Съвсем скоро предстои църковно-народен събор на Българската православна църква. Дали тогава ще назрее времето да се вършат конкретни дела, да се взимат сюблимни решения, не мога да кажа. Дали е изтъркан въпросът за Българската православна църква и съвремието - изтъркан е. Едва ли има повече смисъл от коментари на хартия за евентуалната будност и отвореност на българските духовници към хората, или пък от вайканици и разсъждения относно окаяния духовен интерес към православието на същите тези хора. Степента на този интерес си проличава от някои дребни неща, сещам се например за една тазгодишна анкета, направена по софийските улици, която прозвуча в радио-ефира по Цветница. От петнайсет софиянци, запитани какво празнува православната църква в деня на Цветница, едва трима имаха представа за какво става въпрос.
Обичайният отговор беше -
празникът на Цветанките и Маргаритите.
Независимо от този обречен кръг, в който се въртят духовници, вярващи и потенциални вярващи, ще засегна въпроса за православната литургия и богослужебния език. Може би и този въпрос вече да го броим за изтъркан. Но очевидното остава - църковно-славянският език се оказва един от може би малките, но немаловажни препъникамъни при посещението на хората в храма, и ограничава съучастието им в духовния живот на православната църква. Съучастието с ум и със сърце на човека, влязъл в храма, в православната литургия е възпрепятствано от нещо простичко - от неразбирането на думите. Ами пратете някого, който не знае немски, да слуша проповедта на кьолнски духовник и вижте какво ще стане - много скоро той със сигурност ще заоглежда фугите по тавана. Особено за младите хора в България, църковно-славянският е идентифициран с
протяжно монотонен гъгнещ звук
и нищо повече. Безплодно ще бъде сега духовниците да почнат да просвещават младите в граматиката и лексиката на църковно-славянския, ефективното дело ще бъде друго.
Защото заговори ли се на разбираем език, от собствен опит знам, че Божието слово е като небесно красива птица, която не след дълго пленява всеки, който макар и за малко, макар и случайно, е попаднал под нейните криле.
В края на краищата, свети Кирил Философ не се е борил за разбиване на т.нар. триезична догма толкова от някаква любов към българския език, колкото от любов към хората. Да слушат - да разбират - да съучастват с ума и сърцето си в мистерията на Христовото просветление. Да пребъдват в Словото на и за Бога. Не роптая срещу църковно-славянския просто защото
звучи архаично - това е част от прелестта му.
Но славенето на Бога на църковно-славянски остава заключено като в клетка, тлее като дим без да може да запали огън в сърцата на достатъчно много българи.
В крайна сметка не призоваваме духовниците към излишни компромиси, към необосновани реверанси с еретичен нюанс и крайно либерален привкус, а към премерена смелост. Не призоваваме към битовизмите и понякога неуместния утилитаризъм, който вграждат някои протестантски движения в езика на своята проповед.
Но запази ли се сегашното положение, духовенството рискува да остане предано на буквата и не толкова на Словото. А в първото слово на апостол Павел до Коринтяни се казва: "В църква предпочитам
да кажа пет думи разбрани, за да поуча и други,
отколкото хиляди думи на език непознат...Защото ако тръбата издаваше неопределен звук, кой ще се готви за битка?...Толкоз различни думи има в света, и ни една от тях не е без значение. Ако, прочее, не разбирам значението на тия думи, то за говорещия ще бъда чужденец, а и говорещият ще бъде за мене чужденец." Остава плахата надежда, че отчуждените все пак ще стават по-малко...
-------
Сандра Керелезова е автор и водещ на рубриката "В света на религиите" по програма "Хоризонт" на БНР
Вярно е това за езика, но едва ли е най-големият проблем на БПЦ. В църквите има и много съвременен език. По-лошото е, че църквата се е втренчила в себе си, вместо да гледа към хората. И предимно се занимава с ритуали, които ми изглеждат много езически по същност - курбани, водосвети..., вместо да напътства и утешава миряните. После да не се чудят защо хората се обръщат или към атеизма, или към други християнски църкви (или секти).
________________________________________
Мен ме затриха вече, това го пише зомбито ми!