За каквото и да ти говорят...
------------------------------------------
Блогът на Генек
|
|
Общо | 440,767,637 |
Активни | 686 |
Страници | 24,104 |
За един ден | 1,302,066 |
ПРЕБРОЯВАНЕ НА ДИВИТЕ ЗАЙЦИ
За няколко (лоши) филма повечеИли как една сесия за държавно финансиране на кино се превърна в махленска свада
Още неизстинала пАрата от предишните скандали за държавно финансиране в киното ни - в резултат от които получихме оставките на директора на НФЦ и зам.-министъра на културата, кинаджиите отново надуха свирката. Предишният скандал се разгоря в края на 2010 г. около филма на Мишел Бонев и една доста скъпа разходка до Венеция. Сега поводът е редовна сесия на Националния филмов център за пари за кино. Субсидия за игрален филм спечелиха три проекта - "Буферна зона" на Георги Дюлгеров, "Семейни реликви" на Иван Черкелов и "Прашката на Давид" на Светослав Овчаров. Да, същият Овчаров, чийто последен разпространен по кината филм - "Зад кадър" (също спечелил държавно финансиране, и то не малко) беше гледан от рекордните 250 души в премиерния си уикенд. Рекордни, защото в последните години на възход за българското кино това е неприятен прецедент - дори прословутият "Сбогом, мамо" на Мишел Бонев са го гледали в пъти повече зрители. А успешните наши продукции вече събират по 100 и повече хилядна публика, в другия край на скалата - "Мисия Лондон" е с 400 000. Този аргумент, разбира се, бе размахан от палителите на скандала, който се разрази след сесията. Първа реагира с писмо Зорница София Попганчева. Режисьорката на "Мила от Марс" и "Прогноза", която кандидатства за втори пореден път с проекта си "Румена войвода", възропта срещу оценките на най-младия член на комисията - Николай Тодоров (да не се бърка с известния аниматор - този е начеващ режисьор, снимал само късометражни филми), който оценил неподобаващо не само нейния режисьорски и продуцентски опит, но и този на Калев, Митовски, Джевелеков и другите "горещи" имена на съвременното българско кино. Писмото й изобилстваше от силни думи като "шуробаджанащина", "срам и позор", "омерзение". Последва интервю на Мариан Вълев в "24 часа" - актьорът от "Под прикритие" също кандидатства в сесията със своя дебютен авторски сценарий - в което краските се сгъстиха още повече. В микс от истини и полуистини, в характерния си искрен и непремислен стил Мариан нарече Дюлгеров некадърник. "Извади" на показ и жълти факти като този, че от предишната получена субсидия ветеранът е отчел 80 000 лв. хонорар на... козел! Разбира се, дори Спилбърг или Фон Триер не са застраховани от риска да снимат слаб филм. Покрай издънките си Дюлгеров е единственият в историята на българското кино режисьор с истинска международна награда - "Сребърна мечка" от Берлин за "Авантаж". Друг е въпросът, че субсидия не се дава за авторитет, а за конкретен проект с конкретни качества. Това, което се разрази впоследствие между кинаджиите, може да се окачестви само с две думи - махленска свада. В епистоларната дискусия се включиха още Иглика Трифонова, Петър Попзлатев, Евгени Михайлов, Цветодар Марков, Мариана Евстатиева-Биолчева и други. Режисьорката на "Писмо до Америка" и "Разследване" Трифонова споменава и за заплашителни телефонни разговори и есемеси. Кинокритикът Антония Ковачева пък направо публикува анкетната си карта, призовавайки останалите членове на комисията да направят същото - с цел да се пресекат необосновани спекулации. Завръзката на конфликта е обвинението, че тазгодишната художествена комисия обслужва интересите на един кръг от приятели, учители и състуденти. Звучи логично, че продуцентът Росица Вълканова и режисьорът Иглика Трифонова ще дадат по-високи точки на учителя си Дюлгеров, към който изпитват пиетет, и на приятелите си Черкелов и Овчаров. Според кинокритика проф. Вера Найденова, която през годините е била и член, и шеф на въпросната комисия, е недопустимо продуцент да оглавява комисия за държавно субсидиране. Тя съзира в този избор конфликт на интереси Според по-хладнокръвни наблюдатели обаче системата за оценяване е такава, че се иска дълбока световна конспирация, за да можеш в една сесия да лансираш и трите желани проекта. Така от едната страна на медала са лобистките практики - шушукането, че невинаги художествените качества са причина един филм да бъде ударен с държавна пара, или да бъде резнат от финансиране, определено има почва у нас. От години се говори за всевъзможни хитри практики - например парашутиране на филм от една категория във втора в последния момент, за да се пренареди "удобно" класирането. Отделно е диктатът на личните или групови пристрастия. От друга страна, хора, членували през годините в комисията, посочват проблем, за който във вихъра на страстите не се говори - анкетните карти, с които се гласува доверие на даден проект. В художествената комисия има 9 души, излъчени на квотен принцип от различни - понякога и враждуващи - браншови организации; всеки от тях има има 10 графи в анкетната си карта; тази година на пролетната сесия са се явили рекордните 77 проекта. Накрая данните от тези общо 7000 попълнени графи се обработват от компютър, за да изскочи резултат, който може и да няма нищо общо с очакванията на гласуващите... Тези карти са в действие от 2008 г. Най-красноречивият коментар, дочут за тях, беше нещо в духа: "Какъвто и интелектуалец да си, попълниш ли тази анкетна карта до края, няма начин да не излезеш глупак!" Т.е. за проблема се знае, но той се неглижира, защото Националният съвет за кино имал по-важни задачи. По-ясен регламент, който пресича възможностите за лобизъм, е нещото, за което от години се говори под сурдинка. Очевидно за кинаджиите ни е по-важно да се нахвърлят един върху друг с междуличностни нападки, отколкото да седнат за конструктивен диалог: типичен прочее проблем за нашите ширини - да се отклонява вниманието от същественото. Проф. Найденова напомня също, че в анкетните карти въпреки изобилието от редове няма критерий дали предложеният материал има потенциал за кино - на практика той се оценява, все едно е литература или драматургия за театър. В това според позицията на режисьора Петър Попзлатев е и кусурът на субсидирания Овчаров - той е майстор на обаятелните сценарии, които се превръщат в "тежък режисьорски провал", щом влязат в реализация. В търсене на истината за "филигранно режисираната несправедливост" (цитат отново от Попзлатев) е просто невъзможно да бъде дадена трибуна на всички вълнения и гледни точки. Нужно е обаче да оборим поне едно невярно съждение - тези 3.6 милиона лева, с които се спекулира, не са финансиране за трите проекта на Дюлгеров, Черкелов и Овчаров. Това е цялата отпусната от Министерството на културата субсидия за кино на тази сесия, в която влизат и дебютите, и парите за развитие на сценарии и т.н. Вярно, говорим за доста пари, румънците с по-малки бюджети печелят "Златни палми"... Нашите също имат апетит за международни награди. На 1 юни десетина от най-активните български режисьори и продуценти обявиха създаването на сдружение "Ново българско кино 21-ви век". Камен Калев ("Източни пиеси", "Островът", Митовски и Гочев ("Мисия Лондон", "Под прикритие"), братята Чучкови ("Тилт"), Константин Божанов ("Аве"), Иван Дойков ("Мисия Лондон"), Драгомир Шолев ("Подслон") и Андрей Паунов ("Георги и пеперудите", "Момчето, което беше цар") се обявиха "за запазване на подема в съвременното българско кино и дългосрочното му развитие на европейско и световно ниво. Двата основни критерия за оценка на постижения в съвременното кино са, от една страна - създаване на филми, които стигат до стотици хиляди зрители в киносалоните, а, от друга - участие на най-престижните световни филмови форуми: Кан, Берлин, Венеция, Сънданс и Торонто". Тази група безспорно е най-талантливото ядро в българското кино след 1990 г. Почти всичко свястно, заснето в последното десетилетие (защото в 90-те свястно просто няма), е тяхно дело. Повечето от ветераните, работили и преди промените, се издъниха тотално в новите пазарни и творчески условия. Така че амбициите на "младите" са чудесни и оправдани. Само че за момента въпреки регистрираните успехи филмите им стигат само до паралелните програми на цитираните фестивали. Не може да не отчетем факта, че почти всички в списъка са засегнати лично от тазгодишната пролетна сесия на НФЦ. Свои проекти са представили и Калев, и Паунов, и Чучкови, и Митовски, и обидената Зорница София. Чувствителността им по темата е оправдана, желанието да се търси истината - също. След призивите за анулиране на решенията от сесията и.д. изпълнителен директор на НФЦ Ирина Канушева издаде заповед, с която не приема протокола на художествената комисия поради "дисбаланс на класираните проекти, предоставящ фактическа възможност за финансиране само на един тип кино". Ответните реакции не закъсняха. Запознати обаче съзират малка до никаква юридическа възможност сесията да бъде отменена. Последиците от конфликта се очертават дългосрочни и непредвидими. А българското кино наистина е във възход. Никога на сесия не са участвали 77 проекта (обикновено са половината или по-малко), от които поне 10 силни кандидатури. Жалко ще е, ако те не видят бял свят било заради несправедливо разпределение на благата, било заради обикновена бумащина. Яростното боричкане за кокала между две поколения обаче със сигурност не е начинът това да се случи. |
04 Юни 2012 20:49
За каквото и да ти говорят...
------------------------------------------ Блогът на Генек |
05 Юни 2012 04:35
Имаше един критик-Ал Грозев, който коментираше филми и от оценките му съм запомнил тройка и половината и шестицата-"може да се гледа" и непременно го вижте. Аре стига вече с пролетарския оптимизъм, стига вече сте правили зрителите на тъпаци. Българскот кино през 90те било мно зле, а сега българското кино "било във възход" Гоолям. Петимен съм да гледам един читав бг филм,-но няма, затова ще въртим филми от соца.
Пълна трагедия от последните пет и повече години- я има два три филма, додрапали се до"може да се гледа" -я няма.Моля, препоръчайте ми филм по добър от "може да се издържи" Мариан пише, че Дюлгеров платил 80 хилки на козела си-гл герой в едноименния филм-не от моите кинти-от вашите .И че опапал милион и половина за филм, дето струвал под 200 хил Нещата са много ясни и прости. Шут в дирника на всички и никакви кинти. Правиш си сам филма, потъвай в заеми, ако щеш, ако щеш снимай с фотоапарат и кандърдисвай артисти за без хонорар-ако щеш наеми Роберт де Ниро-твоя работа. Когато стигнеш еди колко си зрители, продадеш филма на еди колко държави, или барем две награди на престижни фесстивали-ела, заповядай, байно, връщаме ти , примерно, шейсет процента. Па нека пищят измислените режисъори и сценаристи, че не даваме кинти за кино. Те кво дадоха, като опапаха милиони и ги папат от години- насреща едносрични заглавия и резултат-пълни трагедии. Знаете ли що тръгнаха бг сериалите. Заради конкуренцията. Кой повече зрители ще събере.Който загуби-няма втори сезон, няма мамбо. Знам, че ще кажете-сериалите са евтини, а филмите-не. Едни пичове намират някакви пари- и то много. Зарибяват някоя друга фирма, че ще и направят реклама във великия си филм. Шарят на ченгета, рабират се с торен чорбаджиите, шарят невиждани кинти за реклама, хранят и поят на зелено гладни журналя. И събрали 400 хил галфона. Мислят как да изкарат пари, мислят само и единствено за пари, а не за изкуство. Не мислят първо да направят нещо читаво, а сетне как да го продадат, а как да намерят едни пари, които чрез кино да станат пари прим. И киното-дзифт |
05 Юни 2012 09:38
успешните наши продукции вече събират по 100 и повече хилядна публика Уау, това си е двуцифрен брой хора на прожекция! |
05 Юни 2012 11:14
Зе Мария05 Юни 2012 04:35 Имаше един критик-Ал Грозев, който коментираше филми и от оценките му съм запомнил тройка и половината и шестицата-"може да се гледа" и непременно го вижте. Аре стига вече с пролетарския оптимизъм, стига вече сте правили зрителите на тъпаци. Българскот кино през 90те било мно зле, а сега българското кино "било във възход" Гоолям. Петимен съм да гледам един читав бг филм,-но няма, затова ще въртим филми от соца. Пълна трагедия от последните пет и повече години- я има два три филма, додрапали се до"може да се гледа" -я няма.Моля, препоръчайте ми филм по добър от "може да се издържи" Сега, то вярно е, че "на вкус и на цветь товарищов неть". Ама в Категорията"непременно го вижте" за мена попадат "Светът е голям и спасение дебне от всякъде" и "Мисия Лондон". В категория "може да се гледа" ТИЛД. Веднага съм длъжен да кажа, че не претендирам да съм гледал всички направени през последните години български филми и, ако изпускам други добри, то моля за извинение. |
05 Юни 2012 14:12
"Светът е голям" е горе-долу, хайде, нека да е за четири и половина. Само че той е толкова български, колкото аз съм британец, че и по-малко. ТИЛТ-не. Двойку с полвину. А ако погледнеш на Мисията без предубеждението, налято от шумотевицата около него-ще видиш една претенциозна боза-роселина.
|
05 Юни 2012 14:26
Зе Мария 2012-06-05 14:12:25 "Светът е голям" е горе-долу, хайде, нека да е за четири и половина. Само че той е толкова български, колкото аз съм британец, че и по-малко. е, хаде сега капризи (както се казваше в един стар виц .) „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде“ е български игрален филм (драма) от 2008 година на режисьора Стефан Командарев, по сценарий на Стефан Командарев и Юри Дачев. Оператор е Емил Христов. Музиката във филма е композирана от Стефан Вълдобрев. Филмът е с международно участие, заснет по романа на Илия Троянов, немски писател от български произход. Вярно, главните герои са чужденци, ама.........И за Оскар беше номиниран като български. Бе вие, русенци, сте особени хора |
05 Юни 2012 17:05
Ле-ле, ле-ле, то не е истина ! Отново се спори кой културен деец е по-деец и затова му трябват пари !
Ами изкарайте си ги бе ! На запад, колкото и да е спорен, основният довод е възвращаемост - то ако нищо не се получи като приход, откъде ще дойде за другите. Ама пак май се моолим държавата да ни храни, а и след това да ни дават поименни пенсии като много заслужили (то от рабова сме забравяли да си плащаме осигуровките и затова нямамме тръдов стаж). А кой филм е по-добре - ами все една бройка са. Преди се осмиваше запада и се показваха нашите герои, а сега - възвеличава се запада и се показват нашите антигерои. В крайна сметка кой с каквито очила е ходил или ходи - някой с червени, други с черни или кафяви. |