниците. Самата дума "prostituo" (от лат. "позоря", "безчестя") буди неприятни емоции. Странно! Защото сексът и парите поотделно будят положителни. Явно за възмутителна се смята само комбинацията секс срещу разни блага. През годините по цял свят древният занаят е изтърпявал приливите и отливите на строгостта и либерализма, но е оцелял до наши дни. Като всяко ъндърграунд занятие,



проституцията никого не оставя равнодушен



Но докато едни клеймят, други ползват. Макар че самото ползване винаги е рисковано - около проституцията кипят и други пороци, въдят се болести, можеш да си изкараш и боя. Като Митьо Шашмата, жалващ си пред столичен вестник, че бил пребит в публичен дом навръх Свети Валентин. "След полунощ отидох да навестя пеперудките, пиша книга за тях, за клошарите и просяците. (Позволете леко да се усмихнем.) Влязох в публичния дом на един хотел в центъра на София. Обичам да гледам свежа плът. Енергиен вампир съм" - оправдава литературно-еротичните си интереси Шашмата.

Медиите също клеймят проституцията, но е доказано, че тази дума привлича читателите като мухи, затова в подобно клеймене има винаги леко двуличие.

Информацията в медиите е много, но противоречива. Ту анонимни интервюта с оплакващи съдбата си жертви, ту апели като на ген. Бойко Борисов да "легализираме проституцията в страната". Проникновен анализ извътре на "професията" липсва. Освен



безсрамната мемоаристка "мадам" Ксавиера Холандер,



която в легендарната си книга "Професия проститутка" ни зашеметява с професионалните си срамотни откровения. Само че развратната баба Ксавиера е проститутка по призвание, а не по неволя, израснала е в богато семейство и е получила престижно образование в Европа. Все условности, които будят съмнение, че образът на гордата и щастлива сексбогиня в книгите й има нещо общо с душевността на мургавите секструженички, наклякали по родните магистрали. Неслучайно Холандер е култова личност за крайните феминистки. Тя представя проститутката по-скоро като унижаваща, а не като унизена "героиня". Издига я до ранга на знаменитата хетера Таис, за която се оженил съратникът на Александър Македонски - египетският цар Птоломей I. Или до пиедестала на още по-известната в историята на християнския Рим проститутка-императрица Теодора - жена на император Юстиниян. Ксавиера се родее повече с гордите гръцки хетери, срещу чиято алчност сърцеведът Лукиян нямал нищо против. За тях той пише с особено мнение: "Хетерите са по-добри от порядъчните жени. При тях всичко е честно и, в крайна сметка, знаеш за какво си даваш парите." Но Ксавиера е трудно сравнима с мърлявите мургавели, шетащи около "Лъвов мост", затова и не може да бъде обобщен образ на сексжрицата.



Нерядко романтично облъхнат е образът на проститутката



в книгите и филмите. В романа "11 минути" на набедения за любим автор на българите Паулу Куельо той на всичкото отгоре е замазан от философски разсъждения и християнски алюзии. Балзаковият "Величие и падение на куртизанките" пък е доста нравоучителен. Неслучайно го определят като "роман за това как любят проститутките, на каква сума възлиза любовта на старците, а и накъде водят лошите пътища". Впрочем, изкуството много често посяга към темата за проституцията, като я претворява по свои закони. Истината все е малко жертва на художествената условност. Даже и в претенциозното историческо кинопорно "Калигула". Автентична и обективна информация за най-древната професия има в инкубатора на разврата - древен Рим. С напудрени лица и намазани със сажди клепачи римските проститутки "ловели" клиентите си навсякъде - при стените на Колизея, в театрите и храмовете, по кръчмите. Най-смайващото е, че посещението при проститутка не се смятало от римляните за нещо особено осъдително. Изглежда е прав Чезаре Ломброзо, че "...проституцията е била напълно нормално явление в живота на цивилизованите народи в зората на тяхното развитие, каквато се явява и днес в живота на диваците".



--------каре-----------

В Рим предлагали най-бързия и най-евтин секс



Проститутките тогава задигали полите си буквално на улицата, а по-класните им посестрими действали в римските бани. Сатирикът Ювенал описва доста увлекателно авантюрите на "императорската курва" ("meretrix Augustana") Месалина - първата известна проститутка-алтруистка. Нощем съпругата на Клавдий тайно се промъквала в задушен бардак и си резервирала миризлива, сумрачна "работна" стаичка. Там тя часове наред "работела", както се казва, по убеждение. А на сутринта "раздърпана, с почернели от саждите на лампата бузи и пропит в кожата й аромат на бордей", се прибирала в двореца.

Най-смайваща и най-завидна за съвременниците е изключителната достъпност на това удоволствие по римско време. Проститутка можел да си позволи и последният бедняк в Римската империя. Тя струвала между 2 и 16 аса, което се равнявало на цената на кана вино или на един хляб. По-опитните и класни куртизанки взимали най-много по 23 аса. Най-евтин бил оралният секс. Практикуващите го жени се смятали за "нечисти", никой не смеел да пие от чашата им и никой не ги целувал. По-скъпо вървели труженичките с обръснати оръдия на труда.

---------------------------------

-------каре 2--------------------

Римските публични домове не били много уютни



Но вършели работа. В един от последните си броеве "Шпигел" "отваря" пред читателите си вратите на известния "Дом на радостта" в Помпей, чиито разкопки днес са туристическа атракция. Този т. нар. лупанарий е без съмнение единственият идентифициран бордей от античността. На всеки от двата му етажа имало по пет стаички за еротични заигравания, на чиито врати и до днес се четат табелките с имената на продажниците и тяхната специализация: "Миртале - фелацио", "Аплония - групов секс", "Реститута - огромен задник". По всичко личало, че бизнесът на собствениците на този "еротичен център" - Виктор и Африканус, процъфтявал за радост на жителите и гостите на града. С архитектурно-функционалната си простота той не въздействал кой знае колко, но за събуждане на либидото стените му били нашарени с непристойна живопис. Каменните легла в стаите приличали на пристанища за бързо швартиране. Клиентите не си събували дори обувките.

-------------------



Либералните римски закони поощрявали



проституцията. Затова и хората не гледали на нея като на гнусна работа, а даже като на много положителна и общественополезна. Един от ярките й застъпници бил сластолюбецът Цицерон, който твърдял, че "обръщането за помощ към проститутка води корените си от древните традиции на предците и въобще не може да бъде осъдено". Не се смятало за неприлично, ако бъдеш забелязан да напускаш публичен дом. Законът не осъждал, не налагал глоби и не тълкувал отношенията с проститутка като повод за разрив на брака. Разводът, впрочем, бил възприеман за по-позорен от сексуалната изневяра. Легален източник на "нощни пеперуди" била търговията с роби. Сутеньорите (имало ги още в древен Рим!) купували жени, предварително обследвайки телата им за дефекти, преди да ги изпратят да заработват. Сексуалните злоупотреби с робини били също ненаказуеми от закона. Собствениците на бордеи широко използвали и детска проституция. Търговията с робини, превръщани в проститутки, носела доходи, равняващи са на тези от вноса и износа на пшеница и вино. Непрестанно се търсели млади и стройни жени (рубенсовите фигури не се ползвали с особен успех). А най-много - съвсем млади момичета, които



задоволявали педофилските наклонности на римляните



Навършилата 30 години проститутка вече не се котирала. Нейна съдба по-сетне била пиянство, болести и ранна смърт. Рядко тези жени успявали да заделят някой лев за старини. Защото докато се трудели, плащали налози. Всички римски императори държали на тези налози, тъй като от тях в хазната влизали солидни суми.

Със свобода по въпросите на половия живот в Рим, естествено, се ползвали само мъжете. За жените царяли патриархални нрави. Е, някои римски матрони си позволявали любовни утехи с млади момченца, но като изключение. Мъжете с вродено влечение към своя пол били смятани за чудо в античността и предизвиквали благоговение със своята противоестествена природа. Околните ги взимали за божествен, надприроден феномен. Затова мъжката проституция достигнала своя апогей в древен Рим. Във фоайетата на някои публични домове били строявани чисто голи момчета и всеки посетител можел да си избере по свой вкус. Клиенти на мъжката проституция били самите римски императори Август, Тиберий и Нерон.

Очевидно в античния свят господствала животинската чувственост, непознаваща още християнския антагонизъм между душата и тялото. Навярно заради това и античният човек се отнасял толкова либерално към разврата.

Ние все още се мъчим над въпроса



разумно ли е да се легализира и декриминализира



проституцията, морално ли е? Докато тя навсякъде по света си живее добре и без легализация, и хич не се интересува как точно я възприемаме. Човек трудно би могъл да отговори на това питане, защото явлението е пълно с противоречия.

Властта днес, както и преди, често използва жриците на любовта за политически и шпионски цели. Да не говорим, че и често-често се облажава от пребогатия арсенал сексуслуги: хомосексуални, транссексуални, педофилски, всякакви. Никой не може да каже колко точно са проститутките в нашата страна, но е сигурно - не са малко. Някои от тях дори са с висше образование. Професионалистките в занаята са тясно свързани със сенчестата икономика и организираната престъпност. И, както навсякъде по света, са социално нееднородни и представляват загадка за психолозите. Някои от секспродавачките се изживяват като необходими за обществото, смятайки, че, обслужвайки инвалиди и мъже с психически проблеми, проявяват своеобразна форма на социално милосърдие. Други пък се оправдават, че всъщност са добри женици и майки, но се продават поневоля, за пари.

Неоспоримо е, че



социалните и психологическите корени



на явлението са по-здрави, отколкото предполагаме. Точно по тази причина то не може да бъде гътнато и омаломощено току-така с правови и административни мерки.

Казано накратко, просто и радикално решение на въпроса е немислимо. Еднородна позиция към него - също. Някои западни държави вече са стъпили на пътя на легализацията и декриминализацията на проституцията, но отчитат както плюсове, така и минуси.

Легализацията означава юридическо признаване на занаята, като законен вид дейност, регулирана от закона, със задължително издаване на лицензи и плащане на данъци. Такава система съществува например във Великобритания, Германия и Швеция. В Холандия проституцията е изцяло легализирана. Декриминализацията предполага, че проституцията не се забранява, но и не се признава за законна.

От гледна точка на логиката първият път е за предпочитане, защото той гарантира медико-санитарния контрол на жриците на любовта и ги спасява от шантажи и насилие. Като капак държавата има и финансова изгода от това. Но доколко легализацията е съвместима с обществената нравственост, е отделен въпрос.

Любопитен е фактът, че в античния свят бурните изблици на животинска чувственост били смятани за много по-малко опасни за човешкото достойнство и общественото благополучие от дълбоките любовни преживявания. Ние не сме устроени да мислим така. Затова и споровете ще продължават, а проституцията ще процъфтява, както винаги.
 
Повечето сексжрици се срамуват от фотообектива. Други пък се смятат за "милосърдните сестри" на обществото и се пъчат гордо за снимка.
 
Фреска от Помпей: максимална тарифа за платената любов.
 
Японската нравствена полиция в последно време се главоболи около т. нар. "енде косай" ("помощнички в общуването"). Те по правило се избират измежду ученичките от горните класове, нямащи нищо против да заработват.
 
Срещу секса и парите поотделно никой няма нищо против. Но сексът срещу пари се смята за позорен и унизителен.
 
Фреска от Помпей. Груповият секс не е от вчера.
 
Понеже темата е екзотична, вицовете за проститутки и карикатуренето на "пеперудките" не секва. Текст към карикатурата: "Дръж, само ме остави на мира!"
 
Съвременните секспродавачки са много агресивни и изобретателни при "ловенето" на клиенти. И не изглеждат чак толкова величествено като атинянката Таис.
5
11069
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
5
 Видими 
25 Февруари 2005 23:58
Мноооого безмислена статия. Някой си е упражнявал да запълва място във вестник.
26 Февруари 2005 11:05
Що пък, добре се е справила дамата, събрала е на едно място проституцията на света.

Редактирано от - Мол Фландърс на 26/2/2005 г/ 11:06:57

26 Февруари 2005 12:10
проституцията, макар да е жива от времето на Адам и Ева

Ай стига бе! И кои са били клиентите на Ева? А? Това не се казва проституция, а зоофилия, макар че не съм много сигурен в термина. Я някой с повече опит да ме поправи, ако греша.
26 Февруари 2005 15:54
статята е отвратителна, както и римляните...
зоофили са мъже , които са правили сношения с животни по време на римската империя! Къде е секстуризма в Тайланд? НЕ е споменат...Толкова идеи имат там
arhiman ти май си един псевдо-вярващ демагог, четейки всекидневните ти постинги!

takvor onik
达 可 沃 尔 奥 尼 克 保 多 利 昂
God Bless U!!!
26 Февруари 2005 23:01
Тая бабиера на снимката горе как гнусно гледа...отблъскваща физиономия
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД