:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 441,654,202
Активни 331
Страници 8,365
За един ден 1,302,066
Истинската история

Голямата тайна на Рилската обител

Първите четири века от съществуването й са обвити в такъв непрогледен мрак, сякаш изобщо я е нямало
План на извънградското имение на кесаря Хрельо Драговол (27 декември 1342) в Рила. На същото място днес се разполага късен комплекс от сгради на Рилската обител, част от световното културно наследство. Сградите - Хрельовата кула и църквата "Св. Богородица Осеновица" (нейният план не е известен, тук е даден обобщено), и оградният зид на имението - еднометрова част от зида е наблюдавана при изкоп за захранващ кабел, както и минаващият покрай тях път, който през ХIХ в. е включен в обителския комплекс, са означени в червено. В югозападния ъгъл на съвременната обител, около входа на днешната игуменарна, са зидовете от обителски градежи (в черно), които се датират след втората половина на ХV в., разкрити при археологическите проучвания през 1977-1981 г. На заден план, замъглен, е планът на приземния етаж на съвременния обителски комплекс. Вляво - Ц част от групата "Музиканти", стенопис в параклиса на Хрельовата кула, ХIV в. Вдясно - част от групата "Старци", стенопис в параклиса на Хрельовата кула, ХIV в.
Тази тайна е съвсем истинска. Тя нито е укривана, нито е зорко пазена, само старателно е отглеждана. Днес не разполагаме с каквото и да било, даже счупено, излиняло или съвсем микроскопично, веществено свидетелство за Рилската обител преди написването на Рилската грамота на цар Иван Шишман през 1378 г. Отсъства каквото и да е споменаване в писмените извори преди края на ХII в., като и след това сведенията са изключително легендарни или напълно фантастични, без стойност при историческо изследване. При тези обстоятелства сътворяването на история на обителта преди ХIV в. изглежда абсолютно невъзможно. Пълното отсъствие на каквито и да е сведения за Рилската обител е толкова набиващо се на очи, сякаш изобщо я е нямало.

На непредубедения изследвач веднага стават любопитни всички, а те не са малко, писани истории на Рилската обител в частта им от Х в. до началото на ХIV в. Малкото съществени сведения обичайно се заливат в богато многостранично пустословие, общи разсъждения за голямото значение, лирични отклонения за силата на духа, кръжене около разглеждания въпрос или подмяната му с "живот след смъртта на св. Иван Рилски", страдания за "унищожителната сила на времето", което "не пожалило изворите за историята на обителта до ХIV в." (Р. Радкова, 2000), заклинания от вида "съществуването на обителта трябва да е продължило" (Ив. Дуйчев, 1947), задълбочен преглед на международната обстановка, неизменно тежкото положение на народа и сведенията за нивото на река Дунав.

И с право. Исторически сведения няма никакви, още по-малко археологически. Тогава как да си обясним това упорство, с криво разбран патриотизъм или с прекомерна набожност?! Или "с карай да върви" . . .

* * *

Пространното житие на св. Иван Рилски от патриарх Евтимий подсказва, че може би Рилската обител е построена едновременно с възстановяването на българската държава при цар Иван Асен Стари. Или най-малко оттогава са първите големи сгради на обителта.

Наистина е странно, че при цялото това патриотично рвение, не са използвани най-достъпните средства за добиване на достъпни достоверни сведения за ранната история на Рилската обител. Три, цифром и словом, са археологическите кампании за теренни проучвания в тази насока. Вярно, провеждането на археологически проучвания в планината е трудно, но цели десетилетия съществуваше национален музей в рамките на обителския комплекс, там целогодишно работеше и щатен археолог. Въпреки това не бе разрешено да се направи най-логичното и в същото време най-достъпното - археологическото проучване на широкия обителски двор например, без да се засягат съществуващите сгради. Предложенията за изграждане на временни леки, даже отопляеми, постройки в двора, бяха евтин и достъпен начин за целогодишна работа, която днес вече щеше да е дала категорични резултати. Сега вече няма възможност да се работи по този начин.

Все пак спасително археологическо проучване бе правено в югозападния ъгъл на двора и под западното крило на Рилската обител в периода 1977-1981 г. (разкопки на Г. Джингов; Г. Джингов, 1990). Изключително тежки, провлачени безкрайно във времето поради липсата на работна ръка, тези разкопки все пак дадоха интересни резултати. Разкритите зидове се отнасят, както като градеж, така и като подемен материал, след втората половина на ХV в. и са важни следи от съществуването на обителта до големия пожар през първата половина на ХIХ в.

Вторият интересен резултат е за равнището на днешния обителски двор - намерените части от зидове са на дълбочина до 4.50 м под настилката. След малко ще стане ясно защо е важна тази силна денивелация.

Още едни, този път редовни, неколкогодишни разкопки през 80-те години на миналия век се правят в местността Черней, нагоре по Рилска река (разкопки на Ив. Сотиров и С. Устинов). Там бе разкриван метох на Рилската обител, съществувал след ХVI в., не се намери неговите сгради да се отнасят по друг някакъв начин към централния обителски комплекс.

Проучване в приземния етаж на Хрельовата кула (разкопки на С. Устинов през 1990-1991 г.; Сл. Николова, С. Устинов, 2006) показа наличие на дълбок кладенец в основата на кулата, съществувал още преди нейното изграждане и затрупан след пожара през 1833 г. Изключително тежките разкопки, до 7.70 м дълбочина, също не дават никакви данни за времето преди първата четвърт на ХIV в., всички материали са по-късни.

Със сигурност най-важното сведение за живота на това място, преди преместването на Рилската обител тук, дължим на археолога Сергей Устинов. Той наблюдавал прокарването на захранващ кабел в двора на обителта. В тесния изкоп е забелязана част от зид с дължина около метър и дебелина 0.80-1.00 м. Зидът вървял в посока северозапад-югоизток, бил е навярно ограден и носел всички белези на строителството през Второто българско царство.

Засега все още не могат да се осъществят проучвания на мястото, където почти сигурно ще бъдат открити сградите на обителта. Вече имаше случай да се подчертае, че нито мястото, нито конкретно археологическите основания е добре да се обсъждат публично преди началото на проучванията от съображения за сигурност, може би все някога тези разкопки ще започнат.

Оскъдните досегашни сведения за мястото, на което днес е разположена Рилската обител, ни водят единствено към извод, който е твърде различен от общоприетото. Точно в тази посока са и малкото писмени сведения. Еднометровият зид, наблюдаван в изкоп за кабел, и неговата посока не дават възможност да разглеждаме сградите тук - Хрельова кула, църква "Св. Богородица Осеновица" и тази част от ограден зид като обителски комплекс. Почти сигурно, доколкото могат да се изграждат "сигурни" хипотези при толкова оскъден материал, всички тези сгради са част от извънстоличното имение на кесаря Хрельо Драговол от първата половина на ХIV в. Те нямат нищо общо с Рилската обител, освен близостта си до нея - само няколко километра. Такива извънградски имения са характерни за Византия и за другите балкански държави точно през ХIV в.

Очертаването на оградния зид на Хрельовото имение е направено на приложения тук примерен план, като са отчетени сведенията, с които разполагаме, за денивелацията на терена през ХIV в. - сградите са разположени на една издигната тераса, която по-късно, след ХV в., постепенно е разширявана за сметка на значителни насипи.

Разположено на пътя от средновековния Стоб към Рилската обител, имението на кесаря Хрельо Драговол просъществува кратко, двайсетина години само. Без археологически проучвания е трудно да се уточни категорично времето на преместването на обителта на мястото на старото имение, но това в никакъв случай не е станало преди 1378 г. и издаването на Рилската грамота на цар Иван Шишман, а най-вероятно при възстановяването на обителта през втората половина на ХV в.



(следва)



Извори



"Когато Бог благоволи да възобнови българската държава, която беше разорена от гръцкото насилие . . . той въздигна мощта на българското царство при преблагочестивия цар [Иван] Асен [Стари], който при светото кръщение биде наречен Иван . . . Той поправи хубаво всички паднали крепости, а разорените обнови. Когато пък стигна до Средец . . . изпрати писмо до своя патриарх господин Василий . . .: "Като открих честните мощи на преподобния отец Иван, жител на Рилската пустиня . . . от радост ми се стори, като че летя из въздуха . . ."

. . . [В шествието, което следва мощите до Търновград], вървейки отподир, беше и игуменът на обителта на преподобния заедно с всички иноци, които бяха под негова власт . . ."

Из житие на Иван Рилски от патриарх Евтимий, ХIV в.



"При владичеството на превисокия господин Стефан Душан господин протосеваст [титлата кесар е получена 5 години по-късно] Хрельо с голям труд и разход изгради тази кула на светия отец Иван Рилски и на божията майка, наричана Осеновица, в годината 6843 [=1335], индикт 5."

Надпис, изграден от вградени в каменната зидария червени тухли на южната фасада на Хрельовата кула, 1335 г.

Превод на Ив. Дуйчев



"† [Гроб сега те съдържа] мъртъв, кесарю, който вчера говореше ясно с нас. О, страшно чудо. [О, преславна гледка.] Ти, великоименити, който се яви като някое слънце, доблестен мъж в добродетелите, сега [лежиш умрял в малкия гроб. Ох, ох, как пребиваваш] безгласен и обезобразен, без взор, съвсем без дух! От едното и другото страда поради твоята смърт, [кесарю, достоен за необичайна възхвала], кесарицата, твоята съпруга, която ридае и страда, плаче горко, [цяла обзета от печал], като не те вижда тебе, сладкия, пред себе си. Като гледате това, братя, нагледно, [усърдно отдайте внимание към] онзи, който лежи [тук и който] бе [толкова велик] в едно и друго, а [сега] е стеснен [в малък гроб], подражавайте във всичко този добър негов живот. В годината 6851 [=1342], индикт [11], месец декември, 27 ден, почина славният кесар Стефан Хрельо Драговол в монашески образ [Харитон, ктитор на този храм]."

Надгробен надпис на кесаря Стефан Хрельо от църквата в извънградското му имение в Рила, 27 декември 1342 г., Музей на Рилската обител

Превод на Ив. Дуйчев
17
19285
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
17
 Видими 
16 Ноември 2011 20:15
Разгеле, най-сетне закрихме есенните дни на антифашизма!
16 Ноември 2011 22:34
Начи Рельо Шестокрили се е замонашил в собственото си извънградско имение?! Е те това е тайна ди тути тайни
Котка
16 Ноември 2011 23:54
Статията е под всякаква критика, явно авторът не е имал възможността да изследва византийските църковни архиви написани на средногръцки език, където се говори за стара постница на 200-300 метра от днешния манастир и още много пропуски , слаба работа , четиво което сигурно ще удволетвори атеистите.Кoshka, поднимай палец!
17 Ноември 2011 00:55
Иван Петрински
17 Ноември 2011 05:18
Единствено разбрах от статията, че още нищо не се знае. Сега се чувствам по-информиран. И то благодарение на Петрински.
17 Ноември 2011 05:42
"Тази тайна е съвсем истинска. Тя нито е укривана, нито е зорко пазена, само старателно е отглеждана."
17 Ноември 2011 07:15
Иван Петрински
-
Статията ми хареса много. Поне моите виждания за сериозен научен подход са такива - ясно излагане на това което се знае и това, което не се знае. Това е сигурната стъпка, очертаваща въпросите и празнотите на познанието, които трябва да бъдат запълвани.
17 Ноември 2011 07:21
Gozambo,
наистина си по-информиран. Информацията за това, което не знаеш също е важна, защото очертава, това, което знаеш. Помага ти например, ако отидеш в Рилският манастир, като турист и разни екскурзоводи ти пробутват измислици, да знаеш, че те будалкат и хич не им дреме за истината, а да привличат туристи.
17 Ноември 2011 08:41
Котка -
Поне моите виждания за сериозен научен подход са такива - ясно излагане на това което се знае и това, което не се знае.

Що книги ще напише тогава либерастът - едно букварче със знанията си и библиотека с незнанието.
-------------------------------
Блогът на Генек


Редактирано от - генек на 17/11/2011 г/ 08:43:27

17 Ноември 2011 09:32
Е, знам и, че не знам от де си събрал толкова безпричинна злоба към мен. Или ти просто си обичаш да мразиш ? Мрази си. Не ми пука. Бъди здрав.
17 Ноември 2011 09:46
Котка
Твоите анализи допълват написаното от Петрински и дават една по-цялостна представа за събитията !
17 Ноември 2011 11:38
.
17 Ноември 2011 11:56
От това, което прочетох, останах с впечатлението, че съществува проблем с археологическото проучване на обекта. Това може би е така, заради сложността на евентуални разкопки в Рилската обител. Но разкопките не са единствения метод. Без да познавам спецификата на обекта и терена си мисля, че е уместно да се възложи и проведе геофизично обследване. През последните години в страната е внесена и работи успешно съвременна апаратура, а и се натрупа известен опит в прилагането на геофизичните методи в археологията. Нека се използват. Така ще се получи относителна яснота по това какво може да се очаква при бъдещи разкопки, а и те да бъдат обосновани.
18 Ноември 2011 00:42
Петрински звучи ясно и обективно днес. А Брайтман е прав. Колко глупости и недомислици могат да се чуят от гидовете по разните археологически и исторически обекти из Б-я! .... Добре, че на никой вече не му пука какво се говори, верно ли е, неверно ли е..... Важното е Керванът да върви, воден от тези, които са сметнали, че трябва да го водят.....! Едно-две кучета като Петрински само придават повече блясък на трагичната иначе процесия..... !
18 Ноември 2011 14:48
Абе не знам за статията и за тайната, ама на 5 метра от Рилския манастир духовниците (които трябва да бъдат прекръстени на "мутрите в расо" си строят някакво комплексче. Сега строежът май е спрял на ниво основи и колони като повечето мутренски проекти. Страшен паметник на Юнеско няма що....Като се завърши сигурно ще има и проститутки там.

Иначе сега са пости и трябва да се смирени. Библията обаче има нужда от ъпдейт - да забрани карането на Ауди А8 от попове по време на пости поне. Оня ден дядо ви Николай от Пловдив в такова се беше накиприл.
20 Ноември 2011 08:32
Тя: Кажи ми как се прави! Аз съм слушала само от приятелки.
Той: Първо го вземи в ръце!
Тя: Уф, каква гадост...
Той: Няма нищо страшно. Сега хвани го за главичката с една ръка!
Тя: Така. А сега какво?
Той: До тук добре, сега го хвани и с другата ръка!
Тя: Така ли?
Той: Виждаш ли, справяш се.
Тя: А сега какво?
Той: Сега смучи!
Тя: Шегуваш се!
Той: Не се шегувам.
Започвай да смучеш!
Тя: Уф! И какво, другите така ли правят?
Той: Да.
Тя: Сигурен ли си?
Той: Казах ти, имам опит. Не ми е за пръв път.
Повярвай ми! Посмучи малко!
Тя (смучейки): Нямм…
Той: И как е?
Тя: Соленичък….
Той: Но е приятен на вкус, нали?
Тя: Не е лош, а сега какво?
Той: Сега разтвори крачетата!
Тя: Така ли?
Той: Така, само че повечко ги разтвори, иначе няма как да се стигне до там. Дай да ти покажа!
Тя: А, ясно.
Той: Ето така. А сега отново го взимаш в ръка!…
Тя: М-ммм…
Той: Когато го измъкнеш, вземи го в устата!…
Тя: Аха-а….
Той: О-о-о, това е…
Тя: А с това жълтеникавото какво се прави?
Гълта ли се?
Той: Въпрос на вкус. Може да го глътнеш ако искаш.
Тя: Ще пробвам….Мммм…вкусно, пробвай!
Той: Не, не искам, не ми предлагай.

Тя: (гледа обидено)
Той: Гледай ме. Сега опитай да издърпаш с пръсти това
розовото!...
Тя: О-о-о….
Той: За да ти е по-лесно, можеш да си помогнеш с устни.
Тя: Ммммм….
Той: Може да посмучеш, понякога помага.
Тя (смучейки): Мммм…
Той: А-а-ах, свърши.
Тя: Аха, усетих.
Той: Вкусно ли беше?
Тя: Честно казано, не беше зле.
Той: Искаш ли още?
Тя: Няма да откажа. Само че защо трябва да е толкова сложно?
Той: Но, мила, нищо не може да се направи.
Просто така се ядат раци...

21 Ноември 2011 22:19
sultan!
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД