:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,658,740
Активни 158
Страници 1,305
За един ден 1,302,066
Интервю

Нихилизмът е робско чувство

Пренасянето на американските принципи на работа в нашата среда, в която властва основно случайността, е празна работа, твърди известният ни режисьор Младен Киселов
Атанас Кънчев
Младен Киселов
-----

Младен Киселов е роден в Русе, в семейството на театрали. Ученик е на Стефан Сърчаджиев и Методи Андонов във ВИТИЗ и на Анатолий Ефрос в московската театрална академия ГИТИС. Поставил е над 140 спектакъла у нас - в Русе, Пловдив, Кърджали, Бургас и Шумен. Има десетки постановки в Русия, САЩ и Канада. В момента завежда катедрата по театрална режисура и преподава актьорско майсторство в университета "Карнеги Мелън" в Питсбърг, най-старото театрално училище в Щатите. Наскоро в Сатиричния театър постави "Старчето и стрелата" по повод 75-годишнината от рождението на драматурга Никола Русев.

------

- Г-н Киселов, как пиесата "Старчето и стрелата" на Никола Русев с характерния си за времето "езоповски" език кореспондира със съвремието ни и неговия по-директен изказ?

- Истина е, че езикът на "Старчето" е донякъде "езоповски", както казвате. През 60-те години, когато се роди пиесата, това беше характерният за театъра, пак и въобще за изкуството ни, език. "Старчето и стрелата" е всъщност една поетична сатира, ако мога така да се изразя, много близка до класическите образци на трагикомедията. Иносказателността на Езоповите басни не ги прави по-малко остри и значими за всички времена, не е ли така?

- До голяма степен е така.

- Затова може би т. нар. "директен израз" на нашето време е по-скоро един голям недостатък отколкото качество. Бедността на въображението на съвременния разказвач води до "директен израз". Не чувствате ли липсата по сцените ни на голямата метафора и голямата поезия , водещи към пробуждането на дълбоките чувства на доброто и човечността, на които българинът е все още способен?

- А способен ли е?

- Поне на мен ми се иска да вярвам, че е способен. Поради ужасната бездуховност, в която сме принудени да живеем, съвременната интелигентна българска публика жадува за голямото, вълнуващо, помагащо да живеем изкуство. Не че нямаме примери на такова изкуство по сцените ни днес. Но са по-скоро изключение отколкото правило.

- Думите на хан Телериг от пиесата: "...да кажеш, че правиш всичко за род и родина, е най-хитрото обяснение за всички политици", само за нашите ли политици важат или и за всички по света?

- Това е една от любимите ми реплики в пиесата. Радвам се, че се спирате на нея. Кольо Русев е забил стрелата си в самото сърце на политическата Демагогия с главна буква. Много точно казано, макар че в пиесата репликата е малко по-различно формулирана. Същността е тази, която казвате - използването на големите духовни изрази "Род" и "Родина" като хитро тайно оръжие да постигнеш личните си дребни и мръсни политикански цели. Винаги е било така - и преди и след Христа търговците са се стремели да влязат в храма, защото силата на чувствата у вярващите е голям стимулатор за развихрена търговска дейност. В Америка има израз: "Секс и дух се продават", което директно свързва двете най-чувствителни неща у човека - тялото и духа, с продажбата на стока. Изгонването на търговците от храма е едно от най-паметните неща, извършени от Христос, но след като той беше разпънат на кръста, те спокойно се върнаха там. Нямаше вече кой да ги гони. И така до наши дни - светът е пълен с примери за тази процъфтяваща демагогия на политиците търговци, които под знамена с всякакви цветове разпалват войни, нахълтват в чужди държави или в частния живот на хората, убиват и грабят в името на най-свещените две неща - "род" и "родина".

- Страхът и предателството са водещи чувства в пиесата. По-рафинирани ли са днес предателството и страхът?

- Предателят и страхливецът никога не признават, че предават или че се страхуват. Предателството се нарича "вяра в други ценности", а страхът е просто "предпазливост". В наши дни понятията са вече дотам рафинирани или по-точно - размити, че ако наречеш някого предател или страхливец, рискуваш да те погледнат сякаш си откачил или безнадеждно остарял. При тоталната загуба на критерии в днешния наш свят вече няма универсални ценности. Когато отидох в Америка и се запознах с речите на американските президенти, бях изумен колко много си приличат с речите на генералните секретари на КПСС, произнесени по същото време отсам Желязната завеса. Същите думи, същите изрази - "свободата на човека", "независимостта на народите", "международния мир", "сътрудничеството", "борбата с бедността на Третия свят", "разоръжаването", "грижата за природната среда", "интересите на родината"...списъкът е безкраен. Страните от Източния блок бяха наречени преди 89-та година "народни демокрации". И до днес севернокорейската държава-затвор се нарича "народнодемократична република". И едната от двете най-могъщи партии в Щатите също носи името "демократическа". Тази световна нравствена всеядност днес, наречена за удобство "демокрация", "род", "родина", каквото искате... е най-удобната формула на болшинството политици да оправдаят всичко, което правят с едничката цел да се докопат до властта. И въпреки цялата тази демагогия и "рафинираност" - предателството и страхът в края на краищата си остават просто предателство и страх, нищо друго.

- Някои от днешните българи са обзети от нихилистични чувства. Какви са вашите наблюдения - по-различно ли гледаме от американците на родината си?

- Понятието "родина" се размива днес все повече. А трябва да говорим все по-високо за Родината с главна буква. Моля да бъда разбран правилно. Родината е по-голямо нещо от всички нас, взети заедно, по-голямо от крещенето на малки групи по улиците или денонощното промиване на мозъците по телевизиите с тъпото туристическо фолклорно умиление. Родината очаква от всички нас интелигентност и истинска вяра в нейната благословена сила да излекува както себе си, така и всеки от нас поотделно от тумора на нихилизма. 500 години нихилизъм и приспособяване към изискванията на Отоманската империя не успяха да убият всичко и всички в тази наша малка нещастна родина. Дойде Апостола Левски, смени само една буква в думата "родина" - вместо малкото "р"на обикновените хора сложи отпред своето главно, апостолско "Р". И като нарече страната ни Родина с главна буква - събуди с това ценните спомени за достойнство и сила на духа у тия жалки роби, с които общуваше. Нихилизмът е робско чувство. То е родено от отчаянието, че сме безвъзвратно загубени. Така ли е обаче? Отговорът на "Старчето и стрелата" е "Не!" и в този смисъл това е една антиробска, антинихилистична пиеса и затова - много навременно бе да бъде възстановена именно сега. Именно сега, когато главното "Р" на Апостола е отново тихомълком сменено с малкото "р" на новите български нихилисти - духовните роби на новите империи, които се настаняват у нас.

- Само при нас ли е така?

- Ами американците в това отношение могат да ни бъдат чудесен пример на едно противоположно на нашето отношение към себе си. Във всяко американско нещо те виждат скрита някаква голяма ценност. Това чувство за собствената стойност у някои американци води дори до нелепо самодоволство. Или по-лошо - до наивна самонадеяност и самоизолация от останалия свят. Но от друга страна, тази същата свръхвяра в себе си и в своята способност да възкръсваш след всяко бедствие може да доведе и до истински национален подем и обединение в моменти на опасност. Такива бяха дните след 11 септември, например, когато цяла Америка застана като един в подкрепа на ранения Ню Йорк. По онова време Америка беше наистина възхитителна!

- Какво от опита си в Америка пренасяте у нас?

- Трудно е да се пренесе нещо от опита ми в Америка тук. Условията на работа там и тук, отношението на хората към задълженията им, организацията на процеса, ефективността на труда - всичко е коренно различно. Как да го обясня? За най-малкото нещо, което трябва да се извърши по подготовката на един спектакъл в Америка, има предварително сключен договор с този, който трябва да го извърши - с ясни отговорности и срокове. Всяка репетиция по правило завършва с половин час съвет на творческия и техническия екип, където възникналите при репетицията въпроси се решават в момента. Нищо не се оставя за утре. Там гледат да избегнат всяко трудово взаимоотношение, при което може да има неяснота по това кой пие и кой плаща. Затова и се работи отговорно и всъщност много леко. У нас при възникването на проблем не е ясно кой трябва да го решава и затова всички решават всичко. Това е гигантско губене на време. Ние просто работим безсистемно. Пренасянето на едни американски принципи на работа, построени върху системност, в нашата лишена от всякаква системност среда, в която властва случайността, е празна работа. На нас в организацията на театралния процес ни липсват "първите седем години", както се казва. Освен това режисьорът там има задължително асистент, а помощник-режисьорът, който при нас е безгласна буква, там е главно действащо лице с трима асистенти и има пълната власт над всичко и всички. Но заедно с това и носи пълната отговорност за спектакъла. Там има отделен художник по осветлението, която фигура в българския театър въобще липсва, има много строги правила за работа и почивка, което при нас също липсва, и така нататък. Различна планета, няма място за сравнение, а още по-малко за пренасяне у нас. Ако се направи опит за пренасяне, трябва да се преорганизира целият производствен процес в българския театър с основно преразпределение на функциите и отговорностите на участниците. Не казвам, че е невъзможно, казвам само, че ще е бавна и трудоемка работа.

- Наистина ли в Америка, ако не даваш максимума от себе си, те изхвърлят зад борда?

- Вярно е. Зад борда има безброй лодки и във всяка има по един морски вълк, не по-малко страхотен от тебе, който само чака ти да бъдеш изхвърлен, за да се покатери на мястото ти. Техните кораби винаги са с издути и здрави платна, защото всички моряци от време на време поглеждат към лодките с вълците, дето чакат долу край борда. И този поглед им е достатъчен, за да хукнат да мият след това палубата, да се катерят по мачтите и да дърпат въжетата с двойна енергия и всеотдайност.
27
3663
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
27
 Видими 
08 Декември 2007 01:57
"Изгонването на търговците от храма е едно от най-паметните неща, извършени от Христос, но след като той беше разпънат на кръста, те спокойно се върнаха там. Нямаше вече кой да ги гони. И така до наши дни "
08 Декември 2007 03:22
Моите почитания към режисьора Киселов, ама ке молим дургарите от веснико да не им позволяват на режисьори, артисти и певци да говорят надлъжко и нашироко за пулитика или па да сравняват "Запада" с наща Родина.
Щото много от тех, както и Киселов в случая, не се усещат кви ги ръсят.
Уважаемият режисьор фали, фали стройната организация и дисциплина отвъд Голямата вода, па у края вземе, та те шашне с такъв завършек, че неволно сравняваш наш Младен с оня гирой от "Танцуващият с вълци".
Само, че той е на кораба и е готов не само да лъска палубата, но и да държи платната здраво издути.
Попътен вятър, гусин Киселов!
08 Декември 2007 03:39
Що бе, Бай Хасане си недоволен? Вярно казва човекът, така се работи в Америка. И то не само в театрите. Наистина финалът на статията е драматичен, ама той човекът си е театрал. Аз бих го казал по други начин - ако не си гледаш работата, ще те уволнят. Това е истината, макар и жестока.
08 Декември 2007 07:05
Хе, хе!!!
Още един нашенец , дето се мисли , че е по-католик от Негово Светейшество Папата!!
Не така бе другари!!!
Къде е класовата нетърпимост!!!
Апропо, един Папа преди време май беше казал , че бъдешето може би е в капитализма, аме не като този в ЮЕс Ей!!!
Приятно бачкане до скапване, господа
08 Декември 2007 09:00
Само дето не е Отоманската империя, а турската империя.
08 Декември 2007 09:29
Професор Пантев , преди два дни , в едно интервю , когато характеризира прехода с една дума, го нарече СИМУЛАЦИЯ.
Аз си спомням едни други дни , когато Младен Киселов е директор на Художествено творческата дирекция в НДК.Тогава се играех първите постановки , днес вече е ясно какви , оказаха се заиграващи с човешкият дух.Иван Радоев , преди да се пресели на високо , при звездите , направи своето покаяние.Споменавам го , защото силните постановки са по негови сценарии.Та тогава , в тези интересни дни за ПОСВЕТЕНИТЕ , Луканов , П.Младенов.Чудомир Александров , обичаха да надничат , в тези обстановки и постановки , за да съзерцават ковачницата на новия дух.Какъв чук из млати по този дух и какво стана , това е излишно да се казва.
Повече ИСКРЕНОСТ и повечко ПОКАЯНИЕ , защото родина ще продължава да се пише с малко , , р” , щом нещата опират до СИМУЛАЦИЯ.

08 Декември 2007 09:40
Ако махнем артистичните приказки, остава факта за постановка, показваща стаения ужас при социализма. Което е и поръчката.
08 Декември 2007 09:55

Младен Киселов,

08 Декември 2007 10:54
Превод на заглавието:
"Всички са маскари" е новият опиум за народа. Действа безпогрешно.
08 Декември 2007 10:57
Наистина от дистанцията на времето текстът на пиесата "Старчето и стерелата" е малко несъвременен. Дори в програмата пише каква е истинската съдба на Телериг, че в крайна сметка избягва при византийците, а във финала на пиесата героят Телериг се самоубива. Което буди недоумение у зрителя. Не може да се схване като жертва. Изобщо не е ясно за какво го прави, след като се е разправил с враговете си. От отчаяние ли, от немощ ли? Не зная как е звучал преди този езоповски език от сцената, но сега е малко разбираем. Но по отношение на организацията на америкнаците, наистина има за какво да мечтаем в България. Защото всичките тези бавни и мъчителни процеси, когато правиш нещо, наистина могат да отровят, каквато и да е творческа и всякаква енергия.
08 Декември 2007 10:58
Така е то! Няма начин някое безхаберно ренде да си придава важности, възползвайки се от мътната вода наколо...
08 Декември 2007 11:13
Браво, чудесно интервю!
Особено ми хареса на финала:

"Зад борда има безброй лодки и във всяка има по един морски вълк, не по-малко страхотен от тебе, който само чака ти да бъдеш изхвърлен, за да се покатери на мястото ти. Техните кораби винаги са с издути и здрави платна, защото всички моряци от време на време поглеждат към лодките с вълците, дето чакат долу край борда. И този поглед им е достатъчен, за да хукнат да мият след това палубата, да се катерят по мачтите и да дърпат въжетата с двойна енергия и всеотдайност."


Въпреки всичко, освен добра организация, работен и комерчески ентусиазъм на Холивуд и Американската развлекателна индустрия им е необходимо да сменят червените платна на пошлостта и глобалната политическа коректност дето са ги надули с по-духовна материя. Отдавна е ясно, че са с пълен ход напред в теснините. Хляб и зрелища е до време!
08 Декември 2007 11:33
"РОДИНА"?...Начин за реализация на волята божия: чрез мен, чрез вас за реализиране на определен сън (битийност???..). На определена плоскост?!(земята е плоска???)... Но независимо от всичко което е "хвала" на: - добрата организация, техника, механика? и т.н.- отива в небитието по начина си на логическо? мислИне... Границите май са преодолени и от там нататък само самотните звезди са ориентир ...( ако това което се вижда наистина е звезда ( обективно?))
08 Декември 2007 11:37
Valeriana!
08 Декември 2007 12:39
Превод на заглавието:
"Всички са маскари" е новият опиум за народа. Действа безпогрешно.

Прав си Сократе-май, този опиум много грижливо бе отгледан за нас, до неотдавна ни го даваха на час по лъжичка и действаше доста добре - преспивателно, народът забрави да се интересува от политика, ценностите се размиха, хората стигнаха до идиотски непукизъм - замаскиран като нирвана или до човешка непълноценност в гонене на левчето/еврото/долара...
Сега, обаче, се самозабравиха с опиума и започнаха да ни изливат в гърлото час по час по цяло шише. Ние пък май почнахме да се усещаме, че нещо ни точат брадвата, та не зная дали дълго още ще искаме да изпадаме в нирвана. Ако не нещо друго, от тези превишени дози или ще хванем разстройство или пък ще си целокупно ритнем камбанката от свръхдоза. За това, този опиум май вече не действа безпогрешно, организмът или има имунна система, съпротивителни сили или пък ... си загива.
08 Декември 2007 12:55
AlfaGama, Когато Маркс употребява опиума и рилигията в едно изречение тогава "МЕДИЦИНАТА" използва опиума за "ОБЕЗБОЛЯВАЩО" средство...Имах усещането, чу го приемаш като да люхнем по...МММЪЪ - 500 милилитра!!!... Бъди ЕКОЛОГИЧЕН
08 Декември 2007 13:05
Монблан, извинявай, нищо не разбрах
08 Декември 2007 13:48
.AlfaGama, Става въпрос за реална промяна на съзнанието. И че в този период обезболяването ( тъй като тялото предвижда бъдещето...) е един от начините да бъдат манипулирани чукундурите Много е "тъпо", но е и много истинно .Тялото хваща повече от обратните Времеви вълни?... на вече канещата се да се озъби РЕАЛНОСТ...(Друг е въпроса как можеш де се бъзикаш с Господа?...) ( ... колко ти струва ?...И...За?...- Ъ-Ъ-Ъ ... колко поколения???...)
08 Декември 2007 14:15
чунким казаф нещо другу, а за нирвана /с малка буква/ имаф НАпредвид уназ, на надрусаните, дет стигат там било то по СОПствена воля или чужда.
08 Декември 2007 14:37
[/b]AlfaGama, Вихърът е малко по неопределен. Днеска, обаче е малко? " пиянски" ден...Поддържането на определен контингент на границата и отвъд е друг въпрос?... Ползите - също...Количеството - според дължината !... и т.н....
Вида плащания е отделен ... мъ...ден... Пий! Без забрани ..." Сега му е времето"! ...
08 Декември 2007 14:52
А наздраве с теб ...... кат ша пийме......... ама то и разтройство са хваща. ам после...
ти що ни пийш бе!?
08 Декември 2007 15:05
AlfaGama, Как тъй на тоя "СВЯТ" ден да не съм пил!?...Пил съм!... На...! Честен кръст!...
...Пък като си помисля, че утре съм на прасоколеда... ... Просто : " Сбогом чиста съвест....?"...
08 Декември 2007 17:55
За организацията на всяка една работа в Америка и в България е ясно.
Обикновено българите отдаваме много голямо значение на възможността работникът да бъде уволнен и заменен с друг. Едва ли не смятаме, че уволнението е в основата на добрата организация. А то не е така. Основата на добрата организация е добрият план. План, който дава възможност на всеки един да разбере какво се изисква от него. И второто важно нещо е трудовата култура и етика на работниците. Та тази култура и етика в България я няма. Унищожиха я.... знаете кои. В Америка никой не се насилва през целия ден да си мисли- днес трябва много да се старая, защото ще ме изгонят. Хората просто си гледат работата. Тук сам ще напуснеш, ако се наложи да прекъснат филма, защото ти си решил да отидеш да пиеш една биричка, без да се обадиш, или няма значение какво друго. В България народът е такъв тепигьоз, че целия филм да провали някой, пак няма да се признае за виновен и ще отвори уста като крокодил.
За духовността работата е друга. По думите на интервюирания преди я имало, сега я няма. Това са спорни неща. Специално българският творец не е много наясно, непродуктивен е и чака отнякъде другаде да го облъхне някаква идея. България не е духовен център, нищо ново и различно не се създава в духовната дейност, само се копира отнякъде.
Затова, нека не бъдем много критични към творците ни.
Цитира се тук някаква важна мисъл на хана в някаква постановка. Ако вземем да я анализираме, мисълта е нищо. Политиците били еди какви си... Такива са от как има политици. Нищо ново.
08 Декември 2007 20:14
Gozambo, за нихилизма ти . Чети в заглавието - нихилизмът е робско чувство. Като си забегнал там и вземаш 10-15 пъти повече от тук, не значи че си свободен и имаш моралното право да съдиш българския творец. Айде да видим ти там какво сътвори, като не те гони творческия запек.
09 Декември 2007 11:20
страхът е робското у нас, той ни носи злините...
песимизъмът е градивен и го откриваме във всички народи, защото е архитипен, заложен отдолу в колективното подсъзнание и има защитен, предпазен механизъм
09 Декември 2007 17:40
Gozambo Ти си накъдрил едни объркани фантасмагории, че май е видно, че нито в България нито в Хамериката си работил някъде.
В САЩ, както в Западна Европа фирмите имат натрупан опит, материал и традиции. Това не е така у нас в България. За кратко време от 85-90% селско население, което знаеше само да тика ралото и да гледа добитъка, трябваше да се превърне в индутриализирана страна. А това не може да стане с едно поколение. Това е основната разлика. Аз съм го видял в България и съм го сравнил с работата във Франция, Германия и САЩ.
09 Декември 2007 18:16
Mrx++, прав си, ама не напълно. Добрият мениджмънт е в основата на успеха днес. Той повишава произвидтелността на труда много повече отколкото капитала и труда. Сега знания и технологии се разпространяват много бързо и ако към тях добавиш доброто управление - успехите идват. Какво повече е била Финландия от България? Проблемът на България е, че тъй наречените демократи, които аз наричам компрадорци, под външен натиск и определиха икономическа структура на държава от третия свят. Тук вече не може да става дума нито за модерен мениджмънт, нито за трансфер на знания и технологии. Хората, които имаха знания и опит, който можеше да се използува за изграждане на едно модерно капиталистическо общество, бяха прогонени от България. Нови, ако и да се появяват, поемат същия път. Това е истината за България - остана кючек и Азис.
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД