|
|
Общо | 440,644,628 |
Активни | 161 |
Страници | 15,038 |
За един ден | 1,302,066 |
Седмицата
Еj, словени – една тажна песнаМинистерството на външните работи вчера пак ни успокои: сред петимата убити на 13 април край Скопие няма български граждани. Това - по повод появилите се още след убийството твърдения в медиите за български граждани сред жертвите край язовира при село Смилковци. Това - след проверката, извършена чрез бюрото на Интерпол към МВР на Република Македония, която показала, че лица с данните на жертвите не фигурират в масивите на МВР на Р. България като български граждани. Това - при все по-тревожните новини и безнадеждни коментари, които граждани на БЮРМ, наричани все по-настойчиво "славяногласни македонци", споделят с българските си роднини, засега все още не определяни като славяногласни българи. При политическата коректност и общоевропейската солидарност е напълно разбираемо мълчанието на родното МВР и изявлението на международното ни МВнР: "Изразяваме нашите най-искрени съболезнования към близките на загиналите в тази трагедия. Присъединяваме се към апела на Европейския парламент медиите от региона да осигуряват коректно отразяване на събитията и процеса. Подкрепяме усилията на македонските власти да разследват случилото се и виновните за него да получат заслужено наказание в съдебния процес". Подобни изявления обикновено минават набързо пред очите и през ушите; официалната им загриженост и куха сериозност нерядко се посреща с идиоми, насочващи към други телесни органи. Това обаче се застоя малко повече в главата ми и събуди спомен, изплувал от забравата, цигарения дим и лекия махмурлук... Както му е редът, семинарът завърши в кръчма, предлагаща национална кухня. Естествено се наблегна на тиквешка жолта, вино "Бовин", пиво "Златен Даб". Още по-естествено се стигна до песни, макар и някак организирано: понеже на трезва глава през деня се обсъждаха национализмите и патриотизмите на Балканите, вече подпийнали се съгласихме всяка група да изпее по една ободряващо патриотична, та дори и "националистическа" песен. Хърватите подеха сравнително кротката "Устани бане", сърбите отвърнаха с четническата "Од Тополе па до Равне горе", българите - след кратък спор - "Край Босфора". Дойде редът на словенеца - останалите от неговата група си бяха тръгнали по-рано; словенците са делови хора. Май не беше разбрал условието, май не му се пееше сам, май беше най-пиян. И обяви на местното наречие, понаучено някога от новините по телевизията, "една тажна песна". И поде "Ей, славяни". Полека-лека към него се присъединиха бившите югославяни. Понеже най-много бяха домакините, наложиха своята версия: Еј, словени, жив е тука зборот свет на родот, штом за народ срце чука преку син во внукот! Жив е вечно, жив е духот словенски во слога. Не нe плашат адски бездни ниту громов оган! Пустошејќи, нека бура и над нас сe втурне. Пука даб и карпа сура, тлото ќе се урне! Стоиме на стамен-прагот - клисури и бедем. Проклет да е тој што предал Родина на врагот! Не пяхме само българите и албанците. Разбираемо: албанците не са славяни, дори и живелите в бивша Югославия, където песента бе официален химн, трудно научаваха, още по-трудно запяваха нейните "слогове". За нас пък тая песен е отдавна забравена, не се пее поне от стотина години; тромаво, неразбираемо, смешно звучат последните й куплети за гръмотевици, бури, пукащи дъбове и проклятия за предадена Родина. За хървати, сърби, словенец и македонци тя беше обаче твърде близка - не само защото я знаеха от деца, а и защото носталгично ги връщаше на масата в охридската кръчма към братството, единството, омладинските щафети и внезапно изчезналото детство, своего рода панславянски пубертет, така и не стигнал до зрялост. Ако не сте трезвеници, сигурно знаете от опит, че тия носталгии по внезапно отишлото си детство са полезни както за напредъка в приказките и пиенето, така и с това, че помагат да се мине по-леко през сутрешния махмурлук. Особено ако сутринта се срещнете с ония, с които сте запивали и съучастнически си кажете: "Бе добре пийнахме и попяхме снощи". Като се разделите обаче, махмурлукът не прощава и съвсем не е до песни. Най-малкото до "Хей, славяни". Повече от тях помага една чорба, по възможност в албанска шкембеджийница; там също така сервират боза и бюреци. Така стана и тогава, през ранната есен на 2006 г., пет години след подписването на Охридските споразумения, които лицемерно представиха реалното разделение на Македония за основа на бъдещо единство на два държавнотворни народа. Все повече ми се явява тая история тия дни, когато последният стих на тажната песна "Ej, словене" - "Проклет да е тој што предал Родина на врагот!" - стои под различни славяногласни редакции пред паметниците на македонската държавност и славна античка история. Надали е само просръбска пропаганда или югоносталгия, чиято цел била да се осуети бездруго химеричната интеграция на народите в бившата югославска република. Двата основни народа на тая страна без държава отдавна са си чужди дотам, че е въпрос на проста организация и няколко поста по няколко моста, подкрепени от мироопазващи сили на "международната общност", славяногласните македонци да се разделят набързо от албаногласните. Така както бързо се отделиха славяните и югославяните; както реално и отдавна македонци и албанци са отделени на пазарите, в транспорта, по общините, училищата, университетите, полицията, макар формално и отдавна да са обединени на квотен принцип в бутафорни правителства и други държавнотворни институции. Поради което съвсем фалшиво звучат призивите за запазване на етническия мир, любимата мантра на далечните му пазители, налагана в краен случай с бомби и сили на КФОР. Чудо ще е, ако тоя мир е траен, дори и да се окаже, че убийството на петимата македонци, нито един от които не бил български гражданин, е чисто криминална история, в която не са намесени албанци, особено такива от Косово. Или ако са намесени, са ислямисти, воювали, както научаваме от македонското Министерство за надворешни работи, срещу силите на НАТО и международната общност в Афганистан. Тия народи отдавна не пеят заедно - още от времето, когато "Ej, словене" беше уж общ химн. Не по-малко чудо ще е, ако в механите на Скопие или Охрид славяногласните македонци запеят "Мила Родино", макар иначе с тях да пеем доста общи и преобладаващо тъжни песни - за Охридското езеро, за девойчета и морни соколи, за Миле Попйорданов и Никола Парапунов и т.н. Ала става още по-тъжно, когато тажната песна ни звучи тромаво, неразбираемо, та чак смешно в македонската си версия и историческата си наивност. Иначе изобщо не ни е до смях, когато в днешния македонски химн се пее за Гоце Делчев, Даме Груев, Питу Гули и Сандански - дори се сърдим съвсем по детински. |
04 Май 2012 19:54
Каквото искал - казал го. Интересното е ние какво разбираме...
--------------------------------------------------------------------------------------------- Блогът на Генек |
04 Май 2012 20:51
О, Питу Гули ми е роднина по майчина линия, но не е бил словенин, а влах! В Крушево е имало и влашка махала...
Светла му памет! |
04 Май 2012 22:18
Тия дето са от страни не са го разбрали. Тия дето го разбраха и те не знаят песента . |
04 Май 2012 22:39
Тъжна статия,която казва тъжна истина.От чисто спортен интерес е дали Скопие ще е в Косово или в БЮРМ.
|
05 Май 2012 05:50
Не по-малко чудо ще е, ако в механите на Скопие или Охрид славяногласните македонци запеят "Мила Родино" В механите на Охрид пеят тангото "Чакам те да дойдеш" на чист български, шлагер на Радио София в 1941-44 г., а след това за бугарашите се подразбирало, че чакат бълг. армия. В БЮРМ никога след 1991 г. не е била демонтирана сърбоманската власт и не е имало условия за свободно самоопределение. Свободно самоопределение (плебисцит) е имало само в османския девлет и тогава над две трети от християнското население се определили като българи. В Охридска, Битолска, Скопска, Дебърска, Велешка, Струмишка (и Неврокопска) епархия имало бълг. владици. В Костурска, Леринска (Мъгленска), Воденска, Солунска, Поленинска (Кукушка), Сярска (и Мелнишка) - бълг. епархийски наместници. Албанското присъствие в Македония не се е разширило твърде много от времето на Васил Кънчов и на бълг. експедиция (на Ген. щаб) от 1916 г. Още тогава е имало и доста албанизирани българи в различна степен на албанизация. Колкото се е разширило с преселници от Косово, и особено колкото се е радикализирало, това е изцяло наследство от Сърбия, а не влияние на Албания или автохтонно действие на македонските албанци. Албанците се бунтуват срещу сърбоманската власт в Скопие. УЧК в Македония е внос от Косово и води началото си от прогонването на косовските албанци от Милошевич в 1999 г., когато 400 хил. минаха в Македония - и сред тях цели чети на УЧК с байряците. На Промакедония (Крорайна) има доклада на бълг. емисар по мюсюлманския въпрос от експедицията в 1916 г., лектора по турски език в СУ Димитър Гаджанов (за съжаление сега сайтът не работи), с много ценни препоръки как България да се справи с албанците в новите си земи, особено с оглед на сектантите, каквито са повечето албанци мюсюлмани. Ако Б-я имаше сега вменяемо ръководство, щяха да четат Гаджанов много внимателно. Според последното преброяване албанците в БЮРМ са 26% от населението и са абсолютно мнозинство в 13 (от общо 80) македонски общини. Карта на "Велика Албания"; карта на "Република Илирида". Териториалните претенции на бъдещата албанска единица във федерализирана Македония са даже по-скромни от 26%. Става дума само за автономия като на Косово и Войводина в СРФЮ. Илирида няма данни за самостоятелна държава, то и Косово трудно се справя. Съединение с Албания няма да е приемливо за никого. Как България да се отнася към бунта (внос от Косово!) на македонските албанци срещу сърбоманската власт в Скопие? Ако имаше вменяемо ръководство, щеше да има гъвкава и сложна позиция. За България е добре това, което снижава авторитета на сърбоманското ръководство в Скопие и го представя пред Европа като неспособно да реши етническия си въпрос. Основата на това е фактът, че то е верен наследник на великосръбската етнополитическа традиция, което на първо място личи от лунатичната му политика спрямо България и българите в БЮРМ, а след това и към албанското малцинство. България трябва категорично да разобличава пред Европа античкия македонизъм при всяка възможност. България трябва да преговаря активно с македонските албанци за евентуалния дележ на страната при федерализация и да има готовност за бързо действие. За България е добре също славяните в Македония да започнат да я възприемат като свой закрилник от албанския радикализъм, което може да стане с по-активна позиция в НАТО и пред САЩ за разоръжаване на УЧК и за съд за военопрестъпниците от въстанието в 2001 г. Пренасянето на сръбския сценарий в БЮРМ, трябва да настоява София там, е механично и неправилно - БЮРМ обективно никога не е притеснявала своите албанци като Сърбия, въпреки лунатичната си политика към България и въпреки смахнатия антички македонизъм. България трябва да стане пример за БЮРМ пред Европа за толерантно отношение към малцинствата, което е факт. |
05 Май 2012 09:26
Чичо Фичо,
официално България не пее в Македония. Как една държава ще се договаря с едно малцинство (дори да е 26%) за разделянето на държавата, в което живее това малцинство? Нали ако Македония се разпадне сега, като се отдели албанската част, ще остане същата структура както сега, същите политици и администрация както сега, само без албански елемент. Понеже не албанският елемент създава антибългарската истерия в Македония, то тази истерия няма да престане и след разцепването на страната. Тоест останалата част ще си остане антибългарска и просръбска. България, както и никоя друга държава, не може да вкара войските си в Македония и да я присъедини към себе си, ако това не е поискано от местното население. За сегашния момент това ми се струва химера. Такива са моите наблюдения и много желая да не съм прав. |
05 Май 2012 09:36
Винаги съм се чудел защо разни народи трябва да бъдат принуждавани да живеят заедно, ако не искат.
Дали нежеланието им е от глупост - това вече е отделен въпрос, но си е предимно за тяхна сметка. |
05 Май 2012 09:41
Нашите дипломати, особено тези в Македония, нашите политици, медии и обикновени граждани по форумите трябва да намалят агресивността от сорта "вие сърбизирани българи с промити мозъци ни крадете историята" и да преминат към мека сила. Първото внася напрежение в отношенията (никой свестен човек няма да се признае в любов към този, който го обижда по такъв начин) и може само с истини и факти да шамаросваме опоненитите си, но ефектът е предимно емоционален. Опонентите не забелязват фактите, но усещат шамарите, чийто плясък се разпростира и над умерените македонци, които на принципа "бият нашите", без да вникват в аргументите и фактите, чисто психологически и съобщностно ще бъдат подтикнати да бранят "общата чест".
Затова, по-малко спорове извън чисто историческите теми, никакви обиди и присмивания, интензивна културна кампания (представяне на книги, архиви, филми и прочие), съвместни мероприятия (концерти, изложби, икономически форуми). Докато България не стане привлекателна за македонците (не като транзит за ЕС), не можем да очакваме каквато и да е промяна в обществената и политическа нагласа там. За съжаление, България не е привлекателна за много от собствените си граждани |
05 Май 2012 09:48
Към първия ми коментар
Ако искаме Македония да се присъедини към България, трябва да се договаряме не с албанското малцинство, а с македонското мнозинство, което искаме да присъединим. Ако то не иска, няма да има присъединяване. Новата орязана македонска територия може да продължи в атничкия сон (както при залеза на Хитлерова Германия, всички критики към държавната политика се обясняват с алчността на другите, които искат да съсипят най-прекрасното държавно формирование на света) и така да отпътува към небитието (или Сърбия) без и една педя да се присъедини към България. |
05 Май 2012 09:52
"Подялбата" на Македония между Албания и България е абсурдна идея в епоха, когато в цяла Европа падат границите.
|
05 Май 2012 10:12
Трябва да отхвърлим идеята за "българизация" на славянската част в Македония. Отдавна са в гроба онези македонци, които имаха българско самосъзнание. Ние сега говорим за третото поколение македонци, възпитавани в македонизъм на свой, какъвто и да е, но македонски език. Те вече мислят и сънуват на този език. От малки са попивали твърдението, че са македонци със славна история и традиции. И сега идваме ние и се опитваме да изтърбушим душите им и да насадим там българщината! Така не става даже в градината, а камоли при човеците. Трябва спокойно да им казваме, че имаме общи корени, но и ... различия и, че искаме да вървим заедно в Европа, към един по добър свят. Само така. Останалото е от сатаната!
|
05 Май 2012 10:19
Македония е минимодел на покойната Югославия - любимото творение на Антантата.
А бе някой може ли да посочи поне едно творение на Антантата, която да се е оказало жизнеспособно? Сега май пак чакаме те да решат въпроса, който са забъркали с толкоз зор и упорство. |
05 Май 2012 10:37
Денков,
Славяните са слаба ракия в отстояването на собствената си идентичност поради вечното си усещане за историческо изоставане, възникнало още от първите им преселения през ІІІ-VІІ в. и затвърдено от по-нататъшната им история. Те лесно се манипулират от по-богатите и заможни народи и носят трайни комплекси за хора втора ръка спрямо европейския Запад. Това може да се наблюдава дори у поляците и руснаците, които уж държат палмата на първенството по отношение на национална гордост и честолюбие. Затова и Европа месеше като тесто южните славяни през ХХ в. и както след І св. война ненадейно им създаде обща държава - Югославия, така и с един замах я разтури след промените в края на века. Ние можем да си пеем патриотични и националистични песни, можем да се тупаме по гърдите, но да се опълчим срещу подобен диктат, нямаме нито съзнание, нито дух, нито мъжество. Затова и ще продължават да ни "оформят" и "цивилизоват". Що се отнася до македонците, най-добре да си разделят държавата на две и да турят граница между македонци и албанци. Дори при европейското им бъдеще. Щото ако не го направят, чака ги настоящето на Косово. Албанците - по техни собствени изказвания - завоюват нови територии с х.й - нещо, което славяните отдавна не правят. |
05 Май 2012 10:43
Стига вече с тези намеци македонците са българи - не, не са!Били са някога , но сега не са! И това го казвам аз - потомък на македонски българи от Дебърско и Винишко!Едно македонско дзевойче беше написало във Фейсбук - " Македония не е България и няма да стане.Но преди сме били един народ и сега ,в тези разделени времена трябва да сме заедно и да се помагаме"! Няма какво повече да допълня!
|
05 Май 2012 11:52
Колкото до това какви са македнонците -
ще изчакаме още 2-3 години и они сами ке окнат. |
05 Май 2012 12:49
Хммм.... Ако пък чак толкова ни е прихванало онова, "патриотизма", де, ще ме извините за думата, то кво сме взели да се занимаваме с една шепичка народ, дето и те самите вече не се знаят какви са, та ние ли, а не се насочим към 80-те милиона много по-чисти българи, дето по времето след революцията (оная революция) им направиха държавата от "Булгаристан" на Татаристан... Или към чувашите, например... Или към изселените по османското нашествие българи в азиатската част на днешна Турция - цяла армия барабар със семействата са били, и днес се мислят за чисти турци? Или към братята осетини? Или към Алцековите българи, дето вече и езика си са забравили, че и се мешат с някакви други?
.................................... Ако само успеем да им възвърнем на тия сичките националното самосъзнание, ще имаме не "България на три морета", а "България на три континента" и ще сме единствената държава, която ще е толкова голяма, че за да стигнеш от единия до другия й край ще ти трябват паспорт и една камара чуждестранни визи... |
05 Май 2012 16:00
Хм..... Що пък на три континента? Това, всичкото дето съм го изброил, май е само на два - Европа и Азия, даже и на един, ако трябва да се вярва на дядо Данилевски... А, сетих се... нали митохондриалната ДНК на 70% от българите била напълно идентична с тази на коптското население в Египет.... Значи и Африка.... Щото очевидно коренните египтяни, като са ги нападнали арапите, са се преместили туканка .... и остава само освен тракийски гробници да вземем да си търсим и пирамидите .... все ще са заровили някъде някоя...
..................................... Три континента все пак.... А ако вземем и сходния си с латиноамериканците темперамент, и сходството между нашите народни носии и тези на някои индиански племена (май още Алеко го бяха сбъркали с индианец в Чикаго), то съвсем.... ............................. Не бива, не бива да позволяваме на носталгията да ограничава въображението ни.... |
05 Май 2012 16:52
България няма интерес да "присъедини" Македония, това ще е само източник на безкрайни проблеми, но има интерес да отслаби и ликвидира македонизма като антибългарска сръбска идеология. Затова трябва да поддържа активни връзки с другите пострадали от сръбския империализъм. В т.ч. и в самата Сърбия, доколкото има такива сили. Освен това ясно е, че албанският проблем в Македония получава импулси и ръководство от Косово.
"Македонският проблем" за нас не е икономически и стратегически - това е бедна страна и винаги съм казвал, че значението й е нищожно в сравнение със загубените с лека ръка заради нея много по-ценни Добруджа и Одринска Тракия (до Мидия - Енос) с излаза на Бяло море от 1913 г. "Македонският проблем" е преди всичко на истината и здравето националната ни душа. Възстановяването на истината там ще има огромно духовно знанчение за българите. Главният дерт на българите в ново време (след края на турското робство) е фанариотската и сетне сръбската лъжа, клевета и насилие. Видяхме дори и от Бонго как фанариотите направиха българите нехристияни (в духовния смисъл) и чуждопоклонници, а елита им - лукави и корумпирани. Следващото действие беше сръбската инвазия в Македония от 1878 до 1991 г. - също основана на лъжата, насилието, подкупа и разврата. Не бива да се преекспонира твърде много вината на комунистите за утвърждаването на македонизма. Д. Благоев умря и беше изпратен и от македонските революционери като голям македонски българин. Коминтерновската резолюция беше работа на бившия нарком на националностите, за когото по това време етническото строителство е политически инструмент за сплотяване на международния пролетариат около СССР. Самият той след ВСВ промени отношението си и неговият разрив с Тито в 1948 г. даде тон за бъдещата политика на БКП от 60-те години нататък. Сега виждаме, че в ЕП БСП е най-жива в противодействието на македонизма. |
05 Май 2012 17:32
Българите когато се чувстваме засегнати от македонската комплексарщина на тема история ги обиждаме като им казваме , че са българи. Нито официалната ни политика , нито обикновените ни сънародници нямат претенции към Македония. Претенциите ни са към присвояването на голяма част от нашата историия и те са основателни.
|
05 Май 2012 17:41
Тоя фичо ги чертае картите както си играеше с глобуса оня герой на Чарли Чаплин.
България няма ресурс в момента да мисли за нови територии. Вместо тези въздухарски фантазии най-добре е да си оправим икономиката на северо-западната си част, да върнем законноста в отдалечените села, да си изберем след 20 години един нормален кабинет; да си оправим прокуратурата, полицията, армията... и още милиони тежки задачи. Прекрояването на територии на балканите е много опасно. Както си е опасно по целия свят. И затова Меркел не се занимава с Австрия или Саркози с Белгия. |
05 Май 2012 17:56
"Македонският проблем" за нас не е икономически и стратегически - това е бедна страна и винаги съм казвал, че значението й е нищожно в сравнение със загубените с лека ръка заради нея много по-ценни Добруджа и Одринска Тракия (до Мидия - Енос) с излаза на Бяло море от 1913 г. "Македонският проблем" е преди всичко на истината и здравето националната ни душа. Възстановяването на истината там ще има огромно духовно знанчение за българите. Главният дерт на българите в ново време (след края на турското робство) е фанариотската и сетне сръбската лъжа, клевета и насилие. Македонският проблем, разбира се, е стратегически проблем за България. Грешката от 1913 г. е грешка от липса на приоритети, гордост и самоувереност, на политика "сръбски модел" - всичко или нищо. Преди катастрофалното решение да нападне открито бившите си съюзници, България можеше да приеме или курс със Сърбия, който да и подсигури Солун за сметка на Охрид, Битоля и евентуално вардарската железница, или курс със Гърция, който да елиминира Турция от европейската карта, да си подсигури един гръцки буфер с Турция по Мраморно море и да получи Солун срещу подрепата си за една частична реализация на Мегали идеята. За българските грешки определен приност има и силното тогава "Македонско лоби' в страната, определяно като "прокляттие" от Стамболийски от дистанцията на две национални катастрофи. Но това "македонско лоби" бе резултат от факта, че в рамките на две поколения Македония игра и ролята на демографски резервоар за младата българска държава. Подозирам, че поне 1/4 от днешните българи имат някакъв корен от Македония. Това, което винаги трябва да осъзнаваме, е - нито етническата, нито националната принадлежност са изсечени в камък. Няма гаранция, че ако дядото е бил бългаарин, внукът ще остане българин. И Обратното - няма гаранция, че ако дядото не се е чувствал българин, неговият внук няма да се припознае като такъв. И тук иде ролята на българската държава. Аз не зе заблуждавам, че македонците в БЮРМ днес са българи. Не се заблуждавам дори за онези, които са взели български паспорт. Нямам никави илюзии, че някога ще премина на запад от Гюешево , освен като турист. Но България е длъжна да отстоява историческата истина за българския корен на "славяногласните македонци", трябва да продължи с "паспортизацията" и да приеме при нужда онези, които решат или им се наложи да дойдат тук. Това е стратегическият проблем на България. |
05 Май 2012 18:14
Видяхме дори и от Бонго как фанариотите направиха българите нехристияни (в духовния смисъл) и чуждопоклонници, а елита им - лукави и корумпирани. Следващото действие беше сръбската инвазия в Македония от 1878 до 1991 г. - също основана на лъжата, насилието, подкупа и разврата. Да, това е вярно, но за теб и за мнозина други историята е вид митология - с митологично "застинало" време, с размита "ангро" география, обагрена само в "черно" и "бяло" и покорна слугиня на идеологии. Патриаршията успя да запази християнството в източните български краища. Това се случи с цената на западането на българското богослужение и книжнина. Без ролята на Патриаршията оцеляването на българския род като християнски на запад от Софийско особено в перода 15-17 в. би бил доста проблематичен. Пастирската дейност на патриаршията в българските земи не бива да бъде еднозначно отричана. Както не бива да бъде подценявана ролята на Охридската архиепископия за запазването и утвърждаването на българското етническо самосъзнание. |
05 Май 2012 18:23
В кръга на шегата. Имаше една мисъл на писателя-подводничар Константин Площаков, която не мога да намеря, но ще цитирам по памет. Смисълът е, че колкото и да спорят историци и политици до къде стига на запад България, има един неоспорим начин да се определи. Там, където спират да псуват "на майка" и започват да псуват "на бог", там свършва България
|
05 Май 2012 19:18
DeadElf, стига с тия клишета бе! Всички сръбски псувни, които съм чувал (а съм живял в Белград 3 год.) са били на майка или най-често на детеродния й орган и НИКОГА не съм чул някой да псува Бог.
|
05 Май 2012 19:57
Цели 4 месеца имах честта да ги слушам едни цветисти, никой не беше пожален, ама моите хора бяха от Нови Сад
|
06 Май 2012 01:31
Дано Македония не се присъедини към България, защото тогава Югозападът съвсем ще оглозга останалата част от страната.
|
06 Май 2012 01:39
Ама това си е химнът на Югославия до 1992.
Иначе се е пял като панславянска песен. Аз си спомням думи на българската версия - Хей, славяни, да живеее нашта реч звънлива. Гей, славяне - мисля, че има и в Илф и Петров - за някакъв шкаф от типа Гей, славяне. |
06 Май 2012 09:01
Геновева,искаш ли за "разнообразие" да ти пусна националният химн на Польска.Заповядай Натисни тук.Сега ще потърся и химна на бивша Чехословакия,интересно ми е.
|
06 Май 2012 09:21
Търся го химна на близката до сърцето ми ЧССР,но чичко Гугъл не ми помага.А беше нещо подобно по звучене.Откъде знам ли?
Познавах една другарка от Прага. |
06 Май 2012 09:41
Чехословашкия химн го зная наизуст, учила съм го в лятната школа в Прага. Имаше две части, първата беше чешката, втората - словашката.
Где домов муй - чешкото, а словашкото - бурно, над Татроу се бури блиска. И двете части имаха своя мелодия, мога да ги пея. Няма нищо общо с Гей славяне. Сега си ги потребяват отделно. Ей го словашкото , намерих и чешкото Значи, не си ги менкат хората, като некои други, просто са си ги разделили и пак си ги пеят. |
06 Май 2012 10:13
Геновева,значи онази другарка ме е излъгала.Била е полякиня. .Но каквото било.било.Остават сладки спомени.От цялата дискусия ми беше интересно,че националните химни на две държави са базирани върху тъжната песен,за която говори авторът.И понеже е Гергьовден и ти,Геновева трябва да почерпиш Натисни тук.
|
06 Май 2012 10:46
Геновева, !
Ето и някогашния общ химн Натисни тук. Втората част - словашката, винаги ме е карала да настръхна. Прекрасна. |
06 Май 2012 18:35
Славянската културна идентификация на българите е важна и е непростима глупост да бъде зачерквана с лека ръка.
Същото важи за балканската и европейската ни идентичност - всички тези елементи са неразделима част от българската идентичност. |
06 Май 2012 19:02
Понеже текстът е слабо известен, дръзвам да го препечатам:
Приветствена песен от Иван Вазов По случай Втория подготвителен Славянски събор в София през м. юни 1910 г. Добре дошли, о драги гости, добре дошли, славянски братя! Вам нашите привети сладки, вам нашите сърца, обятья. Елате да допрем сърца си, от обич сгрени братска, родна: еднакви чувства ни вълнуват, еднаква мисъл благородна – чрез общи труд и ум, и сили сплотени мощно да се видим, и дружно крепостта славянска духовно яко да съзидим. И чиста радост днес душата на цял славянски мир разклатя. Добре дошли, о, мили гости, добре дошли, славянски братя! |
06 Май 2012 19:22
Там, където спират да псуват "на майка" и започват да псуват "на бог", там свършва България Точно така, а за Стоенчо - вярно е, така се псуват, само че за тях това не е псувня, а нещо като "егати" в техен вариант. Истинските псувни за сърби, хървати и словенци са когато псуват Бог, хляба и слънцето. Всичко останало е разговорна история, на детероден орган и на майка си говорят дори децата |