:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,731,423
Активни 642
Страници 16,326
За един ден 1,302,066

Властта иска мир между владиката Николай и католиците в Пловдив

Светият синод на БПЦ гласува единодушно за най-младия митрополит
Снимка: Юлиян Савчев
Всички митрополити вчера гласуваха за Николай в синодалния параклис.
Известният с враждебното си отношение към католицизма епископ Николай вчера бе избран за митрополит на православната Пловдивска епархия, в която живеят и голям брой вярващи католици. В словото си след избора в Синодалната палата директорът на вероизповеданията проф. Иван Желев специално призова новия владика за толерантност към представителите на всички религии.

Той подчерта, че в Пловдивската епархия, която е най-голямата в страната, съжителстват православни, мюсюлмани, католици, протестанти, представители на армено-грегорианското и израилтянското вероизповедание. "Онова, което беше търпяно при Софийския викарий, едва ли ще бъде търпяно при Пловдивския митрополит", каза Желев. Той намекна за поведението на Николай по време на посещението на папа Йоан Павел II. Тогава младият епископ, който има отрицателно отношение към различните от православието църкви, искаше да организира протест против папската визита. Като не успя, заключи предназначените за папата дарове в един килер на "Св. Александър Невски". По време на тържествена служба в "Св. Неделя" пък принуди тогавашния папски нунций Антонио Менини да стои прав по време на литургията.

"Властта, заедно с народа, е заинтересована вероизповеданията в родината ни да спазват законите на страната и да спомагат за мирното съжителство на гражданите", каза вчера Желев.

"Аз приемам този избор като начертание на Божията промисъл, като Божий жребий, като послушание, което ми се възлага от Светата църква и което ще се старая с Божията помощ да осъществявам", каза новоизбраният митрополит. Според него не би трябвало проф. Иван Желев да си позволява да прави оценка на работата на когото и да било от вероизповеданията в България - "още повече на епископ".

Препоръките на директора подразниха част от духовниците, които вчера празнуваха избора на Николай. Пръв за него е гласувал патриарх Максим. Николай събра 13 гласа от пуснатите от патриарха и митрополитите общо 14. Вотът на Плевенския митрополит Игнатий е бил обявен за невалиден, защото е предаден без подпис. В гласуването са включени и гласовете на Западноевропейския митрополит Симеон и на Американския Йосиф. Очаквано отпадна кандидатурата на доста възрастния и без висше богословско образование епископ Теодосий.

Николай е роден през 1969 г. и става най-младият наш митрополит. След дипломирането си в Богословския факултет на СУ "Св. Климент Охридски" продължава обучението си в Московската духовна академия. От 2001 г. е епископ. До избора му за владика на епархията се стигна след кочината на дядо Арсений миналата година.
25
2439
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
25
 Видими 
12 Февруари 2007 05:00
Тогава младият епископ, който има отрицателно отношение към различните от православието църкви, искаше да организира протест против папската визита. Като не успя, заключи предназначените за папата дарове в един килер на "Св. Александър Невски". По време на тържествена служба в "Св. Неделя" пък принуди тогавашния папски нунций Антонио Менини да стои прав по време на литургията.

Ако целта е била православието в България да бъде ликвидирано напълно, то тя е почти изпълнена.
Едва ли нетолерантни примати, могат да привлекат някого към някаква идея, пък била тя и традиционното в България вероизповедание.
12 Февруари 2007 08:21
Властта да не се меси в делата на Църквата.
12 Февруари 2007 08:53
Има твърдост една, а има и друга. Затова да видим първо новия митрополит каква твърдост ще прояви. НО определено угаждането на тълпата не би трябвало да е официалната позиция на Православната Църква. Защото Тя служи на Христос.
12 Февруари 2007 09:16
Гръцкият архонт Иван Желев за втори път в рамките на по-малко от месец се изживява като съдник на Българската православна църква и се меси недопустимо в делата и.
Не му е това работата!
Да му е честит избора на новия пловдивски митрополит Николай, избор изключително отговорен за БПЦ и светия ни синод. Може да е най-млад, но един от най-добре подготвените вече владика в духовно отношение.
Избора с 13 гласа показва, че за първи път от много време Синода ни е единен и това явно много дразни някого.
12 Февруари 2007 10:16
Висш църковник, който си позволява да определя “врагове” за мен няма нищо общо с религията като вяра. А това, че не трябвало да се прави оценка на работата на някой от църквата, "още повече на епископ" просто няма нужда от коментар. Очевидно е добре подготвен, но не бих казал в духовно отношение. Точно такива – млади или стари - са довели до “Православната Църква служи на Христос, а не на тълпата”.
12 Февруари 2007 10:24

Мнозина вярващи харесват стила на новия митрополит, защото е твърдо православен и безкомпромисен по отношение на другите вери и църкви. Това е поведение, присъщо по-скоро на монах-отшелник в Атон, отколкото на владика на една космополитна епархия. Дали Н. ще промени характера и политиката си бъдещето ще покаже. Ако започне да натрапва православието по всеки повод и да преследва неправославните, няма да остане дълго на този отговорен пост.

-------

http://blog.360.yahoo.com/pavel_st_georgi ev [последните две букви са слети с останалите]
12 Февруари 2007 10:34
arhiman,
Православната църква има имоти, свещоливници, инвестиционни проекти за хотели и други бизнеси, но не и влияние, така че никой от нея не може да преследва никого, дори и да иска.
*
Проблема е, че тази тенденция укрепва. Просто православието в България е мъртво.
12 Февруари 2007 10:58
Графе /а може би архонте/,
не сме ние тези, които ще съдим църквата и владиците.
Това е институция с 2000 история.
А ако много ти се иска да съдиш - слагай расото. Не от креслото на дирекцията по вероизповедания...
Аз не претендирам да съм дълбоко вярващ, но съм провославен християнин.
И знам, че за да се наричам българин, твърде много е допринесла и БЪЛГАРСКАТА ПРАВОСЛАВНА ЦЪРКВА. Повтарям, че това явно на някого не се харесва.
БПЦ явно излиза от кризата в която я вкараха преди 17 години същите тези, които все още се опитват да се месят в делата и.

Архиман,
"Ако започне да натрапва православието по всеки повод и да преследва неправославните, няма да остане дълго на този отговорен пост."
Православието никога не се е натрапвало и никога православната църква не е преследвала...
А и би ли ми казал кой ще го свали новия владика от поста му на пловдивски митрополит, а?

12 Февруари 2007 11:14

Драги Микеле,

Понеже твърдиш, че си бил "православен", но не си вярващ (оксиморон), не трябва по принцип да ти отговарям, но ще го направя. Чети църковна история и ще се убедиш, че когато православието се е сливало с държавата (Византия, Русия, Грузия и пр.), то е гонило и то доста жестоко всички друговерци. След това махалото се връщало и самото православие е било преследвано (от турците, болшевиките, глобалистите и сие).

--------

http://blog.360.yahoo.com/pavel_st_georgi ev [последните две букви са слети с останалите]
12 Февруари 2007 11:23
И знам, че за да се наричам българин, твърде много е допринесла и БЪЛГАРСКАТА ПРАВОСЛАВНА ЦЪРКВА.

Mikele,
това патетично твърдение няма как да е вярно. Българската православна църква изчезва през 1396 г. и се появява частично чак през 1870 г., а напълно едва през 1953 г.
*
Може би искаш да кажеш, че това, че българите не са били мюсулмани ги е запазило от претопяване в Османската империя ?
12 Февруари 2007 11:40
епископ Николай
12 Февруари 2007 11:56
Новия митрополит е напълно непознат за Пловдив и ако направим аналогия с политиката е "Парашутист" (спуснат отгоре) от шепа изкуфяли старци. Ако Църквата не се реформира поне малко то постепенно тяхното влияние ще намалява. Трябва да се издигат млади хора с модерно мислене и възгледи , като например отец Любомир Братоев ( игра в "Стани богат", който е гледал ще разбере за какво става въпрос), отец Боян Саръев и варненския свещеник който спасява наркомани , съжалявам не си спомням името му. Аз съм от Пловдив , тук живее може би е най шарено от към религии от цяла България. Има много голяма група арменци, евреи , католици и др. , а от лична гледна точка аз съм православен съпругата ми е католичка , а имам първи братовчеди които са мюсулмани.Църквата се е затворила в някакъв свой собствен свят и работи и си спазва някакви канони които са по подходящи за 18 век , а не за 21 век.
12 Февруари 2007 12:06
Архиман, не обичам да се цитирам, но чети внимателно:
"Аз не претендирам да съм дълбоко вярващ, но съм провославен християнин"
и това е така защото съм възпитаван в такова време, когато атеизмът беше навсякъде и просто не съм могъл да се запозная по детайлно с религията, защото ако си спомняш тя беше "опиум за народите".
Това не ми пречи да се опитам да наваксам сега. Защото религията освен вяра е и философия, и за средно интелигентния човек не е трудно да навлезе навътре в нещата и по-късно.
И знам, че Христовата вяра /говоря за православната/, е една от религиите, която не е налагана с меч, а със слово и в това е силата и.
И че православието винаги е било преследвано, именно поради страха от него, както сам казваш от турци, юдеи, глобалисти...

Оле-ле,
Не забравяй, че гърците /византийците/ още не могат да ни простят, че сме възстановили църквата си преди да възстановим независимостта на държавата ни след турското робство и поради тази причина са ни наложили схизмата до 1953 год.
Само подчертавам, че ролята на църквата, на вярата днес при настъпващата глобализация и намаляване ролята на държавността ще придобие нова изключително важна роля за отделните общностти, които ще търсят различни критерии за да определят своята идентичност.
Може би след време българи /ще станем европейци/ и да няма, но православни християни ще има със сигурност.
12 Февруари 2007 12:23
Новия митрополит е напълно непознат за Пловдив и ако направим аналогия с политиката е "Парашутист" (спуснат отгоре) от шепа изкуфяли старци. Ако Църквата не се реформира поне малко то постепенно тяхното влияние ще намалява. Трябва да се издигат млади хора с модерно мислене и възгледи , като например отец Любомир Братоев ( игра в "Стани богат", който е гледал ще разбере за какво става въпрос), отец Боян Саръев и варненския свещеник който спасява наркомани , съжалявам не си спомням името му. Аз съм от Пловдив , тук живее може би е най шарено от към религии от цяла България. Има много голяма група арменци, евреи , католици и др. , а от лична гледна точка аз съм православен съпругата ми е католичка , а имам първи братовчеди които са мюсулмани.Църквата се е затворила в някакъв свой собствен свят и работи и си спазва някакви канони които са по подходящи за 18 век , а не за 21 век.



Наско, от това ти изказване, човек остава с едно-единствено впечатление - нямаш никакво отношение към темата, по която се изказваш. Изброените от свещеници, просто няма начин "да бъдат издигнати", в този смисъл, в който е настоящата статия, просто защото те не могат да бъдат епископи. Любо Братоев дори е дякон. Както и да е.
Епископ Николай е познат за тези, които имат някакво отношение, а не от "Стани Богат" или от медийна известност, като на отец Саръев (който между другото горещо подкрепя Николай).


пп - Битието на каноните, не е свързано с прищявките на този или онзи.
12 Февруари 2007 12:37
Mikele,
Че православието не е налагано с меч си в дълбока заблуда. Виж само българския пример с Борис I Михаил.
*
Православните църкви, кагато са били преследвани не е било защото ги е било страх от тях, а точно обратното - защото не са имали самостоятелна сила и често живот извън държавите си. С появата или изчезването на тези държави те са се появявали и изчезвали, като самостоятелни образувания. Принципът на цезаропапизма (за разлика от папоцезаризма на католиците) ги е отслабвал и политизирал.
*
Религии и народи са се появявали и изчезвали. Нямаме основание да смятаме, че този процес ще спре. Идентичността не е и не може да бъде самоцел. Когато я има и поражда обособени интереси тя трябва да бъде защитавана, но не и за сметка на нетолерантност към същите права на другите.
*
Що се отнася до белег за национална идентичност, то много по естествен е езиковият белег, а не религиозният, още повече пък ограничен само в една деноминация на едно вероизповедание. Няма нужда от изкуствени идентичности.
Нека не си усложняваме живота с глупави тези и каузи.
12 Февруари 2007 12:41
Black Swans,
религията си е обществен феномен. Църква самодостатъчна в шепата си архиереи е секта. Всяко вероизповедание може да прави, каквото намери за добре, дори да се превърне в секта, бизнес-организация за производство на свещи и туризъм или дори да се затрие.
12 Февруари 2007 12:44
Статията е доста повърхностна. Но на мен ми прави впечатление следното: съгласно каноните на Православната Църква (не само българската), за да стане едно лице епископ трябва да е минимум на 35г. иначе се низвергва от сана независимо колко е достоен да заема този пост. Този е роден 1969г. и става епископ през 2001г. на 32. Но щом Марксим пръв е гласувал за него нещата са ясни, а и щом викарийчето е учкало в Масква, то нещата си идват на местата. Пък и при положение че на т.н. православна асамблея ще ни представлява Данчо Ментата вече и най-непредубедения вижда в цялата работа дългата ръка на Москва.
А иначе за този Николай много мои приятели и познати, които са искрени православни християни от София го охарактеризират с две думи: пълно куку! Всички те, подчертавам ВСИЧКИ. Мисли се за истински православен ревнител, но според мен просто се е самонабедил за такъв. Бе с две думи е пълен нещастник!
12 Февруари 2007 12:53
Black Swans съжалявам , че не си ме разбрал , но не исках изказването ми да става много дълго затова сега ще се напъна малко да разасня.Католическата църква води литургиите на съвременен български език и на всички става ясно за какво става въпрос , а също в неделните проповеди могат да се обсъждат всякакви теми свързани с съвременото ни общество , както бичовете на нашето време наркомании и т. н. и т. н. Католическата църква има хуманитарни организации , като "Каритас" , които помагат на болни , социално слаби и др. , като не само с храна , но и с лекарства лекарска помощ дневен център за деца с умсвена недостатъчност и много други неща да не изброявам и помага на всеки който потропа за помощ без оглед на вероизповеданието.Католическата църква също има имоти( не толкова много като православната), но тези имоти са отдадени изгодно ( за кат. църква ) под наем и др. , а с парите се подпомагат болници , детски градини и др. за справка в гр. Раковски , с. Белозем , С. Калояново и т. н. Мога да изброявам още много , но болката ми е , че православната не прави нищо от изброеното по горе , а води само битки за власт и имоти.
12 Февруари 2007 12:59
Black Swans не съм запознат , като тебе добре с каноните и длъжностите , а давам тези хора като пример за хора от лоното на църквата които са с модерно мислене, но за съжаление са твърде малко и скоро не очаквам някакви положителни промени.
12 Февруари 2007 14:58
Mikele (а може би .... ),
“не сме ние тези, които ще съдим мафията и престъпниците.
Те съществуват от хилядолетия.
Ако много ти се иска да съдиш – ставай мафиот.”
Прекалено е, но като довод няма разлика.
Т.е., не е довод. Силно се съмнявам, че Христос си е представял институция (църквата и всевъзможните ú велможи) като представител, упълномощен от Бога на Земята. Ако е имал предвид нещо такова, щеше да го даде черно на бяло в точен вид. Предполагам не се съмнявате във възможността му да го направи? Нещо повече, той, дошлият на Земята да спаси хората, е бил длъжен да го направи.
Има ли такова нещо? Ако да, нямаше да има нужда от следващия ми въпрос:
Какво всъщност имате предвид като пишете “църквата и владиците. Това е институция с 2000 история.”?
12 Февруари 2007 15:27
На младо праси и млад началник не бързай да се радваш, чакай да видиш каква свиня ще стане! Лошото е, че в БПЦ няма кадрови резерв, няма възможности за реален избор. Хубаво е, че са натрили носа на гръчкия измекярин Желев, но друго е по-важно - какво ще прави серд миряните младото дядо Никоай в това безбожно време. Дано не излезе и той гъркоманин, че гръчкото православие ни е също душманин, може би и по-лют, отколкото западното христийнство.
12 Февруари 2007 15:29
За разлика от повечето пишещи по темата познавам и Желев и епископ Николай... още когато беше обикновен глупак в расо, в академитята. В интерес на истината Желев е един от най-умните, нормални и умерени хора в църковните среди. Затова и фанатиците като Николай не могат да се разбират с него. Факт...както и навсякъде лайната изплуват на повърхността...
Лично аз обаче не съм виждал толкова злобен и ограничен човек, но така или иначе Бог ще ни съди всичките, а дотогава да им е честит новият митрополит на Пловдивска епархия... , явно Църквата по-скоро ще стане маргинална институция, отколкото да си промени навиците.
12 Февруари 2007 19:22
"ПРАВОСЛАВИЕ ИЛИ СМЪРТ!"
Този завет се вее върху знамето на атонски манастир вече векове наред! Гърците също изповядват този девиз, сърбите - също. И черквите им са пълни!Ние обаче сме толерантни към другите вероизповедания, тоест, ние сме чиста проба безверници. Може и да е крайно твърдение, ще се извиня за него, когато видя черквите ни пълни с миряни. Другото е ала-бала... Ако през Възраждането ни отците ни бяха толерантни към католицизма, юдаизма или ислямизма, днес Българска Православна Църква просто нямаше да има! Тук хленчът на разни псевдоинтелектуалци просто не е необходим - да ходят да се лигавят пред Сорос или ислямиските арабски фондации
12 Февруари 2007 21:09
Общото ни време ражда своите дейци... Класиката на Обоснования Консерватизъм, каквато е Светата ни Българска Православна църква , също ... Нека се замислим , като как и защо е такъв Нейният Избор... Вярвам , че Той иска действителното наше Духовно единение... Всякаквото друго имаме в общото си "изкукване" ...

12 Февруари 2007 23:24
Sabibibi,
Всичките приказки за "толерантност" целят да принизят и обезличат православието. Поклон на Владиката Николай!!! И нека не се поддава на провокации отстоява православната вяра с достойнство! Само вярата може да ни спаси! Амин! Бог да пази България!
http://video.google.com/videoplay?docid=9 91858178658449876&q=novoto+robstvo
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД