:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,890,654
Активни 202
Страници 6,300
За един ден 1,302,066

Обикновен социализъм

С комунист не се спори
Сред изобилието от политически вицове по времето на соца - не че до последно не изселваха хора за това, че ги разказват - имаше един, който се занимаваше с начина, по който спорят соцфакторите. Накратко, американец някакъв обяснявал как при соца няма свобода на словото и съвестта, граждански и човешки права, върховенство на закона, демокрация и така нататък. Нямайки какво да отговорят на така зададената теза, соцхората отвърнали инак: "Ами вие в Америка защо биете негърчетата?"

Соцхората - има ги не само сред червените - продължават да действат така и днес. Не отговарят на поставената теза, а викат на опонента: "Я се погледни ти к'ъв си негодник!"

Да речем, тезата е, че при соца се живее нелепо, бедно и без достойнство. Соцхората не тръгват да доказват, че не е така, а предлагат подхода с "негърчетата".

Има няколко основни модула на този подход, макар вариантите да са на практика безкрайни. Единият основен модул е:



"Партията ти даде всичко, а ти я плюйш!"



Наивният отговор на това би бил: "Не е верно, сам си го направих!" Тук идва разгромното: "Добре, ама можехме да не ти позволим да си го направиш - ама ти дадохме!" Така всичко става "даване" - и слънцето, и въздухът се оказват "давани" - защото наистина по соца Партията може да те опандизи във всяка дадена секунда и за каквото си поиска.

Ако по някакви причини този първи модул на соцдебатирането не сработи, има следващ - да го наречем "поколенски". Тук има два варианта. Единият: "От какво добро семейство комунисти тръгна, виж се какъв си предател, не те ли е срам от баща ти/майка ти/леля ти?" Ако не си от такова семейство, работата е още по-лесна: "От семейство на фашисти се раждат само фашисти." Този вариант беше например разигран против Петър Стоянов по време на президентските избори преди четири години.



В такива спорове не се влиза,



макар дебатът да е в основата на всяко развитие, особено в ареала на европейската цивилизация. А не се влиза, защото няма дебат по тезата, а оправдаване на себе си пред Партията, която, макар оплескана до ушите, е заела позата на съдник на персоната на опонента. А точно това оправдаващо се живуркане беше най-унизителното в соца.

Има и още един модус на соцдебат, в който не се влиза - да го наречем "чалга-соц". Той се практикува от по-дребни соцфактори и се изчерпва с това опонентът да бъде окичван с цветисти описания, предимно почерпани от света на флората и фауната. В зоната на чалга-соца не ми се влиза поради причини от естетическо естество.

И затова има един широко известен принцип, който важи в такива случаи:



с комунист не се спори



Дебатира се само с хора, достатъчно вътрешно свободни, за да могат да водят дебата според онези правила, които го превръщат в двигател на развитието.

Колкото и печално да звучи, колкото и тъжно да е като констатация, оказва се, че всъщност свободният човек няма какво да съобщи на несвободния. Не е в грешка свободният: той винаги може да формулира посланието, че в Америка не бият негърчетата. Тъжното и депресиращото е това, че несвободните хора не са снабдени с апарата да разбират свободни послания.

И единственото, което може да се направи, е да се направи така, че да се появяват все повече свободни хора.
524
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД