:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,671,698
Активни 327
Страници 14,263
За един ден 1,302,066
Рефлексия

Я’, ‘ба, спа…И гледам телевизия

Димитър Денков
Чуя ли САПАРД, а все по-често го чувам, се връщам към времето, когато бях овчарче и овците пасях. През лятната ваканция дядо ме подкарваше със стадото, за да се очовечавам, щото в града се подивявало. Гледайки децата си, разбирам колко е бил прав, макар тогава мярката да ми се струваше селска хитрост и старческа завист, прикрити с възпитателна грижа. Имаше обаче и реална причина: овчарите от ТКЗС-то ползваха карти за почивка и имаше нужда от помощници. Когато се връщаха от почивка, те разказваха за столовата в Дома на трудещите се селяни във Велинград, за булките от Маймун дере в Хисаря и за щурците в Сливенските минерални бани. Техните хвалби и възторзи се разбиваха от Гуспата, който не ходеше на бани, защото му ставало зле, като се къпе. "Аман от лъжливи овчарчета. Че к'во ми'й тук: я', 'ба, спа...И гле'ам тильвизия." - казваше той и запладняваше под някоя сянка.

Може би затова с усета за нечистоплътност при споменаването на САПАРД на мен ми се явява Гуспата, т.е. Господин Господинов, и ми се счува неговото "я', 'ба, спа". Така той подвикваше и на овцете, за да ги насмете в стадото. Иначе с тая приказка народният гений лаконично описва щастливата човешка орис и в глобалното село, не само между Хасково-Стара Загора-Ямбол, където тамошният диалект прави израза кристално ясен и за хората. И тук животинското у човека се оказва единственият сигурен пристан на смислено съществуване. Заедно с телевизията, разбира се.

Но не само случайният спомен за овчарлъка и произволното звукоподобие оправдават връзката на САПАРД с чудесния диалектен израз на вечния жизнен смисъл. Има и доста по-обективни



нашенски основания за овчарските аналогии



Ето политиците, пелтечещи след доклада на ОЛАФ и преди тоя на ЕК, са досущ лъжливи овчарчета. При това пак тръгнали със стомни за вода. Естествено между народните приказки и политическите дърдорения има твърде съществена разлика. В повторенията си първите са наивно-умилителни, вторите - нагло-досадни. С поучителната приказка за овчарчето народната мъдрост по умилителен начин изобличава лъжата и предупреждава за опасностите от прекаленото самочувствие. В политическите приказки за структурни промени и избирателни реформи проличава страхът от все по-близката възможност пастирите да останат само с дръжките от множество счупени стомни. Така, ако в приказки и поговорки могат да се открият мътните страхове на народната душа от човешките пороци, в приказките за здравето на държавните институции и политическия живот могат да се открият страховете от все по-ясно заявеното недоверие към една рецидивираща лъжливост. Затова и ги отклоняват с извинения за шугавост на цялото стадо, с прехвърляния на вини и с обещания за промени, чийто най-чест резултат е раздаването на геги на някой минаващ за честен пастир - според коалиционните квоти и партийните критерии за почтеност.

Не може да се отрече, че



лъжливите овчарчета донякъде успяват



Те насочват стадното внимание към временни скандали, всеки от които погребва предишния като незначителен, както е например и в прогресията за последната година: Топлото, Овчаров, Могилино, Петков, МВР, ЦСКА, Челопечене, МО, Бончеви, САПАРД, ОЛАФ. Това само по себе си е скандално, но още по-скандално е онова, което се прикрива в обещанията, че този път стомната нямало да се счупи.

Обърнем ли внимание обаче не на текущите скандали, а на скандалите през изтеклите двадесетина години, ще видим не лъжливи овчарчета, а глутница вълци в овчи кожи - вече професионалисти, почти едни и същи, съдим ли по съставите на т. нар. народни събрания, общински съвети и кметове. Всички те могат да се правят на загрижени, когато се притесняват от доклади, проверки и предпазни клаузи. В действителност обаче изобщо не им пука, че нагло са ръфали и ръфат държавни и общински бюджети, пълнени от все по-стригани, защото са и все по-малко, овце. Сега наистина изглеждат леко смутени, защото спирали някакви европейските пари. Но сякаш никак не е притеснително, че за двадесет години всичките далеч по-големи бюджетни пари се разпределят от тях по начин, пред който констатациите на всеки евродоклад бледнеят. Сигурността, че това ще продължи, ги прави нагли, когато се оправдават, че навсякъде по света се лъже и краде. Така е, но там поне става някоя магистрала, а и Хелмут Кол напуска пастирството, набедят ли го, че посяга към нечисти пари.

А тази сигурност я има, защото когато блеем пред екрани, радия и вестници с надежди към Брюксел, не прекрачваме прага, отвъд който започват истинските промени;



все пак овцете по принцип не хапят



Тази кротост, представяна за добродетел, е по-опасна за общественото здраве от каквито и да са скандали, макар сигурно да е удобна за всекиго поотделно. Защото тя прави едно общество неполитическо в първичния смисъл на думата: то прилича на стадо, неспособно на съграждане, ако политическото се схване в първоначалния му смисъл - добро съграждане от добри съграждани. Човек трябва да е глупав като овца, за да вярва, че лъжливите овчарчета, които всъщност са вълци, могат да си представят политиката в този първичен смисъл. Още по-глупав е обаче да смята, че може да се промени нещо, след като все повече ставаме тия, които на вълчата политика отвръщат с приказката на Гуспата: "Че к'во ми'й тук: я', 'ба, спа...И гле'ам тильвизия."
34
6327
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
34
 Видими 
19 Юли 2008 06:01
Слабичко, Мите.Кое време стана, никой не се престрашава.
19 Юли 2008 06:43
- Ябааа, дя я балдявата котялца?
- Я га я дя са тули - кат чунчулига в сугань!

- Съпта рапта няма - ракИте в джобИте и на Кенана.

- Сторте двар уа, сторте двар! - Уу, не можте га стори, я ж га фатя.
- Оть ни га фатя уа, каунь?
- М! Кък да га фатя - тя мина кат матор и беше кюшлия!

- Вър твар царца!

Писали сме ги тия колко пъти, ама повторението - майка на знанието
19 Юли 2008 06:47
Освен да цитирам Марко Ганчев.
"....После...Вие сте овце!
После...Нямате лице!
В същност нямаме копита.
С тез копита кой те пита?
Там е цялата беда...
Да! бееее...Да!"
19 Юли 2008 08:01
Овца стръвница!!!
Дет казваше един друг!!
19 Юли 2008 08:36
точно така:
тази кротост представяна за добродетел
19 Юли 2008 09:17
Брилянтно написано и абсолютно вярно!
Най-после след дългата суша едно наистина хубаво четиво. Благодаря на вестника, че ми направи уикенда приятен
19 Юли 2008 09:58
Проблемите на овцете в стадото са от философски порядък.И никой да сега не ги е решил-
1.как овцете да си сменят овчаря, след като е един, и кого да сложат на негово място-друга овца ли?
2. как овцете да накарат кучето да ги пази, да не се сдружава с вълка и да яде заедно с него поредната удушена овца?
3.как овцете да се избавят от самия вълк-терорист, като и НАТО не може да се справи, пък те горките си нямат овче нато...
Абе сложни екзистенциални въпроси, а отговор няма. Но пък винаги има овчи стада.
19 Юли 2008 13:37
ама и Фичо как отма е фанал акценто на статията.
19 Юли 2008 13:38
Ей това изречение си избирам:
Тази кротост, представяна за добродетел, е по-опасна за общественото здраве от каквито и да са скандали, макар сигурно да е удобна за всекиго поотделно
19 Юли 2008 13:39
материялчето е на ниво, аз му писах 6!
А май сме и земляци с мистър Денков.

Редактирано от - Николай Скаличански на 19/7/2008 г/ 13:40:55

19 Юли 2008 15:13
Съпта рапта няма, н'деля - ич! (казват в Асково, близу до Узунджоу).
Фичо, а по нашия край - чеши, жеби...
Един варналия (от Суворово) влиза в снекбара срещу Валентината и пита продавачката: "Моме, как са чешите?"
(Човекът искал да попита колко струва една чаша сок. В отговор получил шамар от възмутената мома.)
19 Юли 2008 15:36
Някой да преведе Фичовите цитати.
19 Юли 2008 16:39
- Сторте двар уа, сторте двар! - Уу, не можте га стори, я ж га фатя.
- Оть ни га фатя уа, каунь?
- М! Кък да га фатя - тя мина кат матор и беше кюшлия!

- Вър твар царца!



Автоцензоре, това мини-диалогче е от игра на футбол.
В първата реплика вратарят казва на съиграчите си:
"Сторте двар уа, ...", което ще рече:
- Направете стена, бе, направете стена("дувар"!
У, не можете да я направите, аз ще я хвана. (Демек ще хване топката, ще спаси пряк-свободния.)
Следващите реплики значат:
- Що не я хвана, бе, пъпеш?
Ми как да я хвана - мина като мотор и беше в ъгъла.

Позволявам си все пак да допълня следното. Добрият тон по тези места изисква когато единият от събеседниците нарече другия "каунь" (пъпеш), вторият да нарече първия "папунь" (папуняк). Така че мини-диалогчето по-скоро е звучало така:
- Оти ни я фана, бе, каунь?
- Оти прафуча кат матор, бе, папунь!

А фразата "Вър твар царца!" ще рече "Ела да натоварим царевицата!"

"съпта рапта няма... и т.н." - "В събота няма работа - ръцете в джобовете и на..."

Затруднява ме само превода на първото мини-диалогче.
19 Юли 2008 16:52
- Ябааа, дя я балдявата котялца?
- Я га я дя са тули - кат чунчулига в сугань!


Първото изречение не го разбирам. Чичо Фичо да напише за котка ли става дума.
Във второто се казва: "Ето я къде се крие - като чучулига в лук".

Но, в този диалект, който отдавна вече е започнал да изчезва, интересното е и това, че в него има много гърцизми и турцизми.
Например "оти" е "защо" и "защото", както и на гръцки; "карпуза" означава "диня"; "паратика" означава "така сякаш работата е свършила" и т.н., и т.н.

А що се отнася до общата идея на колонката на колегата Денков, аз бих я предала с една поговорка от този край, която всички ще разберат:

Фтиди магар'то ф рЯката.
19 Юли 2008 20:14
Мили Адаш ,
Че сме шугави , прав си , ама и офчерите ни не биват ... До един , в тежка бруцелоза паднали ... На , по срамотии на телевизора излизат и без свян ...
19 Юли 2008 21:34
Бряя..
Баати..
Юбре..

Топлото,
Маймун дере,
Овчаров,
Гуспата,
Могилино,
Блеене,
Петков,
Бюджетни пари,
цената на дизела,
МВР, ЦСКА, Челопечене, МО, Бончеви, САПАРД, ОЛАФ.

.. ноо неща са изпуснати.
19 Юли 2008 21:46
Tой и наш Ваньо Хаджимaрчев, написа "Овчарчето Калитко", па требеше да я изучаваме в училище "Добри Войников", Коларовград (Шумен), ама... Натиснете тук
19 Юли 2008 21:50
Много са хубави фичовите цитати, виждат ми се аскювски. Бравос.
19 Юли 2008 22:16
Ябааа, дя я балдявата котялца?

Добре, де. Всички се сетихме за кой диалект става дума.
Но какво точно се пита точно в това изречение?
На диалектите това им е особеното, че понякога в две съседни села има различни думи за едни и същи неща.
Те заради това езиковеди като Едуард Сепир и Бенджамин Уорф са написали едни важни статии за диалектите като бащи и майки на съвременните книжовни езици...
На едно място в Хасковско-Заралийско "соба" означава "стая", а в съседното село - "печка". Там пък "стая" е "одая".
Няма ли някой да сложи край на преводаческите терзания около "балдявата котялца"!?
19 Юли 2008 22:31
Оти смя на аскюу диалект и язи да съ нъместя, тъдявъ:
"Ай, олъм, тръсни у тиа гириндясали дзигарки две оки френгюи (also, well-known as "френки"."
Само речникът на Найден Геров жъ пумогне на серсем'те.
Note: Дъ Речникът е в 6 (шест) тома и не е допълнен, зъквоту авторА е passed away.

Редактирано от - The Spy на 19/7/2008 г/ 22:36:18

19 Юли 2008 22:48
Фичовия матриал няма нищо общо с хаскьойския(хасковския) диалект – вероятно е попаднал на ного архивно - архаично – исторически источник. В замяна на туй Марко Тотев е на прав път, но неговия матриал в оригинал гласи така:

- Събта рабта няма.
- Ниделя сме паратьки,
ръкити у жубити, сички на Кeнана!


Но хаскойския трепач е лафа:
- Ко ма гледаш, ба каунь!

Размишляващата е точна за "соба" и "одая".
19 Юли 2008 23:03
За леф и 50се още една хаскойска история.

Съдийка пита провинил се дядка от с.Сусам:

- Друг път влизал ли си в съд?
- Влинал съм, кък дань съм влинал.
- В какъв?
- В кацата с лахната, в къф?! /разбирай в каца за зеле/
- Женен ли си?
- Женет съм за адно женску.
- Че кой се се жени за мъжко?!
- Кък кой?! Мойта сесра е женета за мъжку.
- С теб няма да се разберем, ами кажи защо си откраднал водопроводните тръби от гробището?
- Ама ти дънь си луда, ма?! Да с чуала умрял да пий уда? Заккох ни са им тръби, а?

РЕЧНИК(за леф и 20се)

Хасма - Асма, понякога просто лозово насаждение
Худая - Стая
Хисба - Мазе, понякога и таван.
Оримак - Кръчма, някои филолози подозират, че има общ корен със Хоремаг.
Ляб - Хлябът наш насъщни.
Ибах та! - израз на възхищение към събеседника.

Редактирано от - Gan(ю)гоТрий на 19/7/2008 г/ 23:07:23

19 Юли 2008 23:28
Къдя утюъш уа? (Къде отиваш, бе?)
А уа ни вииш ли, уа! Утюъм пу шошето, на ряката и ке фатам риба. (А бе, не виждаш ли, бе! Отивам по шосето на реката, да хващам риба.)
Туй дяти пак съ загуца. Паратика работа туй калманти. Това дете пак се задави. Празна (несъстоятелна) работа са това, кумовете./
Тоа сирсемин глей квой напраил, гумтъ му пак спатъхнала. (Виж тоя глупендер какво е направил, гумата - на колата му - пак е спаднала).
"Мръцка" не значи "пръцка", а "мърда" и още Иляда бисери от Иляду и иднъ нощ в Аскюуска чаршия и в мемликетя "Долината на Шарените Гащи" или "Нощи в Бял Сатен" на Мъдя Блуз. Натиснете тук
19 Юли 2008 23:55
В действителност (х)Асковската реч изобщо не е тяхна, а си е присвоена от юначно (х)Арманли – долината на царете, както е видно от следния лаф:

- Ибаги лудите глАви пияни ..Камъта им го набримчи два ката!
(Стоичков вкара изключителен гол!)
20 Юли 2008 09:15
Да бе
Както и се говори - но вълците си остават вълци, дори и да са в овчи кожи
Както и обратно
Точен днес е авторът
20 Юли 2008 12:48
Статията е някакъв конгломерат (тюрлю-гювеч) от народен фолклор и опит за анализ какво става в държавата ни. Приказката за 'лъжливото овчарче' и 'чиракът със счупената стомна' са съвсем различни от това 'овчедушие' на народонаселението наречено електорат, който се интересува само от собственото си битие. Пастирите, овчарските кучета и вълците са съвсем друга тема. Не е необходим езоповски език за да се назоват нещата ясно- кой пие и кой плаща. Всъщност ние и за това се въртим в този омагьосан кръг на колективна безотговорност.
20 Юли 2008 14:19
Ери,
Според мене котялцата не е котка, а юница, припадничава. Чвяка пасе говеда из генгирлиците, тревожи се.
20 Юли 2008 14:23
Ганю,
Дядо води внучето на зъбар в града.
- Момченце, отвори си устата!
Не реагира.
- Момченце, отвори устата!
Оглежда се уплашено, не си отваря устата.
- Бе дядо, това момче да не глухо?
- А, не е, не е. Зейни ба, Колье!
20 Юли 2008 15:21
Статията не я дочетох, но форумът кефи. А ето още спесимени, от друга фолклорна област, не знам доколко са ви познати:


по джедето има джаклици


кво ми са дзурепиш


фръга сугреп


чеп за зеие


не знам колко уши иам на главътъ си


Превод, а и още нещо: Натиснете тук
20 Юли 2008 15:35
Ами то , трудната леснина на едното общество , гаче е , като да му сториш книжовния език ...
20 Юли 2008 19:45
I told you! Има само един речник и това е единственият речник, които ни дава светлина за турския език, на който сме говорили и турцизмите (и гърцизми) навлезли в ширпотреба в родния ни Язык, който е "български" и оригинално-"автентичен", и това е Речник на Българския Език, писан в продължениа на 10 години от славния български писател и езиковед, Найден Геров.
НЯМА друг речник, НЯМА други сериозни източници от "онова време", обясняващи думите в Българския език. Хайде, творците на словота да кажат нещо напротив.
ПП /PS/ Само да напомня, че не е имало звукозаписна техника, за да знаем малко повече и за самото произношение.
20 Юли 2008 21:46
Фичо, не беше тъй!
Ето оригинала (на български)
Личен спомен за разказ (1988) от един приятел зъбодоктор (беше някъде из източния Делиорман).
Разказано с болка, от колега на колега:
Влязоха, казва, баща и син.
Детето седна на стола.
Казвам му - отвори уста мойто момче - не реагира.
Пак - айде да видим какво има в устата! - стиска и мълчи.
Към бащата - ама вижте, какво ще правим?
Бащата към детето -
ЗЪНИ ВА ТЕНЬО,
ЧЕ ГО ЕБЕМ У ДОКТОРА,
Я НАЛИ СЪМ ТУК,
КЪКО ЩЪ ТИ НАПРАЙ?
20 Юли 2008 22:11
Вигвал ли си лелейка на Шокована ворба?!?

Маю бре, кокяно излокало прасникья и са ваздрапало връз дирекья!

Сгропали са да та кудна чиньчипляк!
23 Юли 2008 05:07
Рюкни сяя дичинки да дойдат тува.
Калотишка калмана Стана, ката день паратька.
Ку имаше мърва брашно и алать, щяхме да сторим ленгиди.
Сяя жени утюват да берат пушигъз и галагонки за илач.
Ни мой ма хала пу нугите, оть ма я скокуть.

Викни тези дечица да дойдат тук.
Блазя и на кумата Стана, всеки ден е свободна.
Ако имаше малко брашно и олио, щяхме да направил мекици.
Тези жени отиват да берат шипки и трънки за лекарство.
Не ме пипай по краката, защото ме е гъдел.



Редактирано от - Чичо Фичо на 23/7/2008 г/ 05:17:42

Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД