Премиерът Дейвид Камерън по време на дискусията за инициативата "Голямо общество" в Университета Хоуп в Ливърпул на 19 юли. |
"Ще създадем Big Society Bank за финансиране на обществени предприятия, благотворителни организации и доброволчески групи чрез посредници... тя ще бъде създадена, като се употреби всяко пени от неизползвани средства от банки и строителни организации", обяви преди дни британският премиер Дейвид Камерън. "Тези непотърсени авоари, заедно с инвестиции в частния сектор, които ще използваме, ще осигурят стотици милиони паунда ново финансиране за нашите най-динамични социални организации". Камерън изтъкна, че правителството се нуждае да се освободи от неефективни, централизирани, бюрократични начини за предоставяне на услуги, както и ще направи повече, за да поощри културата на доброволния труд и филантропията. Говорейки при откриването на програма за доброволци в Ливърпул, която цели местните музеи да бъдат отворени по-дълго време, Камерън също изтъкна, че представители от Министерството на общините и местните власти ще помагат на подобни групи при тяхното сформиране.
---------
В първия ден от инициативата "Голямо общество" на Дейвид Камерън дъждът се сипе като из ведро в Ливърпул. Малцината мокри до кости туристи, които разглеждат постиндустриалния Биркенхед и чакат да снимат ферибота по р. Мърси, не подозират, че посещават място, което скоро ще се превърне в люлка на революцията в британския начин на живот.
Премиерът на Великобритания избра именно този град, в който по данни на Комисията за бедността 42 на сто от населението е "лишено от доходи" и близо 4/10 от децата растат в семейства на безработни, за да обяви и разясни голямата си цел - нещо като социална революция.
Зад пламенната риторика на Дейвид Камерън стои пилотна схема, в която доброволци от целия град ще бъдат наети, за да се увеличи работното време на градските музеи. Идеята е на създателя на сериала "Бруксайд" (който действието се развива в Ливърпул) Фил Редмънд, който се превърна в културен гуру на града и шеф на местния музей. Но още в първите 24 часа в този прекрасен нов свят назряват проблеми.
Персоналът в градските музеи и галерии, сред които са галерия "Уокър", Международният музей на робството и новият Музей на Ливърпул, който трябва да бъде открит догодина и струва 72 млн. лири, вече се готви за съкращения от почти 30 на сто.
Профсъюзни лидери
предупреждават, че се завръща Викторианската епоха,
и твърдят, че "Голямото общество" е параван за свиване на разходите и съкращаване на работни места.
25-годишният Гарет Мидълхърст е доброволец на бригантината Зебу в Морския музей на Мърсисайд. "Ако хората имат желание за нещо, те го правят. Но дори ние установяваме, че са ни нужни два пъти повече хора, отколкото се предполага, за да бъде наред всичко. Повечето са на пълен работен ден и ще помагат, доколкото могат, друг е въпросът ще се намерят ли хора, които по цял ден да висят в художествена галерия без заплащане", казва той.
Предишните опити с доброволна работа заедно с млади хора с девиантно поведение не са особено успешни. "Толкова много неща изчезваха, че накрая трябваше да се отървем от тези младежи. Ние не сме социални работници, затова решихме да сложим край на този експеримент", пояснява той.
Служителите в музея също не бяха особено въодушевени от перспективата да работят с колеги, на които не се плаща. "Те няма да заменят хората, които всеки ден вършат работата си. По този начин не може да се замести дълбочината на познанието, което се гради от професионалистите", казва един от служителите. Друга служителка добавя, че по всяка вероятност краткосрочният й договор няма да бъде подновен, когато изтече напролет. "Аз съм една от тези, които по всяка вероятност ще бъдат заменени с доброволци. Вече ни предупредиха да очакваме 30 процента съкращения, напълно са замразени новите назначения, затова като научихме за новата инициатива, я посрещнахме със смесица от недоверие и фатализъм", казва тя.
Фил Редмънд, човекът, превърнал се в публично лице на ливърпулското "Голямо общество", очаква да обере и положителните, и отрицателните реакции. Но е дълбоко убеден, че културата може да помогне за промяна в живота на отчаяните и лишените от работа хора, и изтъква, че през последното десетилетие посетителите в градските галерии и музеи са се увеличили повече от три пъти.
И макар да признава, че името на проекта "голямо общество" е "кофти избор", Редмънд
призовава хората да дадат шанс на инициативата
Бившият председател на инициативния комитет за Ливърпул като културна столица разказва, че го потърсили от "Даунинг стрийт" 10, след като се появил в политическо токшоу по тв. Смята, че било важно Ливърпул да бъде включен в пилотния проект заедно с Уиндзър, Мейдънхед, Сътън, Чийм и Идън Вели в Кумбрия.
Отрича, че набира съвременна версия на Корпуса на мира за града и че е въвлечен в усилията за прокарване на реформите и съкращенията на разходи и работни места. "Имаме страхотен модел, който вече действа тук със съществуващата система от доброволци в музеите. Защо това да не се използва, за да се разширят обществените услуги? Защо да не намерим начин да помогнем на хората, които искат да дадат безвъзмездно своя принос?", казва той.
Но предупреждава, че щом доброволците се "облекат с власт" и вършат нещата, които искат без контрола на политиците, последствията може да са катастрофални. "Говорих за това с правителството. Предупредих ги, че щом освободим тази инициатива, ще бъде трудно да се върне духът в бутилката", пояснява той.