- Г-н Иванов, защо протестира оркестърът?
- Аз не обръщам внимание на оперните интриги. Това ми е основен принцип. Интригите в операта са много и не само в софийската. Нямаше да оцелея цели 40 години на директорския пост, ако обръщах внимание на дребните неща. Смятам, че винаги съм имал вярна репертоарна политика и резултатите са били налице.
- Но преди месец оркестрантите са си направили синдикат, за да защитават исканията си.
- Чух, че има такъв синдикат. Даже съм уведомен с официално писмо. Но тук има синдикат на солистите, който е учрежденски, има още синдикат на хора, на балета, сега и на оркестъра. Аз дори запитах Жени Захариева, която е председател на Съюза на музикалните дейци, с кой синдикат трябва да преговарям. Естествено не мога с всички поотделно. Имам сключен трудов колективен договор със синдиката, който е учрежденски, с председател Стоил Георгиев. Така че засега с него преговарям.
Лошото е, че стачката е работа на двама или трима души, които се смятат за лидери на синдиката на оркестъра, а не на целия синдикат. В последните 3 месеца аз всеки почивен ден пътувам в различни страни, за да организирам турнета на националната опера и да осигурявам хляба на хората. Заплатите не са достатъчни и много се разчита на тези турнета. Бях в Кайро и сключих договор. Бях в Корея и там подписах договор. Ходих и в Палма де Майорка. И точно в тези три дни, докато бях в Брюксел, за да осигуря представянето ни и там, тук са се правели някакви изказвания. И то от главния диригент Георги Нотев, което е нечестно и некоректно. Аз го уважавам и имам съвсем колегиални отношения с него като с главен диригент. Но си гледам моята работа.
- Има упрек, че турнетата не са добре уредени.
- Това е абсолютна клевета. Националната опера получава двойно и тройно по-големи командировки, отколкото получават останалите състави в страната. В Япония вземаха по 60 долара дневно. Това е два пъти повече и от държавните командировки. Спят в четиризвездни хотели, имат осигурена храна сутрин, обяд и вечеря с по 15 вида сладолед. Разкошни са условията. В Палма де Майорка например е рай.
- Вярно ли е, че с вас пътуват и много външни лица, които не играят и нямат нищо общо със спектакъла?
- Няма такива.
- И никой не заема мястото на някой оркестрант например?
- Не.
- Обвиняват ви и в друго - че операта ни не играе на големи световни сцени?
- Това е глупост и половина. Досега ходеха по селата. Знам къде са им били досега турнетата. А вече стъпваме точно на големите сцени. Ето, сега уреждам за Брюксел.
- Защо не каните големите наши имена като Дарина Такова например?
- И това не е вярно. Канят се. Дарина Такова е била в Софийската опера. Тя е съпруга на Живко Пранчев, а той е един от противниците. А той е един издухан баритон и вече не може да пее. Колкото пъти му възложа спектакъл и той дава болничен.
- А канил ли сте Дарина Такова в спектакъл?
- Канили сме я. Тя беше щатен артист в операта, но понеже живее в чужбина, сама напусна.
- А след това канили ли сте я?
- Не, след това - не.
- А Райна Кабаиванска, Анна Томова-Синтова?
- Анна Томова е канена. Тя пожела да пее в концертно изпълнение, не в спектакъл. Калуди Калудов редовно играе на наша сцена. Божидар Николов от Виенската опера също. Цветана Василева дойде наскоро. Каним редовно и Бойко Цветанов.
- Възможно ли е синдикатът да поиска предсрочен конкурс за директор на операта? Вашият договор изтича след година.
- Аз имам договор и трябва да си го изпълня. След това дали ще ми го продължат, си е работа на Министерство на културата. Но аз в момента съм наредил 11 турнета за следващия сезон. Програмата така е направена, че да не прекъсват и спектаклите в България. В последно време се радваме на доста публика. Върнахме хората в салона. Имаме 250 души състав. При всяко турне заминават 150, а останалите 100 уволняват директора.
Непрестанно пътувал за да осигури хляба...
Тоя за какви ни има?
Себе си за какъв има?
Това е Българска Народна Опера, следователно главното е качеството на изкуството им и Българската Публика.
Нека ходят и в чужбина, но не за да СИ ОСИГУРЯВАТ ХЛЯБА, А ЗА ДА ПРЕДСТАВЯТ СТРАНАТА И ИЗКУСТВОТО СИ.
Преди години имаше прекрасна инициатива за опера на открито, пред мавзолея. Какво стана с нея?
Кога пак сте видиме някоя от Владигеровите опери?