Странни неща се случват напоследък, а още по-странни изглеждат тълкуванията им. След трагичните събития от село Катуница в празничните дни съвсем нелогично искрата прескочи до Пловдив. Пренесоха я общности, които са прочути със стройната си организация и строгото подчинение на тарторите си - агитките на футболните клубове "Ботев" и "Локомотив", рокерите от мотобратството "Вагабондс" и симпатизанти на ВМРО-БНД. В същото време лидерите на футболните фенове отричат да са организирали каквото и да било ходене до Катуница и последвалите протести в Пловдив. Красимир Каракачанов се кълне, че провокациите в Аджисан махала в града също не са партийно дело. А лидерът на мотористите Малено обикновено не говори с медиите.
Абсолютно съм сигурна, че това, което се случва в Пловдив и Катуница през последните дни, не е етническо напрежение, но непрекъснато ни го пробутват за такова. Вторият български град е известен с толерантността си, там такива проблеми никога не е имало, макар в него да се намира най-голямото гето на Балканския полуостров. Спомням си само едно убийство на българско момиче в "Столипиново" в началото на 90-те години на миналия век, когато градът бе настръхнал, но нямаше физически сблъсъци и всичко премина без ексцесии. Кварталът е пълен с криминална престъпност, но тя няма никакъв етнически нюанс и никога не е била възприемана така от пловдивчани - логично явление като във всеки беден квартал, пълен с необразовани безработни хора. И в нюйоркското гето не е по-различно. Проблемът с циганите в "Столипиново" винаги е бил, че
политическите сили в града ги употребяват за партизански цели
и дразнят така останалите жители на Пловдив. Като например - в предизборно време не им режат тока, ако не са си го платили, и са безкрайно толерантни към всякакъв вид техни борчове за комунални нужди. А купуването на гласовете им във всякакви вотове никога не е било тайна за никого.
В селото на Кирил Рашков живеят мирно българи и цигани, които нямат особени проблеми помежду си, а всички те заедно имат проблеми с един-единствен човек - печално известния ромски цар. Но пък трагедията с прегазения Ангел и починалия при протестите Павел превъзбуди националистите. Те веднага яхнаха случката и започнаха да изпращат в пространството съвсем погрешни тълкувания и да си играят с огъня. А когато това става в предизборно време, нещата започват да изглеждат доста съмнителни.
И какво излиза? Един човек и неговите приближени тероризират от години българско село. Забогатели са незнайно как, завзели са незаконно земи и гори, строят без разрешения, преградили са общински път, не изпълняват разпореждания на Общинския съвет на Садово, плашат всеки, който им каже нещо напряко, със смърт, карат мощни коли по селски пътища с 200 километра в час, блъскат репортери, непрекъснато ги хващат в нарушения на закона. Всички власти изглеждат напълно безсилни да ги спрат и да ги принудят да спазват правилата, въпреки многобройните жалби от техни съселяни. От тях страдат и българите, и циганите в Катуница. Вчера и мешерето се отрече от тях. Има ли значение какъв е етносът им? И кой го извади на преден план? В самата Катуница произходът им не е важен.
Проблемът с Цар Киро не е, че е циганин, а че е ненаказан, а за това виновен не е той. Според описанието на съселяните му
той не се различава по нищо от етнически чистите български мутри,
които безчинстваха по абсолютно същия начин, а на места и продължават да го правят. Все едно разказваха за братя Галеви в Дупница или за кмета Ценко от Галиче. А и самият Рашков твърди, че го мразят, защото е богат, не защото е мургав.
Кой тогава накара футболните фенове да крещят расистки лозунги, докато палят палатите на ромския цар? Та дори да намесят в тях и турците, които нямат нищо общо със случилото се. Това ми прилича на възгласи на неинформирани хора, като че ли пратени с погрешни и непълни указания на място, на което не знаят какво се случва. А в неделя множеството протестиращи нападна и джамията на "Джумаята" в Пловдив. По първоначални данни на очевидци рокери са хвърляли павета по храма, а човекът, първопричина за броженията, е християнин. Това пък защо се случи? Кой им го подсказа? Или вече възпаленият им национализъм води до напълно нелогични действия?
Веднага скочи и лидерът на "Атака" Волен Сидеров, "героят" от Баня башъ в София, където също имаше палене и бой. И той организира "спонтанен протест" срещу ромските безчинства в столицата.
Вчера се разходих по форумите на агитките на "Ботев" и "Локо". И на двете места става ясно, че е имало организация, преди да тръгнат в събота за Катуница. Традиционно повече националисти има сред феновете на "Ботев", които дори наричат съперниците си от "Локо" "циганския отбор". След това координацията продължава и за протестите по улиците на Пловдив в неделя. Във форума на "Ботев" феновете се предупреждават да не ходят никъде сами, защото "циганите в Пловдив се въоръжавали и плашели да претрепят всички българи". А след последните репортажи хората по ромските махали се страхуваха за сигурността си и се приготвяха да се отбраняват, не да нападат.
И още нещо интересно: футболен клуб "Ботев" е собственост на Цветан Василев, шефа на Корпоративна търговска банка, човека, който стои зад финансирането на медиите, отзивчиви към сегашната власт. Феновете на този отбор участват изключително активно в живота му, често са ставали фактор за важни промени - включително смяна на ръководство, собственост, президент. И са напълно сработени с официалното му управление. Една дума от ръководството на клуба щеше да бъде напълно достатъчна да ги върне от пътя за Катуница. Тя не се произнесе. След това и полицията като че ли ги остави да подпалят съвсем безпрепятствено къщите на Кирил Рашков. Това последното го призна дори премиерът Бойко Борисов. Аз не знам какво е значението на тези факти, но поставени един до друг в предизборно време изглеждат най-малкото странни и затова се надявам разследващите да им обърнат нужното внимание.
Събитията от последните дни някак си зловещо напомнят за януари 2009 г., когато пред сградата на парламента полицията разпръсна пак футболни фенове. Имаше подозрения, че им е поръчано да отидат на мирния до появата им протест, който след това заради техните провокации се превърна в кърваво меле. Ами ако аналогията е по-дълбока от стотиците арестувани и след двете събития?
В Пловдив се задава кървава кметска битка след сложна плетеница от политически предателства. Би било много жалко, ако трагедиите на две зачернени семейства и неволите на едно тероризирано село са използвани като подпалки за манипулиране на общественото мнение. Но не виждам друга причина законното възмущение от ненаказаната криминална наглост в Катуница да прескочи до толерантния Пловдив и да се превърне точно пък там в етническо напрежение, което да изригне ни в клин, ни в ръкав и към мюсюлманите. Нещо не се връзва.
Кодинова,